s0000884 Posted 20 mei 2006 Report Share Posted 20 mei 2006 ja dat leek me altijd ook al. dat zo'n gesloten ding lek is. de tegendruk neemt namelijk af als je de woofer zacht indrukt. Maar daar doet die tegendruk zo lang over dat de tijdelijke drukken in een box niet zomaar even de hoeveelheid lucht in de gesloten behuizing kunnen vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Rolex heeft wel een duidelijk imago: Met een Rolex behoor je tot de "rijken" der aarde. Kortom: De een vindt het een een patser horloge en de ander voelt zich daardoor bij een groep horen waar hij graag onderdeel van wil uitmaken: Een illusie dus voor de een en voor de ander werkelijkheid. Volgens een Tonproater was "'t verrekte duur um er goeiekoop ut te zien."... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 ja dat leek me altijd ook al. dat zo'n gesloten ding lek is. de tegendruk neemt namelijk af als je de woofer zacht indrukt. Maar daar doet die tegendruk zo lang over dat de tijdelijke drukken in een box niet zomaar even de hoeveelheid lucht in de gesloten behuizing kunnen vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Maar daar doet die tegendruk zo lang over dat de tijdelijke drukken in een box niet zomaar even de hoeveelheid lucht in de gesloten behuizing kunnen vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 De Nederlandse kabelfabrikant Crystal Cable brengt een nieuwe interconnect op de markt die de iPod, met ongecomprimeerde muziek, tot een uitstekende bron voor High End weergave maakt. Die kwam ik ook tegen op Hifi.nl. Je lacht je toch helemaal te barsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 [...] Wat L er nu weer bij doet? Lijkt mij voor deze discussie mbt het 2e orde mechanisch systeem niet relevant. Dus laten we die nu maar even weglaten.[...] Waar zijt gij mee bezig? L even weglaten? Om de dooien donder nie! Al eens een spoel zonder L gezien? Dacht het niet. Zonder parasitaire weerstand R, daar hadden we het over. Zoiets als een condensator zonder capaciteit... Ik heb een ruim voorstellingsvermogen, maar dit gaat mij te ver. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Ok laat je hem zitten, mij best. Dan gaat de L lekker resoneren met de gereflecteerde massa op een hoge frequentie. Met R = 0 hou je een bandpass over met een Q-factor dat wil je niet weten -> een responsie waar niemand op zit te wachten. Voorbeeldje: Een midwoef met een fs van zeg 45 Hz heeft een resonantie tgv van L op ergens 1,5 kHz en een Q die ver boven de 10 uit gaat komen. Vergeet die supergeleidende speakers nou maar, dat wordt helemaal nix. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Ik denk dat Spido bedoelt "akoestisch dicht". Wat wordt met deze term bedoeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Als je naar het puur elektrische model van Thiele en Small kijkt zie je ook dat ze die lekkage als een simpele verliesweerstand gemodelleerd hebben. Dank voor de informatie. Eigenlijk al wat ik verwachtte, lucht-lekkages in kasten zijn van verwaarloosbare invloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 Ik denk dat Spido bedoelt "akoestisch dicht". Wat wordt met deze term bedoeld? Beste s0000884, Met "reactiviteit" bedoel ik het geheel van bewegingen dat het luidsprekersysteem Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 mei 2006 Report Share Posted 21 mei 2006 [...]Alle wiskundige equivalentieschema's voor luidsprekersystemen kunnen dus [...] Echt allemaal? Ook die in de toekomst wellicht worden bedacht? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Beste Jacco, Ken jij dan iemand die alle effecten van bijvoorbeeld opwarming (spreekspoelweerstanden, thermoplasticiteit van surrounds, spiders & membranen), luchtturbulenties - o.m. in magneetspleten -, saturaties, hysteresis, nernst- en andere magnetische niet-lineariteiten, paneelbreak-up, chassisresonanties, enz., enz., enz. in een betrouwbaar model kan onderbrengen? Een model dat geldig is voor elke belastingsgraad qua duur, amplitude en complexiteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Beste Spido, Wat weet jij de dingen toch weer onmetelijk gecompliceerd te maken. Het liefst zou jij volgens mij de boekhouding van KF ook nog in zo'n model verwerkt zien lijkt het wel. Kijk ik weet ook wel dat als een wesp in Zuid Afrika een scheet laat dat het daardoor hier in Nederland kan gaan onweren. Modelletjes zijn altijd abstracties om enig inzicht te krijgen in datgene wat je interesseert. Dan is het zaak om ook alleen de daarvoor belangrijke dingen mee te nemen en de minder belangrijke zaken juist achterwege te laten. Als je bij speakers in de het resonantiegedrag in een kast geinteresseerd bent heeft het weinig nut om de bundeling van het afstraalgedrag daarin mee te modelleren. Het gaat er daarbij om dat je keuzen maakt en wel de meest relevante keuzes. Maar ja, als je alles belangrijk vindt en geen keuzen kan maken wordt het moeilijk zo niet onmogelijk om sowieso nog iets zinnigs te zeggen. Dan gaat het over alles tegelijk en daarmee eigenlijk nergens meer over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Met "reactiviteit" bedoel ik het geheel van bewegingen dat het luidsprekersysteem Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 (...) Als je bij speakers in de het resonantiegedrag in een kast geinteresseerd bent heeft het weinig nut om de bundeling van het afstraalgedrag daarin mee te modelleren. Het gaat er daarbij om dat je keuzen maakt en wel de meest relevante keuzes. Maar ja, als je alles belangrijk vindt en geen keuzen kan maken wordt het moeilijk zo niet onmogelijk om sowieso nog iets zinnigs te zeggen. Dan gaat het over alles tegelijk en daarmee eigenlijk nergens meer over. (...) Beste Pjotr, Wanneer je zachtjes tegen een oud springveren matras trapt, krijg je een geluid te horen. Wanneer je hard tegen hetzelfde matras trapt, krijg je een heel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 [...]Afsluitend merk ik op dat alle mij bekende (computer)simulatiemodellen en equivalentschema's te weinig zeggen over het dynamisch gedrag van luidsprekersystemen, en dat dit heel jammer is omdat dit dynamisch gedrag nou net is waar het om gaat. Dat is nou net waar de uitdaging ligt. Dynamisch gedrag, niet-lineariteiten etc etc. Met de huidige krachtige PC's zul je waarschijnlijk versteld staan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Beste Spido, Allemaal waar en leuk en aardig. Maar je hoeft de duvel en zijn ouwe moer ook niet te kunnen simuleren om simulatiesoftware ten nutte te kunnen maken bij het ontwerpen en bouwen van speakers. Dat jij dat nu niet kan ligt niet aan de software maar het lijkt mij stug dat je voor de globale berekening van een BR box je dat met een ganzeveer op handgeschept papier zit te doen. P.s. Het ging trouwens niet over centrale verwarmingen, matrassen en evenmin over rammelende kastwanden en speakerconussen maar over de vraag of een supergeleidende spreekspoel/luidsprekerkabel een betere speaker op zou leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Dat jij dat nu niet kan ligt niet aan de software maar het lijkt mij stug dat je voor de globale berekening van een BR box je dat met een ganzeveer op handgeschept papier zit te doen. Nee, zal wel uitgebeiteld worden in speksteen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Met "reactiviteit" bedoel ik het geheel van bewegingen dat het luidsprekersysteem ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 (...) Maar je hoeft de duvel en zijn ouwe moer ook niet te kunnen simuleren om simulatiesoftware ten nutte te kunnen maken bij het ontwerpen en bouwen van speakers. Dat jij dat nu niet kan ligt niet aan de software maar het lijkt mij stug dat je voor de globale berekening van een BR box je dat met een ganzeveer op handgeschept papier zit te doen. (...) Beste Pjotr, Waarom toch altijd zo onaardig, Pjotr? Heb ik je ooit iets misdaan of zo? Je k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Beste Spido, Het ging om de vraag of supergeleidende spreekspoelen dan wel speakerkabels een betere speaker opleveren. En om de vraag of luchtlekkage van een kast wel zo dramatisch is. Kom jij met een heel epos over jouw mening van simulaties omdat hier een paar voorbeeldjes van een modelletje gegeven worden. Op de eigenlijke vraag weet je kennelijk het antwoord niet en komt er alleen een rookgordijn van jouw kant. Tja ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Om even op die supergeleidende spreekspoelen te terug te komen. Deze spoelen kunnen dus niet meer warm worden als het wikkeldraad van supergeleidend materiaal is. Ik vind dat positief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Ondertussen heeft 't ook nog over Rolexen, draaitafels en weet ik al wat al niet meer gegaan.... Ik vind trouwens dat de geldbespaarders die mij willen behoeden voor een foutieve uitgave, eens op een ander forum gaan zeuren. Auto's b.v. of boten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Ondertussen heeft 't ook nog over Rolexen, draaitafels en weet ik al wat al niet meer gegaan.... Ik vind trouwens dat de geldbespaarders die mij willen behoeden voor een foutieve uitgave, eens op een ander forum gaan zeuren. Auto's b.v. of boten... Beste Hans, Misschien is het wat om je eigen forum te beginnen. Zeuren over zeuren lijkt wel jouw grootste passie. Btw. http://www.zeuren.nl is nog vrij Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Ondertussen heeft 't ook nog over Rolexen, draaitafels en weet ik al wat al niet meer gegaan.... Ik vind trouwens dat de geldbespaarders die mij willen behoeden voor een foutieve uitgave, eens op een ander forum gaan zeuren. Auto's b.v. of boten... Beste Hans, Misschien is het wat om je eigen forum te beginnen. Zeuren over zeuren lijkt wel jouw grootste passie. Btw. http://www.zeuren.nl is nog vrij Mijn leven zou 1 groot feest zijn als IK d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts