Jump to content

orgelopname techniek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg,

even nog een paar vraagjes,

ik heb dit ding gemaakt

microfoon%20001.jpg

nu heb ik zitten lezen dat wanneer ik de grensvlakmic. van de grond af til (of gewoon op een statief zet) dat het laag 6db afvalt .

of eigenlijk anders, doordat de baffle van de vloer wegvalt gaat het laag afvallen beneden de frequentie waarvan de golflengte net zo groot is als de afstand van de microfoon tot de rand van het ronde paneel.

maar de afstand van mic. tot de rand van het paneel varie

• 1 month later...

vanavond ga ik hier een concert opnemen,

scannen.jpg

de sintmaartenskerk in Zaltbommel.

een nagalm van 6 seconden geloof ik,

enorme grote kerk met weinig banken en veel ruimte op de vloer,

maartenskerkkleur.jpg

ook vlak voor het orgel is een mooie grote plek om mijn microfoon neer te leggen,

ik heb intussen de ervaring dat ik dicht bij het orgel moet opnemen omdat anders het hoog te veel terug loopt en ik te veel nagalm krijg.

ik hoop dat het een mooie opname word,

tot nu toe heb ik alleen in kleinere kerken opgenomen. :unsure:

vanavond ga ik hier een concert opnemen,

scannen.jpg

de sintmaartenskerk in Zaltbommel.

een nagalm van 6 seconden geloof ik,

enorme grote kerk met weinig banken en veel ruimte op de vloer,

maartenskerkkleur.jpg

ook vlak voor het orgel is een mooie grote plek om mijn microfoon neer te leggen,

ik heb intussen de ervaring dat ik dicht bij het orgel moet opnemen omdat anders het hoog te veel terug loopt en ik te veel nagalm krijg.

ik hoop dat het een mooie opname word,

tot nu toe heb ik alleen in kleinere kerken opgenomen. :unsure:

Ik heb een cd met orgelopnames van orgels in verschillennde kerken kriskras door Nederland en dit orgel staat er volgens mij ook op. Het is een orgel dat i.c.m. de ruimte van dat gebouw prachtig klinkt. :)

prima!!

boven verwachting. :)

ik ben op de eerste rij banken vanaf het orgel gaan zitten ,

de microfoon lag op die open plaats tussen het orgel en de eerste rij banken.

als je daar zit te luisteren klinkt het allemaal heel erg direkt,

maar in de opname klinkt het anders,

veel meer galm , een mooi dieptebeeld, net of het orgel 50 meter ver is,

zo zie je dat ons gehoor heel anders luistert dan een paar rondomgevoelige microfoons.

prima!!

zo zie je dat ons gehoor heel anders luistert dan een paar rondomgevoelige microfoons.

Klopt, ik heb dat zelf ook al meerdere malen mogen ondervinden. Natuurlijk neem ik niet een enkel instrument in een gigantisch galmende ruimte op maar je kan mits je goed rekening houdt met de mic karakteristieken en mic plaatsing vrij direct opnemen terwijl je in de opname nog genoeg ruimte terug hoort. Ook een kwestie van goed afluisteren wat je mic opstelling doet. Controleer jij dat ook?

prima!!

Klopt, ik heb dat zelf ook al meerdere malen mogen ondervinden. Natuurlijk neem ik niet een enkel instrument in een gigantische galmende ruimte op maar je kan mits je goed rekening houdt met de mic karakteristieken en mic plaatsing vrij direct opnemen terwijl je in de opname nog genoeg ruimte terug hoort. Ook een kwestie van goed afluisteren wat je mic opstelling doet. Controleer jij dat ook?

nee,

ik doe alles op gevoel,

want ik heb geen koptelefoon bij me of zo,

dus ik loop de kerk in kijk wat rond en probeer een geschikte plek te vinden.

de eerst opnames die ik deed waren in wat kleinere kerken.

toen kwam ik er ook al achter dat ik met mijn PZM dichtbij het orgel moest gaan zitten ,

en dan nog hou je idd best aardig wat akoestiek in de opname.

volgende week ga ik voor de 2e keer naar de dorpskerk in Oud-Beijerland,

ik leg mijn mic dan eens nog dichter bij het orgel,

totaal heb ik dan 2 commercieele opnames en 2 eigen opnames van dat orgel ,

leuk om te vergelijken. ;)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=ht...versterker.html

Oei, dat lijkt wel zelfbouw! Heb nog nergens een clip-on systeem gezien bestaande uit "krokodillenklemmetjes"! :blink:

De kabels en pluggen lijken dan weer van de iets betere soort. Toch weet ik niet of deze microfoons geschikt voor jouw opnames, Erik; het zijn misschien spraakmicrofoons en die gaan niet diep

Oei, dat lijkt wel zelfbouw! Heb nog nergens een clip-on systeem gezien bestaande uit "krokodillenklemmetjes"! :blink:

De kabels en pluggen lijken dan weer van de iets betere soort. Toch weet ik niet of deze microfoons geschikt voor jouw opnames, Erik; het zijn misschien spraakmicrofoons en die gaan niet diep

Testen zou ik niet weten, normaal is er bij een microfoon een "papiertje" bij met de specs (soort data sheet voor dummies zoals wij de consumenten ;) )

Met het typenr de firma contacteren en navraag doen (opzoeken op de site als het recente modellen zijn of anders een mailtje naar AT of zo?). audio technica wel veel goed spul maar of een dasspeldmicrofoon geschikt is voor zulke hoogwaardige (en veeleisende) opnames als jij beoogt daar kan ik niet uit ervaring over oordelen.

mvg RastaPhil

Testen zou ik niet weten, normaal is er bij een microfoon een "papiertje" bij met de specs (soort data sheet voor dummies zoals wij de consumenten ;) )

Met het typenr de firma contacteren en navraag doen (opzoeken op de site als het recente modellen zijn of anders een mailtje naar AT of zo?). audio technica wel veel goed spul maar of een dasspeldmicrofoon geschikt is voor zulke hoogwaardige (en veeleisende) opnames als jij beoogt daar kan ik niet uit ervaring over oordelen.

mvg RastaPhil

nou , hoogwaardig en veeleisend :D

ik pruts maar wat,

maar ik ben afhankelijk van twee dingen,

het moeten batterijgevoede mic's zijn,

en het moeten rondomgevoelige mi's zijn (anders kan ik ze niet in een grensvlak bouwen)

dus zoek maar eens een goede mic op dan :D

dat valt niet mee

maar misschien sloop ik een keer een paar behringer meetmics uit elkaar en gebruik daar de kapsels van

• 4 weeks later...

vorige week bij Dill electronica geweest ,

daar heb ik 4 electret microfoons gekocht (kostten maar een knaak stuk)

zaterdag moest ik naar het tuincentrum en daar zag ik van die hele mooie piepschuim bollen liggen van 20 doorsnee.

ze zijn deelbaar en mooi glad afgewerkt,

ik heb in zo'n bol twee microfoontjes geplaats,

zodoende heb ik een soort kunsthoofd.

het maffe is dat wanneer ik nu met mijn hoofdtelefoon via de recorder luister naar het kunsthoofd dat het echt griezelig echt klinkt.

ik ben met mijn ogen dicht gaan luisteren en als je dan de bol draait krijg je een heel raar gevoel in je hoofd :D

je hoort je hoofd draaien (het geluid draait om je heen) maar toch beweeg je niet.

hier word je echt knetter van :D

ik heb de bol bijv. in het midden van de kamer gehangen en toen mijn dochters er omheen laten lopen terwijl ze een liedje zongen; je zou zweren dat ze echt om je heen liepen.

ook is het heel gaaf om de bol op je hoofd te plakken en dan het geluid heel hard te zetten,

je hoort dan precies wat je normaal ook hoort (richtng en zo) maar dan heel hard.

erg leuk zulke experimenten.

ps: binnekort ga ik met mijn oom een tiental microfoon opstellingen uitproberen,

mijn oom is organist in de kerk alhier en ik heb hem overgehaald op 10 keer het zelfde stuk achterelkaar te spelen,

dan kan ik op mijn gemakkie steeds een andere microfoonplaatsing proberen en later afluisteren op mijn speakers.

;)

je hoort je hoofd draaien (het geluid draait om je heen) maar toch beweeg je niet.

Ha ha die brave Erik zo stoned als een garnaal. Ben toch wel benieuwd hoe dat gaat verlopen als bij het volgend orgelconcert je met zo'n bol op je bol zit :P:lol:

Had DIL geen Monacor MC4000 kapseltjes? Die zijn wat duurder dan een knaak (2 knaken :D ) maar dan heb je ook 1 van de beste die kunt krijgen. Een Behringer gaan slopen zou ik niet aan beginnen. Die kapseltjes krijg je daar nooit heel uit (als je de Behringer zelf al onbeschadigd open krijgt). Bij de weg, in die Behringer ZITTEN die MC4000 kapseltjes die je dus voor 2 knaken ook los kunt kopen.

Die bollen zijn prima geschikt daarvoor maar het beste is ze om ze massief op te vullen om resoneren op de bassen te voorkomen. Je hebt vast nog wel wat beton over :P:D

Ha ha die brave Erik zo stoned als een garnaal. Ben toch wel benieuwd hoe dat gaat verlopen als bij het volgend orgelconcert je met zo'n bol op je bol zit :P:lol:

Had DIL geen Monacor MC4000 kapseltjes? Die zijn wat duurder dan een knaak (2 knaken :D ) maar dan heb je ook 1 van de beste die kunt krijgen. Een Behringer gaan slopen zou ik niet aan beginnen. Die kapseltjes krijg je daar nooit heel uit (als je de Behringer zelf al onbeschadid open krijgt). Bij de weg, in die Behringer ZITTEN die MC4000 kapseltjes die je dus voor 2 knaken ook los kunt kopen.

Die bollen zijn prima geschikt daarvoor maar het beste is ze om ze massief op te vullen om resoneren op de bassen te voorkomen. Je hebt vast nog wel wat beton over :P:D

de monacor kapsles hadden ze niet meer, maar volgens de man met de staart waren deze zeker zo goed.

affijn ik heb nu wat verschillende microfoons en die ga ik op mijn gemak uitproberen.

ik ben nl van mening dat ik dichter bij de muziekbron (orgel) moet gaan zitten met mijn mic's.

de hoogafval is best wel flink.

als ik met mijn UC een soort RIAA curve maak (over het hele frequentiespecrum van-3db bij 20hz naar +3db bij 20khz) dan klinkt het veel echter.

het rare is dat je oren geen last hebben van dit verschijnsel.

op

ik ben nl van mening dat ik dichter bij de muziekbron (orgel) moet gaan zitten met mijn mic's.

de hoogafval is best wel flink.

als ik met mijn UC een soort RIAA curve maak (over het hele frequentiespecrum van-3db bij 20hz naar +3db bij 20khz) dan klinkt het veel echter.

het rare is dat je oren geen last hebben van dit verschijnsel.

op

• 1 month later...

Ik hou wel van simpel dus ik dacht ik ga dat opname systeem van Fokke eens nabootsen. Ik heb 2 grensvlakmicrofoons van Stageline en een mini-disk met 3,5mm microfooningang dus ik probeerde een verloopplug 2 x 6.3mm MONO IN / 3.5mm STEREO UIT en sloot alles aan maar dan mis ik het geluid op

• 5 weeks later...

Hoi Spido, waar bestel je zo'n MCE 4000 ? Die ECM-304BD heb ik overigens ook en ik vind zelf het signaal een beetje zwak en het batterijklepje zit uitsluitend vast met een electriciteits-snoertje hetgeen bij mij gelijk na enkele weken afbrak. Meldingen bij support leveren na aanvankelijke toezeggingen niks op en worden niet beantwoordt. Kortom, de garantie van Konitech is een wassen neus.

Overigens is de ruis ook behoorlijk fors !

Ik meen dat hetzelfde electreetje ook onder het merk Panasonic te koop is, maar dan veel duurder.

(Een naam moet immers ook betaald worden...)

Hmm Spido,

Monacor maakt zelf niets, ze kopen het her en der in en plakken er dan Monacor op. De Monacor MCE-2000 is in feite de WM40 die door Panasoniv gemaakt werd. Deze is niet meer leverbaar ivb met het loodvrij gebeuren. De MCE-2000 is daarom vervangen door de loodvrije MCE-4000.

Ze zijn idd erg goed, alleen is de ruis wat hoog. In de praktijk valt dat overigens gehoormatig erg mee. Heeft je recorder een ingebouwde mic-power voor electret microfoons dan kun je die kapseltjes zo aansluiten zonder zelf iets met een batterij te moeten prutsen.

;)

Ik meen dat hetzelfde electreetje ook onder het merk Panasonic te koop is, maar dan veel duurder.

(Een naam moet immers ook betaald worden...)

....... Heeft je recorder een ingebouwde mic-power voor electret microfoons dan kun je die kapseltjes zo aansluiten zonder zelf iets met een batterij te moeten prutsen........

;)

idd,

heel makkelijk aan te sluiten die kapsels,

geen voeding nodig , maar gewoon op de plug-in-power en ze werken,

ps: ik heb intussen mijn kunsthoofd klaar en ga volgende week vrijdagavond een hele avond opnemen in een kerk,

ik ga 4 of 5 verschillende opstellingen proberen met twee verschillende microfoons,

de grensvlak en het kunsthoofd.

mijn oom gaat achter het orgel en speelt de hele avond dezelfde regel, met vier verschillende registraties,

ik ga de microfoons verplaatsen.

uiteindelijk heb ik dan een mooie vergelijking als ik de opgenomen stukken thuis afdraai.

misschien stuur ik nog wat cd's rond naar degene die ze ook willen beluisteren en hun oordeel willen geven ,

ik zou dat wel leuk vinden

ik hou jullie op de hoogte.. ;)

Hoi Spido, waar bestel je zo'n MCE 4000 ? Die ECM-304BD heb ik overigens ook en ik vind zelf het signaal een beetje zwak en het batterijklepje zit uitsluitend vast met een electriciteits-snoertje hetgeen bij mij gelijk na enkele weken afbrak. Meldingen bij support leveren na aanvankelijke toezeggingen niks op en worden niet beantwoordt. Kortom, de garantie van Konitech is een wassen neus.

Overigens is de ruis ook behoorlijk fors !

Beste Simon,

Als ik zo'n MCE-4000 zou willen bestellen,dan zou ik dat doen bij een goede kennis van me, die luidsprekers bouwt met ondermeer Monacor units er in.

Wat jammer, dat de ECM-304BD je niet goed bevalt. Komen dat afbreken en die ruis niet in aanmerking voor garantie bij je dealer?

Die kennis van me is beslist niet ontevreden over Konitech, ook al gaat daar ook wel eens iets fout. Maar ja, waar ni