Jump to content

leest u even mee op hifi.nl

s0000884
 Share

Recommended Posts

Je bedoelt die Focals, Bas. Ik heb Focals een paar keer op shows gehoord en vond ze altijd niet mooi in het hoog. Not my cup of tea. Jij vind kennelijk ook de basweergave niet mooi.

Ik vind eigenlijk nog steeds dat jullie van Es eens moeten bellen om te vragen of je deze veren mag verifieren. Ik zou trouwens nooit Dire streets gebruiken om een set te testen. Eigenlijk vond ik alleen de eerste plaat van hun leuk.

Carl

Beste Carl,

Ik meen dat hij de JM lab Electra 927 heeft. Het midden-hoog vind ik ook niet goed, evenals het wollige slechte laag. Ik vind het een waardeloze weergever. Ik ben me ervan bewust dat focal fraaie units maakt, maar veel JM-Lab weergevers kunnen mij niet bekoren enkele uitzonderingen daar gelaten.

Dire Straigts (en nu ga ik weer gewaagde uitspraken doen) vind ik muziek leuk voor bij een kampvuur in het bos met je scouting vrienden. Ik vind het verder voor mijzelf muzikaal on interessant. Ho goed de hifi set ook zou zijn, ik zal er geen kick van krijgen :D. Niettermin mag op muziek-smaak niet afgerekent worden bij een recensent. Smaak valt immers niet over te twisten. Ik denk dat het belangrijk is dat de recensent muziek gebruikt waarmee hij/zij verwant is. Toch zelf zal ik ook altijd muziek gebruiken met hout en koper instrumenten, en dan een opname die ik zo goed mogelijk ken.

Uitspraken over opnames zijn heel gewaagd zoals s0000884 ook al zegt als je niet echt een rechte goede set/luisterruimte hebt. Ik weet wel van mezelf dat ik vroeger ook altijd maar de opname de schuld gaf als zijn "Schel" of teveel laag. Terwijl juist termeer bleek wanneer je deze zogenaamde slechte opgenomen cd's in de studio hoort of op een goede koptelefoon dat dat helemaal niet het geval was. Bepaalde opnames kunnen net slechte eigenschappen van je set of luisterruimte naar boven halen. In tegenstelling tot wat de highend goeroe's roepen ben ik dus van mening. Hoe beter de set hoe meer je kunt draaien en hoe meer er goed klinkt, en hoe meer het idee van de producer overkomt.

Groeten,

Bas

[...]

Hoe beter de set hoe meer je kunt draaien en hoe meer er goed klinkt, en hoe meer het idee van de producer overkomt.

Groeten,

Bas

Nou, dan moet ik wel een erg goede set hebben...

Haha. Het is gewoon down-to-earth bij elkaar gezochte en in elkaar geschroefde shit...Laat me niet lachen.

Ik vind Dire Straits (=blut in het Engels) erg goed, maar dat is een kwestie van smaak en daar ga ik zeker niet over twisten. Wat ik wel weet is dat het gitaarspel van Mark Knopfler erg moeilijk is om zomaar na te spelen en bovendien erg herkenbaar is. Ik ken menig amateur gitaarspeler die zich stukbijt op het spel van Mark K. Trouwens, ik heb er ook veel leuke herinneringen aan. Een echte aanrader is de multichannel sacd van Brothers in Arms (20 jarig jubileum). Maar ja, dat zal waarschijnlijk pas over 20 jaar begrepen worden: iedereen zit nog steeds in het Grote Onwrikbare Stereo Dogma.

als ik eea eens over een andere boeg gooi: een maat van me heeft geld te veel en heeft alles gekocht bij zo'n Haifai cq HaiEnd zaak. Mooie apparatuur en een berg mooie speakers. Klinken vrij dof voor mijn doen en ik denk dat ik die Dire Straits cd daar niet moet draaien. Deze zal daar afgeschreven worden. Maar ik zal het proberen.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Maar goede set's kunnen best bij elkaar geraapt zijn. Ik ben niet degene die denkt dat goed altijd goud en heel duur moet zijn ;)

@Spido,

Nou dat is onzin. Ik koop gewoon wat ik muzikaal interessant vind. Als de opname goed is is dat een pre, en anders pech. De melodie wordt er niet minder mooi om ;)

Groeten,

Bas

(...) Nou dat is onzin. Ik koop gewoon wat ik muzikaal interessant vind. Als de opname goed is is dat een pre, en anders pech. De melodie wordt er niet minder mooi om ;)

Beste Bas,

Nee, het ging alleen maar over de opnamekwaliteit!

Slechte artistieke prestaties bewaar ik sowieso niet...

Vandaag nog veel plezier gehad met radio-opnamen (NRU) uit de jaren vijftig.

"Jazz Behind the Dykes", bijvoorbeeld.

En cabaret, w.o. Conny Stuart met liedjes van Annie M.G. Schmidt.

Als je de gitaartoon van Jan Blok's full-body/humbucker hoort, all

Jullie mogen overal een mening over hebben; ook over potjes met vet en andere culinaire hoogstandjes.

Ik wil alleen maar zeggen: Van Es heeft die veren uitgeprobeerd en zijn bevindingen opgeschreven. Natuurlijk geldt dat voor zijn oren, in zijn kamer en met zijn apparatuur. Ik heb geen enkele reden om aan zijn bevindingen te twijfelen. Waarom dan de recensent zo afzeiken?

Of ik het kan verklaren? Op zich is het heel plausibel dat die veren 'iets' doen: het werkt als een

Jullie mogen overal een mening over hebben; ook over potjes met vet en andere culinaire hoogstandjes.

Ik wil alleen maar zeggen: Van Es heeft die veren uitgeprobeerd en zijn bevindingen opgeschreven. Natuurlijk geldt dat voor zijn oren, in zijn kamer en met

Ik wil alleen maar zeggen: Van Es heeft die veren uitgeprobeerd en zijn bevindingen opgeschreven. Natuurlijk geldt dat voor zijn oren, in zijn kamer en met zijn apparatuur. Ik heb geen enkele reden om aan zijn bevindingen te twijfelen. Waarom dan de recensent zo afzeiken?

[...]

Beste cve,

Als je mij die veren opstuurt, zal ik ook een recentie schrijven. Ik ben de beroerdste niet.

Misschien heb je niet alles gelezen of begrepen wat er te lezen was, maar dat afzeiken valt wel mee. Er waren opmerkingen en aanmerkingen over de deskundigheid van Van Es. Daarvoor ben ik nog naar de winkel gegaan om dat album te kopen en met mijn eigen oren vast te stellen dat er wel degelijk iets aan de hand is, maar dat dat in een goede installatie niet voor problemen zou moeten zorgen.

Waar Van Es wel op afgezeken is (en terecht) is zijn stelligheid en communicatieve luiheid. "Veel te veel bas", alsof het een feit is. Ook zijn verhaal over staande golven is zeer discutabel. Wellicht bedoelde hij lopende golven, maar dat schreef hij niet.

Ik hoop toch dat er inhoudelijk gediscussieerd mag worden over gepubliceerde recenties. En of ik dat experiment zelf heb uitgevoerd of niet zou daar geen rol in mogen spelen. In de psychologie heeft dat een mooie naam, maar die weet ik niet meer.

Waarom stoor jij je er eigenlijk aan?

Groet,

Jacco

Waarom stoor jij je er eigenlijk aan?

Groet,

Jacco

Tja ..... :rolleyes: Iets wat deugdelijk is (in dit geval een recentie) kan wel kritiek verdragen ...

Maar het getuigt niet van zindelijke journalistiek als je een hoop twijfels hebt en laat weten er geen kaas van te kunnen maken om het product toch aan te prijzen. Als ie dat laatste nu achtewege had gelaten .....

;)

(...)

Van Es heeft die veren uitgeprobeerd en zijn bevindingen opgeschreven.

(...)

Is dat zo?

Het verslag ademt de sfeer van het sparen van de kool en de geit. En dan ook nog de buren er met de haren bijslepen; zwaktebod :(

Mijn exegese: hij gelooft er zelf geen f.....r van, maar is niet in een positie om dat glashard op te schrijven. De audiolectuur staat bol van dit soort voorbeelden :(

Met opgewekte groet,

(...)

Prima idee om een wasmachine op die manier te ontkoppelen: hij maakt dan minder geluid.

(...).

Ja, dat vroeg ik vorige week al :angry:

Met opgewekte groet,

Wasmachine zijn al ontkoppeld. Het subchassis met motor en trommel hangt keurig in veertjes. Als je daaraan gaat rommelen is de kans heel groot dat je het dynamisch gedrag verslechtert.

(...)

Prima idee om een wasmachine op die manier te ontkoppelen: hij maakt dan minder geluid.

(...).

Met opgewekte groet,

Wasmachine zijn al ontkoppeld. Het subchassis met motor en trommel hangt keurig in veertjes. Als je daaraan gaat rommelen is de kans heel groot dat je het dynamisch gedrag verslechtert.

Je opmerking op zich klopt, Ravon, maar het scheelt toch nog wel flink hoor, zo'n stel trillingsdempers onder de wasmachine, zeker als deze op een houten vloer staat. Die dempers plaats je onder de stelpoten die normaal gewoon op de vloer staan.

