Medrah Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Ik ben op zoek naar een MM element. Deze moet komen in de Thorens TP16 arm zoals deze op de Thorens TD125 mkII zit. De arm heeft de volgende gegevens: Effectieve massa: 16,5 gram Effectieve lengte: 230mm Overhang (in de TD125): 14,4 mm Het budget is eur. 100,- Ik zoek maximaal detail uit deze combinatie. Kunnen jullie wat aanraden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Aan de specs te zien heeft deze arm een hoge massa (hi-mass), daar hoort dus een lo-compliance element bij... dus eentje met weinig "flexibiliteit" tav tracking, Ik heb ook zo'n ding staan momenteel zonder element; bedankt voor de specs van de TP16 alvast! Ik zal deze topic met interesse volgen! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 20 april 2006 Author Report Share Posted 20 april 2006 Nou, 16,5 is toch nog een beetje middelzwaar? Vanaf 18-20 gram is het toch pas zwaar. Ik kom voor mezelf uit bij Grado of Audio Technica. Voor de hand liggende merken in deze prijsklasse. Het is me niet geheel duidelijk of er alternatieven zijn voor deze arm. Ook is me niet duidelijk of een AT120E veel beter is dan een AT110E en of een Grado Prestige Black veel minder is dan een Red. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Mischien een Ortofon super 10 of 20 ( iets boven je budget ) ? Ik heb zelf de om 5 gehad en nu de 30. In vergelijking met een grado prestige green vond ik beide ortfon's verfijnder en dynamischer klinken maar wel iets gekleurd. De Om 30 klinkt gedetailleerder dan de Om 5 maar weer iets braver. Mischien een Ortofon vinylmaster Red ( nieuwe serie , plmin 115 euro) ?? Succes ( let wel: behaalde ervaringen van anderen zijn geen garantie voor toekomstig eigen gebruik !! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Heb een Thorens TD145 mkII met TP16 Isotrack (TP62 armbuis) en die is technisch gezien niet kritisch met het gemiddelde MM-element en qua compilantie heb ik ook niet de indruk dat 'ie heel kritisch is. Speel nu met een Grado Prestige Gold en die klinkt erg goed in deze draaitafel. Ik heb een aantal losse armbuizen, zodoende kan ik wat wisselen. Naast de genoemde Grado heb ik nog een Ortofon OM10Super en Shure M97, die doen 't ook goed in deze arm (maar zijn klankmatig geen partij voor de Grado). Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Cabletalk... kun je wat specifieker zijn in de klankverschillen zoals jij ze beleefd ? Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 De Ortofon SPU lijkt mij een kick op deze arm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Cabletalk... kun je wat specifieker zijn in de klankverschillen zoals jij ze beleefd ? Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar. De Ortofon is een lekker klinkend element, presteert goed (zeker voor z'n prijs) maar is wat "licht" van klank, niet superveel laag. Het geluidsbeeld is ook vrij compact. Naar mijn idee is de Grado Prestige Gold beter t.o.v. de OM10 op de volgende punten: Laag loopt verder door, is strakker Afbeelding is preciezer (instrumenten "zweven" minder Geluidsbeeld is wat groter Grado heeft absoluut gezien meer "hoog" maar 't is minder fel dan de Ortofon Grado lijkt meer rust te hebben Nadeel van de Grado t.o.v. de Ortofon: het afstellen van de Grado vergt veel meer tijd & geduld: het element is qua afstellen beslist kritischer dan de Ortofon. Je koopt de Grado voor rond de EUR 120 in NL, in de USA rond de $180 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 april 2006 Report Share Posted 20 april 2006 Nou, 16,5 is toch nog een beetje middelzwaar? Vanaf 18-20 gram is het toch pas zwaar. Ik kom voor mezelf uit bij Grado of Audio Technica. Voor de hand liggende merken in deze prijsklasse. Het is me niet geheel duidelijk of er alternatieven zijn voor deze arm. Ook is me niet duidelijk of een AT120E veel beter is dan een AT110E en of een Grado Prestige Black veel minder is dan een Red. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou, 16,5 is toch nog een beetje middelzwaar? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Hoelang loop jij mee in deze hobby? Ik denk dat je deze visie moet gaan wijzigen. Middelzwaar houdt bij 13 g op. Zo'n beetje. Dit is echt looiig En Grado heeft een te hoge compliantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weerfreak Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Nou, 16,5 is toch nog een beetje middelzwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Nou, 16,5 is toch nog een beetje middelzwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 21 april 2006 Author Report Share Posted 21 april 2006 Dat is inderdaad het punt Robin. Zelf twijfel ik ook of een compliantie van 20 niet te hoog is. Verder is er niet veel op de markt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Dat is inderdaad het punt Robin. Zelf twijfel ik ook of een compliantie van 20 niet te hoog is. Verder is er niet veel op de markt. . Beste Medrah, als je wilt weten of een compliantie voldoet, welke kriteria leg je dan aan? Dit vraag ik, omdat je zelf al erkent dat je twijfelt. Mijnsinziens hoef je niet te twijfelen als je zeker bent van de beoordelingskriteria. Het feit dat een arm looiig is, en dat is - ie, betekent dat automatisch dat geen enkel element geschikt zou zijn? Nee. Ik heb voor dit soort dingen mijn kriteria en die zeggen me dat er wel degelijk elementen zijn, die erbij passen. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Ik zou het maar op Haudio houden. Dat is een alom erkend draaitafel fenomeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 21 april 2006 Report Share Posted 21 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 april 2006 Report Share Posted 22 april 2006 Is niet zoveel mis mee, hoor. Maar met Haudio ook niet. Vrij land, tot op zekere hoogte dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 22 april 2006 Report Share Posted 22 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Dat kan natuurlijk niet. Wat jij doet is niet volgens DIE rekenmethode. Want daar sta ik WEL achter. Ik ken Steve vrij goed. 20 cu op 17 gr-arm. Komt niet op 10Hz. Rekenfout! Of reken het me nog eens voor. Want je moet iest over het hoofd zien. Klinkt bij jou "goed" Maar een echt goeie combo klinkt beter. en beter is nou eenmaal meer Haifai en dat willen we. Veel Haifai. Of Bami natuurlijk..... Wil je nadere uitleg? 6 plus 2 plus 17 is 25. 25 maal 20 is 500. wortel 500 is 22.4 160 gedeeld door 22.4 is 7, 1Hz. Magertjes hoor! Standaard- slecht.... Is wel wat anders dan 10Hz. Zelfs wat anders dan 8Hz. Aardig onder de maat hoor? Weet je dat de naald kracht en de spoorstabiliteit hier veel last krijge van golven en diktevariaties in het vinyl (altijd aanwezig)? Niet belangrijk voor DT's ? OK. Einde discussie dan. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 23 april 2006 Author Report Share Posted 23 april 2006 Wat sla jij een arrogante toon aan zeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Wat sla jij een arrogante toon aan zeg... Kom met terzakedoende tegenargumenten,wil je. Ik beledig niemand. Ontopic aub! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Dat kan natuurlijk niet. Wat jij doet is niet volgens DIE rekenmethode. Want daar sta ik WEL achter. Ik ken Steve vrij goed. 20 cu op 17 gr-arm. Komt niet op 10Hz. Rekenfout! Of reken het me nog eens voor. Want je moet iest over het hoofd zien. Klinkt bij jou "goed" Maar een echt goeie combo klinkt beter. en beter is nou eenmaal meer Haifai en dat willen we. Veel Haifai. Of Bami natuurlijk..... Wil je nadere uitleg? 6 plus 2 plus 17 is 25. 25 maal 20 is 500. wortel 500 is 22.4 160 gedeeld door 22.4 is 7, 1Hz. Magertjes hoor! Standaard- slecht.... Is wel wat anders dan 10Hz. Zelfs wat anders dan 8Hz. Aardig onder de maat hoor? Weet je dat de naald kracht en de spoorstabiliteit hier veel last krijge van golven en diktevariaties in het vinyl (altijd aanwezig)? Niet belangrijk voor DT's ? OK. Einde discussie dan. . Beste Jan, 7,5 Hz moet toch ook nog net kunnen, maar je hebt gelijk ik zou het niet zo snel doen als het niet nodig is. Hij kan natuurlijk wel een veel lichter contragewicht monteren die dan zeer dicht bij het lager zit. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Dat kan natuurlijk niet. Wat jij doet is niet volgens DIE rekenmethode. Want daar sta ik WEL achter. Ik ken Steve vrij goed. 20 cu op 17 gr-arm. Komt niet op 10Hz. Rekenfout! Of reken het me nog eens voor. Want je moet iest over het hoofd zien. Klinkt bij jou "goed" Maar een echt goeie combo klinkt beter. en beter is nou eenmaal meer Haifai en dat willen we. Veel Haifai. Of Bami natuurlijk..... Wil je nadere uitleg? 6 plus 2 plus 17 is 25. 25 maal 20 is 500. wortel 500 is 22.4 160 gedeeld door 22.4 is 7, 1Hz. Magertjes hoor! Standaard- slecht.... Is wel wat anders dan 10Hz. Zelfs wat anders dan 8Hz. Aardig onder de maat hoor? Weet je dat de naald kracht en de spoorstabiliteit hier veel last krijge van golven en diktevariaties in het vinyl (altijd aanwezig)? Niet belangrijk voor DT's ? OK. Einde discussie dan. . Beste Jan, 7,5 Hz moet toch ook nog net kunnen, maar je hebt gelijk ik zou het niet zo snel doen als het niet nodig is. Hij kan natuurlijk wel een veel lichter contragewicht monteren die dan zeer dicht bij het lager zit. MvG, Haudio Haudio, bovenstebeste, Wacht nog even de conclusies af die eraankomen over dat artikel over trackability. Het ligt er mi. aan in welk percentage van het aantal lp-s dat je bezit je genoegen wenst te nemen met spoorfouten. Wil jij de DT's van je klanten afstellen rekening houdend met 80 % van de lp's of met 100 %. Het bekende voorbeeld: Een arm die net wat meer lagerwrijving heeft dan een ander. Een element dat behept is met een sferische naald, waarbij in de binnenste groeven de kans op spoorfouten in het hoog toenemen Een merk element waarbij de inwendige emping wat minder is, bijv Grado.(Maar ik wwet hoe jij over demping denkt) Een aantal lp- s in je verzameling met een uitgesproken hoger modulatiesnelheid, de beter dus, of met een extreem grote bandbreedte Een aantal lp's in je collectie met een uit het midden liggend gat gepaard aan materiaaldikteverschillen Je ziet op het web twee grenzen: 8 en 10 Hz. Laadegaard houdt in zijn artikel uit 1977 (je hebt het zelf liggen) een minimum aan van 10Hz. Ik vind dat hij zijn waarnemingen van zeer degelijke meetresulaten voorziet. Waarbij ik bovendien moet aantekenen dat vooral zijn verhaal over de minder constante naaldkracht en de nadelige zijbanden bij mij erg overtuigend overkomen. De reserve aan naaldkracht is bij 10 Hz aanmerkelijk grater op de gemiddelde lp. Als je 8 Hz zou aanhouden als minimum moet je dan 7.1 Hz accepteren? Ligt jouw minimum dan bij 7 Hz? Of bij 6? Of bij nog minder? Een gezonde afstand van minimaal een oktaaf vanaf de rf van het subchassis, waar blijft die overigens? Stabiel spoorgedrag is iets dat mi. vraagt om een zo groot mogelijke reserve. Ik vind de keuze van een rf van 10 Hz boven eentje van 7.1 Hz van erg groot belang. Ik zie het meer als een muziekondersteunende reserve dan iets waarvan je kan praten in termen als : acceptabel of niet. Ik zie het meer als een glijdende schaal van "power" voor muzikaliteit. Je hebt dit bij meer facetten in de hifi, die glijdende schaal. Bij recorders heb je de signaal- ruisafstand. Een grotere is een argument om een andere te kopen. Bij versterkers heb je het talent om meer stroom te kunnen leveren, Een grotere is een argument om een andere te nemen Bij elementen heb je de spoorprestatie, uitgedrukt in aantal micrmeters. Een grotere is een argument om een ander te nemen. Of de effectieve cantilevermassa. Een kleinere is een argument om en anedre te nemen. Ik bedoel dus: een groete rf is een eigenschap die de muzikaliteit echt verbetert. Bij tuners heb je signaal - ruisverhouding bij stereo of de gevoeligheid of de piloottoononderdrukking. Dus een spec die echt de muzikaliteit bevordert. Bij veel Ortofon- elementen en ook soms bij Shure is toevoeging van 200pF een spec die de muzikaliteit bevordert. Het al of niet gebruiken van as heeft invloed op de geluisdskwaliteit. Heb je geen as toegepast dan benadeel je mi. de muzikaliteit Het gebruikvan fluid demping kan de muzikaliteit echt verbeteren. Een goeie geometrische afstelling verbetert de muzikaliteit. Je zegt zelf alrijd, dat bij DT's alles met elkaar samenhangt, nou de rf is, samen met bijvoorbeeld de effectieve armmassa , de compliantie , de effectieve cantilevermassa, de massa van het element , de kwaliteit van de tippolijsting, de kwaliteit van de tipvorm(denon 304!) een spec die invloed heeft op de muzikaliteit Als jij een Allearts- element gaat verkopen, dan zeg je tocjh ook niet tegen de klant: Nou, die allearts zegt dan wel dat zijn tip- polijsting zo extreem goed is, dat het geluid wordt verbeterd, omdat degroef beter wordt afgetast met minderwrijving, etc. Maar beste klant, ik vind een wat mindere polijsting ook wel acceptabel. Pak maar een Denon 103, die doet het ook aardig. Nee, he zegt tegen die klant: de allearts- polijsting biedt veel meer reserve op het vlak van aftasttalenten. dat ik je die reserve anbied voor een prijs van tig. En ik vind dat bij uw lp-s en uw muziekwaardering een verantwoorde keuze. Ik zie geen verschil tussen de tipolijsting en de rf van mezelf. Ze bevinden zich beide iop een glijdende schaal. zijnde een spec waarbij sprake is van een surplus af een minder gehalte aan reserve aan muzikaliteit- verbetrende " power". Meneer, dit peugeot- tje heeft wel abs, maar ik vind dat die ernaast, die dat niet heeft ook wel acceptabel. En die is ook goedkoper. Dat hij achter geen schijfremmen heeft vind ik ook wel acceptabel. Of die Skoda- verkoper. O, die motor? Met OHC- motor? Heeft die stoterstangen? Sta je dan te swingen voor het stoplicht? Meneer de klant, dat vind ik best acceptabel. Kaaop hem maar . Hij is goedkoper dan die 16v- ernaast. Kunt u van het verschik een tv kopen! Nee, zo werkt het denk ik niet. Ik besef dat jij aan een hogere rf geen cent bverdient, maar ik zou er net zoveel aangacht aan besteden als aan vta , zenith, geometie of wat dan ook. Zelf beweer je altijd, dat alles invleod op elkaar heeft. Nou ,dit facet speelt een aardig duentje mee. Een Denon 103 brengt bij 7.1 Hz veel minder micrometers spoorprestaties op bij de gemiddelde lp dam bij 11 Hz. de afzonderlijke tonen zijn ook veel minder belast met zijbanden. Hoor je dat? natuurlijk. Verkoper: o, die 20PK extra op de duitse autobahn? Dan wacht u toch gewoon even tot dat iedereen weg is met inhalen? Houdt u die 5000euri toch gewoon in uw zak? Die 2.9 Hz aan rf kosten ze 0.00 Euries! Oh, die draaitafelarm biedt geen mogelijkheden om de echte bearwald - afstemming tot stand te brengen omdat de sleufgaten slechts een overhang van 15mm toelaten? Geen prfobleem meneer. Dat verschil in gewogen fouthoek hoort u toch niet, en de sferische tip heeft het toch al moeil;ijkin de binnenste groeven. Sttek die 200 eurie in uw zak of ga ermee op vakantie! Ik acht deze arm vvoor u dus best acceptabel. ook met die gebrekkige sleuffies! Echt, tien of twaalf Hz. aan rf kost geen cent extra! En een condensator op de ingang 2.30 eurie per stuk. Lees je dus allemaal nooit over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Beste Jan, Mooie voorbeelden, hou ik wel van , nog sterker doe ik zelf ook vaak. Maar die Thorens arm is 16,5 gram eff. dat is dus 16,5 gram plus 5,5 gram van het element is dus 22 gram plus 0,5 gram voor montage mat. maakt totaal 22,5 gram x waarschijnlijk compl. 20 = exact 450 daar de wortel uit is 21,21 deze 21,21 nemen we en pakken 159 gedeeld door 21,21 is dan 7,5 Hz dit is inderdaad aan de lage kant , maar als ik een draaitafel heb , een Thorens met een arm van 16,5 gram en verder niets en ook geen geld om wat anders aan te schaffen, ook heb ik nog een Grado liggen die nog goed is en nog steeds geen geld om wat anders aan te schaffen, bovendien wil ik toch erg graag Vinyl draaien, dan ga ik het wel monteren, omdat het niet anders kan anders zou ik het niet doen , maar dat had ik al gezegd. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Dat kan natuurlijk niet. Wat jij doet is niet volgens DIE rekenmethode. Want daar sta ik WEL achter. Ik ken Steve vrij goed. 20 cu op 17 gr-arm. Komt niet op 10Hz. Rekenfout! Of reken het me nog eens voor. Inderdaad rekenfoutje mea culpa. Heb de formule in mijn PDA in Pocket Excel als invulmodelletje gezet en een getalletje niet goed ingetikt. Nog steeds klinkt het goed hoor hoewel (en dat schreef ik al!) beter en mooier altijd kan. Maar ik ben al een tijdje op zoek naar een ander loopwerk dus ik zal er rekening mee houden dat dit element, wat ik toch erg fraai vind, een lichtere arm nodig heeft. @Headshell: Hoewel ik je kennis van draaitafels etc zeker op waarde schat (en altijd wel wat van je opsteek) vind ik de aangeslagen toon niet echt vriendelijk, op het arrogante af. Ik hou 't er maar op dat je in je enthousiasme niet helemaal op de formuleringen gelet hebt. Het zij je vergeven, zie het als opbouwende kritiek. @Haudio: de suggestie van het lichtere contragewicht is een goede - heb je aanbevelingen voor een TD145? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 april 2006 Report Share Posted 23 april 2006 Je zou dit verhaal eens kunnen lezen, zelf rekenen, leuk! cartridge arm matching Groeten Jeroen Volgens die rekenmethode kan de Grado Prestige Gold, met z'n compliance van 20, prima in de TP16-arm: resonantiefrequentie op 10,8... hZ dus ruim binnen de marge. Bij mij speelt die combi ook prachtig dus vanwaar de twijfel dat het niet zou kunnen? (natuurlijk: mooier of beter zal vast kunnen ) Dat kan natuurlijk niet. Wat jij doet is niet volgens DIE rekenmethode. Want daar sta ik WEL achter. Ik ken Steve vrij goed. 20 cu op 17 gr-arm. Komt niet op 10Hz. Rekenfout! Of reken het me nog eens voor. Want je moet iest over het hoofd zien. Klinkt bij jou "goed" Maar een echt goeie combo klinkt beter. en beter is nou eenmaal meer Haifai en dat willen we. Veel Haifai. Of Bami natuurlijk..... Wil je nadere uitleg? 6 plus 2 plus 17 is 25. 25 maal 20 is 500. wortel 500 is 22.4 160 gedeeld door 22.4 is 7, 1Hz. Magertjes hoor! Standaard- slecht.... Is wel wat anders dan 10Hz. Zelfs wat anders dan 8Hz. Aardig onder de maat hoor? Weet je dat de naald kracht en de spoorstabiliteit hier veel last krijge van golven en diktevariaties in het vinyl (altijd aanwezig)? Niet belangrijk voor DT's ? OK. Einde discussie dan. . Beste Jan, 7,5 Hz moet toch ook nog net kunnen, maar je hebt gelijk ik zou het niet zo snel doen als het niet nodig is. Hij kan natuurlijk wel een veel lichter contragewicht monteren die dan zeer dicht bij het lager zit. MvG, Haudio Haudio, bovenstebeste, Wacht nog even de conclusies af die eraankomen over dat artikel over trackability. Het ligt er mi. aan in welk percentage van het aantal lp-s dat je bezit je genoegen wenst te nemen met spoorfouten. Wil jij de DT's van je klanten afstellen rekening houdend met 80 % van de lp's of met 100 %. Het bekende voorbeeld: Een arm die net wat meer lagerwrijving heeft dan een ander. Een element dat behept is met een sferische naald, waarbij in de binnenste groeven de kans op spoorfouten in het hoog toenemen Een merk element waarbij de inwendige emping wat minder is, bijv Grado.(Maar ik wwet hoe jij over demping denkt) Een aantal lp- s in je verzameling met een uitgesproken hoger modulatiesnelheid, de beter dus, of met een extreem grote bandbreedte Een aantal lp's in je collectie met een uit het midden liggend gat gepaard aan materiaaldikteverschillen Je ziet op het web twee grenzen: 8 en 10 Hz. Laadegaard houdt in zijn artikel uit 1977 (je hebt het zelf liggen) een minimum aan van 10Hz. Ik vind dat hij zijn waarnemingen van zeer degelijke meetresulaten voorziet. Waarbij ik bovendien moet aantekenen dat vooral zijn verhaal over de minder constante naaldkracht en de nadelige zijbanden bij mij erg overtuigend overkomen. De reserve aan naaldkracht is bij 10 Hz aanmerkelijk grater op de gemiddelde lp. Als je 8 Hz zou aanhouden als minimum moet je dan 7.1 Hz accepteren? Ligt jouw minimum dan bij 7 Hz? Of bij 6? Of bij nog minder? Een gezonde afstand van minimaal een oktaaf vanaf de rf van het subchassis, waar blijft die overigens? Stabiel spoorgedrag is iets dat mi. vraagt om een zo groot mogelijke reserve. Ik vind de keuze van een rf van 10 Hz boven eentje van 7.1 Hz van erg groot belang. Ik zie het meer als een muziekondersteunende reserve dan iets waarvan je kan praten in termen als : acceptabel of niet. Ik zie het meer als een glijdende schaal van "power" voor muzikaliteit. Je hebt dit bij meer facetten in de hifi, die glijdende schaal. Bij recorders heb je de signaal- ruisafstand. Een grotere is een argument om een andere te kopen. Bij versterkers heb je het talent om meer stroom te kunnen leveren, Een grotere is een argument om een andere te nemen Bij elementen heb je de spoorprestatie, uitgedrukt in aantal micrmeters. Een grotere is een argument om een ander te nemen. Of de effectieve cantilevermassa. Een kleinere is een argument om en anedre te nemen. Ik bedoel dus: een groete rf is een eigenschap die de muzikaliteit echt verbetert. Bij tuners heb je signaal - ruisverhouding bij stereo of de gevoeligheid of de piloottoononderdrukking. Dus een spec die echt de muzikaliteit bevordert. Bij veel Ortofon- elementen en ook soms bij Shure is toevoeging van 200pF een spec die de muzikaliteit bevordert. Het al of niet gebruiken van as heeft invloed op de geluisdskwaliteit. Heb je geen as toegepast dan benadeel je mi. de muzikaliteit Het gebruikvan fluid demping kan de muzikaliteit echt verbeteren. Een goeie geometrische afstelling verbetert de muzikaliteit. Je zegt zelf alrijd, dat bij DT's alles met elkaar samenhangt, nou de rf is, samen met bijvoorbeeld de effectieve armmassa , de compliantie , de effectieve cantilevermassa, de massa van het element , de kwaliteit van de tippolijsting, de kwaliteit van de tipvorm(denon 304!) een spec die invloed heeft op de muzikaliteit Als jij een Allearts- element gaat verkopen, dan zeg je tocjh ook niet tegen de klant: Nou, die allearts zegt dan wel dat zijn tip- polijsting zo extreem goed is, dat het geluid wordt verbeterd, omdat degroef beter wordt afgetast met minderwrijving, etc. Maar beste klant, ik vind een wat mindere polijsting ook wel acceptabel. Pak maar een Denon 103, die doet het ook aardig. Nee, he zegt tegen die klant: de allearts- polijsting biedt veel meer reserve op het vlak van aftasttalenten. dat ik je die reserve anbied voor een prijs van tig. En ik vind dat bij uw lp-s en uw muziekwaardering een verantwoorde keuze. Ik zie geen verschil tussen de tipolijsting en de rf van mezelf. Ze bevinden zich beide iop een glijdende schaal. zijnde een spec waarbij sprake is van een surplus af een minder gehalte aan reserve aan muzikaliteit- verbetrende " power". Meneer, dit peugeot- tje heeft wel abs, maar ik vind dat die ernaast, die dat niet heeft ook wel acceptabel. En die is ook goedkoper. Dat hij achter geen schijfremmen heeft vind ik ook wel acceptabel. Of die Skoda- verkoper. O, die motor? Met OHC- motor? Heeft die stoterstangen? Sta je dan te swingen voor het stoplicht? Meneer de klant, dat vind ik best acceptabel. Kaaop hem maar . Hij is goedkoper dan die 16v- ernaast. Kunt u van het verschik een tv kopen! Nee, zo werkt het denk ik niet. Ik besef dat jij aan een hogere rf geen cent bverdient, maar ik zou er net zoveel aangacht aan besteden als aan vta , zenith, geometie of wat dan ook. Zelf beweer je altijd, dat alles invleod op elkaar heeft. Nou ,dit facet speelt een aardig duentje mee. Een Denon 103 brengt bij 7.1 Hz veel minder micrometers spoorprestaties op bij de gemiddelde lp dam bij 11 Hz. de afzonderlijke tonen zijn ook veel minder belast met zijbanden. Hoor je dat? natuurlijk. Verkoper: o, die 20PK extra op de duitse autobahn? Dan wacht u toch gewoon even tot dat iedereen weg is met inhalen? Houdt u die 5000euri toch gewoon in uw zak? Die 2.9 Hz aan rf kosten ze 0.00 Euries! Oh, die draaitafelarm biedt geen mogelijkheden om de echte bearwald - afstemming tot stand te brengen omdat de sleufgaten slechts een overhang van 15mm toelaten? Geen prfobleem meneer. Dat verschil in gewogen fouthoek hoort u toch niet, en de sferische tip heeft het toch al moeil;ijkin de binnenste groeven. Sttek die 200 eurie in uw zak of ga ermee op vakantie! Ik acht deze arm vvoor u dus best acceptabel. ook met die gebrekkige sleuffies! Echt, tien of twaalf Hz. aan rf kost geen cent extra! En een condensator op de ingang 2.30 eurie per stuk. Lees je dus allemaal nooit over! . Tekst aangevuld. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts