dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Dan vergeet je wel iets Jacco, Voor de juiste werking van speakers heb je simpelweg demping nodig in de vorm van elektrische weerstand. Verklaar u nader. Welke demping is noodzakelijk? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Gisteren contact gezocht met de de beste man en heeft me goed ingelicht over z'n producten. In de Music Emotion van April wordt een set uitgelicht die ook bekabeld is met JVG. Uitproberen is geen issue: als de interlink niet bevalt kan ik hem weer terug sturen. Na het doorgeven van de gewenste lengte en het overboeken van een borg zou de interlink opgestuurd worden. Vandaag kreeg ik een mailtje dat de borg al op de rekening was bijgeschreven en dat de goud/zilver interlink ook al klaar is en morgen op de post gaat. Dat noem ik nog eens een hele snelle service ....... Zoals gezegd wil ik hem gaan vergelijken met een Kimber PBJ, KS1030 en wellicht een Silverstreak tussen CD speler en versterker. Ik heb ze inmiddels in huis. Ik moet zeggen heel keurig afgewerkt met WBT-achtige pluggen. Vanavond maar eens uitproberen ....... De eerste indrukken zijn zeker niet verkeerd. Heeft wel een wat warmere klank dan wat ik van Kimber ben gewend, maar toch wel lekker transparant en met veel microdetail. Laag is goed vertegenwoordigd en klinkt zeer ruimtelijk. Ik vind de KS1030 wel een stukje beter, maar het zou een waardige opvolger kunnen worden van de PBJ. Ik zal hem de komende tijd nog wat beter aan de tand gaan voelen. Lang getwijfeld of ik mijn ervaringen zou gaan posten omdat ik geen zin heb in allerlei welles/nietes discussies. Aan de andere kant wil ik geinteresseerde mede-forummers mijn ervaringen niet weerhouden. Waar heb je anders een forum voor? Na deze (de JVG dus) interlink ruim 2 weken aan de tand te hebben gevoeld, heb ik hem toch weer terug gestuurd. Begrijp me niet verkeerd: voor z'n prijs is het een hele mooie interlink. De interlink heel open en ruimtelijk, maar ik mis een stukje "emotie". Je hoort wel veel detail en het sprankelt. De eerste indruk was hierdoor overweldigend. Na langer luisteren merkte ik toch dat m'n CDtjes wat "harder" en "analytischer" klonken en het leek of er geen "rhytme" meer in zat. Ik werd overladen met detail, maar de muziek greep me niet naar de keel. Ik kan me wel voorstellen dat de JVG in andere (wat tammere) setups heel goed uit de verf komt, maar bij niet. Ik moet er verder bij zeggen dat ik de zilver/goud combi heb geprobeerd en dat de koperen versie wellicht een betere match is in mijn set. Met de Kimber KS1030 is de eerste indruk dat het niet zo bijzonder klinkt (niets is aangedikt; het klopt gewoon), maar krijg ik wel het "kippenvelgevoel" en daar gaat het uiteindelijk toch om als je van muziek wilt genieten. Toch heb ik besloten om geen 2e KS1030 aanschaffen omdat ik het geld liever toch wil investeren in een opwaardering van mijn element. Aangezien mijn draaitafel de hoofdbron is, is deze investering voor mij op dit moment wat nuttiger. Op dit moment zit de PBJ van Kimber er weer tussen CD-speler en versterker en dat klinkt zeker niet verkeerd. Het klinkt een tikkeltje te slank, maar het is alsof er weer rhtyme in de muziek zit. Het contact met de heer JVG verliep uiterst goed en het terugsturen was absoluut geen probleem. Ik heb - eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid - ook twee sets interlinks besteld bij John van Gent. Een kleine 2 weken geleden heb ik ze bij John opgehaald. In mijn geval betrof het ook de goud/zilver kabel, maar dan de gebalanceerde versies van 1,0 meter (van Meridian G08 CD-speler naar Chord 3200 voorversterker) en 1,75 meter (van v.v. naar Parasound Halo JC-1 monoblokken). Ze zitten er sindsdien continu tussen en mij bevallen ze tot nu toe erg goed. Ze moesten concurreren met mijn huidige actieve interlinks van SEEC, de ASC-2. Deze laatste interlinks zijn van hoog niveau, kregen zeer goede recenties en zijn toch wel een factor 6-7 duurder dan de JVG-kabels. De JVG's klinken inderdaad zeer gedetailleerd, maar absoluut niet kil, hard, klinisch of emotieloos op mijn installatie (speakers zijn de grote Usher's CP-8872). Gisteravond nog het Requiem van Eybler gedraaid. De vrouwelijke in mannelijke solisten klonken heel fraai en werden heel mooi in de ruimte afgebeeld. De nieuwe CD van Caesaria Evora (Rogamar) klonk zeer relaxed, sfeervol en warm. De complete klavierwerken van Mozart op Brilliant door Bart van Oort (deze box met 14 Cd's is een absolute must, zie ook de recensie in de laatste Luister!) ben je geneigd achter elkaar af te luisteren. Wat mij betreft blijven de JVG-tjes dus bij mij thuis. De prijs-/prestatieverhouding van deze kabels vind ik zonder meer uitstekend, of beter nog: onge Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Dan vergeet je wel iets Jacco, Voor de juiste werking van speakers heb je simpelweg demping nodig in de vorm van elektrische weerstand. Verklaar u nader. Welke demping is noodzakelijk? Groet, Jacco Stel ik geef een trap tegen een conus van een luidspreker die niet is aangesloten op een versterker. Deze conus zal nu uittrillen op zijn natuurlijke resonantie (gedempte oscillatie, frequentie afhankelijk van afstemming). Aangezien nu de spreekspoel door de magneet beweegt , staat er een spanning op de klemmen van de speaker. Stel nu de speaker is aangesloten op een versterker met lage uitgangsimpedantie. Als ik nu een trap geef, en de speaker zou gaan natrillen, dan zou deze een grote stroom door de versterker moeten sturen om die spanning op de klemmen te behouden. Die stoom is echter gebonden aan de energie die jij gaf met die trap. Aangezien nu de stroom veel groter is dan bij een onbelaste speaker, wordt deze energie dus veel sneller weggedissipeerd en is dus de Q van het systeem veel kleiner (de natril tijd wordt veel korter; de versterker dicteert de toestand van de speaker). Dit is de Q waar afstemmingen van speakers (Thiel Small parameters) op zijn gebaseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Dan vergeet je wel iets Jacco, Voor de juiste werking van speakers heb je simpelweg demping nodig in de vorm van elektrische weerstand. Verklaar u nader. Welke demping is noodzakelijk? Groet, Jacco Stel ik geef een trap tegen een conus van een luidspreker die niet is aangesloten op een versterker. Deze conus zal nu uittrillen op zijn natuurlijke resonantie (gedempte oscillatie, frequentie afhankelijk van afstemming). Aangezien nu de spreekspoel door de magneet beweegt , staat er een spanning op de klemmen van de speaker. Stel nu de speaker is aangesloten op een versterker met lage uitgangsimpedantie. Als ik nu een trap geef, en de speaker zou gaan natrillen, dan zou deze een grote stroom door de versterker moeten sturen om die spanning op de klemmen te behouden. Die stoom is echter gebonden aan de energie die jij gaf met die trap. Aangezien nu de stroom veel groter is dan bij een onbelaste speaker, wordt deze energie dus veel sneller weggedissipeerd en is dus de Q van het systeem veel kleiner (de natril tijd wordt veel korter; de versterker dicteert de toestand van de speaker). Dit is de Q waar afstemmingen van speakers (Thiel Small parameters) op zijn gebaseerd. Bij supergeleiding is die weerstand 0. Dat is dus het meest ideaal. Crossoverfilters zijn daar ook op gebaseerd: constant voltage source. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Bij supergeleiding is die weerstand 0. Dat is dus het meest ideaal. Crossoverfilters zijn daar ook op gebaseerd: constant voltage source. Als je een oneindige electrische dempingsfactor als ideaal beschouwt klopt dit. Hamvraag is of je dit in alle gevallen (alle kastafstemmingen) wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Ik kan mij geen afstemming voorstellen die een zwabberende conus verlangt. Daarbij is het zo dat die demping vaak in het wisselfilter wordt gecreeerd, zeker als de bronweerstand 0 is. Bij een uitgangsweerstand groter dan 0, klopt de overdracht van het wisselfilter niet. Daarom is het van belang dat ie 0 is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Ik kan mij geen afstemming voorstellen die een zwabberende conus verlangt. Zo denk ik er in bijna alle gevallen ook over. Ik zou zelf geen kastafstemming willen maken waarbij ik beroep moet doen op expres slechte demping (temeer in het laag omdat we daar in het tijddomein ook zaken kunnen waarnemen met onze oren). Echter wat wel zo is is dat als je de eigenresonantie v/d speaker een beetje laat 'meehelpen' dat dit zowel je rendement als je frequentieresponsie ten goede kan komen (ten koste van impulsresponsie). Objectief dus in ieder geval nooit beter, maar goed een audiofiel zegt 'luisteren = alles' en ineens was daar het 'warme laag'...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Daar kan ik niets tegenin brengen. Smaak is persoonlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Beste Jacco, Misschien kan een wat beter begrip van een speaker helpen. Het is in feite een 2e orde elektro-mechanisch systeem. Als je alle demping uit een speaker zou halen, zowel de mechanische als de elektrische (-> weerstand), dan hou je een differentiator over. Dwz de ouput loopt met 6db/okt op tot in het oneindige (bij een ideale speaker). Heb niet de indruk dat daar liefhebbers voor zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 (edited) Beste Jacco, Misschien kan een wat beter begrip van een speaker helpen. Het is in feite een 2e orde elektro-mechanisch systeem. Zou je alle demping uit een zou speaker halen, zowel de mechanische als de elektrische (-> weerstand) dan hou je een differentiator over. Dwz de ouput loopt met 6db/okt op tot in het oneindige (bij een ideale speaker). Heb niet de indruk dat daar liefhebbers voor zijn. Differentiatoren bestaan niet in de natuur. Alleen integratoren. Trouwens zuivere LC systemen zijn laagdoorlaatfilters. Ik wil alleen die verliesweerstand eruit halen. Scheelt weer rendement. Groet, Jacco EDIT: praktijk vervangen door natuur. Differentiators kunnen nooit passief zijn. Edited 18 mei 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Misschien kan een wat beter begrip van een speaker helpen. Het is in feite een 2e orde elektro-mechanisch systeem. In het geval van gesloten behuizingen dan wel dipolen klopt dit. Basreflexkasten / passief radiatorsystemen zijn 4e orde. Trouwens zuivere LC systemen zijn laagdoorlaatfilters. Zuivere LC systemen zijn banddoorlaatfilters met een (passband) Q die bepaald wordt door de parasitaire R. De natuurlijke frequentie is de resonatiefrequentie van het systeem. In het mechanische domein domineert de conusmassa (de L) boven deze resonantie, en de veerconstante (de C) onder deze resonantiefrequentie. De R wordt gegeven door de omzetting naar warmte als gevolg van zowel de electrische weerstand in de spreekspoel als de mechanische weerstand in de ophanging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 EDIT: praktijk vervangen door natuur. Differentiators kunnen nooit passief zijn. Klopt, net zo min als integrators en speakers en daarom worden speakers ook aangedreven door versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 18 mei 2006 Report Share Posted 18 mei 2006 Zuivere LC systemen zijn banddoorlaatfilters met een (passband) Q die bepaald wordt door de parasitaire R. De natuurlijke frequentie is de resonatiefrequentie van het systeem. In het mechanische domein domineert de conusmassa (de L) boven deze resonantie, en de veerconstante (de C) onder deze resonantiefrequentie. De R wordt gegeven door de omzetting naar warmte als gevolg van zowel de electrische weerstand in de spreekspoel als de mechanische weerstand in de ophanging. Kan ik bijles van je krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Misschien kan een wat beter begrip van een speaker helpen. Het is in feite een 2e orde elektro-mechanisch systeem. In het geval van gesloten behuizingen dan wel dipolen klopt dit. Basreflexkasten / passief radiatorsystemen zijn 4e orde. Trouwens zuivere LC systemen zijn laagdoorlaatfilters. Zuivere LC systemen zijn banddoorlaatfilters met een (passband) Q die bepaald wordt door de parasitaire R. De natuurlijke frequentie is de resonatiefrequentie van het systeem. In het mechanische domein domineert de conusmassa (de L) boven deze resonantie, en de veerconstante (de C) onder deze resonantiefrequentie. De R wordt gegeven door de omzetting naar warmte als gevolg van zowel de electrische weerstand in de spreekspoel als de mechanische weerstand in de ophanging. Parallel en serie LC filters zijn banddoorlaatfilters, maar een serie-L en een parallel-C is een laagdoorlaatfilter. Dus niet alle LC systemen zijn van het type banddoorlaat. Ik heb het niet over mechanische weerstanden, alleen de elektrische. En die wil ik graag nul hebben. Er gaat heus niets oscilleren of zo hoor, het blijft passief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Er gaat heus niets oscilleren of zo hoor, het blijft passief. Blijf dit een rare redenering vinden. Zolang er geen active elementen in het systeem aanwezig zijn gebeurt er niets. Of dit nu een versterker is bij een speaker of een aandrijfmotor bij een auto, er zal ergens energie in het systeem gestopt moeten worden om het te laten reageren. Actie -> reactie Oscilleren gaat een systeem pas als aan bepaalde systeemvoorwaarden voldaan wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 In de praktijk is er altijd een bepaalde hoeveelheid energie aanwezig. Thermische ruis bijvoorbeeld. Laat ik de redenering dan omdraaien, wat is er mis met ongedempte systemen zoals een LC kring zonder R? Ze zitten altijd nog in een groter systeem dat voor demping zorgt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Parallel en serie LC filters zijn banddoorlaatfilters, maar een serie-L en een parallel-C is een laagdoorlaatfilter. Dus niet alle LC systemen zijn van het type banddoorlaat. Ik heb het niet over mechanische weerstanden, alleen de elektrische. En die wil ik graag nul hebben. Er gaat heus niets oscilleren of zo hoor, het blijft passief. Groet, Jacco Ik haakte in op jouw reply op de post van Pjotr. Hij had het over een luidspreker, dat is een LC systeem waarbij per definitie de C en L aan elkaar parallel staan omdat beide dynamische buffers zijn aan de bewegingstoestand v/d conus (conus-acceleratie = energie in massa dus in L, conus-uitwijking t.o.v. middelpunt = energie in veerconstante = C) Totale massa + energieverlies constant geeft M*d^2x/dt^2 + N*dx/dt + P*x(t) = 0 ==> algemene oplossing = Ae^-t * sin(x*t) + Be^-t, reactie op stapresponsie is dus uitdempende sinus. Echter die stapresponsie (actief energie toevoeren) moet wel worden gegeven. Echter als N <= 0 geldt dat het systeem gaat oscilleren (polen in rechterhalfvlak). Daarvoor moet ook een stapresponsie aanwezig zijn (bijv. thermische ruis). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Laat ik de redenering dan omdraaien, wat is er mis met ongedempte systemen zoals een LC kring zonder R? Ze zitten altijd nog in een groter systeem dat voor demping zorgt. In het geval van een luidspreker aan een versterker wordt een LC systeem belast met een zeer grote re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Hier dan maar een elektromechanisch modelletje van een speakerunit: Wat gebeurt er nu als je Re nul maakt (en de mechanische demping Ds ook nul) en je stuurt het aan met een spanningsbron met een inwendige inpedantie nul? SPL is evenredig met de versnelling van de konus (en het oppervlak uiteraard). Merk hierbij op dat het effect van de mechanische demping Ds en het effect van de elektrische demping tgv van Re in feite parallel staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Die mechanische demping maak ik niet nul. Verder zie ik geen probleem, behalve voor DC spanning. Trouwens, is E1 een spanningsgestuurde spanningsbron en H1 een stroomgestuurde spanningsbron? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Wat gebeurt er nu als je Re nul maakt (en de mechanische demping Ds ook nul) en je stuurt het aan met een spanningsbron met een inwendige inpedantie nul? SPL is evenredig met de versnelling van de konus (en het oppervlak uiteraard). Op de resonantiefrequentie doet ie het dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Trouwens, is E1 een spanningsgestuurde spanningsbron en H1 een stroomgestuurde spanningsbron? Gyrator overbrenging. Stroom door spreekspoel * force factor Bl (eenheid N/A) geeft kracht op de conus (die met f=m*a een versnelling impliceert). Terugkoppeling (gyrator = tweepoort) vindt plaats door de snelheid waarmee de spreekspoel door de magneet beweegt (dat creeert een spanning over de spreekspoel). Vergelijkbaar met de wederzijdse koppelfactor in een trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Die mechanische demping maak ik niet nul. Het is bij speakers wel de gewoonte om die zo klein mogelijk te maken omdat dat doorgaans een bron van vervorming is. Verder zie ik geen probleem, behalve voor DC spanning. Hoezo voor DC spanning? Zou juist zeggen bij een stapspanning. Trouwens, is E1 een spanningsgestuurde spanningsbron en H1 een stroomgestuurde spanningsbron? Ja. Met dienverstande dat de output van H1 kracht representeert tgv van de inputstroom en E1 een spanning genereert tgv van conussnelheid (Back EMF). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 [...]Gyrator overbrenging. [...] Ja, die gyrator zocht ik al. Maar ik kwam hem niet tegen in de vorm die ik ken. Maar dat geeft niet, denk ik. Ik zal er eens over peinzen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2006 Report Share Posted 19 mei 2006 Hallo Jacco, In bovenstaande schema'tje zit geen gyrator in de betekenis van het woord. Die heb je alleen nodig bij een volledig elektrisch modelletje (met spoelen en condensatoren) om het mechanische deel van het elektrische deel te scheiden. Dat is meer voor elektropiefen die weinig met gewone regeltechniek van doen hebben en zo nodig alles in het elektrische domein willen zien. Bovenstaand modelletje is gewoon recht-toe-recht-aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts