Sodejuu Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 (Sorry! Er hoort een trema op de e van gradi@nt, maar ik weet niet hoe je dat moet doen op die stomme, nieuwe, vreselijk slimme peecee van me... Ik geloof dat ik m'n domme mekkie toch erg ga missen!) ALT129 = Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Jij hebt je knoppenplank op NL staan. Dan werkt dat zo. Als je echter een US keyboard ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 (Sorry! Er hoort een trema op de e van gradi@nt, maar ik weet niet hoe je dat moet doen op die stomme, nieuwe, vreselijk slimme peecee van me... Ik geloof dat ik m'n domme mekkie toch erg ga missen!) ALT129 = Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 zeg, wat zou theoretisch de beste afstand zijn tussen twee grensvlak microfoons waarmee men een orgel in een kathedraal opneemt? ik heb hieraan liggen denken vannacht en ik kwam tot de conclusie dat je dezelfde afstand moet nemen als de afstand van je luidsprekers thuis in de kamer. in dat geval kun je de driehoek doortrekken tot op je sweetspot. zit ik goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Hallo Erik, Dat is een kwestie van proberen. De afstand tussen de mic's is nogal bepalend voor de stereo breedte, de focus in het midden en het fase gedrag. Wil je het fase gedrag controleren kan dat door zo nu en dan je opname te beluisteren in mono (mono schakelaar of vectorscope om het te visualiseren). Voor dat je een uiteindelijke opname gaat maken is het een kwestie van verschillende setup's proberen, proefopnames te maken en in alle rust af luisteren (ik heb de voorkeur voor een portable studio, een aparte ruimte met een stel voor mij bekende monitoren). mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 dag PD, ik zat de denken, als je een kunsthoofd neemt en je stopt in de oren twee drukgevoelige microfoons, dan zou je in principe de meest natuurgetrouwe opname moeten krijgen. ware het niet dan ons gehoor heel anders luistert dan twee microfoons. ons gehoor kan reflecties uitfilteren enzo... dus proberen we de reflecties te vermijden. en dat kan door twee microfoons op de grond te leggen (grensvlakprincipe) de vloer reflecties ben je nu kwijt, en de wanden in de kerk zijn ver te zoeken. maar volgens mij moet je de microfoons zo ver uit elkaar leggen als je speakers thuis uit elkaar staan. de microfoon is het doorgeefluik naar jouw huiskamer. dus moet je via de speakers de kerk in kunnen luisteren. om dus de 'image' van de kerk in je kamer te krijgen moet je verder gaan waar jouw speakers stoppen. dus zover als je speakers uitelkaar staan moeten de grensvlakmicrofoons uitelkaar liggen . of zit ik nu te zwammen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Denon heeft toch van die 1-point recordings gemaakt mbv 2 microfoons op oorafstand Die schijnen bijzonder geslaagd te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 ik zat de denken,als je een kunsthoofd neemt en je stopt in de oren twee drukgevoelige microfoons, dan zou je in principe de meest natuurgetrouwe opname moeten krijgen. Nog mooier is om 2 microfoontjes in je eigen oren te stoppen. Moet je wel tijdens de opname erg stil blijven zitten Nadeel is dat het alleen goed klinkt via een hoofdtelefoon, maar dan ook werkelijk verbluffend goed. Via luidsprekers weergegeven is het lang niet zo indrukwekkend en geeft het een tamelijk smal sterobeeld. maar volgens mij moet je de microfoons zo ver uit elkaar leggen als je speakers thuis uit elkaar staan.de microfoon is het doorgeefluik naar jouw huiskamer. dus moet je via de speakers de kerk in kunnen luisteren. om dus de 'image' van de kerk in je kamer te krijgen moet je verder gaan waar jouw speakers stoppen. dus zover als je speakers uitelkaar staan moeten de grensvlakmicrofoons uitelkaar liggen . Helaas zo werkt het niet. Als de je de microfoons zover uit elkaar legt krijg je een heel diffuus geluidsbeeld waarin weinig "plaatsing" zit. Je krijgt een bijzonder overdreven groot en onnatuurlijk stereobeeld op die manier. Maar ja, een orgel in een kerk klinkt live ook eigenlijk heel diffuus dus misschien past het wel ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2006 Author Report Share Posted 26 mei 2006 maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 Hallo Erik, Er zijn erg veel verschillende microfoonopstellingen die allemaal hun voors en tegens hebben. De "ideale" bestaat gewoon niet, het zijn allemaal compromissen uiteindelijk. Maar door de bank genomen gaan de meeste opstellingen er van uit dat de afstand tussen 2 microfoons die ongeveer gelijk is aan de onderlinge afstand van je oren, het beste compromis oplevert. Een uitzondering daarop vormt de zgn "Decca Three" waarbij de microfoons verder uit elkaar staan. Maar dat gebruikte 3 microfoons. Veel erg fraaie Decca opnamen van symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 mei 2006 Report Share Posted 26 mei 2006 is ons gehoor dus druk gevoelig en niet gradientgevoelig? Als je tot het trommelvlies beperkt kun je dat zo wel stellen denk ik, iig voor geluid. Wat de oorschelp doet is weer wat anders en het richting horen is weer een heel verhaal apart. Het fijne daarvan weet ik ook niet maar er zit wel iets in van dat drukverschillen en faseverschillen tussen je 2 beide oren te maken heeft met het richting horen. Het Haas effect.. Haas Effect Also called the precedence effect, describes the human psychoacoustic phenomena of correctly identifying the direction of a sound source heard in both ears but arriving at different times. Due to the head's geometry (two ears spaced apart, separated by a barrier) the direct sound from any source first enters the ear closest to the source, then the ear farthest away. The Haas Effect tells us that humans localize a sound source based upon the first arriving sound, if the subsequent arrivals are within 25-35 milliseconds. If the later arrivals are longer than this, then two distinct sounds are heard. The Haas Effect is true even when the second arrival is louder than the first (even by as much as 10 dB.). In essence we do not "hear" the delayed sound. This is the hearing example of human sensory inhibition that applies to all our senses. Sensory inhibition describes the phenomena where the response to a first stimulus causes the response to a second stimulus to be inhibited, i.e., sound first entering one ear cause us to "not hear" the delayed sound entering into the other ear (within the 35 milliseconds time window). Sound arriving at both ears simultaneously is heard as coming from straight ahead, or behind, or within the head. The Haas Effect describes how full stereophonic reproduction from only two loudspeakers is possible. (After Helmut Haas's doctorate dissertation presented to the University of Gottingen, Gottingen, Germany as " Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Beste Erik, Hoe ver je de microfoons uit elkaar neerzet, kan verband houden met de "richtingskarakteristiek" van de microfoons. Sommige microfoons hebben een sterk richteffect (unidirectioneel), en pikken in verhouding weinig gereflecteerd geluid op. Andere microfoons hebben een veel bredere "blik" (omnidirectioneel) op de wereld. Zo onderscheidt men dus * Omni-directioneel (kogelkarakteristiek, ongericht), * Bi-directioneel (richtingskarakteristiek in de vorm van een 8), * Uni-directioneel (gevoelig in 1 richting) * Cardio Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Beste Erik, Hoe ver je de microfoons uit elkaar neerzet, kan verband houden met de "richtingskarakteristiek" van de microfoons. Ook niet geheel onbelangrijk! Volg je het nog, Erik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Theoretisch gezien zou dit de beste manier van opnemen zijn. Mede doordat zo'n dummyhead ook de menselijke beinvloedingen reproduceerd (HRTF) wat niet gebeurt bij gewoon AB,XY, ORTF, NOS etc. Jammer is dat deze opnames alleen goed klinken op een hoofdtelefoon (op luidsprekers is er geen focus in het midden en klinkt het te breed). Er zijn in het verleden wel een aantal cd's uitgebracht met de 'binaural recording' benaming. Alleen geschikt voor hoofdtelefoon! De door jouw geschetste onvolkomenheden zouden ook te wijten kunnen zijn aan de gewenning aan de hedendaagse - gekunstelde - opnametechnieken, als ik luister naar opnamen uit de jaren vijftig en zestig waarbij heel vaak maar van enkele microfoons gebruik gemaakt wordt, ben ik met regelmaat diep onder de indruk van de opnamekwaliteit.................. Dit benadert de werkelijkheid beter dan heel erg veel moderne opnamen, ook in een kerk of concertzaal aanwezig is er geen sprake van een overduidelijke focus op het midden en de breedte wordt bepaald door de ruimte waarin wordt gespeeld en de plaats waar ik me bevindt. Mijn conclusie is dat er hedentendage teveel wordt gesleuteld al direct bij de microfoonopstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 Theoretisch gezien zou dit de beste manier van opnemen zijn. Mede doordat zo'n dummyhead ook de menselijke beinvloedingen reproduceerd (HRTF) wat niet gebeurt bij gewoon AB,XY, ORTF, NOS etc. Jammer is dat deze opnames alleen goed klinken op een hoofdtelefoon (op luidsprekers is er geen focus in het midden en klinkt het te breed). Er zijn in het verleden wel een aantal cd's uitgebracht met de 'binaural recording' benaming. Alleen geschikt voor hoofdtelefoon! De door jouw geschetste onvolkomenheden zouden ook te wijten kunnen zijn aan de gewenning aan de hedendaagse - gekunstelde - opnametechnieken, als ik luister naar opnamen uit de jaren vijftig en zestig waarbij heel vaak maar van enkele microfoons gebruik gemaakt wordt, ben ik met regelmaat diep onder de indruk van de opnamekwaliteit.................. Dit benadert de werkelijkheid beter dan heel erg veel moderne opnamen, ook in een kerk of concertzaal aanwezig is er geen sprake van een overduidelijke focus op het midden en de breedte wordt bepaald door de ruimte waarin wordt gespeeld en de plaats waar ik me bevindt. Mijn conclusie is dat er hedentendage teveel wordt gesleuteld al direct bij de microfoonopstelling. Hallo Jitze, Op het gebied van hedendaagse en 50/60's live registratie zijn er geen gigantische verschillen aanwezig (behalve dan het analoog/digitaal gebeuren). Natuurlijk heeft iedere geluidstechnicus zijn eigen filosofie/werkwijze om een goede registratie te maken. De door mij genoemde mic opstellingen zijn ontstaan in de jaren 50/60's op een enkele na. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 27 mei 2006 Report Share Posted 27 mei 2006 J Ketelaar heeft een eigen opname met dat-recorder gedaan van een orgel concert live opgenomen in de kerk dat klint wel zo onwijs mooi tis net of je er zelf bijbent ( met de ogen dicht helemaal ) gewoon eens vragen of tie het draait als je een keer in zijn zaak bent http://www.jkacoustics.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juni 2006 Author Report Share Posted 5 juni 2006 volgende week ga ik wat opnames halen bij Fokke Reiding. hij heeft opnames voor mij van de Laurenskerk in R'dam en de dom van Trier. opgenomen met een portable minidisc recorder en twee grensvlakmicrofoons die gemonteerd zijn in een houten plankje wat hij op de vloer van de kathedraal legt. ps: ik las dat hij min of meer een collega van Ravon is? Fokke Reiding, geboren in 1935, heeft van 1945 tot 1965 in Haarlem gewoond, het Mekka van orgelcultuur. Hij was in die periode een regelmatig bezoeker van wekelijkse concerten op het M Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 Klaas Bolt... is jarenlang mijn muziekleraar geweest! (Hij had z'n tijd b Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juni 2006 Report Share Posted 5 juni 2006 [...](Hij had z'n tijd b Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 juni 2006 Author Report Share Posted 24 juni 2006 zeg, vanmiddag is Fokke Reiding bij mij wezen luisteren, de beste man was nieuwsgierig naar de betonnixen, dus i.pv. dat ik de grensvlakmicrofoon opnames bij hem heb opgehaald, heeft hij ze meegbracht. ik heb drie cd's gehad van hem , eentje uit de laurenskerk in R'dam eentje ui de st Bavo in Haarlem, eentje uit de Dom in Trier . op het eerste gehoor hele mooie opnames, de verhouding direct en gereflecteerd geluid zijn uitstekend. het zijn werkelijk heel natuurgtrouwe opnames. ik ga ze van de week nog eens uitegbreid beluisteren en vergelijken met andere opnames die ik heb van deze drie orgels. ps: dit is het opname systeem van Fokke. heel simpel, maar wel heel mooi. ik ga mezelf eens in deze materie verdiepen , het lijkt me geweldig om eens te experimenteren met zelfgemaakte opnames. en het is leuk om een live concert terug te kunnen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 juni 2006 Author Report Share Posted 26 juni 2006 is minidisc trouwens een goed opname medium? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 is minidisc trouwens een goed opname medium? Ja en nee. Het heeft een compressiefactor van 1 op 5 als ik me niet vergis. Het is een soort mp3 dus, maar dan heet het ATRAC. Maar die codec is heel goed hoor. Maar waarom neem je geen cd-recorder? Of moet het portable zijn? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 (...)Maar waarom neem je geen cd-recorder? Of moet het portable zijn? Groet, Jacco Of een mooie portable flash card recorder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 juni 2006 Author Report Share Posted 26 juni 2006 is minidisc trouwens een goed opname medium? Ja en nee. Het heeft een compressiefactor van 1 op 5 als ik me niet vergis. Het is een soort mp3 dus, maar dan heet het ATRAC. Maar die codec is heel goed hoor. Maar waarom neem je geen cd-recorder? Of moet het portable zijn? Groet, Jacco ja, het liefst portable, meestal mag je van organisten wel opnemen tijdens een concert, maar het is niet luek als je andere concertgangers in de weg zit , dus ik wil het met een minidisc doen. ik heb intussen nog wat opnames beluisterd, en het gaat werkelijk heel goed. wat mij opviel aan de opnames van Fokke Reiding , is de enorme dynamiek! het gaat van heel zacht tot oorverdovend hard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 [...] ps; ik heb op het web naar de nieuwe minidisc van Sony gekeken , maar daarmee kan je 1,5 uur ongecomproimeerd (pcm?) mee opnemen, op een 1 gigabyte schijf, is dat wat?? Ja, dat is natuurlijk het summum. Dat wist ik niet. Als er dan ook nog eens hoogwaardige microfoonvoorversterkers gebruikt worden, ben jij de man! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts