Jump to content

denon dl-103

tube 300
 Share

Recommended Posts

Hoi ik heb vandaag een denon dl-103 element besteld

omdat de 12 inch arm die ik wil gaan gebruiken op mijn draaitafel

volgens de fabrikant goed zou combineren met dit element.

http://www.scheu-analog.de/en/classic.htm

Als je hier en daar wat leest over dit element schijnt het niet echt slecht te zijn

maar het is onveranderd sinds 1969

er zijn wel wat gepimpte versies geweest

maar het origineel is altijd gebleven

Zijn er nog mensen die dit element gebruiken ?

en die er mischien iets over te vertellen hebben.

waarom juist dit element?

Ik stel me er niet teveel van voor

het is een start waar ik een tijdje mee vooruit moet

Robert

Ik heb hem een tijd gebruikt en heb hem nog steeds liggen.

De Denon is absoluut een lekker klinkend element waar ik best van onder de indruk ben.

Ik heb hem destijds gekocht omdat het in de prijscategorie valt die ik acceptabel vind. En voor de prijs is er niet veel beters te krijgen.

Ik las in het duitse blad LP dat er nu een nieuwe versie uit is die overigens wel twee keer zo duur is.

Matthias.

Ik heb hem een tijdje gebruikt op mijn gepimpte Lenco L78 met een Rega RB300 armpje. Phono pre is de Lehmann BCSE. Erg lekkere sound vooral in het mid. Het hoog rondt ie iets af, scheelt wel weer in groefruis en gevoeligheid voor tikjes, die is dus aangenaam laag. Erg lekker vooral voor jazz. Enig nadeel is de levensduur, na minder dan een jaar begon ie te vervormen. Da's wel erg kort vind ik, ik draai best veel platen maar toch.

Ik speel al een tijd met de 103 in een Transrotor met RB250. Kan zeggen dat ik voor het geld niets beters weet. Het is geen Allaerts, maar das ook heel anders muziek luisteren. Dit element leeft! Loopt door tot een 40.000 hz, idd door de naaldvorm komt het hoogste hoog wat minder gedefinieerd door, maar toch... De klank is snel, open, "levendig" heet dat op zijn audiofiels geloof ik he? Lekker fundament, weinig groefruis, Ik denk datie een heel goede partij is tot een 500 euro, zeker beter (naar mijn smaak) dan de Goldrings (MC), de Benz MC20, DL160 van Denon, ZYX RS10. Als je meer wil voor een beschaafde investering: Mijn aanrader: Koop een DL103R en laat de naald vervangen door een Boron met Geiger 1 diamand. Denk dat je dan voor een 450 euro een TOP element hebt, zeker als je het element verlijmt met een dun plaatje aluminium (Idee van Werner hier!) Al weet ik niet of dat in jouw arm ook nodig is...

hi Robert,

Ik draai ook met een dl103 in mijn porcino met tr2.5 arm. Een mooi "smooth" geluidje zoals de Engelsen dat mooi zeggen. Nergens echte tekortkomingen en spoort bovendien als de beste. Door de hoekige vorm is het afstellen ook niet lastig. Kortom voor 170 euro zul je niet veel beters vinden denk ik. Ik vind alleen het ontbreken van schroefdraad in de behuizing van het element vervelend. Nu zit je een beetje te kutten met de bijgeleverde schroefjes met moertjes.

Robin

Ik heb ook een DL-103. Hij zit in momenteel in een RPM6 van Project. Klinkt inderdaad erg lekker en voor het geld absoluut een koopje, alleen denk ik dat hij met een soepelere arm die ook nog wat zwaarder is dan de Project (11 gram) dat hij dan helem

Oh ja ik heb de mijne besteld op www.phonophono.de voor 130 euri. Ik heb laatst een stukje gelezen in het Duitse blad LP over een meneer in de Heimat die DL103's uit elkaar sloopt en ze "naakt" op een bodemplaat van ijzer resp. koper monteert. Deze uitkleed operatie kost uiteraard wel extra geld :D

ZYX was echt een smaak kwestie:

Ik houd niet van over-analytisch geluid, zeker als dat ten koste van mijn muziekbeleving gaat. Ik heb die ZYX overigens niet in mijn tafel gehoord maar bij een welbekende zaak in Utrecht. Daar was het allemaal dunnig en iel, met een laag wat uit proporties was. (weet alleen dat er over de kleine 47 Labs speakertjes gespeeld werd)

Over de DL103:

VdH retip (niet goedkoop) en alleen kantilever/tip laten vervangen, das echt het enige. Op http://www.tnt-audio.com/sorgenti/denon-dl103_e.html en http://www.tnt-audio.com/sorgenti/analogue_bits_e.html wordt eea over het verzwaren vermeld. Dit is geschreven door ons aller Werner.

hoi

Bedankt allemaal voor de info.

