Jump to content

ClearAudio Emotion: Satisfy of RB250 arm?

CableTalk
 Share

Recommended Posts

In die prijsklasse is de Rega gewoon de beste arm.

mee eens :D Geen gekloot gewoon een rega rb250 of rb300.

Lees de review op hifi.nl van de vyger draaitafel met rb300 arm. Volgens de recensent klinkt dat ding zo goed en dat met een arm van 325 euro!!!! Niet slecht dus die Rega.

Een element van Rega kun je beter niet kopen, tenzij je de gain per kanaal kunt instellen zodat je de standaard kanaalongelijkheid van 5 dB(A) of meer kunt corrigeren :D , sorry Joenit dat moerst er nogmaals uit :P .

Robin

het wordt dus niet die, eh je weet wel?

Nou, die staat nog wel op het lijstje :)

Deze Emotion was een "toevallige passant" maar veel goeds over gelezen, klank zelf gehoord (mooi) en uiterlijk ook top, vandaar dat 'ie nu aan het lijstje is toegevoegd.

Zoek ff op het forum naar Clearaudio Emotion en je zult een aantal reacties tegenkomen dat de Satisfy arm geometrisch niet klopt. De RB250 is dan zeker te verkiezen.

Dank voor de hint, ik wilde dit zeker gaan "onderzoeken" maar een zoekactie op dit forum heeft hier geen resultaten opgeleverd. Heb je misschien een (paar) linkje(s)?

Zoek ff op het forum naar Clearaudio Emotion en je zult een aantal reacties tegenkomen dat de Satisfy arm geometrisch niet klopt. De RB250 is dan zeker te verkiezen.

Dank voor de hint, ik wilde dit zeker gaan "onderzoeken" maar een zoekactie op dit forum heeft hier geen resultaten opgeleverd. Heb je misschien een (paar) linkje(s)?

Zoekaktie is echt "Politie-taal".

Of ze wat vinden is een andere zaak.

:ph34r:

Kijken, lezen en mogelijkheden uitproberen is een kunst :rolleyes:;) Standaard "kijkt" de zoekfunctie niet verder terug dan 30 dagen. Als je dat beneden in het veldje "ZOEK IN BERICHTEN VANAF ..." aanpast naar "Alle Datums" weet ik zeker dat jij deze links ook vindt. :)

link 1

link 2

link 3

link 4

:o:D

@sodejuu: ik heb ongetwijfeld niet goed gekeken :lol:

dank je voor de hulp!

Heb alle draadjes doorgenomen maar ik lees eigenlijk niet meer dan de stelling dat de Satisfy arm geometrisch niet in orde zou zijn. Uitleg c.q. onderbouwing wordt hier niet van gegeven.

Kan iemand ook daadwerkelijk uitleggen wat er mis is aan die Satisfy-arm?

Edited by CableTalk

Kan iemand ook daadwerkelijk uitleggen wat er mis is aan die Satisfy-arm?

Dat heb ik ook al enkele malen gevraagd, maar ben niet verder geraakt dan jouw conclusie.

Ben overigens nog steeds nieuwsgierig naar wat dat ding nu mankeert.

Het armpje staat n.l. nog immer op mijn verlanglijstje om aan te schaffen.

Vraag me af of het ook in een 12" uitvoering te koop is.

De Satisfy arm zal voor volledig vlakke platen geen problemen geven.

Helaas zijn niet alle platen 100% vlak. Bij het spelen van een dergelijk plaat zorgt het lager van de Satisfy-arm ervoor dat de naald dan niet recht, maar via een boog naar boven beweegt.

Stel je eigen bovenarm eens voor als de arm van de draaitafel en je onderarm als element, schuin geplaatst. Til je dit geheel op dan krijgt je een beetje een idee wat er aan de hand is (vrij naar uitleg Haudio).

Er zijn ook duurdere armen die dit probleem hebben, zoals deze van SME:

1.jpg

Je kan je afvragen hoe erg dit probleem is en hoe vaak zal het voorkomen. Overigens hebben alle starre lagers hier in meer of mindere mate last van. 't Mooiste is natuurlijk een 1-punts lagering. B)

Guest Hubertinus

Ik kan me ook niet voorstellen dat dat zo schokkend is. Clearaudio zet die arm ook op de duurdere draaitafels, zoals te zien is in hun zeer uitgebreide folder. Bovendien als SME dat ook doet, en die arm wordt bv op de Musical Fidelity draaitafel gebruikt dan lijkt me dat je met die armpjes best een leuk muziekje ten gehore kunt brengen.

Maar ik heb elders al gezegd: het lijkt wel of het bij de draaitafelaars NOOIT goed is. Want ook de Rega armen zijn kl*te. Ik zeg dit niet zelf. Lees de topics er maar op na.

Hubertinus

Guest Hubertinus

Patstelling Kraus. Maar je moet door de regels heen lezen. De rega 250 is goed in zijn prijsklasse, maar toch is het niks. Dat is de ondertoon.

Hubertinus

Inmiddels begrijp ik dat er dus eigenlijk niets mis is met die Satisfy arm en dat een RB250 een gelijkwaardig alternatief is.

Heb zelf ondertussen nog wat rondgezocht naar gegevens van beide armen; de RB250 lijkt niet over VTA-instelling te beschikken. Is dit een groot bezwaar? (omdat je dan wellicht met spacers moet werken) Of is die info fout?

De Satisfy heeft wel instelbare VTA. Deze arm wordt ook afgemonteerd met cinch-stekers ipv aangebouwde interlink. Lijkt mij wel praktisch.

Wat doet die Rega-arm met niet-helemaal-vlakke platen? Daar is toch geen enkele arm blij mee?

Al die vragen roepen weer twijfels op :(

De Satisfy heeft wel instelbare VTA.

Deze arm wordt ook afgemonteerd met cinch-stekers ipv aangebouwde interlink.

Lijkt mij wel praktisch.

Die moet je dus juist niet hebben.

Cinch bussen op de armschacht zijn een heel vervelende optie.

ALTIJD last van ringing.

Kies dus altijd voor de uityoering met de direct-wire! ;)

de RB250 lijkt niet over VTA-instelling te beschikken. Is dit een groot bezwaar? (omdat je dan wellicht met spacers moet werken) Of is die info fout?

Van de Rega Site;

VTA Spacers

VTA Adjustment for RB250, RB300, RB700 and RB1000.

As some manufacturers use deeper bodied cartridges than our own, it may be necessary to add our "Rega Arm Spacers" to obtain correct VTA. 2mm, 4mm and 10mm sizes are available and a sleeved arm nut is supplied for use with 4mm and above. These are available from your Rega dealer.

The spacers simply sit underneath the arm raising it to the required height.

Spacer Guide:

To work out what spacer size you require simply measure from the top face of your cartridge (the surface which contacts the headshell) down to the stylus tip. Rega cartridges measure 14mm and DO NOT require VTA adjustment, anything over 14mm should be adjusted by the relevant spacers.

The RB700 and RB1000 use the custom made 3 point, 2mm spacer pictured above, these are available form your Rega dealer.

De Satisfy heeft wel instelbare VTA.

Deze arm wordt ook afgemonteerd met cinch-stekers ipv aangebouwde interlink.

Lijkt mij wel praktisch.

Die moet je dus juist niet hebben.

Cinch bussen op de armschacht zijn een heel vervelende optie.

ALTIJD last van ringing.

Kies dus altijd voor de uityoering met de direct-wire! ;)

afgemonteerd met cinch stekkers is toch juist lekker i.v.m. een veel betere interlink kabel die je er dan kan aanhangen? Als er iets wel storing kan oppikken dan is het wel zo'n dun dropveterkabeltje.

Robin

Guest Hubertinus

@Kraus,

T + A gebruikt die M2 arm ook op die G10 draaitafel. Zijn er misschien nog meer gelukkige gebruikers?

Hubertinus

Guest Hubertinus

Ik heb hem gehoord op de Musical Fidelity M1 draaitafel. Ik heb niks bijzonders kunnen waarnemen. En ik heb er toch zeker een uur of 3 naar geluisterd. <_<

Ook de Clearaudio Emotion met Satisfy arm heb ik gehoord en ook daar geen bijzonderheden gehoord. <_<

Dan zullen daar wel allemaal vlakke LP's op gedraaid zijn. :D

Het kan best dat er binnen het SME gamma te veel concurrentie is. En dat de consument dan de voorkeur geeft aan een arm die goed getest is en zich al bewezen heeft. B)

Maar het kan toch niet zo zijn dat Musical Fidelity en T+A een "slechte" arm op hun draaitafels zetten. :cool2:

Een andere optie is dat die 2 merken de arm op de markt moesten zetten en dat er dus min of meer sprake is van samenwerking. :ph34r:

Hubertinus

Guest Hubertinus

Even naar die uitleg van Bellavista.

Wat hij beschrijft is niets anders dan de opgaande beweging van de arm. Een arm kan normaal gesproken naar boven en naar beneden, naar links en naar rechts. Een eenpunts gelagerde arm kan meer, maar ook niet datgene wat er nodig is om de helling van een niet vlakke plaat te corrigeren.

Hij zou dan namelijk ter hoogte van het element nog een lager moeten hebben, dat het element gelijk laat lopen met het hellend vlak van de plaat. Dat zou echter nagenoeg niet te realiseren zijn.

Het element loopt nu gewoon tegen de helling van de plaat op, waarbij de hoek, mogelijk, niet optimaal is. maar dat hebben dan alle armen. Wat hij beschrijft, het krom duwen van de naald kan eigenlijk alleen maar als je de plaat tegen de klok indraait. Dat doe je normaal niet.

Zo heb ik het een beetje in mijn hoofd. Dus mijns inziens is er niks mis met die armen. Corrigeer me gerust als jullie er anders over denken, maar leg het dan wel zeer duidelijk uit zodat iedereen het begrijpt.

Hubertinus

Dus wat doet die Rega op die Clearaudio?

Verhaal van de dealer:

De Satisfy arm is los verkocht, iemand wilde die arm hebben maar was los niet op voorraad. Dus is 'ie van de Emotion geschroefd en verkocht.

Omdat er nog een RB250 op voorraad lag, is de Emotion hiervan voorzien en gaat nu weg met een leuke korting.

Ik heb daar eens over nagedacht. Het echte verhaal is waarschijnlijk dat de Satisfy arm los wellicht zo'n EUR 300 - 400 heeft opgebracht. :unsure:

Die Satisfy heeft hij als onderdeel van de Emotion ingekocht, relatief goedkoop natuurlijk. De RB250 is vast ook overgebleven van een draaitafel waar iemand bij aankoop een duurdere arm op wilde hebben.

Als het een Emotion wordt, dan laat ik deze in ieder geval staan, want 't verhaal klopt inderdaad niet helemaal.

Nu ik er zo over nadenk: als mensen graag die arm naderhand op hun draaitafel schoeven en ook de draaitafel van Marantz (weliswaar made by Clearaudio, maar toch) deze heeft, dan zou die arm toch vast niet slecht zijn, of ben ik nu gek?