Sebastiaan de vries Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Beste, Vele top preamps zijn echt differentieel van in tot uitgang. Echter, als de daarop aangesloten eindtrappen ook zo zijn opgebouwd, dan zou de common mode noise rejection pas plaats vinden bij de luidsprekers. Daar pas wordt dan het potentiaal verschil tussen beide helften gevtraagd. In mijn diferential pre-amp ontwerp wil ik dus liever dat er al een hele goede common mode noise rejection is aan de ingang van mijn pre. Hoe dat toe doen? Ik wil eigenlijk geen opamp aan de ingang (die zoiezo al een relatief slechte CMRR heeft). De engie oplossing welicht zoals Jeff Rowland het ook doet. De beste audio trafo die je kan vinden aan de ingang. (Jensen, Sowter of Lundahl). Wat is dan eigenlijk het voordeel van een echt differentieel design? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Beste, Vele top preamps zijn echt differentieel van in tot uitgang. Echter, als de daarop aangesloten eindtrappen ook zo zijn opgebouwd, dan zou de common mode noise rejection pas plaats vinden bij de luidsprekers. Daar pas wordt dan het potentiaal verschil tussen beide helften gevtraagd. In mijn diferential pre-amp ontwerp wil ik dus liever dat er al een hele goede common mode noise rejection is aan de ingang van mijn pre. Hoe dat toe doen? Ik wil eigenlijk geen opamp aan de ingang (die zoiezo al een relatief slechte CMRR heeft). De engie oplossing welicht zoals Jeff Rowland het ook doet. De beste audio trafo die je kan vinden aan de ingang. (Jensen, Sowter of Lundahl). Wat is dan eigenlijk het voordeel van een echt differentieel design? Groeten, Bas sorry bas ,dit is geen antwoord op je vraag. maar om reactie te geven op de beste trafo's (Jensen, Sowter of Lundahl). lundahl trafo's - klinken hard en kill sowter trafo's - vond ik mooier klinken dan de lundahl jensen trafo's - nooit gehoord. maar trafo's van tribute vond ik mooier klinken dan ik tot nu toe had gehoord,hij heeft ze voor mij op spec gewikkeld. ( silicon steel ) maar misschien zou je eens pieter treurniet kunnen vragen iets te bouwen naar spec (hij wikkelt trafo's op amorfe en cobalt) tribute Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 april 2006 Author Report Share Posted 17 april 2006 Beste, Vele top preamps zijn echt differentieel van in tot uitgang. Echter, als de daarop aangesloten eindtrappen ook zo zijn opgebouwd, dan zou de common mode noise rejection pas plaats vinden bij de luidsprekers. Daar pas wordt dan het potentiaal verschil tussen beide helften gevtraagd. In mijn diferential pre-amp ontwerp wil ik dus liever dat er al een hele goede common mode noise rejection is aan de ingang van mijn pre. Hoe dat toe doen? Ik wil eigenlijk geen opamp aan de ingang (die zoiezo al een relatief slechte CMRR heeft). De engie oplossing welicht zoals Jeff Rowland het ook doet. De beste audio trafo die je kan vinden aan de ingang. (Jensen, Sowter of Lundahl). Wat is dan eigenlijk het voordeel van een echt differentieel design? Groeten, Bas sorry bas ,dit is geen antwoord op je vraag. maar om reactie te geven op de beste trafo's (Jensen, Sowter of Lundahl). lundahl trafo's - klinken hard en kill sowter trafo's - vond ik mooier klinken dan de lundahl jensen trafo's - nooit gehoord. maar trafo's van tribute vond ik mooier klinken dan ik tot nu toe had gehoord,hij heeft ze voor mij op spec gewikkeld. ( silicon steel ) maar misschien zou je eens pieter treurniet kunnen vragen iets te bouwen naar spec (hij wikkelt trafo's op amorfe en cobalt) tribute Bete Rob, Ik vind van boven genoemde de Jensen het mooist en best klinkt klinken. Maar om deze post beetje open minded te houden noemde ik voor het gemak ook de andere fabrikanten Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 van de genoemde trafo's is Tribute mijn voorkeur ik gebruik amorfe zo zie je maar je moet gewoon nemen wat je zelf het mooist vind smaken verschillen nou eenmaal ik zou eens kontact op nemen met Mattijs de Vries hij is met zoiets bezig http://www.machmat.com gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat de CMR alleen bij de luidspreker plaats vindt, vaak worden er verschilversterkers gebruikt in het keten en begint de CMR al bij de eerste trap van de pre. Bij de ingang van de einversterker vinden we ook weer een verschiltrap zodat er nog eens CMR plaats vindt, op deze manier blijft de symmetrie ook gehandhaafd als je toch ongebalanceerd aanstuurt. Er zijn natuurlijk vele varianten op dit thema maar op deze manier is het in mijn set opgebouwd (BAT VK60) en dat is in elk geval een volldegig gebalanceerd ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Beste Bas, De CMR begint al bij de eerste trap die differentieel is, een long tailed pair of verschilversterker. Die kun je heel eenvoudig maken met een handjevol transistoren of buizen voor de liefhebber. Een OpAmp kan ook, die hebben een prima common mode rejection. Een trafo kan ook die heb ik veel gezien in mijn broadcast stage tijd. Een van mijn opdrachtjes daar was een alternatief te vinden voor die dure trafo's. Na wat zoeken kwam ik erachter dat die al kant-en-klaar bestaan: een driver en een receiver. Later, toen ik wat professionele apparatuur ging openschroeven bleken deze IC's veelvuldig gebruikt te worden. Differentiele ontwerpen zijn veel ongevoeliger voor storingen van buitenaf en de meeste DAC's zijn al differentieel uit. Het is niet per definitie beter, maar er is wat voor te zeggen. O ja, differentiele ontwerpen onderdrukken ook even orde harmonische vervorming (veel) beter dan een single-ended ontwerp. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Die IC's ken ik wel maar als je er aan gaat meten (bandbreedte) word je niet echt vrolijk. Ik ben ze in high end apparatuur ook tegen gekomen Wat ik gemeten heb is dat boven de 20KHz de amplitude in elkaar zakt met 6db/octaaf, ik zie toch liever een bandbreedte van minimaal 100KHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 Beste, Voor de duidelijkheid Wanneer je dus 4 versterker trappen hebt, en de plus (pin 2) direct aan de ene trap verbind en de - aan de andere trap. dan vind de CMRR pas plaats of bij de ingagstage van de aangesloten eindtrap of bij de ls. Nu kun je een differentiele opamp aan de ingang gebruiken. Maar dan maak je het signaal weer oongebalanceerd, en moet je het laten weer gebalanceerd maken. Niet fraai dus, en bovendien heeft een opamp mar een maximale CMRR van 60dB. terwijl een goede trafo meer dan 100dB. kan bereiken met het juiste impedantie netwerk. Interessant! http://www.jensentransformers.com/an/an002.pdf Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Heren, CMR bij gebalanceerde verbindingen heeft eigenlijk niets met de versterkers zelf te maken (al kan het wel differentieel opgebouwd zijn) maar alles met het balanceren van impedanties. Het gaat er daarbij om dat de uitgangsimpedantie van + en - van de driver zoveel mogelijk gelijk is en de ingangangsimpedanties van de + en de - ook zoveel mogelijk gelijk zijn. Bij trafo's die zwevend tov van de massa zijn is dat automatisch zo. Bij SS/buizen in en uitgangen zonder trafo's hangt dat hoofdzakelijk van de nauwkeurigheid van de weerstandjes af. Zijn die weerstandjes 1% dan is die CMR maar 28 dB in het ongunstigste geval. Bij 0,1% weerstandjes 48 dB. Een goede trafo kan over de 60 dB halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 april 2006 Author Report Share Posted 18 april 2006 Heren, CMR bij verbindingen heeft eigenlijk niets met de versterkers zelf te maken (al kan die wel zo opgebouwd zijn) maar alles met het balanceren van impedanties. Het gaat er daarbij om dat de uitgangsimpedantie van + en - van de driver zoveel mogelijk gelijk is en de ingangangsimpedantie van de + en de - ook zoveel mogelijk gelijk zijn. Bij trafo's die zwevend tov van de massa zijn is dat automatisch zo. Bij SS/buizen in en uitgangen zonder trafo's hangt dat hoofdzakelijk van de nauwkeurigheid van de weerstandjes af. Zijn die weerstandjes 1% dan is die CMR maar 28 dB in het ongunstigste geval. Bij 0,1% weerstandjes 48 dB. Een goede trafo kan over de 60 dB halen. Beste Pjotr, Dat is dus mijn punt ook. Je hebt helemaal geen CMRR als je je de plus direct aan de plus versterker verbindt, en de min aan de min. Ik vroeg me dus af hoe commerciele fabrikanten met echte differentiele ontwerpern dat oplossen. Ik denk dat ik toch voor een trafo ga kiezen, maar dat moet ik uitproberen. Helaas een dure grap Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Misschien dat sommigen hier zich eens moeten inwerken in het verschil tussen een pushpull stage en een differential stage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Negeer de opamps, ik heb hen alleen genomen om een symbool voor iets met een verschilingang te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Wat is dan eigenlijk het voordeel van een echt differentieel design? Dat de signaalstroom niet meer door de voeding loopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 april 2006 Author Report Share Posted 19 april 2006 Negeer de opamps, ik heb hen alleen genomen om een symbool voor iets met een verschilingang te krijgen. Beste Werner, Dank je wel!! dat heb ik wat aan!. Zo simpel en geen seconde aan gedacht! Hoe denk jij over trafo's in de ingang? Ik weet dat Jeff Rowland er goede resultaten mee behaalt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Een praktische uitvoering vind je hier: Deze dient vanuit een laagohmige bron te worden gevoed http://www.herweijerelectronics.nl/zelfbouw/dac24/dac24a.htm of een lintrap met spierballen en Jfet input, deze schakeling heeft een hoogohmige input en zou als lijntrap prima functioneren. De uitgang is redelijk gespierd (klasseA) en is bedoeld voor Proaudio toepassingen met lange bekabeling. http://www.herweijerelectronics.nl/zelfbou...cpre/micpre.htm boven genoemde schakelingen werken zonder tegenkoppeling en hebben een vervorming welke beneden de 0,01% ligt binnen de hele bandbreedte tot 100KHz Bij de schakelingen die ik gebouwd heb is de offset niet boven de 3mV gekomen, dit zou met een actieve servo weggewerkt kunnen worden. Een paar koppel condensatoren aan de uitgang is te overwegen, daarme hebben we een simpele uitvoering gebouwd met twee J Fets en 6 transistoren. Feitelijk een verschilversterker met de J Fets plus stroombron en dan daarachter twee push pull buffers voor de + en - output. Al deze schakelingen hebben een prima CMR Er zijn nog vele varianten op dit thema mogelijk, denk bijvoorbeeld aan Passlabs. Nadeel van de schakelingen van Pass zijn wel de lage ingangsimpedantie en forse miller capaciteit, daarom zit de volumeregeling ook aan de uitgang. Een mooi voorbeeld is de BAT VK3ix hier wordt gebruik gemaakt van een verschiltrap met de 6922 buis, door parallel schakeling wordt wordt een voldoende lage uitgangsimpedantie bereikt op de anode uitgang. Een paar Jensen caps aan de uitgang als koppel C van 1uF en klaar, ik vind dit technisch eigenlijk de meest elegante schakeling vanwege de eenvoud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts