Jump to content

orgelopname techniek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

vanochtend opgehaald:

top_L.jpg

hij is net zo klein als een pakje sigaretten (100's)

weegt drie keer niks,

en heeft zeer veel funkties.

uploaden naar de PC gaat heel snel,

600mb in 5 minuten.

er kan een 2 Gb sd kaart in , goed vor 180 minuten opnemen in wav. formaat.

nu de microfoons nog,

batterij gevoede grensvlak microfoons zijn niet te krijgen.

men adviseerde mij een Rode NT3

NT3-large.jpg

deze is batterij gevoed,

ik zat te denken (samen met de verkoper) om deze uit elkaar te halen en er een grensvlak van te maken.

het membraam leg ik dan verzonken in een houten plank ,

de voeding en de schakelaar verwerk ik ook ergens in die plank

is dit een goed iedee?? :unsure:

ik zat te denken (samen met de verkoper) om deze uit elkaar te halen en er een grensvlak van te maken.

het membraam leg ik dan verzonken in een houten plank ,

de voeding en de schakelaar verwerk ik ook ergens in die plank

is dit een goed iedee?? :unsure:

Forget it Erik,

Koop dan twee goede dasspeldmicrofoontjes en lijm die in een plankje.

En voor een paar euro koopje hele goede losse electret condensatormicrofoonkapseltjes die je uit een batterijtje kunt voeden en waarschijnlijk ook nog wel direct uit je recorder als daar een mic voeding voor dergelijke microfoons in zit.

;)

Ps leg dat ding eens plat op de vloer in de kerk en zie eens wat de interne microfoontjes doen.

Hoi Erik,

Ik heb zelf de Sony ECM10 gebruikt bij popconcerten, maar of ie ver genoeg in het laag doorloopt voor jou weet ik niet: Zo te zien is die uit het programma maar misschien is ie nog wel ergens te krijgen.

IM_ECM-C10.jpg

Trouwens wat is er mis met die Crown soundgrabber? Die werkt ook op batterijen.

Die losse kapseltjes die ik bedoelde zijn van Monacor en is de MCE4000. Volgens mij kun je die bij DIL in Rotterdan zuid halen. Het is de opvolger van de MCE2000 en misschien hebben ze die ook nog wel liggen. Dat zijn dezelfde kapseltjes als welke in de Behringer meetmicrofoon zitten.

H233680A.jpg

H230860Z.jpg

Clickerdeclick

;)

Trouwens wat is er mis met die Crown soundgrabber? Die werkt ook op batterijen.

is niet meer te leveren, vanwege het feit dat er geen loodhoudende soldeer verbindingen meer mogen worden gebruikt in europa :unsure: (zei de verkoper) :)

Die losse kapseltjes die ik bedoelde zijn van Monacor en is de MCE4000. Volgens mij kun jje die bij DIL in Rotterdan zuid halen. Het is de opvolger van de MCE2000 en misschien hebben ze die ook nog wel liggen. Dat zijn dezelfde kapseltjes als welke in de Behringer meetmicrofoon zitten.

H233680A.jpg

H230860Z.jpg

Clickerdeclick

;)

aha,

zeg , nu nog even een vraag

hoe werkt een voeding van een condensator microfoon?

is dit een stukje electronica?

en zijn hier kwaliteiten in ?

ps: ik heb vanmorgen nog aan de verkoper gevraagd of ie even wat microfoons open wilde schroeven . (de beschermkap)

ik wilde nl wten hoe het er van binnen uit zag en heb gelijk gevraagd hoe het werkt ,

affijn, ik begin het nu te snappen.

vooral die microfoons met de rechtopstaande membramen zijn interessant.

de manier waarop je de spoel schakelt bepaald zijn richtings gevoeligeheid.

tis in feite net een esl. ;)

affijn, ik begin het nu te snappen.

vooral die microfoons met de rechtopstaande membramen zijn interessant.

de manier waarop je de spoel schakelt bepaald zijn richtings gevoeligeheid.

tis in feite net een esl. ;)

Het IS een mini ESL! maar dan achterstevoren gebruikt. En daarom kun je ze ook niet plat in een plankje schroeven voor een boundary microfoon.

