Jump to content

orgelopname techniek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:D

ik kom er net achter waar ie bleef, (en waarom mijn pc zo traag was soms)

hij stond nog steeds in 'postvak uit' en wel 15 keer in verzonden items met een error erachter dat ie iets te groot was ;)

ik moet even wat anders verzinnen.

zal ik wat opnames op cd branden en opsturen.?

online zetten gaat niet omdat ik maar 20mb homepage ruimte heb

hij stond nog steeds in 'postvak uit' en wel 15 keer in verzonden items met een error erachter dat ie iets te groot was ;)

Aan mijn meeldoos zal het niet liggen denk ik B)

;)

nee, maar ik denk dat ik niet meer dan 2mb tegelijk kan verzenden.

affijn je kunt hem nu downloaden (of zit je pc nog steeds dichtgetimmerd tegen internet rommel) ;)

affijn je kunt hem nu downloaden (of zit je pc nog steeds dichtgetimmerd tegen internet rommel) ;)

Jah, en dat blijft zo ;)

pm je adres maar dan stuur ik je een cd met van alles wat, inclusief uitleg. (voor het geval je denkt: wat is dit nu weer!) :D

)of zit je brievenbus ook dichtgespijkerd)

• 2 weeks later...

Voor doe-het-zelvers misschien aardig ...........

In de jaren '80 heb ik een opnamekonstruktie bedacht met twee electret omnidirectionele grensvlak microfoons. Dat waren typen van Audio Technica overeenkomstig het huidige type ATR-97. Er is inmiddels ook een wat mooiere, de U841A. Het idee was om een soort kunsthoofd te krijgen zonder dat de filterkarakteristiek van oren er invloed op zouden hebben.

De konstruktie was gemaakt uit een omstreeks 30 cm hoge PVC pijp van 20 cm doorsnee die geheel bekleed was met fluweel. Dat fluweel was duurder dan die mikes! Binnenin was een soort kruishout bevestigd met daaraan een statiefkop.

Belangrijk was dat de microfoons op een onderlinge afstand van 15 cm waren geplaatst omdat dat overeenkomt met een gemiddeld (nou ja) menselijk hoofd.

Met die set heb ik o.m. opnamen gemaakt van een Bach cantate met koor, orgel en trompetten. Het statief tilde het "kunsthoofd" op tot op omstreeks 3 meter hoogte en was geplaatst centraal tussen het publiek op ongeveer 30 meter afstand van de voorste zangers.

De opname werd zowel analoog als digitaal vastgelegd.

Het resultaat was verbluffend. De "ruimtelijke indruk" was voortreffelijk en de afstand tot de achter het koor staande trompetspelers en tot het daarachter geplaatste orgel was goed waar te nemen.

Later zijn er met dezelfde set ook opnamen gemaakt van jazz optredens (akoestisch!) en ook daarvan waren de resultaten ronduit verbluffend.

Helaas is die set "geleend" door een bij ons werkende student en nooit terug gebracht.

Als je zoiets maakt is het erg belangrijk dat er een stevig stabiel statief is en dat je kunt experimenteren met de hoogte. Ik denk dat als het gaat om grote bezettingen de microfoons tot zo'n 5 a 10 meter omhoog moeten kunnen (en dan de konstruktie iets voorover laten knikken). De relatieve afstandsverschillen worden dan weliswaar wat kleiner, maar ook de achterste rij van de muzikanten wordt zo beter hoorbaar.

Als iemand dat wil maak ik wel een konstruktieschets.

• 2 months later...
Guest Kraus vonBentinck

Ik zal zaterdag mijn dat-walkman meenemen; ik moet wel de snoertjes voor de microfoons nog zien te vinden. Met DAT krijg je in principe wel een ruisvrije opname. Misschien wel aardig om eens te vergelijken.

Alleen heb ik wel een paar goedkope baggermicrofoons.

even nog een vraag,

met de grensvlak microfoon heb ik hele leuke resultaten bereikt.

maar nu wil ik verder experimenteren,

maar wel mobiel, dus op batterijen,

ik vond dit op marktplaats: >>>KLIK<<<

zou dit een ruisvrije weergave geven en van goede kwaliteit zijn?

Het ziet er uit als een fantoomvoeding op batterijen. Als de spanning bij je condensatormicrofoons past (geen electret dus maar echte condensator) heb je alleen de ruis van je microfoonvoorversterker.

Het ding lijkt me bedoeld voor het gebruik van condensatormicrofoons op een mengpaneel zonder fantoomvoeding.

• 3 months later...
Juist geen groot membramen,die zijn minder transient, + dat ze een prox effect hebben.

Wat veel onzin gelul hier zeg,echt niemand weet het echt, als opname technicus is dit echt gewoon komedie voor mij hier.

Niemand van jullie snapt het echt he?

Ooit gehoord van kamfilter? echt maar wat aangekloot.

Als afgestudeerde aan sae en sonologie is het beledigend hoe makelijk jullie erover denken ff een goede opname te maken

membramen :D

afgestudeerd aan sae en sonologie <_<

Zo tube300 op iemand neerkijken bij een typo.

Dyslectie of de gemiddeld 60uur per week die ik werk?

stakker , bah zeg hier verwijder mijn account hier maar hoor.

jammer dat zo'n aardige intelligente mijnheer als jij het nu al opgeeft Hear :rolleyes:

Nee, krijg niet de indruk dat je zo erg veel wijzer wordt over opnametechniek Erik.

Een beetje pro die weet waar ie het over heeft geeft niet op over wat ie allemaal voor papiertjes gespaard heeft en heeft ook helemaal geen behoefte aan katten op anderen. Iemand die zijn vak verstaat geeft een goed vakmatig advies als ie er zich dan toch mee wil bemoeien.

<_<;)

:D Ha, ok kan me inbeelden dat een pro vindt dat we hear maar wat te zitten l'lln :P

Maar een comedie wordt het maar pas wanneer mijnheer Manglebangle "on stage" komt. :lol:

<_< ik had ook liever wat "

Juist geen groot membramen,die zijn minder transient, + dat ze een prox effect hebben.

Wat veel onzin gelul hier zeg,echt niemand weet het echt, als opname technicus is dit echt gewoon komedie voor mij hier.

Niemand van jullie snapt het echt he?

Ooit gehoord van kamfilter? echt maar wat aangekloot.

Als afgestudeerde aan sae en sonologie is het beledigend hoe makelijk jullie erover denken ff een goede opname te maken

:angry: Hee, we zijn hear niet allemaal "afgestudeerde aan sae en sonologie ", (Ik val gelijk op mijn knie

• 1 month later...

zo,

ik heb weer wat nieuws,

afgelopen tijd heb ik bijna de hele concertserie van Henk G. van Putten opgenomen.

dat ging prima!

leuke opnames, soms wat luidruchtig publiek (hoesten en krakende kerkbanken) maar dat hoort erbij,

afgelopen vrijdag ben ik in Kevelaer (Duitsland) geweest.

een hele mooie grote basiliek met een enorm Seifertorgel.

ref_kevelaer01.jpg

en daar speelde niemand minder dan Iveta Apkalna.

via een kennis kreeg ik toestemming om haar concert op te nemen.

het is zelfs zo dat wanneer zij de opname beluisterd heeft en goedkeurt, hij word uitgezonden op www.orgelradio.nl

maar zover is het nog niet ,

nu ben ik intussen druk bezig met een paar echt serieuze microfoons.

dit heb ik op het oog: DPA 4060 met een losse batterijvoeding MPS 6030.

DM00751.jpgDM00549.JPG

kost wel wat maar dan heb je ook wat.

ik begin toch meer zin te krijgen in echte goede opnames

zeker als ik in de toekomst meer opnames ga maken voor orgelradio.nl

affijn we knutselen verder. ;)

• 5 weeks later...

Een nieuwe ontdekking!

Het probleem bij kunsthoofd opnames en grensvlak opnames met de bol zoals ik die gemaakt hebt is een wat smal stereobeeld. Dat het orgel mooi in het midden van het geluidsbeeld staat is wel weer een pluspunt, maar de akoestiek (galm) eromheen zou wat breder mogen.