Dan is dat helemaal zo'n slecht element nog niet als ik het zo lees.

Ik wil het gaan gebruiken met een phonodude dus ik zal een step up trafo moeten gebruiken.

de phonodude heeft een ingangsimp. van 47 k

de stepup is een 1:10 ortofon T-10

dat word dus een misaanpassing als de imp. van de phonodude niet omlaag gebracht word.

zijn er nog meer mensen die het element met een step up gebruiken ?

en hoe hebben jullie het gedaan?

en welke ingangs imp. klinkt dan het beste?

hoi Roger

Jawel met de ortofon word het een misaanapassing

de gain word veel te hoog en het gaat dun en schril klinken

dat komt omdat de ingangsimp 47k is door de 10:1 trafo word dit dan 470 ohm

wat de denon ziet ,ideaal word 40 ohm of wat meer aangegeven met een trafo load .

Maakt verder niet uit dat is met een simpele weerstand in de phonodude te beinvloeden.

maar die weerstand daar zijn de meniningen over verdeeld .

De originele denon stepup trafo's kan je omschakelen tussen 3 of 40 ohm load imp.

De ortofon is 2 ohm.

die misaanpassing is vaak de reden dat mensen een element prachtig vinden of helemaal niks.

Hallo Tube..,

Ik speel nu sinds een maand of vier met de DL-103 in een standaard RB300.

Mijn overwegingen om - na enige tijd met een Grado woody op een Thorens 147 gedraaid te hebben - met dit relatief goedkope en zeer gerenomeerd element met MC te gaan experimenteren waren simpel.

Goedkoop en v

Hallo Tube..,

Ik speel nu sinds een maand of vier met de DL-103 in een standaard RB300.

Mijn overwegingen om - na enige tijd met een Grado woody op een Thorens 147 gedraaid te hebben - met dit relatief goedkope en zeer gerenomeerd element met MC te gaan experimenteren waren simpel.

Goedkoop en v

Beste rli..,

Ik denk dat we de resultaten van een actieve Holfi niet met een passieve trafo kunnen vergelijken.

Volgens mij zou 1 Kohm meer hoog moeten opleveren dan bijv. 100 Ohm maar er kunnen natuurlijk ook andere factoren een rol spelen.

Vraag me niet welke want daar ontbeer ik de technische kennis voor.

Door ervaren soldeerders heb ik me HEAR laten vertellen dat een soldeerverbinding mooi glanzend moet zijn.., dat lukt mij niet.., het lijkt me aannemelijk te veronderstellen dat het invloed kan hebben op de resultaten.

R.

Beste rli..,

Ik denk dat we de resultaten van een actieve Holfi niet met een passieve trafo kunnen vergelijken.

Volgens mij zou 1 Kohm meer hoog moeten opleveren dan bijv. 100 Ohm maar er kunnen natuurlijk ook andere factoren een rol spelen.

Vraag me niet welke want daar ontbeer ik de technische kennis voor.

Door ervaren soldeerders heb ik me HEAR laten vertellen dat een soldeerverbinding mooi glanzend moet zijn.., dat lukt mij niet.., het lijkt me aannemelijk te veronderstellen dat het invloed kan hebben op de resultaten.

R.

gebruik je zilversoldeer? Die slaat altijd net wat doffer uit!!! Als de bout goed warm is en je hebt een stabiele hand en je probeert de gestripte draden zo weinig mogelijk met je handen aan te raken, dan zou het toch echt mooi glimmend moeten zijn!

Robin

Ik vermoed dat mijn 15 Watt boutje een beetje aan de lichte kant is.

De hitte vloeit te veel af naar de massa.., pas als de hele RCA-plug gloeiend heet is krijg ik iets gesoldeerd.

Een opwaardering ( 25 Watt ? ) is volgens mij de oplossing.