Jump to content

leest u even mee op hifi.nl

s0000884
 Share

Recommended Posts

Nu te koop. Een veer onder uw luidspreker haalt staande golven weg uit de luisterruimte en verbetert de interactie tussen uw luidspreker en de akoestiek. Ik kijk uit een technisch (dus gekleurde) bril, maar hoe geloofwaardig is dit voor de gewone muziekliefhebber als je dit op het eerste gezicht leest (geloof je dit, of denk je "daar wil ik eerst even over nadenken of dat kan")?

Zal ik het spits afbijten...Ik geloof er weinig van. Veren onder een speaker om staande golven om zeep te helpen. Ik weet het niet. Wat is de eigenfrequentie van die set veren vraag ik mij ten eerste af.

Verder lees ik tussen de regels door dat de heer Van Es zo zijn eigen ideeen heeft wat betreft de productie van enkele albums. Bijvoorbeeld "On every street" komt er negatief uit. Ik vind dat bedenkelijk.

Verder lijkt me het geen fundamenteel verschil op te leveren tov de situatie zonder veren. De afstand blijft gelijk tussen straler en tegenoverliggende muur en de absorptie op de punten waar druk gegenereerd wordt, verandert niet.

Wat mij betreft broodje aap.

Groet,

Jacco

Och als je je speaker op veren zet zal ie effectief minder bas produceren (de konus zet zich immers af tov een wiebelende kast, dus een deel van de energie gaat verloren in de beweging van de kast), dus ook minder akoestisch problemen.

Je kunt ook gewoon kleinere speakers kopen.

Och als je je speaker op veren zet zal ie effectief minder bas produceren (de konus zet zich immers af tov een wiebelende kast, dus een deel van de energie gaat verloren in de beweging van de kast), dus ook minder akoestisch problemen.

Dit vind ik al een hele belangrijke opmerking. Dit is dus een redenering naar het eindresultaat (minder akoestiek problemen) toe. Echter klopt deze natuurkundig niet op vele punten:

1. Veren zorgen alleen voor verticale trilling, die geenszins de totale responsie van een horizontaal bewegende speaker kan beinvloeden (uitzonderingen van bijv. downfiring subwoofers daargelaten).

2. Zelfs al was de trilling v/d veren in de richting van de luidsprekers, dan nog vind zouden de frequenties waarbij enige verandering optreedt moeten liggen in de orde grootte sqrt(1/{k[veer]*g*m[speaker}), de eigenfrequentie van het gemaakte systeem, een speaker van 20 kg kun je slechts met extreme energie (veel meer dan die van de luidsprekers) op een niet-eigenfrequentie laten trillen. Deze verandering zal slechts een lineaire afname dan wel toename van de druk betekenen.

3. Deze afname of toename heeft niets van doen met de ruimtemodi in de luisterruimte; die worden slechts weggenomen als de reflectiecoefficienten van de muren nul is (of als je de muren weghaalt) of als je de power response van de speaker verandert. Anders gezegd: de akoestiekproblemen worden ook niet minder als je je bas v/d versterker zachter zet.

Verder ga ik ervanuit dat je aannames kloppen en dat door het wiebelen van de kast geen verslechtering optreedt (dat juist voorkomen moet worden volgens dezelfde doelgroep (spikes)).

Ook al klopt de redenering dus niet, ik denk dat hij wel heel indicatief is voor hoe wordt gedacht door bijv. Van Es die de recensie doet. Het is wellicht een mechanisme dat geloofwaardigheid in de hand werkt.

Wat verwacht je van zo iemand? Dat ie zo'n verenverzinsel afkraakt?

Dat weet ik wel. Maar het gaat mij erom hoe dit overkomt voor de niet-technische mensen die dit lezen. Hoe snel geloven ze een recensent op zijn woord? Hoeveel macht heeft zo'n site als hif.nl dan dus?

Wat verwacht je van zo iemand? Dat ie zo'n verenverzinsel afkraakt?

Dat weet ik wel. Maar het gaat mij erom hoe dit overkomt voor de niet-technische mensen die dit lezen. Hoe snel geloven ze een recensent op zijn woord? Hoeveel macht heeft zo'n site als hif.nl dan dus?

Wat denk je zelf?

Groet,

Jacco

Beste S0000884, het is misschien wat simpel gedacht, maar als ik een voorwerp op een veer zet, dan beweegt ie niet alleen in de lengte richting van de veer, want als ik er tegen duw, dan zwabbert ie ook ook dwars op de veer (denk aan een duveltje uit een doosje). Ik denk dat hoe lager de frequentie, hoe moeilijker het is om effectief het laag in de ruimte te produceren. Een meegevende basis, is nooit goed, dus de zwabberende speaker produceert minder laag, dus ook minder last van room modes, zoals dat ervaren wordt door een luisteraar.

3. Deze afname of toename heeft niets van doen met de ruimtemodi in de luisterruimte; die worden slechts weggenomen als de reflectiecoefficienten van de muren nul is (of als je de muren weghaalt) of als je de power response van de speaker verandert. Anders gezegd: de akoestiekproblemen worden ook niet minder als je je bas v/d versterker zachter zet.

dit snap ik niet. Het gaat toch niet om de inherente karakteristieken van de luisterruimte, maar om de manier waarop deze karakteristieken worden benut/misbruikt door de luidspreker. Als op een probleemfrequentie de speakeroutput 5 db minder is, dan zal dat best wel helpen, lijkt me.

dit snap ik niet. Het gaat toch niet om de inherente karakteristieken van de luisterruimte, maar om de manier waarop deze karakteristieken worden benut/misbruikt door de luidspreker.

Helaas gaat het toch juist om de luisterruimte (ik ga uit van de perfecte luidspreker om te laten zien dat dit het probleem niet is). De vervorming in het laag is in alle gevallen waarin geen roomcorrection wordt toegepast, volledig afhankelijk hiervan (even uitgaand van een frequentierechte woofer). De luidspreker is in de bas altijd omnidirectioneel (puntbron die in alle richtingen even hard uitstraalt) voor hoge tonen geldt dit niet (die 'bundelen' voornamelijk naar voren). Dit gedrag van een luidspreker kun je niet veranderen door deze op een veer te zetten, en is alleen te manipuleren door de diameter van de conus te vergroten (die zou 10 meter o.i.d. moeten zijn). (een tweeter bundelt omdat zijn diameter relatief groot is ten opzichte van de golflengte, een woofer doet dat niet omdat de afmetingen hiervan heel klein zijn tov de golflengte, dat is uit te rekenen en volledig onafhankelijk van het type/merk luidspreker). We hebben nu een combinatie die het probleem vormt:

1. Luidspreker is omnidirectioneel dus straalt ook naar muren/plafonds

2. De muren/plafonds van de kamer zijn 'geluidsspiegels'.

Hierdoor ontstaan staande golven. De exacte positie en aard van die golven bepalen dan de klankkleur van het laag op jouw luisterpositie. Deze kleur verandert niet als je een luidspreker 'minder hard' laag laat produceren, de vervorming blijft hetzelfde. Dit geldt in principe voor iedere willekeurige luidspreker. Wat wel zo is, is dat als bijv. een woofer tot 55 Hz gaat ipv tot 25, dat er dan veel minder staande golven worden geproduceerd, maar dit kan nooit worden veroorzaakt door die veer en bovendien zou dat alleen maar een verschuiving van je probleem opleveren (je mist basinformatie).

Samengevat: voor het staande golven probleem kan een veer niet corrigeren, omdat die op de onderliggende principes geen enkele invloed heeft. Stel al zou de gehele luidspreker trillen vanwege de veer, dan is de gecombineerde bron nog steeds veel te klein om te bundelen en om dus reflecties te voorkomen (zelfs al zou die veer dus de hele kast heel hard laten trillen).

Wat denk je zelf?

Het is denk ik een kip ei effect waarvan ik niet weet wat eerst was; de kip of het ei. De kip is de audiotweaksmarkt + de propaganda en het ei is de audiofiel die niet bestaande verschillen hoort (niet minachtend bedoeld). Het houdt elkaar in stand (denk ik).

(...)

Maar het gaat mij erom hoe dit overkomt voor de niet-technische mensen die dit lezen. Hoe snel geloven ze een recensent op zijn woord? Hoeveel macht heeft zo'n site als hif.nl dan dus?

Nou, hier is 'tie dan, uw niet-technische, lezende, niemand op zijn/haar woord gelovende ei/kip :(

Mijn luidsprekers staan op spikes. Vraag niet waarom, dat weet ik niet. Maar iemand die ik hoogacht heeft mij eens aangeraden dat te doen, en ik moet zeggen, het staat in ieder geval alsof er iemand woont met verstand van zaken. En dat is vaak de helft van de waarde van een twiek :unsure:

En dan deze veren.

Naar goed Hollands gebruik eerst naar de prijs gekeken; goedkoop kan niks zijn. Nou, dat viel alleszins mee. In aanmerking genomen dat briljante geesten lang hebben lopen tobben hoe het bonkprobleem uit uw huiskamer te bannen, is ruim 80 euro een vriendenprijs.

Uit het verslag begrijp ik dat de afstelling hoofdzakelijk wordt bepaald door de soort muziek die wordt gedraaid en de aard van de opname. Het zal niet de bedoeling zijn om bij iedere cd de afstelling te gaan wijzigen, dus er moet een soort gemiddelde worden vastgesteld. Nu ben ik in het overdreven bezit van ongeveer 1500 cd's, van kerkorgel tot piccolo. Dat wordt nog een hele hijs om tot een goede afstelling te komen.

Opvallend vond ik dat het geluidsvolume moest worden verhoogd om bepaalde ongewenste effecten te elimineren. Is dan de remedie niet minstens zo erg als de kwaal?

Na het lezen van het verslag kon ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat de recensent er ook geen chocola van kon maken en met een zekere mate van krampachtigheid toch nog iets positiefs uit het toetsenbord heeft willen toveren :o

Ik erger me wel eens aan het gebonk van mijn wasmachine, met name tijdens het centrifugeren. Zouden deze veren de oplossing zijn? Als ze het karakter van het programma maar niet aantasten, dat staat nu goed ingesteld :)

Met opgewekte groet,

Nu te koop. Een veer onder uw luidspreker haalt staande golven weg uit de luisterruimte en verbetert de interactie tussen uw luidspreker en de akoestiek. Ik kijk uit een technisch (dus gekleurde) bril, maar hoe geloofwaardig is dit voor de gewone muziekliefhebber als je dit op het eerste gezicht leest (geloof je dit, of denk je "daar wil ik eerst even over nadenken of dat kan")?

Weer zo`n onzinnig ding <_< ze maken dit soort prut alleen maar om mensen die gemakkelijk ergens in trappen het geld uit de portemonee te schudden. :angry:

Marcel

En dan die veer weer op dempers zetten?

dat zal wel moeten, dus kun je ze ook weer helemaal weglaten, want 1 ding wat veren niet hebben dat zijn wel dempende eigenschappen, je bent beter af met rubberpoten of spikes dan met veren.

maar ook een demper toevoegen aan een veer, dan moet je het echt gaan samenvoegen, de veer en denper in een, anders heeft het totaal geen nut.

rij maar eens een auto waarbij de dempers zijn weg gelaten maar waar de veren nog in zitten, je zou er zowat kotsend uitkomen (afhankelijk hoe je rijd natuurlijk) :P

datzelfde effect heb je dan ook ongeveer als je alleen veren onder de luidsprekers of andere apparatuur zet.

[...]

Opvallend vond ik dat het geluidsvolume moest worden verhoogd om bepaalde ongewenste effecten te elimineren. Is dan de remedie niet minstens zo erg als de kwaal?

[...]

Dat is inderdaad opvallend. Maar dat brengt me wel tot een hypothese.

Er kunnen geen staande golven meer komen of elimineren door een veersysteem. misschien dat de frequentie wat verandert, maar erg spannend is dat niet (misschien wel voor mensen met een absoluut gehoor). De kast staat immers te zwabberen (zwabber-de-zwabber) en zeer waarschijnlijk op een frequentie die ongeveer gelijk is aan de eigenfrequentie van het veersysteem. Andere frequenties zullen er ook inzitten, maar hij zal pieken op deze frequentie.

Voor staande golven heb je tegenover elkaar liggende vaste punten nodig: een muur tegenover de conus waartussen de golf kan blijven staan. Wijkt de hoek af, dan gaat ie naar de vloer of naar het plafond en krijgt het een lopend karakter. Correct me if I am wrong...

Door de zwabberende kast zal het straalpatroon gaan zwabberen en daarmee het lopende golf patroon ook. Het veld wordt meer diffuus dan voorheen. Hetgeen versterkt wordt door het volume op te draaien, in overeenstemming met de waarneming.

Zomaar een overpeinzing...

Groet,

Jacco

Voor staande golven heb je tegenover elkaar liggende vaste punten nodig: een muur tegenover de conus waartussen de golf kan blijven staan. Wijkt de hoek af, dan gaat ie naar de vloer of naar het plafond en krijgt het een lopend karakter. Correct me if I am wrong...

Ik kijk dan eerder naar de totale ruimte en de plaats van die conus lijkt mij minder belangrijk.

Beste,

Komt wel bij dat Rene van Es zijn speakers nauwelijks laag produceren, dus valt er ook weinig te dempen :D....

Wellicht, net als spikes dat doen kun je met zo'n veer enige invloed uitoefenen. Maar echte staande golven in je luisterruimte of dallen ga je daar echt niet mee oplossen. Was het maar waar!!

Groeten,

Bas

Mijn luisterruimte is wat te groot en daardoor dreunen de bassen wel eens. Ooit van een verpakking van een laserprinter het piepschuim zo geknipt dat de speakers er stabiel op staan en... het scheelt. En het kostte.... niks! (De printer had ik toch nodig). Het werkte beter dan spikes op muntjes (we hebben een houten vloer en daar zakken spikes zo in weg).

Dat de veren staande golven verhelpen lijkt me wat sterk maar dat het enig effect heeft, geloof ik wel. Koppelen/ontkoppelen heeft immers altijd invloed op de werking van een speaker: (ongewenste) trillingen verdwijnen of blijven juist in de kast hangen.

Zo te lezen heeft van Es grote problemen met zijn luisterruimte en met name de vloer. Het enige wat die veren doen is er voor zorgen dat de trillingen van de kast minder de vloer in gaan. Met staande golven van de ruimte heeft het niets te maken zoals hier al terecht is opgemerkt. Hooguit met staande golven in zijn vloer.

Zou van Es aanraden eens wat aan zijn wiebelende brakke houten vloer te gaan doen. Een betontegel van 1,50 ofzo onder zijn kasten met wat rubber demping er tussen of anders verhuizen naar een beter huis met een betonnen vloer (en geen buren).

Het is voor mij onbegrijpelijk dat een recencent met een dermate brakke luisterruimte serieus audio kan beoordelen.

;)