Ik heb hier nachten over na liggen denken en ik heb het volgende in mijn hoofd :

uitvinding.JPG

lichtgrijs = vlakke plaat; donker grijs = baffle van hout; rood = omnidirectionele microfoon

Een stereo grensvlak microfoon die het geluid wat van de voorkant komt netjes in het midden van het stereobeelds plaatst, maar naarnmate het geluid meer van boven en van achteren komt word de kanaalscheiding groter doordat de frequentie schaduw tussen links en rechts groter word door de groter wordende afstand van de microfoon naar de baffle rand.

Afstand a = 8 cm, dat wil zeggen dat de linker microfoon frequenties onder de 2875 hz die van rechts komen verzwakt gaat opnemen, net als bij de Jecklin disc zal de baffle zorgen voor een kanaalscheiding die onstaat door een frequentie schaduw.

Afstand b = 24 cm dat wil zeggen dat de linker microfoon frequenties onder de 958 hz die van rechts komen verzwakt gaat opnemen, de kanaal scheiding voor het geluid dat van boven komt word dus groter.

Afstand c = 40cm, dus nog meer kanaalscheiding.

Dit betekend dat het geluid wat van voor komt, door de kleine baffle en daardoor een geringe kanaalscheiding netjes in het midden van het geluidsbeeld staat. Naarmate het geluid meer van boven en acheteren komt (de galm van de kerk) zal de kanaalscheiding groter worden en het stereobeeld breder.

En dit is wat ik wil horen : het orgel in het midden en de galm er omheen.

Of het werkt ga ik de komende maand uit proberen. Eerst de constructie maken, dan een opname,

Beste Spido,

nee, ik ga niet hetzelfde doen als al die andere.

ik ga voor grensvlak microfoons, omdat ik de techniek mooi vind.

lees deze twee links even rustig door:

http://www.crownaudio.com/pdf/mics/127089.pdf

http://www.jelleneemtop.nl/Various_files/F...ee%20Stereo.pdf

ik probeer deze twee technieken te combineren.

het lichaam van hout dat ik tussen de microfoons plaats zal heus niet gaan trillen.

de lage tonen hebben een grotere golflengte dan het lichaam lang is dus blijft de druk links en rechts hetzelfde.

pas vanaf 500hz gaat het lichaam de tonen tegenhouden.

het leuke van grensvlak microfoons is dat je er bijna onbeperkt mee kunt experimenteren.

door extra vlakken aan te brengen word de microfoons richtings gevoelig en krijgt tevens voor elk vlak 6 db meer gain.

heel leuk allemaal. :)

Hoi Erik,

Mooi project.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst daar van.

Het idee is misschien helemaal zo gek nog niet.

Je zou bij voorbeeld het tussenschot kunnen vullen met zand om dan zo de resonantie frequentie naar beneden te krijgen.

Succes

George.

• 3 weeks later...

even uit het andere topic geplukt:

Erik,

'k kan e andere opnamedraad even niet vinden dus plak het maar hier aan vast. Heb je al eens overwogen / geprobeerd je electrostaten als microfoons in te zetten? Ik weet er zijn vele tegens, meer dan voors maar het lijkt me een leuk experiment, "just for the fun of it"

Iets anders, kun je je halve kunst jecklin bol op een karretje plaatsen en dan door het hele gangpad van de kerk trekken terwijl de organist continu hetzelfde riedeltje herhaalt?

beste Seed,

dat opnemen met mijn esl's zal niet gaan want ik heb ze aan Sota Jerry verkocht. ;)

wat betreft dat andere,

ik ga binnenkort wat proefopnames maken met mijn nieuwe microfoons: de DPA smk 4060 set

113026.jpg

alles erop en eraan, inclusief speciale grensvlak pad's om de mic's in te klemmen.

ik ben van plan om in een redelijke grote kerk wat te gaan experimenteren.

alle mogelijke microfoon opstellingen , met idd steeds het zelfde riedeltje.

voor de geinteresseerden zal ik een cd'tje branden met de opnames,

u hoort er nog van ;)