Jump to content

orgelopname techniek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Leuk stukje, helaas voor mij weinig nieuws. Inderdaad opmerkelijk wat betreft de grensvlak microfoon's. Ik weet dat Crown de grondlegger is van dit type mic's (PZM, Pressure Zone Microphone). De mic's staan er om bekend dat ze minder gevoelig zijn dan een conventionele condensator mic maar dat de laagopname weer een stuk beter moet zijn. Zelf heb ik nog nooit geexperimenteerd met deze mic's, maar ben wel van plan mij hier eens verder in te gaan verdiepen..

• 2 weeks later...

De Samson CM10B is een grensvlak ofwel "boundary" microfoon, ontworpen voor professionele vaste installaties in kerken, vergader- en conferentieruimten, studio's, theaterpodia's, etc. vanwege de vorm kan de CM10B eenvoudig uit het zicht geplaatst worden.

De CM10B wordt geleverd in een zwarte uitvoering, heeft een extra verstevigde stalen grille en is voorzien van een speciale "neoprene" rubber mat die contactgeluiden volledig elimineert. Omdat een grensvlak microfoon ook de signalen die via het vlak waarop de microfoon is geplaatst ontvangt, wordt een signaalwinst van 6dB bereikt. Met name in vergaderopstellingen, musicals, opname/versterken van grote groepen (koren) etc. ligt de keuze van een grensvlakmicrofoon voor de hand. De CM10B is een richtinggevoelige condenser (cardiode). De CM10B is uitgerust met een mini-XLR aansluiting en wordt compleet geleverd inclusief 10 meter XLR-to-mini XLR kabel. Frequentieberiek 30Hz-18KHz. Gevoeligheid -39dB/Pa. Impedantie 600 Ohm. Maximale geluidsdruk 127dB SPL. Dynamisch bereik 103dB. Fantoomvoeding 9-52Volt. Signaal/ruis verhouding 70dB.

Hoe het werkt:

http://www.crownaudio.com/pdf/mics/136367.pdf

Jammer dat Erik geen Engels leest, maar het plaatje in dat stukje moet duidelijk zijn. Het komt er op neer dat een grensvlakmicrofoon geen last heeft van interferenties van reflecties van vloeren ed. en daardoor een natuurlijker geluid opneemt, mits je hem op de vloer legt natuurlijk ;) en dat is niet altijd de handigste plaats.

In een kerk, zonder kerkbanken dan, lijkt het mij idd een goede oplossing om opnamen te maken, al blijven ze rondom gevoelig. Zonder cardioide steunmicrofoons voor het directe geluid zal het niet gaan denk ik en erg galmende opnamen opleveren.

;)

Leuk Erik,

Ben wel erg benieuwd naar hun opstelling. We hebben er 20 jaar geleden ook mee gewerkt voor groot orkest en dat klonk erg goed: 2 PZM's voor de zaalacoustiek (ambience) en 2 directionele mics (in ORTF opstelling) voor het directe geluid. Daar was een hele mooie balans mee te krijgen.

Overigens nu je toch engels leest:

http://www.crownaudio.com/pdf/mics/127089.pdf

:D;)

gave links Pjotr,

wat ik heel interessant vind zijn d verschillene panelen/vlakken die gebruikt worden icm zo'n PZM.

toch denk ik dat wanneer je een orgel opneemt , en je ruimt in het middenschip van de kerk alle stoelen/banken op , en je legt daar twee gransvlakmicrofoons op de stenen vloer, dat je dan een hele mooie opname kunt krijgen.

affijn , mijnheer Reiding is nu even op vakantie zodra hij terug is zal ik hem het hemd van het lijf vragen,

ik hou je op de hoogte. ;)

• 2 weeks later...
zeg,

kan iemand mij uitleggen waarom een grensvlak microfoon druk gevoelig is,

en waarom een gewone microfoon drukgradient gevoelig is?

en wat heeft dit te makwen met het richteffect?

Een gewone microfoon kan ook drukmetend zijn. De Behringer bijvoorbeeld.

zeg,

kan iemand mij uitleggen waarom een grensvlak microfoon druk gevoelig is,

en waarom een gewone microfoon drukgradient gevoelig is?

en wat heeft dit te makwen met het richteffect?

Hoi,

Geen verschil denk

ze meten beide luchtdrukverschillen zolang deze veranderen

zodra er geen veranderingen meer zijn wordt er niets meer gemeten

dus een grensvlakmicrofoon kan alleen maar drukgevoelig

worden genoemd zodra en zolang de druk veranderd.

Of niet ?

Gr.

wat is het verschil tussen druk en gradient gevoelig?

Een drukgevoelige microfoon meet de druk op de plaats van de microfoon en is daarmee rondomgevoelig, MITS de afmeting van de microfoon klein is tov de golflengte van het geluid.

Een gradientmicrofoon meet het verschil in druk tussen de voorzijde en achterzijde van de microfoon (of beter het microfoonmembraan). Vanaf de zijkant zijn de drukken gelijk en dan is het verschil dus nul, daarmee neemt ie geen geluid van de zijkant op. Je krijgt dan een 8-vormige richtingskarakteristiek. Een gradientmicrofoon, de naamt zegt het al, meet een "drukgradient" wat meer overeenkomt met de druk die er langs verplaatst of stroomt (als je dat zo zou kunnen zeggen).

Je kunt ook het geluid van de achterkant filteren/vertragen en daarmee zijn verschillende richtingskarakteristieken te realiseren.

;)

kijk,

als we Pjotr niet hadden,

:)

is ons gehoor dus druk gevoelig en niet gradientgevoelig?

ps; ik heb van de heer Reiding wat mailtjes gehad over zijn opnameprincipe.

hij legt twee houten plankjes met afgeschuinde vlakken op de stenen vloer van de kerk of kathedraal.

in die plankjes zitten twee drukgevoelige microfoons verzonken.

ze liggen een meter uit elkaar en hij sluit ze aan op zijn MD recorder.

ik krijg wat opnames in handen van hem en zal je laten weten hoe ze klinken.

Als je tot het trommelvlies beperkt kun je dat zo wel stellen denk ik, iig voor geluid. Wat de oorschelp doet is weer wat anders en het richting horen is weer een heel verhaal apart. Het fijne daarvan weet ik ook niet maar er zit wel iets in van dat drukverschillen en faseverschillen tussen je 2 beide oren te maken heeft met het richting horen.

Als je tot het trommelvlies beperkt kun je dat zo wel stellen denk ik, iig voor geluid. Wat de oorschelp doet is weer wat anders en het richting horen is weer een heel verhaal apart. Het fijne daarvan weet ik ook niet maar er zit wel iets in van dat drukverschillen en faseverschillen tussen je 2 beide oren te maken heeft met het richting horen.

Je oorschelpen werken ook nog als low-pass filter.

Het originele signaal dat van achteren komt, kan hierdoor doffer klinken dan de reflectie ervan die - ietsje later - van voor komt.

Bij koptelefoon worden de oorschelpen "uitgeschakeld".

Daardoor is bij dit soort weergave geen onderscheid tussen voor en achter mogelijk.

In het geruzie over staande golven, knopen en buiken, is ook nog het verschil tussen drukmicrofoons en drukgradientenmicrofoons aan de wanorde geweest, overigens!

(Sorry! Er hoort een trema op de e van gradi@nt, maar ik weet niet hoe je dat moet doen op die stomme, nieuwe, vreselijk slimme peecee van me... Ik geloof dat ik m'n domme mekkie toch erg ga missen!)

Bij koptelefoon worden de oorschelpen "uitgeschakeld".

Daardoor is bij dit soort weergave geen onderscheid tussen voor en achter mogelijk.

Broodje aap Spido,

Heb toch zeer frapante opnamen gehoord waarbij je juist met een hoofdtelefoon heel duidelijk het geluid ook achter je en zelfs boven je kunt waarnemen.

;)

P.s. misschien kan de domme gebruiker van die slimme PC eens op zoek gaan naar het progje "Speciale tekens" wat al op die slimme PC staat, als ie ten minste fatsoenlijk opgetuigd is?

Beste Pjotr,

Daar zit 'm nou net nou de kneep: bij koptelefoon bestaat het voorgeluid niet.

Alleen maar achter-, zij- en bovengeluid.

Een muziekcorps trekt bijvoorbeeld altijd dwars door je hoofd van links naar rechts of andersom.

Heel overtuigend was een aantal jaren geleden een Italiaanse snuiter op de AES conventie (in Eindhoven was dat), die met een kunsthoofd plus pruik opnamen van een kapper had gemaakt.

Als je dat via de hoofdtelefoon afspeelde, was het net of je echt werd geknipt. Je kreeg zelfs de neiging om je hoofd te draaien, zoals de kapper dat van je verwacht. En nu en dan leek het alsof-ie bijna in je oorlelleltje knipte.

Je hoorde de kapper achter en naast je en boven je bewegen en ademen... maar nooit voor je.

Wat "speciale tekens" betreft: ja, dat veldje met die aanklikbare symbolen?

Dat heb ik natuurlijk wel gevonden. Maar nogal lastig in gebruik, nietwaar?

Bij die domme ouwe mek had je gewoon toetscombinaties (bijvoorbeeld Alt + e), die direct letters met accentjes opleverden. Soms is dom best slim...

(Sorry! Er hoort een trema op de e van gradi@nt, maar ik weet niet hoe je dat moet doen op die stomme, nieuwe, vreselijk slimme peecee van me... Ik geloof dat ik m'n domme mekkie toch erg ga missen!)

ALT129 =

Best Spido,

Kennelijk heb je nog nooit een goede opname wdb gehoord. want dan hoor je beslist het geluid rondom je heen, ook dat wat van voren behoort te komen komt dan ook van voren. En beslist niet IN je hoofd, juist niet!

Tja, die toetsaanslagen geeft "Speciale codes" ook weer onderaan het in venster. Dat lijstje kun je dus voor alle tekens zelf maken :D

;)