Jump to content

leest u even mee op hifi.nl

s0000884
 Share

Recommended Posts

Het lijkt mij eerder nadelig te werken. Ik heb zelf nogal hoge vloerstaande speakers. Als ik die op verende pootjes zou zetten kunnen ze bovenin aardig heen en weer bewegen. Ik merkte een verbetering in de basweergave toen ik ze op spikes + betonnen tegel + rubber tegel zette. Een duidelijk geval van "je speaker beweegt t.o.v. de konussen" en hoe dat te beperken. Die veerpoten lijken mi dat verschijnsel juist erger te maken. En dat dat dan staande golven zou elimineren betwijfel ik: je loost alleen een hoop energie van je speaker, die je dus niet meer hoort <_<

Het is voor mij onbegrijpelijk dat een recencent met een dermate brakke luisterruimte serieus audio kan beoordelen.

;)

En zelfs met een goede luisterruimte........ :D

Groeten,

Bas

Ach, eerlijk is eerlijk, hij laat duidelijk in zijn stukje blijken dat ie er ook geen kaas van kan maken. Wat dan wel erg tegenvalt is dat ie het resultaat toch een verbetering vindt. Die conclusie had ie beter achterwege kunnen laten. Nu draaiit ie rond als een drol in een potje :D

Ik erger me wel eens aan het gebonk van mijn wasmachine, met name tijdens het centrifugeren. Zouden deze veren de oplossing zijn? Als ze het karakter van het programma maar niet aantasten, dat staat nu goed ingesteld 

Ik ben bang dat nu het hoog weer wat veel wordt door het piepen van de veren.

Maar , zoals Erik Klijnsmit al eens beweerde:

Je weet het niet, je weet het niet....

[...]

Opvallend vond ik dat het geluidsvolume moest worden verhoogd om bepaalde ongewenste effecten te elimineren. Is dan de remedie niet minstens zo erg als de kwaal?

[...]

Dat is inderdaad opvallend. Maar dat brengt me wel tot een hypothese.

Er kunnen geen staande golven meer komen of elimineren door een veersysteem. misschien dat de frequentie wat verandert, maar erg spannend is dat niet (misschien wel voor mensen met een absoluut gehoor). De kast staat immers te zwabberen (zwabber-de-zwabber) en zeer waarschijnlijk op een frequentie die ongeveer gelijk is aan de eigenfrequentie van het veersysteem. Andere frequenties zullen er ook inzitten, maar hij zal pieken op deze frequentie.

Voor staande golven heb je tegenover elkaar liggende vaste punten nodig: een muur tegenover de conus waartussen de golf kan blijven staan. Wijkt de hoek af, dan gaat ie naar de vloer of naar het plafond en krijgt het een lopend karakter. Correct me if I am wrong...

Door de zwabberende kast zal het straalpatroon gaan zwabberen en daarmee het lopende golf patroon ook. Het veld wordt meer diffuus dan voorheen. Hetgeen versterkt wordt door het volume op te draaien, in overeenstemming met de waarneming.

Zomaar een overpeinzing...

Groet,

Jacco

Klinkt in elk geval plausibeler dan dat verhaal van Van Es. :D

Door de zwabberende kast zal het straalpatroon gaan zwabberen en daarmee het lopende golf patroon ook.

Dit gebeurt niet. Zo lang de trillende kast (bron 1) en de woofer (bron 2) veel dichter bij elkaar staan dan de golflengte die ze uitspugen, dan wordt het 1 geluidsbron (lineare combinatie van beide bronnen). Staande golven blijven bestaan. Dan nog denk ik dat het trillen van de kast zelf zwaar overschat wordt (wellicht een factor 1,000 t.o.v. de woofer?). Staande golven gaan in ieder geval niet weg.

Verder lees ik tussen de regels door dat de heer Van Es zo zijn eigen ideeen heeft wat betreft de productie van enkele albums. Bijvoorbeeld "On every street" komt er negatief uit. Ik vind dat bedenkelijk

Groet,

Jacco

die van es is gek on every steet is juist een erg mooi klinkend album op vinyl en op cd

Spikes vind ik erg prettig omdat je ze op hoogte kan instellen. Ze staan daardoor stevig en dat vind ik veilig want een kind van mij heeft eens een LS omgeduwd.

Wat ik toch jammer vind is dat veel kritiek wordt gegeven maar niemand het produkt heeft uitgeprobeerd - wonderen zijn de wereld niet uit.

Carl

Wat ik toch jammer vind is dat veel kritiek wordt gegeven maar niemand het produkt heeft uitgeprobeerd - wonderen zijn de wereld niet uit.

Carl

Wonderen bestaan niet joh, zeker niet hear.. :D

Ik denk dat er hier al genoeg argumenten zijn gepasseerd om het NIET te hoeven proberen.

Ik denk dat er hier al genoeg argumenten zijn gepasseerd om het NIET te hoeven proberen.

Ja, maar je weet toch dat je het eerst zelf moet uitproberen, voordat je er wat over mag zeggen? ;):D

Ja ik weet het, de empirische wetenschap viert hoogtij hear.. :D

Ja, maar je weet toch dat je het eerst zelf moet uitproberen, voordat je er wat over mag zeggen? ;):D

Ja ik weet het, de empirische wetenschap viert hoogtij hear.. :D

Hehe... :) Ach ja, mijn hele stage was een empirisch onderzoekje, en daar kwam niks bruikbaars uit. Dus of je nou zoveel hebt aan zelf proberen... ;)

Verder lees ik tussen de regels door dat de heer Van Es zo zijn eigen ideeen heeft wat betreft de productie van enkele albums. Bijvoorbeeld "On every street" komt er negatief uit. Ik vind dat bedenkelijk

Groet,

Jacco

die van es is gek on every steet is juist een erg mooi klinkend album op vinyl en op cd

In de HVT (in mijn donkere tijd dat ik dat blad nog las) werd ook een keer gezegd dat die CD met teveel bas is opgenomen. De audiofiel die het beter weet dan Knopfler. Altijd leuk.

Dat de veren staande golven verhelpen lijkt me wat sterk maar dat het enig effect heeft, geloof ik wel. Koppelen/ontkoppelen heeft immers altijd invloed op de werking van een speaker: (ongewenste) trillingen verdwijnen of blijven juist in de kast hangen.

het zal zeker effect hebben, het gebruik van veren onder je speakers, maar het zal een meer negatieve invloed hebben, dan een positieve invloed.

Hallo,

Misschien is het Doppler effect een verklaring.

Een kast op veren moet m.i. wiebelen onder invloed van de bewegende units (Actie is - reactie). Al is het maar weinig. De spiekerunit beweegt in de bewegende kast en dat samen levert weer een andere dan de uitgestuurde frequentie op. (Doppler effect) Als dat allemaal maar snel genoeg gebeurt, kan er geen staande golf ontwikkelen. Of je een mooie strakke bas over houdt, betwijfel ik, maar voor de staande golven kan het mogelijk een uitkomst zijn.?????????

Het gaat wel tegen mijn principe, dat je een fout nooit moet corrigeren met een andere fout, in.

Correct me if I am wrong.

Groet,

Leobus

CGM,

Het zou mij niet verbazen als de maker van dit ding geen uitvinder is, maar een ontdekker. Toeval dus. Hij weet misschien ook geen verklaring.

Overigens zit de wetenschap vol met dit soort toevallig opgedane kennis.

Ik werk in de research en maak dit regelmatig mee. We proberen achteraf natuurlijk wel te verklaren.

Groet,

Leobus

CGM,

Het zou mij niet verbazen als de maker van dit ding geen uitvinder is, maar een ontdekker. Toeval dus. Hij weet misschien ook geen verklaring.

Overigens zit de wetenschap vol met dit soort toevallig opgedane kennis.

Ik werk in de research en maak dit regelmatig mee. We proberen achteraf natuurlijk wel te verklaren.

Groet,

Leobus

Juist, die laatste zin zegt het. ;)

Groet,

Jacco

In de HVT (in mijn donkere tijd dat ik dat blad nog las) werd ook een keer gezegd dat die CD met teveel bas is opgenomen. De audiofiel die het beter weet dan Knopfler. Altijd leuk.

:D

Serieuze audiofielen weten meer van muziek dan muzikanten en meer van techniek dan ingenieurs.

Echt waar.

De vraag is wie hier allemaal audiofielen zijn. Hoe ging die uitspraak nu weer: de massa bestaat altijd uit een meer dan je denkt.

Carl