Wel grappig: vanuit die hoek is de Vibrapod ontwikkeld (die door menigeen onder apparatuur is geplaatst en onomstreden als "heilzaam" te boek staat). De makers van de Vibrapod komen daar overigens ronduit voor uit: ze hebben twee productlijnen, 1 voor machines en 1 voor audioapparatuur.

PS: de wasmachine zal niet minder geluid produceren, maar minder trilling doorgeven aan je huis (waardoor je het geheel als "stiller" ervaart)

(...)

(...).

Met opgewekte groet,

Je opmerking op zich klopt, Ravon, maar het scheelt toch nog wel flink hoor, zo'n stel trillingsdempers onder de wasmachine, zeker als deze op een houten vloer staat. Die dempers plaats je onder de stelpoten die normaal gewoon op de vloer staan.

Wel grappig: vanuit die hoek is de Vibrapod ontwikkeld (die door menigeen onder apparatuur is geplaatst en onomstreden als "heilzaam" te boek staat). De makers van de Vibrapod komen daar overigens ronduit voor uit: ze hebben twee productlijnen, 1 voor machines en 1 voor audioapparatuur.

PS: de wasmachine zal niet minder geluid produceren, maar minder trilling doorgeven aan je huis (waardoor je het geheel als "stiller" ervaart)

Een wasmachine produceert twee soorten trillingen. Onbalans door de ongelijke verdeling van het wasgoed tijdens het centrifugeren en trillingen vanuit de aandrijving die zich als geluid en contactgeluid verspreiden. Als je een wasmachine wilt laten dansen moet je hem op veertjes of een slappe ondergrond zetten. Als je last hebt van contactgeluid kun je hem isoleren maar ik weet niet of vier dempers op de hoeken daarvoor de beste oplossing is. Gevoelsmatig zou ik zelf eerder kiezen voor een zware plaat beton met daaronder een laag rubber.

Mijn punt is dat een wasmachine een uitgekiend dynamisch systeem is waar je niet aan moet rommelen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Mijn punt is dat een wasmachine een uitgekiend dynamisch systeem is waar je niet aan moet rommelen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Je hebt helemaal gelijk, ik gebruik die dempers zelf ook niet (maar had 't effect bij de buren gehoord). Je kunt beter je aandacht besteden aan het perfect waterpas en stabiel zetten van de machine: dat geeft toch het beste resultaat :mellow:

't Is net een draaitafel :lol:

Een wasmachine produceert twee soorten trillingen. Onbalans door de ongelijke verdeling van het wasgoed tijdens het centrifugeren en trillingen vanuit de aandrijving die zich als geluid en contactgeluid verspreiden. Als je een wasmachine wilt laten dansen moet je hem op veertjes of een slappe ondergrond zetten. Als je last hebt van contactgeluid kun je hem isoleren maar ik weet niet of vier dempers op de hoeken daarvoor de beste oplossing is. Gevoelsmatig zou ik zelf eerder kiezen voor een zware plaat beton met daaronder een laag rubber.

Daar heb je helemaal gelijk in Ravon. Bij mijn ouders thuis stond de wasmachine op zolder op een houten vloer. Om dat contactgeluid te dempen had mijn pa hem idd op een paar zware betontegels gezet met stroken 10 mm dik hard neoprene er onder.

Het gevolg was dat bij te grote onbalans van het wasgoed bij centrifugeren de betontegels op het rubber dermate in beweging kwamen dat de machine letterlijk van de tegels af stuiterde. Gewoon op de houten vloer met een dun laagje kurk onder de pootjes was de machine veel stabieler.

Maar speakers op een houten vloer op een betontegel zetten is wel een verbetering is mijn ervaring. Maar ja, speakers centrifugeren dan ook niet, althans de mijne niet :D

;)

(...)

Bij mijn ouders thuis stond de wasmachine op zolder op een houten vloer. (...)

Bij mijn ouders thuis stond een wastobbe met wasbord. Daarnaast een wringer en buiten hing tussen een paar palen een waslijn met wapperend wasgoed :o Dat laatste maakte nog het meeste lawaai.

Wat een rust in die tijd. Wij hoefden geen overlastgevend geluid te dempen, dat was er niet.

Wat mis ik soms nog het gesuis van de wind in de vliegdennen rondom ons huis :(:(:(

Met opgewekte groet,

Wat mis ik soms nog het gesuis van de wind in de vliegdennen rondom ons huis :(:(:(

Met opgewekte groet,

Vooral de huisvrouw die vroeger de hele dag bezig was met schrobben mist dat.. :D