Zou DIL eens opbellen voor de MCE2000 of MCE4000, daar heb ik destijds een gulden of 5 voor betaald en ze zijn erg goed. Ok ze ruisen ietwat als je heel goed luistert maar opvallend is dat niet.

Je sluit ze aan met een weerstandje en een condensatortje op een 9V batterijtje, maar dat komt later wel. Dikke kans dat je ze ook rechtstreeks op je recorder kunt aansluiten maar dat zou ik in de manual moeten opzoeken.

Iig als je er een zak van te pakken kunt krijgen kun je experimentren wat je wilt. Je kunt ze zelfs eens in je eigen oren stoppen voor ambiosonics opnamen :D

;)

Hoi Erik,

Heb even in het manual gekeken. Hij beschikt over "plug-in power" voor een externe electret microfoon, moet je ergens aan zetten in een menu'tje. Dan werken die kapseltjes waarschijnlijk zondermeer als je ze direct er op aansluit. En anders is het met een extra weerstandje + batterij altijd aan de praat te krijgen.

;)

Hoi Erik,

Heb even in het manual gekeken. Hij beschikt over "plug-in power" voor een externe electret microfoon, moet je ergens aan zetten in een menu'tje. Dan werken die kapseltjes waarschijnlijk zondermeer als je ze direct er op aansluit. En anders is het met een extra weerstandje + batterij altijd aan de praat te krijgen.

;)

hoi Pjotr,

soms kun je hele ver gaan zoeken en moeilijk gaan doed , terwijl het voor het grijpen ligt.

gisteren moest ik een carkit uit een auto bouwen

het microfoontje zat nogal vast gelijmd dus ik moest hem slopen om hem eraf te krijgen,

toen ie uitelkaar op mijn gereedschap karretje lag viel mijn oog hierop.

microfoon.jpg

ik heb nog zo'n microfoontje uit het magazijn gehaald en aangesloten op de R-09.

zonder plug in power deden ze niets , maar toen ik dit aangschakeld had kreeg ik keurig een signaal binnen.

zelf ultra laag geluid registreren ze

geweldig toch :)

ik ga met deze twee mic's uitgebreid stoeien .

als grensvlak,

als ortf opstelling.

als XY

met jecklin disc

alles ga ik proberen.

ik hoor vanzelf wel wat het leukste klinkt. ;)

geweldig toch  :)

ik ga met deze twee mic's uitgebreid stoeien .

als grensvlak,

als ortf opstelling.

als XY

met jecklin disc

alles ga ik proberen.

ik hoor vanzelf wel wat het leukste klinkt. ;)

Hallo Erik,

Jij bent voorlopig wel onder de pannen zie ik :D

Je kunt ze ook aan weerszijde van een kleine voetbal monteren (nee geen grap ;) ). Bedenk wel dat er erg veel kwaliteitsverschil in die kapseltjes zit. De meesten gaan niet verder dan een kHz of 12 - 15 en veel zijn speciaal voor spraak bedoeld en hebben een piek ergens rond de 10 kHz. Dat klinkt dan erg helder.

Overigens lopen studiomicrofoons die voor gebruik op afstand bedoeld zijn ook op in het hoog om te compenseren voor de hoogafval op grotere afstand.

Die kapseltjes die ik noemde zijn iig vlak van 20 Hz tot over de 20 kHz.

;)

vanavond heb ik zoiets gemaakt,

92-563_01.jpg

met de twee carkit mic's erin,

nou : ze klinken nergens naar :D

wat een blik geluid.

ik had het volgende gedaan:

een nummer op mijn pc afgedraaid over de speakers.

dat opgenomen met de R-09

daarna weer maar dan met de externe mic's van de karkit

ik heb toen alletwee de opnames op de pc gezet en toen vergeleken met het origineel.

de karkit mic's klinken alsof het in een blikken busje zit.

de standaard mic's van de r-09 zijn veel beter.

ik hoor zeker wel kwliteits verlies (iets reflextie, en wat minder vol) maar voor de rest gaat het prima.

ik moet toch maar eens op zoek naar een paar hele goede condensator mic's die op 1,5v werken. ;)

• 2 weeks later...
Guest Kraus vonBentinck

Hoe doe je dat knippen en plakken? Met een wave-editor?

en welke sample-rate en bit diepte heb je gekozen (als je daarin tenminste een keuze kunt maken?)

Heb je al een beetje zicht erop hoe clean de opname is geworden, vrij van galm en geruis van de omgeving?

enne, hoe speel je het af; op een CD bakken?

Leuk zeg zo'n nieuwe hobby :D

Kunnen we later ook wat demo's van je opnames beluisteren? Ben wel benieuwd hoe iets dergelijk klinkt met een naar vergelijking rudimentaire opnametechnieken. Maar je moet ergens beginnen niet waar ;)

Ben ook wel benieuwd naar de software die je gebruikt. Misschien een gratis tip: Audacity. Zijn ook een berg zinvolle (en minder zinvolle) plugins voor te vinden.

Leuk zeg zo'n nieuwe hobby :D

Kunnen we later ook wat demo's van je opnames beluisteren? Ben wel benieuwd hoe iets dergelijk klinkt met een naar vergelijking rudimentaire opnametechnieken. Maar je moet ergens beginnen niet waar ;)

Ben ook wel benieuwd naar de software die je gebruikt. Misschien een gratis tip: Audacity. Zijn ook een berg zinvolle (en minder zinvolle) plugins voor te vinden.

audacity :)

ben ik op het moment mee aan het knutselen.

heel simpel ik geef in elke pauze die de organist tussen de stukken had een knip.

dan doe ik aan het begin van het stuk een fade in van 2 seconden

aan het eind van het stuk een fade out van 2 seconden.

dan sla ik de tracks op.

klaar

(nu weer snel verder werken want ik wil ze nog even beluisteren vanavond.) ;)

Maar je kunt nog zoveel meer doen....

Zoals wat? Veel meer dan netjes plakken en knippen om het op een CD te krijgen is toch niet nodig?

Dit soort opnamen zijn het fraaiste als je ze niet bewerkt. Ze zijn voor Erik zelf en omdat ie zelf erbij is geweest geeft dat een extra dimensie voor hem.

;)

gisteravond en vanavond eens op mijn gemak zitten luisteren naar mijn opname.

1- het klinkt erg echt.

2- enorme diepte en mooi stereobeeld.

3- ik meen wat reflecties te horen , het klinkt wat raar soms vooral bij hogere tonen.

4- het laag vind ik iets te vol. maar het gaat wel diep en luchtig.

5- volgens mij valt het hoog wat snel af, dit ligt denk ik aan de microfoons.

6- het is een heel erg herkenbare opname, je hoort niet alleen het orgel maar ook de akoestiek van de kerk, dat laatse mis ik vaak bij commercieele opnames, die zijn vele te direkt.

:)

3- ik meen wat reflecties te horen , het klinkt wat raar soms vooral bij hogere tonen.

6- het is een heel erg herkenbare opname, je hoort niet alleen het orgel maar ook de akoestiek van de kerk, dat laatse mis ik vaak bij commercieele opnames, die zijn vele te direkt.

:)

Niets bijzonders. Naast galm heb je ook gewoon echo's in een zo grote ruimte als een kerk. Zit je er zelf life bij dan filter je ze automatisch weg, op een opname later wordt dat lastiger. Is ook wel een beetje de reden dat de meeste orgelopnamen directer zijn want de koper stelt al die galm en echo's over het algemeen niet zo op prijs.

5- volgens mij valt het hoog wat snel af, dit ligt denk ik aan de microfoons.

Zou heel goed kunnen. Daarnaast heb je ook te maken met de natuurlijke hoogafval door de afstand tot de bron.

;)

a.s. zaterdag ga ik op schoolreisje :D

een hele dag weg met de "Vrienden van het grote Garrels orgel van Maassluis" naar Den Bosch,

eerst naar de orgelbouwer Pels en van Leeuwen

dan naar de kathedraal st Jan.

daar gaan we het orgel bezichtigen en beluisteren.

ik neem mijn opname apparatuur mee.

alles wat geluid maakt die dag neem ik op ;)

waarschijnlijk ga ik in de kathedraal wat heen en weer lopen tijdens het orgelspel.

kan ik later thuis luisteren wat voor effect dat heeft.

(opnemen is echt leuk!) B)