hansko Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Hallo, Wat is volgens jullie de beste manier om de naald te reinigen? Met speciale vloeistof met borsteltje (merk?) of met dat polymeer spul, een soort gel waar je de naald in laat zakken. Graag advies en ervaringen. Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Wat het beste is durf ik niet te zeggen. Maar ik heb hele goede ervaringen met de vloeistof van Nagaoka. Af en toe eens borstelen met een borsteltje van Clearaudio, en na aan het eind van een middagje/avond draaien de naald met de vloeistof behandelen. Gaat perfect. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Daar heeft Clearaudio (of was het een ander merk?) toch zo'n snottebel voor? Daar moet je dan ff je naald in prikken en dan schijnt ie weer schoon te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 De beste manier om de naald goed schoon te maken is een platenwasmachine te kopen. Als je die hebt kan je volstaan met de methode Frank K. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Tot voor kort gebruikte ik altijd "slechts" het borsteltje van Clearaudio en was tevreden met het resultaat. Sinds een tijdje maak ik mijn naald aan het einde van een luistersessie schoon met een heel klein likje LAST Stylus Cleaner. Daarnaast gebruik ik LAST Stylast wat ik voor iedere plaatkant heel spaarzaam aanbreng op de naaldpunt. Het is een heel ritueel en de flesjes LAST zijn vrij prijzig, maar je doet er wel heel lang mee. Voodoo of niet maar het lijkt alsof de platen een stuk "schoner" klinken: er is minder plaatruis te horen waardoor er meer detail te horen is. Verder zorg ik ervoor dat de LP's schoon gewassen zijn waardoor ze ook minder stof aantrekken. Voor het afspelen haal ik de laatste stofjes weg met een TONAR borsteltje. Een schone LP betekent vanzelfsprekend ook een schonere naald. PS Heeft er iemand anders nog ervaring met LAST? Wat ik op dit forum kan vinden is al weer van een aantal jaartjes geleden. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de artikelen waar je LP's mee kan wassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 De beste manier om de naald goed schoon te maken is een platenwasmachine te kopen. Als je die hebt kan je volstaan met de methode Frank K. Carl Een platenwasser heb ik gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 'k heb een KNOSTI Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ik heb de Knosti ook gehad en die is echt niet te vergelijken met een automatische platenwasser. Je krijgt er juist een vuile naald mee omdat hij wel stof/vuil losmaakt maar niet verwijderd. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met de tijd zal ik ook wel een mooie platenwasser willen kopen. Ik ben me nu al wel een beetje aan het orienteren en een Okki Nokki is kwa prijs heel interessant. Alleen schijnen de oudere modellen niet goed te zijn (kinderziekten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ik heb de Knosti ook gehad en die is echt niet te vergelijken met een automatische platenwasser. Je krijgt er juist een vuile naald mee omdat hij wel stof/vuil losmaakt maar niet verwijderd. Dat doet ie wel Carl en ik stop er gewoon afwas in met een scheutje alcohol Daarna platen afspoelen onder de kraan en demin water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Nou Pjotr ik neem je toch altijd heel serieus maar hier toch minder. Een platenwasmachine is echt perfect al zal jouw methode of twee Knostis toch ook wel redelijk goed functioneren (met veel geklieder). Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Hoi Gruiter, Ik gebruik ook al jaren LAST no-4 en no-5. No-4 voor reiniging naald en no-5 voor bescherming van de naald. Wat ik altijd doe is nadat ik de naald gereinigd heb met no-4,wacht ik altijd even een minuut en ga dan pas met no-5 aan de slag. Nadat ik no-5 erop heb aangebracht wacht ik minstens 2 minuten voordat de naald de groef ingaat, vanwege dat de vloeistof (no-5) moet drogen.Doe je dit niet dan beschadig je de plaat EN naald. No-5 is dus een protector oftewel een beschermer en heeft als doel dat je naald niet te warm wordt in de groef en daardoor minder snel slijt (naald en lp). Enne......er was nog iets, maar dat wil me maar niet te binnen schieten. TIP : -Doe altijd je duim op het open flesje,zeker bij no-4,want het is nogal snel vervliegbaar in aanraking met 'open' lucht !! Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ha die Audiofreak, Bedankt voor de tips. Dat wachten staat overigens niet vermeld in de handleiding. Wat ik wel weet is dat je het kwastje zo droog mogelijk moet maken door een aantal maal langs de rand van het flesje te strijken voordat je de naald met het kwastje voorzichtig aanraakt. Nummer 4 gebruik ik pas als ik helemaal klaar ben met spelen. Nummer 5 gebruik ik voordat ik een plaatkant afdraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 chanel no5.. voor de betere geursensatie tijdens het afspelen !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ik heb de Knosti ook gehad en die is echt niet te vergelijken met een automatische platenwasser. Je krijgt er juist een vuile naald mee omdat hij wel stof/vuil losmaakt maar niet verwijderd. Carl De vraag is of het vlokje wat zich na een knostibeurt aan de naald vormt nu losgeweekt stof van de plaat is of of dat het opgedroogde knostivloeistof is. Is dat weleens onderzocht? Ik heb een halve fles knosti vloeistof verdund met demi water, ik heb de indruk dat door het verdunnen het vlokje op de naald daarmee een flink stuk is gereduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met knosti vloeisof alleen maar problemen gehad. Met Quality Service (14 euro/liter) heel wat minder. Zeker als je ze droog centrifugeerd in de Bosch accuboor. (WEL ONDER DE 1400 TOEREN HOUDEN!!!) Ik gebruik voor de naald de snottebel. Gaat prima voor niet-plakmeuk zeg maar. Verder de vloeistof van Nagaoka als het echt troep is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met knosti vloeisof alleen maar problemen gehad. Met Quality Service (14 euro/liter) heel wat minder. Zeker als je ze droog centrifugeerd in de Bosch accuboor. (WEL ONDER DE 1400 TOEREN HOUDEN!!!) Ik gebruik voor de naald de snottebel. Gaat prima voor niet-plakmeuk zeg maar. Verder de vloeistof van Nagaoka als het echt troep is... Hoe hoog is de WAF hier van ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Met knosti vloeisof alleen maar problemen gehad. Met Quality Service (14 euro/liter) heel wat minder. Zeker als je ze droog centrifugeerd in de Bosch accuboor. (WEL ONDER DE 1400 TOEREN HOUDEN!!!) Ik gebruik voor de naald de snottebel. Gaat prima voor niet-plakmeuk zeg maar. Verder de vloeistof van Nagaoka als het echt troep is... Hoe hoog is de WAF hier van ? Ietsie boven nihil Toch gaat het vrij goed, let alleen op: Accuboor in een workmate: de boor moet niet verplaatsen anders Pats... Niet in de buurt gaan staan, alles is zeikes nat (garage dus) Maak een mooi alu hulpje om de lp in te klemmen, soort veredelde knosti klem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 april 2006 Report Share Posted 19 april 2006 Ik heb wel eens gehoord dat er een apparaatje zou zijn, dat heel snel trilt. Je zet het ding aan, je laat je naald op een harig kussentje zakken, even wachten en voila: een schone naald./ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik houd helemaal niet van vloeistoffen in de buurt van de naald, zeker niet als er oplosmiddelen in verwerkt zijn. Ik maak de naald mechanisch schoon en heb daarvoor een "Zeepa record brush" (zo'n koolstof vezel borstel) op een glijlager gemonteerd. Ik laat de naald langzaam een heel klein stukje in de borstel zakken en beweeg vervolgens de borstel zachtjes heen (niet weer) in de looprichting van de LP. Als er oplosmiddelen nodig zouden zijn om naalden schoon te maken heb je m.i. ergens anders in de keten een probleem .. rokers in de ruimte, vette platen...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
princeofdarkness Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik heb wel eens gehoord dat er een apparaatje zou zijn, dat heel snel trilt. Je zet het ding aan, je laat je naald op een harig kussentje zakken, even wachten en voila: een schone naald./ Je bedoelt waarschijnlijk de Audio Technica AT-637 elektronische naaldreiniger. Er bestaat ook een vrijwel identieke Signet SK305. Beiden worden al jaren niet meer gemaakt maar komen op e-bay nog regelmatig voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Met knosti vloeisof alleen maar problemen gehad. Met Quality Service (14 euro/liter) heel wat minder. Zeker als je ze droog centrifugeerd in de Bosch accuboor. (WEL ONDER DE 1400 TOEREN HOUDEN!!!) Ik gebruik voor de naald de snottebel. Gaat prima voor niet-plakmeuk zeg maar. Verder de vloeistof van Nagaoka als het echt troep is... Hoe hoog is de WAF hier van ? Ietsie boven nihil Toch gaat het vrij goed, let alleen op: Accuboor in een workmate: de boor moet niet verplaatsen anders Pats... Niet in de buurt gaan staan, alles is zeikes nat (garage dus) Maak een mooi alu hulpje om de lp in te klemmen, soort veredelde knosti klem Bak jij je brood ook zelf? Koop toch een goedkope platenwasser met vloeistof afzuiging. En wast echt zwarter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ben ook wel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Misschien deze: Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou Pjotr ik neem je toch altijd heel serieus maar hier toch minder. Een platenwasmachine is echt perfect al zal jouw methode of twee Knostis toch ook wel redelijk goed functioneren (met veel geklieder). Carl Hoi Carl, Ongetwijfeld zal een machine met afzuiging het beter doen, daar geef ik je gelijk in. De truuk is ook om het aanhangend water met een schone theedoek eerst zoveel mogelijk opnemen, ze zondermeer laten drogen is idd minder. Overigens is mijn Knostie gesneuveld bij de laatste vehuizing, zat een beetje klem Overigens wordt de naald nauwelijks vuil. Beetje stof wat er aan komt er gewoon met een zacht penseeltje afhalen. Er stof wat een beetje vettig is en er niet zomaar afgaat haal ik er met een penseeltje en wat alcohol af. Nog nooit gemerkt dat dat schade doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts