Jump to content

Met je kabels naar de specialist..


niels007
 Share

Recommended Posts

Het blijft mij verbazen dat mensen zo krampachtig op zoek kunnen zijn naar verschillen in kabels en naar steeds "betere" kabels blijven jagen.

Dit is een discussie die nu al 25 jaar alleen onder audiofielen loopt. In de studiowereld hoor je er eigenlijk nooit over. Daar heb je gewoon 2 soorten kabel: Goede en slechte. En dan gaat het vaak ook nog over de mechanische eigenschappen, kan het tegen een stootje en blijft het heel en betrouwbaar op termijn. En bij microfoonkabels of ze een beetje ruisarm zijn tgv flinke mechanische beweging.

 

;)

Siltech

 

van den Hul

 

Transparent

 

 

enz....

Nog een paar:

 

Monster

 

MIT

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Dat er verschillen zijn tussen kabels die op een verschillende wijze gemaakt zijn wil ik aannemen, ik meen zelf verschillen te hebben gehoord.

Wat mij echter altijd blijft verbazen zijn de gigantische prijzen die men er voor vraagt, en de bereidheid van menigeen om het bedrag neer te leggen. Let wel, we hebben het hier nog steeds over een stukje kabel met connectors eraan, meer niet. Men vindt zo'n 100 euro voor zoiets te geef merk ik hier, nou voor mij is het een hoop geld voor zoiets.

Voor mij ook. Toch als je er economisch naar kijkt is het een bodemprijs. Met die dingen is de marge de helft van de prijs. Consumentenprijs = 100, dan is de verkoopprijs 100 - BTW. Als ik uitga van 19 % (is dat wel zo?), dan is de verkoopprijs 81 euro. Nou, zeg 40 aan winst, dus die andere 40 euro is de standaardkostprijs. Een beetje soldeermeneer doet zo', kabel in 20 minuten tegen een uurloon van 50 euro. Dat kost dus 16,67 euro. Blijft over voor de materiaalkosten 40 - 16,67 = 23,33 euro. Dat is toch wel schappelijk, ik weet niet precies wat een WBT heden ten dage doet, maar het zal er niet ver vanaf zitten.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Die wbt's zijn hartstikke duur. Deze meneer gebruikt dan ook wbt look-a-likes. Verder, als dat een bodemprijs is, waarom kan ik dan ook interlinks kopen voor minder dan 10 euro?

Link to comment
Share on other sites

Dat er verschillen zijn tussen kabels die op een verschillende wijze gemaakt zijn wil ik aannemen, ik meen zelf verschillen te hebben gehoord.

Wat mij echter altijd blijft verbazen zijn de gigantische prijzen die men er voor vraagt, en de bereidheid van menigeen om het bedrag neer te leggen. Let wel, we hebben het hier nog steeds over een stukje kabel met connectors eraan, meer niet. Men vindt zo'n 100 euro voor zoiets te geef merk ik hier, nou voor mij is het een hoop geld voor zoiets.

Voor mij ook. Toch als je er economisch naar kijkt is het een bodemprijs. Met die dingen is de marge de helft van de prijs. Consumentenprijs = 100, dan is de verkoopprijs 100 - BTW. Als ik uitga van 19 % (is dat wel zo?), dan is de verkoopprijs 81 euro. Nou, zeg 40 aan winst, dus die andere 40 euro is de standaardkostprijs. Een beetje soldeermeneer doet zo', kabel in 20 minuten tegen een uurloon van 50 euro. Dat kost dus 16,67 euro. Blijft over voor de materiaalkosten 40 - 16,67 = 23,33 euro. Dat is toch wel schappelijk, ik weet niet precies wat een WBT heden ten dage doet, maar het zal er niet ver vanaf zitten.

 

Groet,

Jacco

Dure connectoren zijn niet duur meer als je er duizend van koopt. Dure kabel is niet duur meer als je tienduizend meter koopt. Een soldeermeneer in Polen of China kost geen 50 Euro per uur. Ik denk dat de kostprijs bij serieproduktie in Europa lager is dan 10 Euro.

Link to comment
Share on other sites

Dat er verschillen zijn tussen kabels die op een verschillende wijze gemaakt zijn wil ik aannemen, ik meen zelf verschillen te hebben gehoord.

Wat mij echter altijd blijft verbazen zijn de gigantische prijzen die men er voor vraagt, en de bereidheid van menigeen om het bedrag neer te leggen. Let wel, we hebben het hier nog steeds over een stukje kabel met connectors eraan, meer niet. Men vindt zo'n 100 euro voor zoiets te geef merk ik hier, nou voor mij is het een hoop geld voor zoiets.

Voor mij ook. Toch als je er economisch naar kijkt is het een bodemprijs. Met die dingen is de marge de helft van de prijs. Consumentenprijs = 100, dan is de verkoopprijs 100 - BTW. Als ik uitga van 19 % (is dat wel zo?), dan is de verkoopprijs 81 euro. Nou, zeg 40 aan winst, dus die andere 40 euro is de standaardkostprijs. Een beetje soldeermeneer doet zo', kabel in 20 minuten tegen een uurloon van 50 euro. Dat kost dus 16,67 euro. Blijft over voor de materiaalkosten 40 - 16,67 = 23,33 euro. Dat is toch wel schappelijk, ik weet niet precies wat een WBT heden ten dage doet, maar het zal er niet ver vanaf zitten.

 

Groet,

Jacco

Dure connectoren zijn niet duur meer als je er duizend van koopt. Dure kabel is niet duur meer als je tienduizend meter koopt. Een soldeermeneer in Polen of China kost geen 50 Euro per uur. Ik denk dat de kostprijs bij serieproduktie in Europa lager is dan 10 Euro.

Ja ok, dan ga je al uit van serieproductie. Dan zijn de prijzen nog lager ja. Een soldeermeneer uit Polen heeft 34% meer productie dan een Nederlandse collega (heb ik van een bussiness nieuwsuitzending een tijdje terug, Polen werken 34% harder dan Nederlanders) en werkt tegen minimumloon oid. Maar ik had het even over een gewone arbeider die in loondienst is bij een relatief klein bedrijf. Een automonteur rekent tegenwoordig al 50 euro per uur!

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Het blijft mij verbazen dat mensen zo krampachtig op zoek kunnen zijn naar verschillen in kabels en naar steeds "betere" kabels blijven jagen.

 

Dit is een discussie die nu al 25 jaar alleen onder audiofielen loopt. In de studiowereld hoor je er eigenlijk nooit over. Daar heb je gewoon 2 soorten kabel: Goede en slechte. En dan gaat het vaak ook nog over de mechanische eigenschappen, kan het tegen een stootje en blijft het heel en betrouwbaar op termijn. En bij microfoonkabels of ze een beetje ruisarm zijn tgv flinke mechanische beweging.

 

;)

Siltech

 

van den Hul

 

Transparent

 

 

enz....

Maar of die opnamen nou zoveel beter zijn? misschien wel, maar dat ligt dan niet aan de interlinkies.

 

Groet,

Jacco

Ik vraag me af hoe die grandioze Decca engineers begin jaren '60 toch van die mooie opnamen wisten te maken. MIT, Transparent, of de Siltech kabels bestonden nog niet eens, laat staan dat John Culshaw of Kenneth Wilkinson in de weer waren met voodoo als invriezen en bakken van kabels...

Link to comment
Share on other sites

Het blijft mij verbazen dat mensen zo krampachtig op zoek kunnen zijn naar verschillen in kabels en naar steeds "betere" kabels blijven jagen.

 

Dit is een discussie die nu al 25 jaar alleen onder audiofielen loopt. In de studiowereld hoor je er eigenlijk nooit over. Daar heb je gewoon 2 soorten kabel: Goede en slechte. En dan gaat het vaak ook nog over de mechanische eigenschappen, kan het tegen een stootje en blijft het heel en betrouwbaar op termijn. En bij microfoonkabels of ze een beetje ruisarm zijn tgv flinke mechanische beweging.

 

;)

Siltech

 

van den Hul

 

Transparent

 

 

enz....

Maar of die opnamen nou zoveel beter zijn? misschien wel, maar dat ligt dan niet aan de interlinkies.

 

Groet,

Jacco

Ik vraag me af hoe die grandioze Decca engineers begin jaren '60 toch van die mooie opnamen wisten te maken. MIT, Transparent, of de Siltech kabels bestonden nog niet eens, laat staan dat John Culshaw of Kenneth Wilkinson in de weer waren met voodoo als invriezen en bakken van kabels...

Good point!

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Dat er verschillen zijn tussen kabels die op een verschillende wijze gemaakt zijn wil ik aannemen, ik meen zelf verschillen te hebben gehoord.

Wat mij echter altijd blijft verbazen zijn de gigantische prijzen die men er voor vraagt, en de bereidheid van menigeen om het bedrag neer te leggen. Let wel, we hebben het hier nog steeds over een stukje kabel met connectors eraan, meer niet. Men vindt zo'n 100 euro voor zoiets te geef merk ik hier, nou voor mij is het een hoop geld voor zoiets.

Voor mij ook. Toch als je er economisch naar kijkt is het een bodemprijs. Met die dingen is de marge de helft van de prijs. Consumentenprijs = 100, dan is de verkoopprijs 100 - BTW. Als ik uitga van 19 % (is dat wel zo?), dan is de verkoopprijs 81 euro. Nou, zeg 40 aan winst, dus die andere 40 euro is de standaardkostprijs. Een beetje soldeermeneer doet zo', kabel in 20 minuten tegen een uurloon van 50 euro. Dat kost dus 16,67 euro. Blijft over voor de materiaalkosten 40 - 16,67 = 23,33 euro. Dat is toch wel schappelijk, ik weet niet precies wat een WBT heden ten dage doet, maar het zal er niet ver vanaf zitten.

 

Groet,

Jacco

Dure connectoren zijn niet duur meer als je er duizend van koopt. Dure kabel is niet duur meer als je tienduizend meter koopt. Een soldeermeneer in Polen of China kost geen 50 Euro per uur. Ik denk dat de kostprijs bij serieproduktie in Europa lager is dan 10 Euro.

Ja ok, dan ga je al uit van serieproductie. Dan zijn de prijzen nog lager ja. Een soldeermeneer uit Polen heeft 34% meer productie dan een Nederlandse collega (heb ik van een bussiness nieuwsuitzending een tijdje terug, Polen werken 34% harder dan Nederlanders) en werkt tegen minimumloon oid. Maar ik had het even over een gewone arbeider die in loondienst is bij een relatief klein bedrijf. Een automonteur rekent tegenwoordig al 50 euro per uur!

 

Groet,

Jacco

Vanzelfsprekend ga ik uit van serie- of massaproduktie.

 

Audiofiele kabel met je eigen metaallegering, je eigen kleurtje en je eigen naamopdruk koop je per kilometer bij de kabelfabriek. Op connectoren krijg je staffelkorting tot misschien wel 80% en soldeerwerk is goedkoper als het batchgewijs gebeurt want dan huur je tijdelijke capaciteit in. Verpakkingen koop je ook noodgedwongen groot in.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af hoe die grandioze Decca engineers begin jaren '60 toch van die mooie opnamen wisten te maken. MIT, Transparent, of de Siltech kabels bestonden nog niet eens, laat staan dat John Culshaw of Kenneth Wilkinson in de weer waren met voodoo als invriezen en bakken van kabels...

Koperdraad.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af hoe die grandioze Decca engineers begin jaren '60 toch van die mooie opnamen wisten te maken. MIT, Transparent, of de Siltech kabels bestonden nog niet eens, laat staan dat John Culshaw of Kenneth Wilkinson in de weer waren met voodoo als invriezen en bakken van kabels...

Koperdraad.

zal best, eigenlijk ook totaal niet belangrijk. lees maar eens dit artikel

 

zo ging dat dus ongeveer indertijd. kabels? had men geen tijd of belangstelling voor <_<

Link to comment
Share on other sites

(...)

Vanzelfsprekend ga ik uit van serie- of massaproduktie.

 

(...)

Waarom vanzelfsprekend? Bij massaproductie krijg ik altijd visioenen van grote fabriekshallen waar nijvere lieden of machines per dag duizenden producten in elkaar sleutelen. Maar om hoeveel kabeltjes zou het gaan :unsure:

 

Met opgewekte groet,

Link to comment
Share on other sites

(...)

Vanzelfsprekend ga ik uit van serie- of massaproduktie.

 

(...)

Waarom vanzelfsprekend? Bij massaproductie krijg ik altijd visioenen van grote fabriekshallen waar nijvere lieden of machines per dag duizenden producten in elkaar sleutelen. Maar om hoeveel kabeltjes zou het gaan :unsure:

 

Met opgewekte groet,

Misschien is de produktie uitbesteed. Kabels worden dan compleet ingekocht bij een fabriek, alleen marketing (de mooie verhalen) wordt in eigen beheer geproduceerd.

Link to comment
Share on other sites

Goed, maar dan nog. Hoeveel kabels gaan er per jaar in Nederland over de toonbank? Zijn daar cijfers over bekend?

 

Met opgewekte groet,

Dat maakt toch niet zoveel uit? Een kennis van me laat mode-accessoires maken in Thailand, dat gaat echt niet in het groot. Een "fabriek" is daar echt geen gigantische hal, maar men levert maatwerk en het kost bijna niks.

 

Cijfers weet ik verder niet.

Link to comment
Share on other sites

Goed, maar dan nog. Hoeveel kabels gaan er per jaar in Nederland over de toonbank? Zijn daar cijfers over bekend?

 

Met opgewekte groet,

Dat maakt toch niet zoveel uit? Een kennis van me laat mode-accessoires maken in Thailand, dat gaat echt niet in het groot. Een "fabriek" is daar echt geen gigantische hal, maar men levert maatwerk en het kost bijna niks.

 

Cijfers weet ik verder niet.

Je zit wel met minimale levergroottes van de halffabrikaten. Kabelfabrikanten bedrukken kabels met een eigen tekst als je een minimale hoeveelheid afneemt. Hetzelfde geldt voor de kabelmantel in een leuk kleurtje of een matte afwerking en ook voor kabel met een eigen metaallegering in de geleiders. Connectoren met een eigen tekst erop zijn economisch ook pas interessant bij een flinke afname.

Maar als je je kabels wereldwijd afzet is die minimale afname snel bereikt.

Link to comment
Share on other sites

Dat paartje WireWorld interlinks waar ik een reparatie aan uitvoerde zijn wel degelijk met de hand gemaakt: er wordt gebruik gemaakt van fijne gelakte zilverdraadjes gewikkeld in teflon tape en een teflon tubing errond, weer teflon en dan de return daarrond, weer een isolatie en daarrond een vrij stugge darm (type douchesproeier! :lol: ) die vanbinnen met een massief gevlochten (koper? lijkt wel goud! :D ) screen is bedekt, tussen dat scherm (niet aan de pluggen vast) en de bedrading is nog plaats voor lucht-isolatie. Pluggen zijn puur zilver en kunnen vastgedraaid worden zoals WBT's. Handgesoldeerd met zilversoldeer - te merken aan het smeltpunt.. Dit is geen fabrieksconstructie hoor!

 

mvg RastaPhil :)

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt subtiel anders, als je dat als aangenaam of "een verbetering" ervaart, dan hou je het ding gewoon!

 

Ik ben dat dus helemaal met de Rasta eens. Het gaat uiteindelijk om je eigen waarneming en niet om de beperkt wetenschappelijk inzichten van een ander.

Dat neemt niet weg dat je je eigen waarneming zoveel mogelijk moet objectiveren.

 

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

De vraag is dan vervolgens of dit wat toevoegt, behalve dan dat je een soort sieraad koopt. :D

De toegevoegde waarde van sieraden is niet objectief vast te stellen, die is voor iedereen anders. Kun je lang, kun je kort over zeuren.

 

:lol:;)

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt subtiel anders, als je dat als aangenaam of "een verbetering" ervaart, dan hou je het ding gewoon!

Grote kans bij handwerk, dat ieder exemplaar weer subtiel anders klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt subtiel anders, als je dat als aangenaam of "een verbetering" ervaart, dan hou je het ding gewoon!

 

Ik ben dat dus helemaal met de Rasta eens. Het gaat uiteindelijk om je eigen waarneming en niet om de beperkt wetenschappelijk inzichten van een ander.

Dat neemt niet weg dat je je eigen waarneming zoveel mogelijk moet objectiveren.

 

 

Carl

Ik geef toe dat het wetenschappelijk inzicht hear nogal eens beperkt is, maar dat geldt voor mij net zo goed voor mijn gehoor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...