erik klijnsmit Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 even een kleine toelichting voor de mensen die de cd hebben ontvangen. er zijn 5 series 1.PP 2.P 3.MF 4.F 5.FF iedere serie bestaat uit 5 opstellingen die de zelfde volgorde heeft als de stukken die ik online heb gezet (de nummers 6, 7, 8, 9, en 10.) daarna krijg je nog 6 losse nummers die een toonladder bevatten van het pedaal. de eerste 3 zijn binaural opgenomen op 10 meter. de laatste 3 zijn met grensvlak opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Hoi Erik, Heb nog niet echt de tijd gehad om de files op een CD te zetten en goed op de speakers te beluisteren. Zo op het eerste gehoor springen 7 en 8 er als beste uit voor mij. Op welke afstand heb je met de grensvlak opgenomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 februari 2007 Author Report Share Posted 15 februari 2007 Hoi Erik, Heb nog niet echt de tijd gehad om de files op een CD te zetten en goed op de speakers te beluisteren. Zo op het eerste gehoor springen 7 en 8 er als beste uit voor mij. Op welke afstand heb je met de grensvlak opgenomen? vlak onder het orgel. (ongeveer 5 meter er vanaf, en de onderkant van het orgel saat op 4 meter hoogte.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 of weet jij een andere manier om de bestanden in jouw PC te krijgen?mail ? MSN? (dat laatste weet ik niet hoe het werkt) Torrent van maken? gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 even een kleine toelichting voor de mensen die de cd hebben ontvangen. er zijn 5 series 1.PP 2.P 3.MF 4.F 5.FF iedere serie bestaat uit 5 opstellingen die de zelfde volgorde heeft als de stukken die ik online heb gezet (de nummers 6, 7, 8, 9, en 10.) daarna krijg je nog 6 losse nummers die een toonladder bevatten van het pedaal. de eerste 3 zijn binaural opgenomen op 10 meter. de laatste 3 zijn met grensvlak opgenomen. Hoi Erik, Ik heb in de geschiedenis van dit topic gezocht, maar kan geen uitleg van PP, P, MF, F, FF vinden. Kan je dit eens uitleggen? Begrijp ik het goed als elke serie van 5 een andere opnametechniek is? Wil je voor mij de nummers en de gebruikte opnametechniek vermelden, of heb ik dat over het hoofd gezien in het topic? Wil er een briefje in doen met de uitleg zodat ik het niet vergeet! Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc1 Posted 4 maart 2007 Report Share Posted 4 maart 2007 Hallo, Ik neem al enige tijd orgelconcerten op met een MD-Recorder en een electret stereo dasspeld-microfoontje. De kwaliteit is natuurlijk niet geweldig. Nu probeer ik iets betere kwaliteit te behalen door het aanschaffen van een nieuwe microfoon. Dit moet uiteraard ook weer klein zijn omdat ik niet op wil vallen. Tot mijn grote blijdschap zag ik dit fantastische forum. Zoveel kennis en ervaring. Misschien mag ik als beginner de vraag neerleegen wat jullie mij aan zouden kunnen raden. Ik had in eerste instantie Sony ECM-DS70P of de Sony ECM-MS907 in gedachte. Dat zal voor jullie wel een lachertje zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen / willen adviseren. Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 even een kleine toelichting voor de mensen die de cd hebben ontvangen. er zijn 5 series 1.PP 2.P 3.MF 4.F 5.FF iedere serie bestaat uit 5 opstellingen die de zelfde volgorde heeft als de stukken die ik online heb gezet (de nummers 6, 7, 8, 9, en 10.) daarna krijg je nog 6 losse nummers die een toonladder bevatten van het pedaal. de eerste 3 zijn binaural opgenomen op 10 meter. de laatste 3 zijn met grensvlak opgenomen. Hoi Erik, Ik heb in de geschiedenis van dit topic gezocht, maar kan geen uitleg van PP, P, MF, F, FF vinden. Kan je dit eens uitleggen? Begrijp ik het goed als elke serie van 5 een andere opnametechniek is? Wil je voor mij de nummers en de gebruikte opnametechniek vermelden, of heb ik dat over het hoofd gezien in het topic? Wil er een briefje in doen met de uitleg zodat ik het niet vergeet! Alvast bedankt! pp= pianissimo p= piano mf= mezzo forte f= forte ff= fortissimo. 5 regisraties van zacht naar hard. Hallo, Ik neem al enige tijd orgelconcerten op met een MD-Recorder en een electret stereo dasspeld-microfoontje. De kwaliteit is natuurlijk niet geweldig. Nu probeer ik iets betere kwaliteit te behalen door het aanschaffen van een nieuwe microfoon. Dit moet uiteraard ook weer klein zijn omdat ik niet op wil vallen. Tot mijn grote blijdschap zag ik dit fantastische forum. Zoveel kennis en ervaring. Misschien mag ik als beginner de vraag neerleegen wat jullie mij aan zouden kunnen raden. Ik had in eerste instantie Sony ECM-DS70P of de Sony ECM-MS907 in gedachte. Dat zal voor jullie wel een lachertje zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen / willen adviseren. Marc. beste Marc, ik ben net zo ver als jij mijn kwaliteit is ook nog helemaal niet goed, dus we tobben rustig verder. nu even wat anders. wie weet wat er gebeurd als ik dit doe: een standaard richtings gevoelige condensator microfoon zodanig in de bol plaatsen dat de voor en de achterkant van het membraam gescheiden worden door de bol. zelfde als boven maar dan de grensvlak uitvoering. als het nergens op slaat wil ik het ook graag horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 een standaard richtings gevoelige condensator microfoon zodanig in de bol plaatsen dat de voor en de achterkant van het membraam gescheiden worden door de bol. Heb jij dat zo geprobeerd Erik? Moet zijn: Twee standaard richtings ongevoelige condensator microfoons in een bol plaatsen. Althans als je 2 mics in een bolletje stopt. Maar erg onopvallend is dat niet. Er zijn geen standaard richtings gevoelige condensator microfoons. Richtings gevoelige condensator microfoons zijn er in vele soorten met even zo vele karakteristieken. Wat min of meer voor standaard doorgaat zijn microfoons met een nier-karakteristiek en die zijn voor jouw voorbeeld niet geschikt. Zelf heb ik ook goede resultaten met 2 kleine microfoontjes in een baseballpetje gemonteerd, vlak boven mijn oren. Het is wel stilzitten (of staan) dan en voor in de kerk zou je je gleufhoed daarvoor kunnen gebriuiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2007 Author Report Share Posted 5 maart 2007 een standaard richtings gevoelige condensator microfoon zodanig in de bol plaatsen dat de voor en de achterkant van het membraam gescheiden worden door de bol. Heb jij dat zo geprobeerd Erik? Moet zijn: Twee standaard richtings ongevoelige condensator microfoons in een bol plaatsen. nee, ik bedoel precies wat er staat. gewoon twee richtingsgevoelige (nier karakterestiek) microfoons in een bol. even mijn redenering -ze worden rondomgevoelig doordat ik de voorzijde van het membraam scheid met de achterzijde. -ze worden daardoor ook drukgevoeligen niet meer drukgradient gevoelig -ik zal het binenste van de bol HEEL goed moeten dempen anders beinvloeden de trillingen die er evt zouden zijn in de bol , de achterzijde van het membraam van de mic. (ik heb eens gelezen ergens dat een geluidstechnieker helemaal gek werd van een zanger die de microfoon zo ver in zijn hand verstopte dat hij daardoor rondomgevoelig werd ) hij klemde dus zijn hand om het onderste gedeelte van de ronde bol die op de microfoon staat. precies met zijn hand om de ring zeg maar .) praat ik wartaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 maart 2007 Report Share Posted 5 maart 2007 Waarom zou je dan richtingsgevoelige microfoons gaan gebruiken ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 maart 2007 Author Report Share Posted 6 maart 2007 Waarom zou je dan richtingsgevoelige microfoons gaan gebruiken ??? ik dacht dat de kwaliteit dan beter zou zijn. die elektret kapsels zijn volgens mij niet zo goed (qua ruisvloer etc,) dan een setje mooie condensator microfoons. als ik die richtingsgevoelige microfoons op de bovenstaande manier in de bol plaats, dan heb ik een paar hoogwaardige omnidirectionele microfoons. daarnaast is het een leuk experiment. en ik ben zowiezo al van plan een paar mooie microfoons aan te schaffen. een setje Rode NT3 of zo, die hebben batterij voeding dus kan ik ze zo aansluiten op mijn recorder. binnen kort ga ik weer een avond experimenteren met orgelopnames. voor die tijd schaf ik denk ik nog wel een setje Rode microfoons aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Waarom zou je dan richtingsgevoelige microfoons gaan gebruiken ??? een setje Rode NT3 of zo, die hebben batterij voeding dus kan ik ze zo aansluiten op mijn recorder. binnen kort ga ik weer een avond experimenteren met orgelopnames. voor die tijd schaf ik denk ik nog wel een setje Rode microfoons aan. Het heeft eventjes geduurd.. Nu straks nog een paar fatsoenlijke mic pre amps.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Het heeft eventjes geduurd.. Nu straks nog een paar fatsoenlijke mic pre amps.. Doe er dan ook gelijk maar een fatsoenlijke ADC bij Voor je het weet loopt Erik met een stevige flightcase te sjouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 maart 2007 Report Share Posted 6 maart 2007 Het heeft eventjes geduurd.. Nu straks nog een paar fatsoenlijke mic pre amps.. Doe er dan ook gelijk maar een fatsoenlijke ADC bij Voor je het weet loopt Erik met een stevige flightcase te sjouwen Haha! In zijn ozo koele shirt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 maart 2007 Author Report Share Posted 24 maart 2007 zeg, ik ben er dus achter waarom mijn opnames zo muf klinken (te weinig hoog zeg maar) volgens de man van Bloomline studio waar ik volgende week maandag een luisterbezoek ga brengen moet ik een filter gebruiken als ik met een grensvlak werk. dit moet vanwege het feit dat een grensvlak microfoon oploopt in het laag, vanwege zijn oneindige baffle. nu kwam ik deze site tegen http://www.crownaudio.com/pdf/mics/memo22yr.pdf 503 pagina's tekst en foto's over grensvlak techniek. ik heb dit even bestudeerd (na 300 pagina's werd mijn engels toch beter dan ik ooit gehoopt had) en kwam tot de conclusie dat ik ook een mechanisch filter kan maken. als ik simpelweg een tweede vlak cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 maart 2007 Author Report Share Posted 28 maart 2007 vraag: als ik een microfon in een baffle plaats, en de dichtsbijzijnde afstand van de microfoon tot de rand van de baffle is 5 cm, en de grootste afstand van de microfoon tot de baffle is 20cm. hoe verloopt dan mijn baffle step (mijn 6 db signaalwinst) zelf denk ik dat ik vanaf 1720hz tot 6880hz een oplopende lijn heb die op +6db eindigd of zit ik ernaast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 maart 2007 Report Share Posted 28 maart 2007 vraag: als ik een microfon in een baffle plaats, en de dichtsbijzijnde afstand van de microfoon tot de rand van de baffle is 5 cm, en de grootste afstand van de microfoon tot de baffle is 20cm. hoe verloopt dan mijn baffle step (mijn 6 db signaalwinst) zelf denk ik dat ik vanaf 1720hz tot 6880hz een oplopende lijn heb die op +6db eindigd of zit ik ernaast Hangt helemaal van de vorm van de baffle af. Rond of vierkant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 maart 2007 Author Report Share Posted 28 maart 2007 vierkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 maart 2007 Author Report Share Posted 29 maart 2007 zeg, na nog wat nagedacht te hebben heb ik weer wat nieuws gemaakt. Het is in feite een in de vloer verzonken kunsthoofd. Ik noem het een Semi-Binaural Omnidirectional Pressure Zone Microphone, (ik weet niet of zoiets al bestaat). De twee microfoons liggen precies in hoek die de vloer en het hoofd maken. Zodoende krijg ik een reflectievrije kanaalscheiding en nog wat meer gain in het hoog door het extra vlak wat de bol vormt. ook dit heb ik nog in elkaar geknutseld: de microfoontjes komen waar nu de natte plekken nog zitten. Dit word een Semi-Binaural Directional Pressure Zone Microphone. hij is dus niet zoals de bovenstaande microfoons rondomgevoelig maar richtingsgevoelig in het mid/hoog. Dit word veroorzaakt door de extra baffle die tegen de achterkant is geplaatst. Als het geod is krijgt het mid/hoog nog meer gain omdat er weer een baffle (grensvlak) bij komt. uiteindelijk zullen metingen uit moeten wijzen of de microfoon d.m.v. varieren met de afmetingen van de baffles lineair te krijgen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2007 Author Report Share Posted 31 maart 2007 zeg, (ik weet niet of jullie het nog interesant vinden, maar ik blijf toch maar een beetje in me zelf kletsen in dit topic) Gisteravond heb ik een concert opgenomen in de Hervormde kerk in Kapelle (bij Goes) er gingen twee dingen fout !! ten eerste zat ik op een ongelofelijke kraakstoel van riet. (en ik heb het in mijn rug dus ik kon geen 5 seconden stil zitten) ten tweede : doordat ik met de rode bol microfoon werkte had ik geen erg dat ik nog meer gain had dan vroeger. als ik met de losse bol werkte (binaural) dan zette ik mijn recorder volume op 22 met de grensvlak microfoon moest het volume terug naar 17 maar gisteravond ging de boel enorm clippen !! ik moest uiteindelijk terug naar volume 14 en dan nog ging het net goed als he tvolle werk klonk. nu moet ik zeggen dat het orgel in Kapelle nogal stevig van klank is. maar nu een vraag: hoe krijg ik dit irritante getik, wat veroorzaakt word door de clipping, weg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2007 Report Share Posted 31 maart 2007 zeg, ................................................. maar nu een vraag: hoe krijg ik dit irritante getik, wat veroorzaakt word door de clipping, weg? Opname overdoen op een ordentelijk niveau Als clipping eenmaal in de opname zit krijg je dat er niet meer uit gepoetst. Bij autoschade kom je met "plamuur" nog een heel eind. Bij audio ligt dat in dit geval toch heel anders. Ook al wordt er niet zoveel gereageerd op jouw escapades, blijf vooral doorgaan met posten. Het is reuze interessnt en jouw idee van een 1/4 bol is wel bijzonder. Zoals je bij Crown hebt kunnen lezen maakt de grootte van de plankjes nog al uit voor wat betreft de voor-achter verhouding oftewel de richtingsgevoeligheid. Wat vind je zelf eigenlijk van het geluid met die kwart bol voor zover je dat kunt beoordelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2007 Author Report Share Posted 31 maart 2007 zeg, ................................................. maar nu een vraag: hoe krijg ik dit irritante getik, wat veroorzaakt word door de clipping, weg? Opname overdoen op een ordentelijk niveau Als clipping eenmaal in de opname zit krijg je dat er niet meer uit gepoetst. Bij autoschade kom je met "plamuur" nog een heel eind. Bij audio ligt dat in dit geval toch heel anders. Ook al wordt er niet zoveel gereageerd op jouw escapades, blijf vooral doorgaan met posten. Het is reuze interessnt en jouw idee van een 1/4 bol is wel bijzonder. Zoals je bij Crown hebt kunnen lezen maakt de grootte van de plankjes nog al uit voor wat betreft de voor-achter verhouding oftewel de richtingsgevoeligheid. ja, ik heb al zitten prutsen met Audacity, maar het gaat niet, dus heb ik de boel maar onbewerkt op cd gezet. (gelukkig is het maar 2 keer 3 seconden in Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2007 Report Share Posted 31 maart 2007 Beste Erik, Leg je dat klankbord voor de microfoons op de vloer? In dat geval kan de vloer gezien worden als de voortzetting van Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 april 2007 Author Report Share Posted 2 april 2007 Beste Erik, Leg je dat klankbord voor de microfoons op de vloer? In dat geval kan de vloer gezien worden als de voortzetting van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2007 Report Share Posted 2 april 2007 Psst Erik, Waar blijft die file nou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts