Guest tubejack Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 P.s. maar misschien is het tijd voor Hans... ...worst Plus een kopje eikeltjes koffie. Welk merk drink jij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 P.s. maar misschien is het tijd voor Hans... ...worst Deze Hans, houdt je hooguit een worst voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 Nu was mijn vraag: kun je h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 Ik heb vandaag onder meer een dubbelelpee van Eartha Kitt gekocht. Dat ding heeft waarschijnlijk meer dan 25 jaar in een kast gestaan en was op zijn hoogst een keer gespeeld. Een keer met Last en een keer met L'art du Son. Ik had het een tijdje te druk en weinig gespeeld maar ik was werkelijk verbaasd. Aan mijn platen of naald geen polonaise van zelfbrouwseltjes. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 Beste Carl, Ik neem aan dat je 2 wasrondes met 2 verschillende vloeistoffen doet omdat L'Art du Son wegwast wat LAST laat zitten (en vice versa). Wat zijn je ervaringen met afzonderlijke producten en welke middelen heb je nog meer geprobeerd? Ik heb zelf alleen maar ervaring met Knosti cleaner en Vinyl Cleaner van Quality Service in een DA van Knosti. Met Knosti had ik altijd last van "vlokjes" aan mijn naald en met Quality Service heb ik dat niet (mits ik de vloeistof niet te vaak hergebruikt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Hai Gruiter, Ik heb Knosti vloeistof in het verleden gebruikt. Ik denk dat het residu achterlaat. Er zit iets van alcohol in de vloeistof. Ik hebook altijd gedacht dat de vloeistof iets achterliet, maar dat kan ook aan de Knosti hebben gelegen. Daarnaast Quality Vinyl waarvan ik dacht dat het iets minder was dan de Knosti vloeistof. Ik heb dat toen verder niet echt uitgeprobeerd maar na een keer weer Knosti vloeistof gebruikt . Er zat ook iets van alcohol in. Last is prachtig spul. Er zit 20 % isopropanol in. Het maakt platen heel schoon en droogt in de VPI prachtig op. Met de vloeistof hebben ze ook al heel lang ervaring. L'Art du Son is een zuivere zeep zonder enige toevoeging dus ook geen alcohol. Nadeel is dat de vloeistof gaat vlokken onder invloed van zonlicht. Het droogt ook niet zo mooi op als Last. Ik heb de indruk dat de plaat iets beter klinkt met deze vloeistof. Misschien smeert het een klein beetje. Mijn regime is bij oude platen eerst Last en dan L'art du Son. Bij nieuwe platen gebruik ik alleen L'art du Son. De reden is dat ik artikelen heb gelezen waarin men beweert dat alcohol inwerkt op vinyl. Nu zal dat niet zo'n vaart lopen de korte tijd dat de vloeistof op de plaat ligt maar waarom zou je nieuwe platen eraan blootstellen. Oude platen zijn toch vaak vuiler( nicotine, fonduen, open haard e.d.) Ik denk dat met twee vloeisoffen met verschillende kenmerken wassen voordelen heeft. De ene vloeistof zal andere viezigheid weghalen dan de ander. Twee keer is bij oude platen ook niet weg. Tot slot: - bij mijn VPI zat VPI vloeistof zonder alcohol en die vond ik ook erg goed. Je kan deze vloeistof echter hier nergens krijgen. Andere vloeistoffen vind ik gewoon te duur; - ik zou nooit platen langdurig in vloeistof met alcohol laten staan; - onbekende vloeistoffen die Hans en Erik gebruiken begin ik niet aan. Ik wil gewoon geen risico lopen met mijn platen; - als je tussen de 500 en 1000 platen hebt is een wasmachine met bovenstaande vloeistoffen en een nieuwe hoes tussen de 1 en 1,5 euro per plaat. Vind ik meevallen als je er een collectie mee behoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Hai Gruiter, Ik heb Knosti vloeistof in het verleden gebruikt. Er zit iets van alcohol in de vloeistof. Ik heb ook altijd gedacht dat de vloeistof residu achterliet, maar dat kan ook aan de Knosti hebben gelegen. Daarnaast Quality Vinyl waarvan ik dacht dat het iets minder was dan de Knosti vloeistof. Ik heb dat toen verder niet echt uitgeprobeerd maar na een keer weer Knosti vloeistof gebruikt . Er zat ook iets van alcohol in. Last is prachtig spul. Er zit 20 % isopropanol in. Het maakt platen heel schoon en droogt in de VPI prachtig op. Met de vloeistof hebben ze ook al heel lang ervaring. L'Art du Son is een zuivere zeep zonder enige toevoeging dus ook geen alcohol. Nadeel is dat de vloeistof gaat vlokken onder invloed van zonlicht. Het droogt ook niet zo mooi op als Last. Ik heb de indruk dat de plaat iets beter klinkt met deze vloeistof. Misschien smeert het een klein beetje. Mijn regime is bij oude platen eerst Last en dan L'art du Son. Bij nieuwe platen gebruik ik alleen L'art du Son. De reden is dat ik artikelen heb gelezen waarin men beweert dat alcohol inwerkt op vinyl. Nu zal dat niet zo'n vaart lopen de korte tijd dat de vloeistof op de plaat ligt maar waarom zou je nieuwe platen eraan blootstellen. Oude platen zijn toch vaak vuiler( nicotine, fonduen, open haard e.d.) Ik denk dat met twee vloeistoffen met verschillende kenmerken wassen voordelen heeft. De ene vloeistof zal andere viezigheid weghalen dan de ander. Twee keer is bij oude platen ook niet weg. Tot slot: - bij mijn VPI zat VPI vloeistof zonder alcohol en die vond ik ook erg goed. Je kan deze vloeistof echter hier nergens krijgen. Andere vloeistoffen vind ik gewoon te duur; - ik zou nooit platen langdurig in vloeistof met alcohol laten staan; - onbekende vloeistoffen die Hans en Erik gebruiken begin ik niet aan. Ik wil gewoon geen risico lopen met mijn platen; - als je tussen de 500 en 1000 platen hebt is een wasmachine met bovenstaande vloeistoffen en een nieuwe hoes tussen de 1 en 1,5 euro per plaat. Vind ik meevallen als je er een collectie mee behoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 L'Art du Son is een zuivere zeep zonder enige toevoeging dus ook geen alcohol. Nadeel is dat de vloeistof gaat vlokken onder invloed van zonlicht. Het droogt ook niet zo mooi op als Last. Ik heb de indruk dat de plaat iets beter klinkt met deze vloeistof. Misschien smeert het een klein beetje. Mijn regime is bij oude platen eerst Last en dan L'art du Son. Bij nieuwe platen gebruik ik alleen L'art du Son. De reden is dat ik artikelen heb gelezen waarin men beweert dat alcohol inwerkt op vinyl. Beste Carl, Je bent tevreden met wat je hebt, das prima natuurlijk. In mijn Knosti heb ik altijd gewoon lauwwarm leidingwater en een scheutje Dreft afwas gebruikt. Dat maakt de vaat ook prima schoon en tast plastic niet aan. Het maakte vuile platen dan ook prima schoon. En na een wasbeurt kun je het gebruikte sopje zonder bezwaar gewoon weggooien. Wel naspoelen dan met stromend water en demiwater. Het bezwaar van die Knosti is dat het water gewoon opdroogt en er restjes kalk en mineralen achterblijven. Daarom droogde ik ze altijd na met een schone theedoek. Op zich een heel gedoe en een platenwasmachine met afzuiging zal dan ook wdb een stuk beter voldoen. Maar of je daar nu exotische (en dure) sapjes voor moet gebruiken? Zeker als die L'Art du Son ook gewoon zuivere zeep is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Hoi Carl, Dank voor je uitgebreide antwoord. In ieder geval "stof" tot nadenken en te experimenteren. Groeten, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 In mijn Knosti heb ik altijd gewoon lauwwarm leidingwater en een scheutje Dreft afwas gebruikt. Dat maakt de vaat ook prima schoon en tast plastic niet aan. Het maakte vuile platen dan ook prima schoon. En na een wasbeurt kun je het gebruikte sopje zonder bezwaar gewoon weggooien. Wel naspoelen dan met stromend water en demiwater. Ik gebruik voor mijn knosti: 900 ml ged. water, paar drupjes sun spoelglans (loopt het water direct van de plaat af na het wassen) en 100ml pure alcohol. ook een zeer goed werkend midel en naspoelen hoeft niet. Na gebruik door het koffiefilter en je kunt dit litertje een keer of vier gebruiken. Kost amper 1 euro per 15 platen en werkt perfect Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 paar drupjes sun spoelglans (loopt het water direct van de plaat af na het wassen) Dat is wel een goeie tip, ga ik eens proberen voor het naspoelen. Alcohol zie ik niet zo zitten. In afwas en zeep zitten ook stoffen die het vet en vuil zwevend houden zodat het niet weer neer slaat. Alcohol lost alleen maar vet op (verdunt het). Maar goed, mijn Knotsie heeft 2 jaar geleden de verhuizing niet overleeft, zat een beetje klem in de bus. Moet toch eens een nieuwe halen. Misschien wel 2, eentje voor de platenafwas en eentje om na te spoelen met spoelmiddel Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Dat is wel een goeie tip ga ik eens proberen voor het naspoelen. Alcohol zie ik niet zo zitten. In afwas en zeep zitten ook stoffen die het vet en vuil zwevend houden zodat het niet weer neer slaat. Alcohol lost alleen maar vet op (verdunt het). Voordeel van dit mengel is wel dat de plaat na 20 minuten droog is. zonder alcohol duurt het twee maal zo lang Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 L'art du Son kost iets van 35 euro, dat kan je dan mengen met 5 liter water gedestileerd water. Als je het in een platenwasmachine gebruikt dan was je er misschien wel 500 platen mee. Waar doe je moeilijk over. Zeer fijn zeep zonder toevoegingen komt mij verder wel goed over. Een echte platenwasser is de moeite waard als je meer dan 500 platen hebt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 L'art du son in mijn knosti is geen succes. het blijft op de plaat zitten en droogt op. Voor de knosti adviseer ik mijn recept en als ik een platenwasmachine aanschaf zal ik zeker l'art du son gebruiken Het ging me niet echt om de kosten. Wil ik een keer financieel meedenken is het weer niet goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 L'art du son in mijn knosti is geen succes. het blijft op de plaat zitten en droogt op. Voor de knosti adviseer ik mijn recept en als ik een platenwasmachine aanschaf zal ik zeker l'art du son gebruikenHet ging me niet echt om de kosten. Wil ik een keer financieel meedenken is het weer niet goed Wat mij betreft wel hoor. Mijn orginele Knosti schoonmaakmiddel is net op, en de tips hier had ik net ff nodig om zelf wat te gaan mixen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Wat mij betreft wel hoor. Mijn orginele Knosti schoonmaakmiddel is net op, en de tips hier had ik net ff nodig om zelf wat te gaan mixen.. wink.gif Wordt een perfecte week. Op zondag cqm blij gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Wat mij betreft wel hoor. Mijn orginele Knosti schoonmaakmiddel is net op, en de tips hier had ik net ff nodig om zelf wat te gaan mixen.. wink.gif Wordt een perfecte week. Op zondag cqm blij gemaakt Mijn week wordt nog beter, ga lekker naar Praag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Ik krijg binnenkort een platenwasmachine en daar zit ook een fles LAST platenreiniger bij. En hier zit toch echt Alcohol in. Vraag of je het kan ruilen voor b.v. L`art du Son dat is n.l. alcohol vrij. Zolang de alcohol - in een mengsel - eerder verdampt is dan de rest van de vloeistof is gedroogd/afgedropen doet het geen kwaad, zeer snel verdampende stoffen in pure vorm zijn niet aan te raden. In Last zou inderdaad een beetje alcohol kunnen zitten, het percentage lijkt me bijzonder laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 (...) In afwas en zeep zitten ook stoffen die het vet en vuil zwevend houden zodat het niet weer neer slaat. Alcohol lost alleen maar vet op (verdunt het). (...) Alles wat aan gedestilleerd of gedemineraliseerd water wordt toegevoegd en niet kan verdampen, werkt prutvormend. Vooral afwasmiddel en anti-vlek middelen (glans- of spoelmiddel voor de afwasmachine, oppervlaktespanningsreductanten zoals vlekkogeen) vind je na verloop van tijd als een kleverige dot bagger aan de naaldpunt terug. NIET DOEN!! Gebruik uitsluitend gedestilleerd of gedemineraliseerd water met een vorm van alcohol. (Bijvoorbeeld brandspiritus: goed, goedkoop... en geurig!) Hiermee bevochtigde platen altijd droogmaken met een luchtige prop keukenpapier, in de groefrichting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 (...) In afwas en zeep zitten ook stoffen die het vet en vuil zwevend houden zodat het niet weer neer slaat. Alcohol lost alleen maar vet op (verdunt het). (...) Alles wat aan gedestilleerd of gedemineraliseerd water wordt toegevoegd en niet kan verdampen, werkt prutvormend. Vooral afwasmiddel en anti-vlek middelen (glans- of spoelmiddel voor de afwasmachine, oppervlaktespanningsreductanten zoals vlekkogeen) vind je na verloop van tijd als een kleverige dot bagger aan de naaldpunt terug. NIET DOEN!! Gebruik uitsluitend gedestilleerd of gedemineraliseerd water met een vorm van alcohol. (Bijvoorbeeld brandspiritus: goed, goedkoop... en geurig!) Hiermee bevochtigde platen altijd droogmaken met een luchtige prop keukenpapier, in de groefrichting. Keukenpapier? Maar dat zijn toch gestampte boomstammen? Ik heb er mijn bril een jaar mee schoongemaakt. Gevolg: strepen en krassen door het schurend effect van dat papier. Of is dat juist de bedoeling? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Beste Jacco, Niet schuren of poetsen. Luchtige prop, nauwelijks contact laten maken met plaatoppervlak. Zo zuigt het papier alle vloeistof m Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Beste Jacco, Niet schuren of poetsen. Luchtige prop, nauwelijks contact laten maken met plaatoppervlak. Zo zuigt het papier alle vloeistof m Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Je kan natuurlijk nog naspoelen met gedestilleerd water of het mengsel L'art du Son verdunnen. Aan de andere kant moet je de kracht van zo'n platenwasser niet onderschatten, trekt er alles uit. Ik zou nooit iets op mijn platen doen wat er niet voor ontwikkeld is. Dreft is voor de afwas met een bepaalde temperatuur en een lekker reukje - afblijven dus. Over alcohol lees je toch rare verhalen op internet. Voorzichtigheid is het devies hoewel met een platenwasser de plaat er nooit lang mee in aanraking komt. Leuk artikel is te vinden op de site van Michael Fremer de tracking angle. Wel lang hoor. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Inderdaad bestaat het gevaar dat allerlei toevoegingen in een reinigingsmiddel " troep " achterlaten, realiseer je wel dat het gevaar groot is dit met doekjes of papier in de groef te drukken als je dezen toepast om een plaat te drogen. Machines met een afzuiging laten hier een belangrijk voordeel zien. Echter zolang de toevoegingen met mate zijn toegepast zal blijken dat ze ook bijzonder goed werk kunnen doen, oplossen van vet en vuiligheid, met als resultaat een schone groef. Gezien Last al erg lang bestaat is hier inmiddels enig onderzoek aan besteed, diverse tests en gebruikers ervaring laten zien dat er geen sprake is van achterblijvende troep, zelfs ooit een test gezien waarbij men foto's van de groeven liet zien. Opvallend in vrijwel elke bespreking van de Last producten dat er aandacht wordt gevraagd voor de hoorbare verbetering van de weergave, met name de Stylast en de Record Prservative No 2, dragen hieraan in belangrijke mate bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 In huishoud papier zit kalk en titaanwit, beiden zijn hard en veroorzaken krassen. Het beste schoonmaakmiddel is en blijft gedemineraliseerd en gedesioniseerd water. Je hebt alleen wat meer geduld nodig. Als er dan toch iets zeepigs gebruikt moet worden om b.v. de oppervlaktespanning te verlagen gebruik dan Teepol 610 (natriumlaurylsulfaat). Kost ca E25.- per halve liter maar je hebt er maar een druppel of twee per liter water van nodig. En daarna nogmaals naspoelen met demiwater! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts