Erjee Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Overigens is mijn Knostie gesneuveld bij de laatste vehuizing, zat een beetje klem Mijn Knosti* staat, nu ik een Okki Nokki* heb, op het punt om naar de Kringloop gebracht te worden. Wie wil? * = What's in a name? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ha die Audiofreak, Ik lees je berichtje met ontsteltenis. Ik ben gewaarschuwd en sta op het punt om de rotzooi weg te gooien. Ik neem aan dat ik mijn geld niet terug krijg. Toch begrijp ik het niet helemaal. Het spul is al 30 jaar op de markt. Er zouden dan toch veel meer gedupeerden moeten zijn. Ik heb wel ergens gelezen dat ze een tijdje geleden een van de componenten hebben vervangen door een ander stofje dat minder schadelijk zou zijn voor het milieu. Misschien dat dit probleem alleen optreedt in aanwezigheid van het vervangende component. Ik leef met je mee en heb het gevoel dat we op een of andere manier de fabrikant aansprakelijk moeten stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan, maar ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar de importeur van deze producten en gevraagd om een reaktie aangezien ik als consument geen veilig gevoel meer heb over deze producten. Ik heb toch ruim 60 euro weggegooid voor iets waarvan ik dacht dat het goed was. Dat pik ik niet en Audiofreak heeft een nog grotere strop. Als je de verkooppraatje moet geloven zouden ze de levensduur van je element tot met een factor 10 zouden kunnen verlengen. Of zouden ze verkorten bedoelen. We zullen zien ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Hmm, voilgens mij is het niet de bedoeling om je element helemaal te soppen met schoonmaakmiddel. Het kan niet anders dan dat er wat van dat spul naar binnen is gelopen. Als ik de naald schoonmaak met alcohol en dat is zeker niet vaak, is dat alleen de naaldtip met een zachtpenseeltje en onder de microscoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Hmm, voilgens mij is het niet de bedoeling om je element helemaal te soppen met schoonmaakmiddel. Het kan niet anders dan dat er wat van dat spul naar binnen is gelopen. Als ik de naald schoonmaak met alcohol en dat is zeker niet vaak, is dat alleen de naaldtip met een zachtpenseeltje en onder de microscoop. Lijkt me niet dat dit gebeurt is. Althans zelf ben (lees nu: was) ik uiterst voorzichtig en zorg er sowieso voor dat het kwastje ontdaan was van de meeste vochtigheid door eerst een aantal maal langs de rand van het flesje te strijken. Instructie van LAST Stylus cleaner: "Always start at the point where the cantileve tube enters the cartridge body and sweep the brush towards the stylus tip" Dit impliceert m.i. dat niet alleen het diamanten naaldje er tegen zou moeten kunnen. Verderop: "Following cleaning, we recomment using STYLAST STYLUS TREATMENT for extending the stylus life and improve tracking ability" De instructie van LAST STYLAST STYLUS TREATMENT zegt het volgende: "Never brush tip/cantilever assembly. It is only necessary to touch the diamond tip gently ..." Dit impliceert m.i. dat hier meer voorzichtigheid is geboden dan met de Stylus Cleaner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Mmmh. Vrij heftig allemaal wat hier gepost word . Heb vroeger ook Last 5 gebruikt. Maar tegenwoordig doe ik daar niet meer aan. Veel te veel poespas allemaal . Als een plaat een beetje "vals" begint te klinken hangt er al z'n leven een dotje poes aan de naald . Dan haal ik dat gewoon even weg met het kortharige borsteltje. En klaar is klara. Maar "ondanks" het feit dat ook ik een Knosti gebruik, gebeurd dit maar zelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ha die Audiofreak, Ik lees je berichtje met ontsteltenis. Ik ben gewaarschuwd en sta op het punt om de rotzooi weg te gooien. Ik neem aan dat ik mijn geld niet terug krijg. Toch begrijp ik het niet helemaal. Het spul is al 30 jaar op de markt. Er zouden dan toch veel meer gedupeerden moeten zijn. Ik heb wel ergens gelezen dat ze een tijdje geleden een van de componenten hebben vervangen door een ander stofje dat minder schadelijk zou zijn voor het milieu. Misschien dat dit probleem alleen optreedt in aanwezigheid van het vervangende component. Ik leef met je mee en heb het gevoel dat we op een of andere manier de fabrikant aansprakelijk moeten stellen. Die fabrikant aansprakelijk stellen......nee daar geloof ik niet in. Sorry. Immers ik ben zelf verantwoordelijk als ik dat spul gebruik en daarbij de door hun bijgevoegde gebruikersinstrukties staan niet voor niets die waarschuwingen. Enne een gewaarschuwd mens telt voor 2. Nee ,ik ben gewoon stom en dom in dit geval. Ik had nog beter en voorzichtiger moeten zijn en betaal nu gewoon heel veel leergeld. Maar nog dat spul gebruiken nu of in de toekomst....nee,dank je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Hmm, voilgens mij is het niet de bedoeling om je element helemaal te soppen met schoonmaakmiddel. Het kan niet anders dan dat er wat van dat spul naar binnen is gelopen. Als ik de naald schoonmaak met alcohol en dat is zeker niet vaak, is dat alleen de naaldtip met een zachtpenseeltje en onder de microscoop. Hoi Pjotr, Wat denk je nou zelf ? Je snapt natuurlijk vast dat ik er goed de pee in heb en dat ikzelf de dommerd ben en alleen mijzelf de schuld kan geven en dat het heel duur leergeld is en ik dat ook nog lang zal navoelen,maar mijn element soppen dat doe ik niet. Sorry,maar het schiet me ff in het verkeerde (bekende) keelgat. Het zal de teleurstelling zijn en mijn eigen dommigheid. Je tip over de alcohol die onthoud ik en ik neem aan dat het medicinale alcohol is (96%) en ik ga nu ook op zoek naar microscoop,want dit gaat me niet nog es gebeuren. Nogmaals het is niet persoonlijk,maar je snapt het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Wat blijkt....Het hele binnenwerk stuk en geoxideerd en dat betekent een nieuwe spoeltjes,cantilever,spandraad,naald of een nieuw element,want daar komt het dan eigenlijk op neer. Dat is klote man! Het is wel de reden dat ik vocht en oplosmiddelen niet graag in de buurt van een element zie, maar dat het hele binnenwerk ervan gaat corroderen ...? Ik dacht altijd meer in de richting van het aantasten van kunsstoffen en rubbers of het loslaten van de lijm (als die al aanwezig is) waarmee de naald vast zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ha die Audiofreak, Aangezien jij nu zelf aangeeft niet voorzichtig te zijn geweest vraag ik me af of jij je dan wel aan de instructies gehouden hebt. Er zijn veel producten op de markt die allemaal met beleid moeten worden gebruikt. Dat geldt niet alleen voor onderhoudsmiddelen vor je element, maar natuurlijk ook voor medicijnen die je bij de apotheek haalt. Alles zal uitvoerig getest zijn voordat een product op de markt wordt gebracht. Ik werk zelf in de farmaceutische wereld en daar geldt eigenlijk hetzelfde principe. Alle eventuele bijwerkingen worden in een bijsluiter vermeld en zodra de patient ook maar een scheet teveel laat die niet in de bijsluiter vermeld staat gaan alle alarmbellen luiden. We spreken dan van een Suspected Unexpected Serious Adverse Reaction. Het lijkt me dat producenten van producten als LAST hier toch ook wel heel delicaat mee om zullen gaan en alle klachten serieus gaan nemen. Tussen haakjes. Ik kreeg zojuist een keurig emailtje van de importeur. Hij heeft beloofd om er in het weekend uitvoeriger op terug te komen. Vooralsnog zal ik LAST niet meer gaan gebruiken voordat ik 100% zekerheid heb over de "veiligheid". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Hoi Audiofreak, Het is zeker niet mijn bedoeling om het je in te wrijven, in tegendeel. Zoiets is knap beroerd om te ontdekken. Eerlijk gezegd vind ik dat zoals jij beschijft hoe het er uitziet gewoon niet mogen, ook al zou er wat van die vloeistof in je element gelopen zijn. Het lijkt mij dan een nogal agressief goedje. En het is zeker goed dat je het hier post. Ja, die alcohol is idd ethanol 95% van de apotheek. Het verbaast mij soms hoe vettig en plakkerig stof kan zijn, dat zie je pas echt goed onder een microscoop. Zelf heb ik het idee dat dat beetje vettigheid niet zo erg is, het raakvlak van de naald met de plaatgroef blijft nl wel mooi schoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ha die Audiofreak, Aangezien jij nu zelf aangeeft niet voorzichtig te zijn geweest vraag ik me af of jij je dan wel aan de instructies gehouden hebt. Er zijn veel producten op de markt die allemaal met beleid moeten worden gebruikt. Dat geldt niet alleen voor onderhoudsmiddelen vor je element, maar natuurlijk ook voor medicijnen die je bij de apotheek haalt. Alles zal uitvoerig getest zijn voordat een product op de markt wordt gebracht. Ik werk zelf in de farmaceutische wereld en daar geldt eigenlijk hetzelfde principe. Alle eventuele bijwerkingen worden in een bijsluiter vermeld en zodra de patient ook maar een scheet teveel laat die niet in de bijsluiter vermeld staat gaan alle alarmbellen luiden. We spreken dan van een Suspected Unexpected Serious Adverse Reaction. Het lijkt me dat producenten van producten als LAST hier toch ook wel heel delicaat mee om zullen gaan en alle klachten serieus gaan nemen. Tussen haakjes. Ik kreeg zojuist een keurig emailtje van de importeur. Hij heeft beloofd om er in het weekend uitvoeriger op terug te komen. Vooralsnog zal ik LAST niet meer gaan gebruiken voordat ik 100% zekerheid heb over de "veiligheid". Gerald, Nou en of ik voorzichtig ben geweest en heb me altijd gehouden aan de instrukties. Ik trek alleen maar zelf het boetekleed aan en kan ook niet verklaren hoe het is gekomen. Het is dan ook in die zin mijn schuld,dat is wat ik ermee wilde zeggen en niets meer. Wel fijn dat deze man zo snel reageert op je mailtje.Dat zegt mij toch ook wel weer wat.Ben benieuwd en zal m'n gedachten erover laten gaan of ik hem op de hoogte zal gaan brengen Je respons doet me goed,evenzo als van de anderen en ik merk nu momenteel dat het wat inzakt allemaal en m'n felheid van eigen schuld enz wel wat afneemt. Dank heren !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Hoi Audiofreak, Het is zeker niet mijn bedoeling om het je in te wrijven, in tegendeel. Zoiets is knap beroerd om te ontdekken. Eerlijk gezegd vind ik dat zoals jij beschijft hoe het er uitziet gewoon niet mogen, ook al zou er wat van die vloeistof in je element gelopen zijn. Het lijkt mij dan een nogal agressief goedje. En het is zeker goed dat je het hier post. Ja, die alcohol is idd ethanol 95% van de apotheek. Het verbaast mij soms hoe vettig en plakkerig stof kan zijn, dat zie je pas echt goed onder een microscoop. Zelf heb ik het idee dat dat beetje vettigheid niet zo erg is, het raakvlak van de naald met de plaatgroef blijft nl wel mooi schoon. pjotr, Dat snap ik ook wel weer. Zie de vorige post hierboven. Begin alweer wat meer bij mezelf te komen en de felheid zakt in en ook jouw respons doet me ook welweer goed. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 april 2006 Author Report Share Posted 20 april 2006 Nu is iedereen weer in zijn element, gelukkig maar Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Wat blijkt....Het hele binnenwerk stuk en geoxideerd en dat betekent een nieuwe spoeltjes,cantilever,spandraad,naald of een nieuw element,want daar komt het dan eigenlijk op neer. Dat is klote man! Het is wel de reden dat ik vocht en oplosmiddelen niet graag in de buurt van een element zie, maar dat het hele binnenwerk ervan gaat corroderen ...? Ik dacht altijd meer in de richting van het aantasten van kunsstoffen en rubbers of het loslaten van de lijm (als die al aanwezig is) waarmee de naald vast zit. Aluminium boren gaat het beste als je het smeert met spiritus. Maar maak daarna wel de boortafel schoon en olie hem weer in anders is de volgende dag de boortafel flink verroest. Niet dat spiritus agressief is maar het ontvet wel erg goed... Bij mijn weten zit de (diamanten) naald nooit gelijmd maar geklemd in de cantilever. Alleen de naald zelf schoonmaken lijkt mij geen kwaad kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Het verbaast mij dat er kennelijk agressieve schoonmaakmiddelen (Last?) op de markt zijn, die het inwendige van elementen aantasten. Weet iemand of er wellicht een zuur in zit? Wat mij ook verbaast, is dat er zowel harde (tandenborstelachtige) als zachte (penseelachtige) naaldborsteltjes bestaan. De harde, die meestal droog worden gebruikt, werken snel en doeltreffend. Maar ze vormen wel een bedreiging voor de cantilever: vooral wanneer er per ongeluk toch een verkeerde beweging met het borsteltje wordt uitgevoerd. De zachte, met lange nylon haartjes, wordt meestal eerst in een soort alcohol (2-propanol, bijv.) gedoopt. Overigens heb ik van diverse mensen gehoord dat zij bij het schoonmaken van de naald - en keurig van achteren naar voren, hoor! - de kit waarmee de naald aan de cantilever is bevestigd hebben opgelost, waarna het naaldje opviel door hinderlijke afwezigheid. Gedestilleerd water vermengd met spiritus blijkt niet gevaarlijk te zijn. Ik speel mijn platen er al tientallen jaren kletsnat mee af - met de LencoClean in de turbo-stand - en m'n elementjes gingen allemaal vele jaren mee. Mijn onlangs helaas overleden Ortofon MC200 (levensmoe door z'n vering gezakt) zelfs ruim dertig jaar, en hij werd dagelijks in het diepe gesmeten... Reinigingsbadjes met ultrasone trilling worden nog wel gebruikt voor het schoonmaken van sieraden, contactlenzen, medische gereedschappen en kunstgebitten. Zou de trilling nadelig zijn geweest voor de elementjes? Of was er gewoon te weinig vraag naar die apparaatjes? Ze schijnen best wel effectief te zijn geweest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Zelf heb ik het idee dat dat beetje vettigheid niet zo erg is, het raakvlak van de naald met de plaatgroef blijft nl wel mooi schoon. Verminderen van wrijvings weerstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 De importeur heeft inmiddels mijn vraag en zijn reaktie daarop op de site geplaatst: Klik hier Verder heeft de importeur n.a.v. mijn kritiek aan LAST te kennen gegeven dat de instructies beter/duidelijk moeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 De importeur heeft inmiddels mijn vraag en zijn reaktie daarop op de site geplaatst:Klik hier Verder heeft de importeur n.a.v. mijn kritiek aan LAST te kennen gegeven dat de instructies beter/duidelijk moeten. Ik heb het gelezen en zal het nog eens herlezen en zal ook reageren naar de importeur toe. Ik vind het een compliment waard zijn reactie. wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 "Tijdens het draaien van een grammofoonplaat ontstaat een enorme hitte onder de naaldpunt doordat de naalddruk enorm groot is in relatie tot het contactoppervlak. De temperatuur kan gemakkelijk 900 graden zijn en de naalddruk 2500 kg/cm2. " Bij welke temperatuur ontleedt PVC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Afgezien daarvan, bij 900 graden is staal roodgloeiend Ben wel benieuwd hoe ze dat gemeten hebben .... een microthermoter in de naaldpunt ozi Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Bij welke temperatuur ontleedt PVC? `t Smeltpunt van pvc (vinyl) is plusminus 85 graden celsius. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 "Tijdens het draaien van een grammofoonplaat ontstaat een enorme hitte onder de naaldpunt doordat de naalddruk enorm groot is in relatie tot het contactoppervlak. De temperatuur kan gemakkelijk 900 graden zijn en de naalddruk 2500 kg/cm2. " Bij welke temperatuur ontleedt PVC? aha!! vandaar dat vinyl liefhebbers het altijd hebben over een warme sound Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Ik kende al lang het verhaal dat vinyl heet wordt op de plaats waar de naald in wrijving met de plaat komt: dus alleen op dat hele kleine plaatsje waar het diamantje het vinyl raakt. En dat het daarom beter is om een plaatkant geen twee maal achter elkaar op te zetten, zodat de vinylmoleculen tijd krijgen zich terug te herstellen. Maar 900graden da's wel veel denk ik Dat is nog een pak warmer dan gebakken kabel! Het zal wel te verifieren zijn op't net zeker? bedankt Tito Hoe meten ze die temperatuur? Met een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Zo had ik verleden jaar ook iets raars: het plastiek van mijn stopcontacten en zoals bleek ook enkele automatische zekeringen, bleek bros geworden te zijn en verkruimelde in mijn handen tijdens de grote schoonmaak. Ik ben er nog steeds niet achter of dit door een schoonmaakproduct of ouderdom (30jaar) veroorzaakt werd. En ik heb er geen Last op gebruikt kan het niet gewoon een zeer vochtige ruimte zijn? Of geweest zijn? Of misschien met een bijtend product in de woning gewerkt? Combinatie van beide? Hebt u misschien kinderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts