carl Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Ik zal het eens opzoeken die Teepol 610. Ik heb net zoals velen hier een mooie platenverzameling en ik ben er supervoorzichtig mee. Charles Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Hmmm, toch wel een interessant topic... Ik haal net de naald van een plaat die ik eens met de Knosti en bijbehorende vloeistof heb schoongemaakt, en zit er weer zo'n klont stof aan de naald... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Hmmm, toch wel een interessant topic... Ik haal net de naald van een plaat die ik eens met de Knosti en bijbehorende vloeistof heb schoongemaakt, en zit er weer zo'n klont stof aan de naald... Ja dat stof blijft maar komen he Als je er zoveel last van hebt is een meeloopborsteltje misschien wat voor jou ... ? Dat wassen is alleen goed om vastzittend vuil te verwijderen. Gewoon los stof veeg je er met een platenborsteltje natuurlijk regelmatig af als dat nodig is Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Teepol 610 (natriumlaurylsulfaat). Dat spul ken ik nog van uit mijn labtijd. Ik gebruikte dat om membranen van cellen te isoleren. Net als Triton-X100 of Tween-20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Hmmm, toch wel een interessant topic... Ik haal net de naald van een plaat die ik eens met de Knosti en bijbehorende vloeistof heb schoongemaakt, en zit er weer zo'n klont stof aan de naald... Dat heb ik dus ook. En toch klinken ze schoon. Het gevlok lijkt minder te worden na verdunning van de knosti vloeistof met demi water. De volgende keer spuit ik bij wijze van experiment een paar platen af met demi water na het knosti bad. Kijken of de vlokken er dan nog steeds zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Toch maar de Bosch gebruiken Heb nergens last van, alleen... tis zo onorthodox Tis puur vuil wat in de vloeistof zat, zo'n badje wordt ook niet schoner na een aantal wasbeurten. Okki Nokki moet nog even wachten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Zojuist de importeur een e-mail gestuurd over de last producten en naar aanleiding van de e-mailwisseling van Gruiter en de importeur. Dit was ongeveer de strekking ervan. Ik heb een eerder antwoord in dit topic ' over het niet meer gebruiken van de Last producten 4 en 5 ' verwijderd. Dit heb ik gedaan,omdat toen mijn reactie erg emotioneel was n.a.v. Haudio's bericht over mijn kapotte Kiseki en het toch mijn verantwoording blijf met het gebruik van de Last producten. Ik blijf het dan ook in de toekomst gebruiken,maar wel met meer oplettendheid over het juiste gebruik ervan en heel spaarzaam omgaan met de vloeistof,want dat is wat ik nu eruit heb geleerd na het lezen van het uitgebreide antwoord van de importeur op Gruiters e-mail. Tot zover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Hmmm, toch wel een interessant topic... Ik haal net de naald van een plaat die ik eens met de Knosti en bijbehorende vloeistof heb schoongemaakt, en zit er weer zo'n klont stof aan de naald... Wat merkwaardig. Ik zie dat bij mij niet. Bij de kringloop heb ik laatst wat vinyl gekocht. Lekker smerig dus. Vervolgens heb ik dit met de Knostie gereinigd; LP erin, stuk of 6 omwentelingen linksom, net zoveel rechtsom. Dan, zonder de LP met de vingers aan te raken, in het droogrek zetten. En of ik nou de Knostie-vloeistof gebruik of een sapje wat ik laatst bij Haudio heb gekocht; ik heb g Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Ik heb ook propjes aan mijn naald. Maar die zijn niet storend verder. Ja, als het teveel wordt. (ik heb dus ook een knosti, wat een naam...) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Eigenlijk had ik dit probleem alleen toen ik nog heel zuinig met de vloeistof om ging. Nu ik het minder vaak hergebruik heb ik er geen last van. Ik heb redelijk goede ervaringen met Vinyl Cleaner van Quality Service in m'n Kosti, alleen krijg ik sommige nieuwe platen niet helemaal vrij van "vertstrepen". Ze knetteren dan ook als een kampvuurtje. Ik neem aan dat dit persvet is en dat dit met mijn toekomstige Okki Tokkie beter schoon te krijgen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Eigenlijk had ik dit probleem alleen toen ik nog heel zuinig met de vloeistof om ging. Nu ik het minder vaak hergebruik heb ik er geen last van. Ik heb redelijk goede ervaringen met Vinyl Cleaner van Quality Service in m'n Kosti, alleen krijg ik sommige nieuwe platen niet helemaal vrij van "vertstrepen". Ze knetteren dan ook als een kampvuurtje. Ik neem aan dat dit persvet is en dat dit met mijn toekomstige Okki Tokkie beter schoon te krijgen is. Die gebruik ik nu ook. In vergelijking met de andere produkten die ik heb gebruikt, is deze wat "vetter" of "stroperiger". Ik weet het helaas niet beter uit te leggen . Ruikt ook sterker . Maar ook ik ben er best tevreden over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Ik heb ook propjes aan mijn naald. Maar die zijn niet storend verder. (...) Zelfs het kleinste aankoekseltje - dat zich na armlift ontpopt als aanhangseltje - aan de naald maakt mij binnen drie seconden volslagen onpasselijk. Vandaar, dat ik altijd met een natschoonmaker afspeel: een Lencoclean gevuld met gedem. water + spiritus. Nooit een vuile naald, goede koeling van de naaldpunt, geen beschadiging door vastgeplakte gruisjes, en effectieve demping van plaatresonantie en naaldoscillatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 Ik heb ook propjes aan mijn naald. Maar die zijn niet storend verder. (...) Zelfs het kleinste aankoekseltje - dat zich na armlift ontpopt als aanhangseltje - aan de naald maakt mij binnen drie seconden volslagen onpasselijk.[...] Volgens mij neig je nu naar autosuggestie. Is op zich niks mis mee, maar het heeft geen technisch verhaal. Die stofpropjes zitten heus niet daar waar de naald de groef aftast. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 (...) Volgens mij neig je nu naar autosuggestie. Is op zich niks mis mee, maar het heeft geen technisch verhaal. Die stofpropjes zitten heus niet daar waar de naald de groef aftast.(...) Beste Jacco, Vervuiling van de naald heeft een nadelige invloed op het aftastvermogen en m.n. de verwerking van de hoge tonen. Dit kan worden verklaard uit de toename van de bewogen massa en het verslechterde contact tussen diamant en vinyl. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 (...) Volgens mij neig je nu naar autosuggestie. Is op zich niks mis mee, maar het heeft geen technisch verhaal. Die stofpropjes zitten heus niet daar waar de naald de groef aftast.(...) Beste Jacco, Vervuiling van de naald heeft een nadelige invloed op het aftastvermogen en m.n. de verwerking van de hoge tonen. Dit kan worden verklaard uit de toename van de bewogen massa en het verslechterde contact tussen diamant en vinyl. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 Ik heb er niet bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 (...) Kun je eens een vergroting laten zien van de groeven van een elpee die een aantal keer nat is afgespeeld? Beste Ome Henk, Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen! Maar destijds waren er wel dergelijke macrofoto's opgenomen in reclamemateriaal van natcleaners (Lenco, Schweitzer e.a.), die lieten zien dat een vaak natgespeelde groef er nog als nieuw uitzag en een vaak drooggespeelde groef leek op een loopgraaf uit de Eerste Wereldoorlog, na dagenlange mortieraanvallen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 En jij denkt dat dat "eerlijke" foto's waren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 mei 2006 Report Share Posted 4 mei 2006 (...) Kun je eens een vergroting laten zien van de groeven van een elpee die een aantal keer nat is afgespeeld? Beste Ome Henk, Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen! Maar destijds waren er wel dergelijke macrofoto's opgenomen in reclamemateriaal van natcleaners (Lenco, Schweitzer e.a.), die lieten zien dat een vaak natgespeelde groef er nog als nieuw uitzag en een vaak drooggespeelde groef leek op een loopgraaf uit de Eerste Wereldoorlog, na dagenlange mortieraanvallen... Beste spido, Even los of het waar is wat je beweert, je weet het wel weer leuk te vertellen. En dat op dodenherdenking. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Nawoord door Armand van Ommeren, november 1999 (...) Velen zijn later - aangemoedigd door Jan Kool - LencoClean gaan gebruiken, maar de vloeistof daarvoor lijkt niet meer in de handel te zijn. Die kunt u echter gemakkelijk zelf maken. Koop bij drogist of apotheek 1/3 liter ongedenatureerde alcohol en doe die in een literfles. Vul de fles nu op met gedestilleerd water. U heeft dan een liter 'Lencoclean'. Eigenlijk dient u 1 op 1 te mengen zoals Jan Kool ook al aangeeft, maar ik heb ervaren dat het best wat minder en aanzienlijk goedkoper kan. http://www.audio-muziek.nl/audio/audio-k1/knieuwpickup.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Zojuist de importeur een e-mail gestuurd over de last producten en naar aanleiding van de e-mailwisseling van Gruiter en de importeur. Dit was ongeveer de strekking ervan. Ik heb een eerder antwoord in dit topic ' over het niet meer gebruiken van de Last producten 4 en 5 ' verwijderd. Dit heb ik gedaan,omdat toen mijn reactie erg emotioneel was n.a.v. Haudio's bericht over mijn kapotte Kiseki en het toch mijn verantwoording blijf met het gebruik van de Last producten. Ik blijf het dan ook in de toekomst gebruiken,maar wel met meer oplettendheid over het juiste gebruik ervan en heel spaarzaam omgaan met de vloeistof,want dat is wat ik nu eruit heb geleerd na het lezen van het uitgebreide antwoord van de importeur op Gruiters e-mail. Tot zover. Even een update. Ik heb een mailtje teruggehad van de importeur van de LAST no-4 en no-5 producten,waarin hij heeft aangegeven om de fabrikant van LAST producten ook een aantal vragen te stellen,ook n.a.v. de vragen hear in dit topic over deze producten,zoals de 900 graden Celsius of Farenheit.Zodra het antwoord weer terug is dan zal hij Gruiter en mij een mailtje sturen. Ik vind dit een compliment waard naar deze importeur,vanwege de moeite die hij doet en de after-service die hij geeft. Deze heer had ook gewoon alles naast zich neer kunnen leggen en dat heeft hij niet gedaan en heeft veel moeite gedaan om een goed onderbouwd antwoord terug te geven en zelfs daar nog moeite doet om sommige uitleg nogmaals te staven bij de fabrikant,zoals die 900 graden. Ik heb hem dan ook het compliment gegeven in mijn mailtje van vandaag. Wordt vervolgd nog.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 (...)Deze heer had ook gewoon alles naast zich neer kunnen leggen en dat heeft hij niet gedaan en heeft veel moeite gedaan om een goed onderbouwd antwoord terug te geven en zelfs daar nog moeite doet om sommige uitleg nogmaals te staven bij de fabrikant (...) Zo hoort het natuurlijk! Complimenten! Ben benieuwd naar de afloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Een leuk onderschrift Cable, waar heb je hem vandaan , mijn dochter heeft hem op een T shirt staan. Toch zal je me nooit van natafspelen overtuigen Spido.Ik heb wel eens tweede hands platen gezien die kennelijk nat waren afgespeeld. Dat is bijna niet terugdraaibaar en volgens mij ook slecht voor de platen. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Beste Carl, Natuurlijk maakt het wel verschil met wat voor sapje er wordt gespeeld! Allerlei goedbedoelde additieven laten residuen op de plaat achter. Zelfs de roemruchte DiscPreener en Parastat deden dat: die kleverige anti-statische rommel van Cecil Watts kon je d'r op den duur zelfs in de afwas niet meer afkrijgen. Maar met gedestilleerd water plus alcohol / spiritus is er geen probleem, hoor. Wel moet je de op de plaat overgebleven vloeistof met het daarin opgeloste vuil in de groefrichting met een luchtige prop keukenpapier (of tissue) wegvegen. Als ik je niet kan overtuigen, spijt me dat alleen maar voor jou. Want nat afspelen is kraak- en ruisvrij: bijna net zo feilloos als CD... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Toch zal je me nooit van natafspelen overtuigen Spido.Ik heb wel eens tweede hands platen gezien die kennelijk nat waren afgespeeld. Dat is bijna niet terugdraaibaar en volgens mij ook slecht voor de platen. Groet, Aan nat afspelen zal ik me niet snel wagen, omdat ik daarvoor te gemakzuchtig en lui ben. Ik heb eens GELEZEN (dus niet zelf ondervonden) dat platen die nat werden afgespeeld alleen nog nat afgespeeld kunnen worden. Vanwege boven omschreven probleempjes. Misschien kan Spido dit verder nuanceren / corrigeren!?!? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts