dekkersj Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Een andere, voor mij belangrijkere, conclusie is dat er op het formaat cd voldoende DR bestaat om mij alles te laten horen wat ik kan horen. Nog een andere conclusie is dat mijn cd recordertje net mijn gehoor aankan (DR 84 dB) en dat een standaard geluidskaart dat niet kan (DR 50 - 35 dB). Groet, Jacco Wanneer koop je nu eens een fatsoenlijke geluidskaart Jacco? Zelfs een goedkoop Soundblaster Live kaartje haalt de 15 - 16 bits wel hoor. Beste Pjotr, Ik had al wel gedacht dat jij daarop zou reageren. Natuurlijk zijn er ook goede geluidskaarten. Dat weet ik wel. Ik heb er alleen geen. Nog niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Toch is - maar dan op individuele basis - dit gehoor waar het allemaal om te doen is. Inderdaad, maar de onterechte conclusie die hieruit getrokken wordt, is dat ook als we zaken menen te horen, dat we dan blijbaar geen meetinstrumenten meer nodig hebben om te verifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 dus je wilt hiermee beweren dat een bluenote phonoamp I helemaal niet beter is dan een NAD PP1?? En de melkpakjes van Bose net zo mooi klinken als een Von Zweikert VR1? Begrijpend lezen heeft blijkbaar nog niet iedereen onder de knie. Ik heb het over een manier van luisteren. Niet over melkpakjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Toch is - maar dan op individuele basis - dit gehoor waar het allemaal om te doen is. Inderdaad, maar de onterechte conclusie die hieruit getrokken wordt, is dat ook als we zaken menen te horen, dat we dan blijbaar geen meetinstrumenten meer nodig hebben om te verifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 dus je wilt hiermee beweren dat een bluenote phonoamp I helemaal niet beter is dan een NAD PP1?? En de melkpakjes van Bose net zo mooi klinken als een Von Zweikert VR1? Begrijpend lezen heeft blijkbaar nog niet iedereen onder de knie. Ik heb het over een manier van luisteren. Niet over melkpakjes. oh ik begreep van heel je gezwets al geen donder robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Carl (die bijna na Edinburg gaat, iemand een muziektip) Een goede reis toegewenst. Even een vraagje na aanleiding van jouw post: vindt jij een duurdere component de aanschaf waard als je het (positieve) verschil alleen hoort in direct vergelijk (en dus niet zonder aanwezigheid van die goedkopere component)? Geen achterliggende bedoelingen; ik ben benieuwd naar de logica. Hai s0000884, Dat is natuurlijk een hele goede vraag die natuurlijk niet alleen bij audio opgaat. Ik heb een goede wijnkelder en het merendeel koop ik in via een liefhebber die er niet of heel weinig aan verdient. Zo'n een keer per jaar koop ik in en dan staan alle wijnen keurig op een rij. Per wijn dan vaak verschillende jaartallen om een indruk te geven hoe zich die wijn zich kan ontwikkelen. De goedkoopste voor en de duurste achteraan. Over het algemeen zijn de duurdere bij vergelijk (veel) beter dan de goedkopere (zijn voorgeselecteerd). Bij de middenprijzen (pakweg 15 euro die je nog 8 jaar moet laten liggen) koop je echt hele goede wijn. Toch koop ik wel eens 12 stuks duurdere. Niet om te vergelijken maar omdat ik het leuk vind om verschillende soorten wijn te drinken. Ik kan het me tot nu toe veroorloven en als ik nog eens dood ga heb ik in ieder geval goede wijn gedronken. Als ik om een of andere reden een audio produkt koop doe ik dat op dezelfde manier. Ik was niet helemaal tevreden met mijn Quad op mijn LS (was voortdurend aan het schuiven) en heb toen wat uitgeprobeerd in huis . Uiteindelijk heb ik een buizen versterker gekocht wat ik nooit van plan was. Theoretisch denk ik dat mijn phono trap beter kan en ben de laatste twee jaar af en toe wat aan het uitproberen. Tot nu toe is mijn belangrijkste conclusie dat mijn platenspeler aan de muur te hangen de beste investering is. Die heb ik nu bijna besteld. Weet je ik ben een alpha en audio is voor mij een hobby en geen wetenschap. Wel vind ik weetjes heel leuk en lees er graag over. Als ik nog eens doof wordt (of erger) heb ik in ieder geval mooie spullen in huis gehad. Voor mij zijn die iets beter klinkende apparaten de moeite waard. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 @ "het meetkamp" Let wel, dit is een serieuze vraag. Zelf meet ik niet, daar heb ik simpelweg de apparatuur / technische kennis niet voor in huis. Hoe beoordelen jullie apparatuur, kabels etc. middels metingen rekening houdend met effecten zoals beschreven in de psychoakoestiek ? Welke meetapparaten gebruiken jullie hiervoor? Groeten Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 @ "het meetkamp" Let wel, dit is een serieuze vraag. Zelf meet ik niet, daar heb ik simpelweg de apparatuur / technische kennis niet voor in huis. Hoe beoordelen jullie apparatuur, kabels etc. middels metingen rekening houdend met effecten zoals beschreven in de psychoakoestiek ? Welke meetapparaten gebruiken jullie hiervoor? Groeten Jeroen Dat weet ik (nog) niet. Ik vermoed dat beoordelingsparameters zoals gewoonlijk kunnen worden gevonden in frequentie, amplitude en fase, waarbij het gebruikelijk is om eea. te normaliseren naar een overdrachtsfunctie. Ook tijdsignalen kunnen interessante informatie bevatten. Het ligt voor de hand dat het gereedschap wat bij dergelijke metingen wordt gebruikt niet zal verschillen van wat er normaal gebruikt wordt: ADC, scoop, frequentieanalyzer, analysesoftware. En die analysesoftware bevat een oerwoud aan slimme analysetechnieken die veel verder gaan dan spectrumanalyse, bepaling van overdrachtsfunctie en tijdsignaalanalyse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Ravon, volgens mij vergeet je nog de meest elementaire waarden zoals electrische weerstand, capaciteit en inductie van de kabel. Die zijn het makkelijkst te meten. Het is misschien een idee voor ons kabelproefje. Eerst bovenstaande waarden vaststellen, dan luisteren (desnoods blind), en daarna de hele range van Jacco erop los laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Ravon, volgens mij vergeet je nog de meest elementaire waarden zoals electrische weerstand (DC en AC), capaciteit en inductie van de kabel. Die zijn het makkelijkst te meten. Dat zei hij letterlijk met "frequentie, amplitude en fase". Echter behalve de luidspreker is er geen component anno 2006 die hier nog hoorbare fouten in maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Hoe beoordelen jullie apparatuur, kabels etc. middels metingen rekening houdend met effecten zoals beschreven in de psychoakoestiek ? Maskering is bijvoorbeeld een belangrijke eigenschap waaruit je kunt concluderen dat als je een smalbandig muziekstuk hebt (bijvoorbeeld alleen een viool) dat je dan gevoeliger voor ruis bent dan voor breedbandige muziek (orkest, band). Maar je moet nog steeds net zo gewoon ruis meten. Voor vervorming geldt hetzelfde; we zijn niet voor alle soorten harmonische vervorming even gevoelig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Ravon, volgens mij vergeet je nog de meest elementaire waarden zoals electrische weerstand, capaciteit en inductie van de kabel. Die zijn het makkelijkst te meten. Het is misschien een idee voor ons kabelproefje. Eerst bovenstaande waarden vaststellen, dan luisteren (desnoods blind), en daarna de hele range van Jacco erop los laten. Ja. Nou is het wel zo dat de overdrachtsfunctie voor een groot deel wordt bepaald door die drie grootheden maar je hebt zeker gelijk dat ze erbij horen als je een kabel wilt karakteriseren. Ik wil die kabels sowieso blind beluisteren. Het gaat mij in eerste instantie om de verschillen te horen en om dan te kijken hoe die kunnen worden gemeten. Als het met de setup van Jacco lukt zijn we gauw klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Je zou toch ook iets van een duurluisterproef moeten doen in eigen omstandigheden Ravon. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Je zou toch ook iets van een duurluisterproef moeten doen in eigen omstandigheden Ravon. Groet, Wat bedoel je daarmee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Sorry ik begreep dat jullie kabels wilde vergelijken. Vaak doet men dat door ze om te zetten naar een paar nummers. Mijn idee is om ook te vergelijken door ze wat landuriger in de installatie te laten zitten en dan de oude weer terug. Als je dan iets mist ... Misschien heb ik het niet goed gelezen. Net mijn tand afgebroken terwijl we morgenmiddag op vakantie gaan. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Sorry ik begreep dat jullie kabels wilde vergelijken. Vaak doet men dat door ze om te zetten naar een paar nummers. Mijn idee is om ook te vergelijken door ze wat landuriger in de installatie te laten zitten en dan de oude weer terug. Als je dan iets mist ... Misschien heb ik het niet goed gelezen. Net mijn tand afgebroken terwijl we morgenmiddag op vakantie gaan. Groet, Dat van die tand is flink balen waar vind je zo gauw een tandarts? Sterkte ermee. Als ik niet binnen enkele seconden verschil hoor, waarom zou het er dan na langere tijd w Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Hai Ravon, Er is net een noodconstructie aangelegd dus we kunnen om 2 uur weg. Die Atkinson beweerde in een artikel dat hij vroeger A/B vergeleek en op basis daarvan een Quad 404 kocht. Op een of andere manier ging hij toen minder draaien (in die tijd). Toen hij weer eens een keer een andere versterker in zijn keten zette luisterde hij ineens veel meer naar muziek. Dat leidde tot aanpassing van zijn testmethode. Ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad met mijn eerste CD speler (Philips CD 100) en standaard Sony apparatuur. Ik ging er beduidend minder mee spelen. Ook klassiek vond ik ineens niet "leuk" meer. Toen ik een Quad 34/306/FM4 en Later een Linn Axis erbij kocht veranderde dat. Het lag niet aan de LS want mijn toenmalige Cantons spelen nu op een oude Quad 33/303/FM3 bij mijn zoontje. Misschien vinden jij en ook s0000884 het wel onzin op het eerste gezicht. Maar geef het een keer een kans. In dit verband ook wel leuk om te vergelijken hoe er in bladen getest wordt. Jan Kool indertijd en Armand van Ommeren nog steeds gebruikte de spullen een tijdje in hun set. Duitse bladen doen testen vaak in het "labor". Volgens mij krijg je bij de laatste methode nooit een goede indruk van wat nu werkelijk "prettig"is. Ik zal dat artikel van Atkinson nog eens opzoeken na mijn vakantie. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Terug uit Edinburgh. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Terug uit Edinburgh. Carl Je hebt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Terug uit Edinburgh. Carl Je hebt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Heb jij even mazzel gehad met het weer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 (...) Edinburgh is trouwens een leuke stad hoor. Ook nog een live band gehoord in een pub. Zeer slecht versterkt, klonk als een zeer slechte stereo. Was niet om aan te horen. (...) Toen ik lang geleden als internationaal hifi-journalist door de jongens uit het naburige Coatbridge - de Tannoyboys, dus - werd gedaaind en gewaaind, namen ze me mee naar een door hen geestdriftig gesponsorde hifi-discotheek in Edinburgh, die ze hadden volgehangen met Little Red Monitors. Daar kon je duidelijk horen hoe goed slechte muziek kan klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 (...) Edinburgh is trouwens een leuke stad hoor. Ook nog een live band gehoord in een pub. Zeer slecht versterkt, klonk als een zeer slechte stereo. Was niet om aan te horen. (...) Toen ik lang geleden als internationaal hifi-journalist door de jongens uit het naburige Coatbridge - de Tannoyboys, dus - werd gedaaind en gewaaind, namen ze me mee naar een door hen geestdriftig gesponsorde hifi-discotheek in Edinburgh, die ze hadden volgehangen met Little Red Monitors. Daar kon je duidelijk horen hoe goed slechte muziek kan klinken... Je bedoelt waarschijnlijk: "Toen Klaas lang geleden als internationaal ...." ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 maart 2007 Report Share Posted 14 maart 2007 ach je bent gewoon het prototype van de luie consument, zelf nooit iets gefabriceerd , en het kritiek geven en afkraken tot intellect verheven , je bent politicus zeker ! Ravon heeft diverse bans hier gekregen voor alle onzin die hij uitkraamde, je zal dus geen antwoord van hem krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts