Jump to content

Bluenote phonoamp 1 MKII

rli
 Share

Recommended Posts

Goedenavond,

Hierbij een recentie van de pas aangeschafte Bluenote phonoamp 1 MKII mm/mc phonoversterker.

Ik draaide al een tijdlang met een Holfi Ellipse phonotrap. Prachtig ding met een heldere en warme klank maar bovendien met een muisstille achtergrond. De ingebouwde accuvoeding zal debet zijn aan vooral het laatste aspect.

Nu gebruik ik sinds een maand of 3 een Goldring GR1 draaitafel met Goldring 1006 mm element. Eerlijk is eerlijk ik vind het een zeer goed klinkende draaitafel voor 300 euri compleet. Echter met de Holfi klonk het geheel toch enigzins suffig en stoffig. Met de denon dl103 die ik in de porcino heb zitten is dat zeker niet het geval. Dus ik opzoek naar een andere trap. Het geld moet rollen :D

Ik las veel goeds over de Trigon Vanguard II en de Clearaudio smartphono. Echter via Haudio had ik vernomen dat er nogal wat DC spanning op de ingang van de smartphono aanwezig is waarmee de spoel van het element naar de k..te kan worden geholpen :angry: , deze werd het dus bij voorbaat niet. Via Henk de Trigon in huis gehaald. Wat een instelmogelijkheden ik werd er duizelig van. De klank was direct en helder maar niet echt mijn cup of tea. In vergelijking met de Holfi was er wel wat meer helderheid maar er klonk zeker minder muziek. De Holfi was duidelijk beter. De Trigon dezelfde dag weer teruggestuurd. En ja het zal heus wel nog iets beter gaan klinken na inspelen, maar als het meteen al niet echt klikt wordt het bij mij nooit wat. Dus toen de Bluenote phonoamp I MKII bij Henk besteld. Henk was laaiend enthousiast over deze trap. Volgens hem een zeer open geluid met een diep en strak laag en een ongekend stereobeeld voor z'n prijs. Deze beschrijving deed mij van te voren al watertanden :rolleyes:

Een paar dagen daarna werd de Bluenote thuis bezorgt. Mooi en zeer degelijk apparaat met een sexy blauw ledje aan de voorzijde en mooie in- en uitgangen aan de achterzijde. De Bluenote moet worden open gemaakt om de gain en afsluitweerstand in te stellen. Versterking mm is 40 dB en mc is 60 dB. Afsluitweerstand 47kohm en 470 ohm. De Goldring heeft een uitgangsspanning van 2,5 mv. Wat meteen opviel was dat de plaat net zo luid klonk als de cd, stond niet op mc versterking!!!!. Vind ik niet erg en wel lekker eigenlijk. Er leek net of er een gordijn werd opengetrokken. Wat een klank :rolleyes: Robust, verfijnd, zeer dynamisch, zeer tranparant, zeer evenwichtig, super gewoon, helemaal mijn ding ;) Mooi opnames klinken nu wel heel mooi :rolleyes: En minder opnames worden niet voorzien van een mooiere weergave maar genadeloos afgestraft. Bij Andreas Vollenweider White Sands staat de harp gewoon in mijn kamer, SOS band klinkt heerlijk doorzichtig en lichtvoetig, Save a prayer van Duran Duran klinkt ook nostalgisch, en dat allemaal in combinatie met een nieuwe draaitafel van 300 euro!!!!. Het laag zou voller mogen zijn maar dat is een eigenschap van de Golding 1006, dat was met de Holfi ook zo alsmede met de ingebouwde trap in mijn Rotel RA1062 versterker, jammer dan, kan niet alles hebben B) . Als de naald overleden is kan ik er een vervangende naald in van een 1022 of zelfs de 1042 en dat is natuurlijk andere koek.

Enig nadeel van de Bluenote is de gevoeligheid voor storingen. Niet te dicht bij een voeding of netkabel want dan gaat het behoorlijk brommen, dat deed de Holfi beter B)

Kortom de Holfi staat te koop voor de liefhebber. Begrijp me niet verkeerd dit is ook een hele mooie phonotrap maar heeft een ander karakter.

Groet Robin

Het brommen is een bekend 'probleem', doet die van mij ook en ik weet van nog minimaal 2 mensen dat er een brom is/was.

Voor de rest een heerlijke phonotrap.

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom een phonotrap van 500 Euro op een platenspeler van 300?

Enno :)

Hoi rli,

Gefeliciteerd. Ik ben zelf ook een heel tevreden gebruiker van de Phono 1. Ik kan je helemaal volgen in je enthousiasme.

Het verhaal van het brommetje komt me ook bekend voor. Op normaal luistervolume valt het niet op. Ik heb hem zo goed als stil gekregen door de overige componenten van goed afgeschermde netkabels te voorzien. Aarding zou ook nog wel wat kunnen uitmaken. Heb ik zelf nog niet kunnen testen.

Mocht je ooit in de toekomst je draaitafel willen opwaarderen: een Phono 1 kan wel een heel mooi en vol laag geven, maar tegelijkertijd heel open en transparant klinken.

Tip: als je hem dag en nacht laat aanstaan klinkt hij het allermooist.

Nu gebruik ik sinds een maand of 3 een Goldring GR1 draaitafel met Goldring 1006 mm element.

Vraagje:

Volgens je setbeschrijving was je in het bezit van een Transrotor Porcino met Benz Glider m2 element. Dit lijkt me best een mooie combinatie. Ik ben wel nieuwsgierig waarom je hebt "geupgrade" van een Transrotor naar een Goldring.

Het brommen is een bekend 'probleem', doet die van mij ook en ik weet van nog minimaal 2 mensen dat er een brom is/was.

Voor de rest een heerlijke phonotrap.

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom een phonotrap van 500 Euro op een platenspeler van 300?

Enno :)

hi,

de bluenote ga ik natuurlijk ook gebruiken voor de porcino met denon dl103 ;) Maar als het met de Goldring van 300 euro al zo goed klinkt ;)

Die Goldring is voorzien van een rega 250 arm met een dropveter daaraan. Als ik het volume van mijn versterker flink opendraai en ik betast de dropveter en strijk er een beetje overeen dan hoor ik wel wat klik en tik geluiden :unsure: Zeker als ik aan de tulp stekker draai bij de phonoamp dan hoor ik ook wat gespetter. Ik denk dus dat heel die dropveter de boosdoener is. Maar ach als het volume half open staat dan hoor ik nauwelijks brom maar is het geluidsniveau al behoorlijk luid :D Dus ik laat het maar zo. De aarding van de arm en chassis van de arm zit natuurlijk ook verbonden met de aarde van het linkerkanaal, misschien dat een losse aardedraad verbetering zou geven???

Misschien is dit gewoon de beste phonotrap tot 1000 euro :D

Robin

Hey, Rli!

Leuk verhaal, herken er veel in! De brommende trafo heb ik met dempers geheel kunnen onderdrukken. gewoon Masterbase! De Phono1 heeft alleen geen accuvoeding, maar een gewone. De Phono2 heeft wel een virtuele voeding.

Ik denk dat je een slimme upgrade hebt gedaan, je hebt nu gewoon een platenspeler van geen 300, maar 800 Euro!

Ga lekker genieten van je muziek, na een wat langere inspeeltijd wordt het geheel alleen nog maar beter!

Greetz,

Lestat

Een mooi ding, ik heb hem ook in huis gehad en vergeleken met mijn Lehman. Hij klonk op punten ook beter dan de Lehman. Ook zeker warmer.Het ideaal zou er tussen moeten zitten.

Brom was wel lastig, ligt vast en zeker aan mijn buizentrafo's

Carl

Een mooi ding, ik heb hem ook in huis gehad en vergeleken met mijn Lehman. Hij klonk op punten ook beter dan de Lehman. Ook zeker warmer.Het ideaal zou er tussen moeten zitten.

Brom was wel lastig, ligt vast en zeker aan mijn buizentrafo's

Carl

klinkt toch beter dan zo'n black cube??? Of heb je de SE versie?

Robin

Guest UKSub

Hier ook een tevreden gebruiker van de Bluenote Phono 1

Kan er iemand verstaanbaar uitleggen wat die brom juist inhoudt? Is het een sorrt ruis als jet het volume opendraait ZONDER muziek te draaien.

De mijne staat nu onderaan het rack op een stukje natuursteen, mss komt er wel masterbase...

mss eens niet slecht om te weten, welke interlinks worden er gebruikt tusse de phono en de amp?

eentje uit Almere ken ik al :D

Gr

Stef

Mijn brom(metje) zit niet in de trafo maar in het geluidspad. Zonder muziek waarneembaar, eea uiteraard afhankelijk van hou hard de versterker staat. Ik denk niet dat een Masterbase bij mij zal helpen.

Snoertje? Normaal gesproken een Siltech MXT New York, soms een Hi-Diamond Red en ik heb nog een Madrigal HPC liggen die ik nog moet proberen.

Enno, ook uit Almere (nog heel eventjes)

Nu gebruik ik sinds een maand of 3 een Goldring GR1 draaitafel met Goldring 1006 mm element.

Vraagje:

Volgens je setbeschrijving was je in het bezit van een Transrotor Porcino met Benz Glider m2 element. Dit lijkt me best een mooie combinatie. Ik ben wel nieuwsgierig waarom je hebt "geupgrade" van een Transrotor naar een Goldring.

was in het bezit van een glider m2 ja. die is inmiddels al bijna een jaar overleden :angry:

Robin

hallo,

nog iets geks. sinds ik de bluenote gebruik heb ik een vette brom op de preouts van mijn denon surroundreceiver. de denon heb ik aangesloten op de aux van mijn rotel versterker. ook op een ander ingang een brom. als ik de netspanning van de bluenote afhaal dan is de bron foetsie. de denon pikt de bron dus lekker op vind ik niet leuk. ik zit te denken om een verlooptulpstekkertje te kopen zodat ik de kabel elke keer kan afkoppelen en weer aansluiten en de bluenote uitzetten als ik een dvd ga kijken.

Maar is er niet een manier om de stoorsignalen die de bluenote oppikt en lekker versterkt tegen te gaan. Kan de trafo van de bluenote niet beter worden afgeschermt want die staat lekker uit te stralen?

Robin

Hier ook een tevreden gebruiker van de Bluenote Phono 1

Kan er iemand verstaanbaar uitleggen wat die brom juist inhoudt? Is het een sorrt ruis als jet het volume opendraait ZONDER muziek te draaien.

De mijne staat nu onderaan het rack op een stukje natuursteen, mss komt er wel masterbase...

mss eens niet slecht om te weten, welke interlinks worden er gebruikt tusse de phono en de amp?

eentje uit Almere ken ik al :D

Gr

Stef

Ha, Stefke!

Ik gebruikte eerst Monster M850i en nu de Audio selectief L100 interlink. Ben hier zeer tevreden over, maar ga zeker nog een keertje een Kimber ks1030 aanschaffen..... B)

Hi folks,

Gisteren bij Henk de Bluenote opgehaald. Klinkt waanzinnig al, alleen die brom is minder. Zelfs mijn phono kabel die vast zit aan mijn draaitafel werkt als een soort antenne. Zijn er geen mogelijkheden om dit probleem op te lossen?

Ik heb zelfs geprobeerd om alleen maar mijn denon AV versterker aan te sluiten met 2 luidsprekers en de bluenote. Heel de woonkamer door geweest of het ergens geen brom zou zijn, geaard geprobeerd, maar niets help.

Misschien dat jullie nog wat tips kunnen geven. Dinsdag neem ik contact met Henk op om te kijken of er eventueel een aanpassing kan komen.

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Hank

Hilversum

Hi folks,

Gisteren bij Henk de Bluenote opgehaald. Klinkt waanzinnig al, alleen die brom is minder. Zelfs mijn phono kabel die vast zit aan mijn draaitafel werkt als een soort antenne. Zijn er geen mogelijkheden om dit probleem op te lossen?

Ik heb zelfs geprobeerd om alleen maar mijn denon AV versterker aan te sluiten met 2 luidsprekers en de bluenote. Heel de woonkamer door geweest of het ergens geen brom zou zijn, geaard geprobeerd, maar niets help.

Misschien dat jullie nog wat tips kunnen geven. Dinsdag neem ik contact met Henk op om te kijken of er eventueel een aanpassing kan komen.

Met vriendelijke groet,

Hank

Hilversum

hi,

Ja ik heb ook al contact opgenomen met henk en hij was aan het verzinnen wat er aan de brom kan worden gedaan. De trafo dient gewoon beter te worden afgeschermt. Hij zou met mij nog contact opnemen de komende week of de week daarna.

Robin

Beste Hank,

Robin woont ook niet heel ver van je af, denk ik want hij heeft ook een draaitafel :lol:;) .

Wil je ons op de hoogte houden van de voortgang en ontwikkeling van het geluid.

Ook hoe het eerst klonk en nu en welke verschillen je waarneemt .

Dat kan voor iedereen interessant zijn.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hi folks,

Met vriendelijke groet,

Hank

Hilversum

Klinkt waanzinnig met een brom? Hmm. Ik schreef elders ook al, in het topic over de Jasmine 2.0, dat ik daarom de Bluenote, in elk geval voorlopg, maar even links laat liggen.

Guest Hubertinus

Ja, dat Bluenote timmert behoorlijk aan de weg.

Goed spul heb ik me laten vertellen.

Hubertinus

ach die brom is vast nog een kinderziekte, de klank is er gelukkig niet minder om. Echter vind ik wel dat bluenote de phono I beter had moeten testen. Henk uit Snits zal wel met een oplossing komen!!! Vind Henk natuurlijk niet leuk als de phono I weer terugkomt omdat deze teveel bromt. Hij wil ook wat verdienen :D

Robin

Hi folks,

Dat het geluid goed is, is een feit. Ik vind deze behoorlijk muzikaal. Ik hoop dat Henk uit Sneek dit gaat oplossen. Ik vind dat je niet een brom-geval in huis moet halen voor 500 EURI. Ik heb er altijd over gewaakt om geen brom te hebben met mijn buizen installatie en tot nu toe kan ik de volume vol open zetten met een zeer lichte ruis en er is ook geen brom te bekennen. Vandaar dat ik het erg jammer en hopeloos gaat vinden als de Bluenote in huis blijft ondanks zijn fijne muzikaliteit zonder dat dit opgelost kan worden. Ik zeg altijd maar; je moet het zo zien. Stel voor dat je een Ferari koopt en je mag er maar 60 kilometer per uur rijden anders blaas je de motor op, dan kun je toch beter kiezen voor een fiat die 160 kilometer per uur kan zonder enig schade??

Ik bedoel hiermee te zeggen dat de volume knop erg laag moet blijven zonder een brom te horen. dat is toch wel jammer als je het leuk vind om met wat hogere volume te luisteren.

Wat mij wel opvalt is wanneer ik vanaf de buitenkant de beide min cinch stekker met zilver papier wikkel, dat dan de brom en antenne werking behoorlijk weg is.

Het blijft aanwezig, maar ik kan met wat hogere volume uitsturing gelukkig dan niet tegelijktijd genieten van een radio uitzending en mijn LP.

In ieder geval hoop ik dat dit probleem zich niet voor gaan doen bij de Phono 2. Is er trouwens iets bekend t.a.v. de prijs? Is de Phono 2 gelijk aan de Phono 1 prijs?

Wat voor verschillen zijn er?

En natuurlijk voor de mensen die reeds de Phono 2 in huis hebben, Is er nog een brom te horen??

Veel luister plezier allemaal en tot gauw maar weer.

Groetjes

Hank

Ik weet het natuurlijk niet, maar ik schat dat de Phono 2 de brom wel niet zal hebben. Klopt toch dat de Phono 2 een losse voeding heeft?

Maar ik geef je gelijk. Voor dat geld hoort het apparaat het te doen.

Hi folks,

Dat het geluid goed is, is een feit. Ik vind deze behoorlijk muzikaal. Ik hoop dat Henk uit Sneek dit gaat oplossen. Ik vind dat je niet een brom-geval in huis moet halen voor 500 EURI. Ik heb er altijd over gewaakt om geen brom te hebben met mijn buizen installatie en tot nu toe kan ik de volume vol open zetten met een zeer lichte ruis en er is ook geen brom te bekennen. Vandaar dat ik het erg jammer en hopeloos gaat vinden als de Bluenote in huis blijft ondanks zijn fijne muzikaliteit zonder dat dit opgelost kan worden. Ik zeg altijd maar; je moet het zo zien. Stel voor dat je een Ferari koopt en je mag er maar 60 kilometer per uur rijden anders blaas je de motor op, dan kun je toch beter kiezen voor een fiat die 160 kilometer per uur kan zonder enig schade??

Ik bedoel hiermee te zeggen dat de volume knop erg laag moet blijven zonder een brom te horen. dat is toch wel jammer als je het leuk vind om met wat hogere volume te luisteren.

Wat mij wel opvalt is wanneer ik vanaf de buitenkant de beide min cinch stekker met zilver papier wikkel, dat dan de brom en antenne werking behoorlijk weg is.

Het blijft aanwezig, maar ik kan met wat hogere volume uitsturing gelukkig dan niet tegelijktijd genieten van een radio uitzending en mijn LP.

In ieder geval hoop ik dat dit probleem zich niet voor gaan doen bij de Phono 2. Is er trouwens iets bekend t.a.v. de prijs? Is de Phono 2 gelijk aan de Phono 1 prijs?

Wat voor verschillen zijn er?

En natuurlijk voor de mensen die reeds de Phono 2 in huis hebben, Is er nog een brom te horen??

Veel luister plezier allemaal en tot gauw maar weer.

Groetjes

Hank

Beste Hank,

Hoe was het ook alweer ?

Heb je problemen zeg het ons.

Ben je tevreden zeg het een ander.

Wat ik nl uit je verhaal proef dat je ontevreden bent.

Waarom niet even bellen ?

Je hebt sinds afgelopen zaterdag om uit te proberen de phono pre Bluenote in huis en ik hoor hier dat je last hebt van een brom.

Dat kan, de Bluenote phono pre is erg gevoelig voor brom uit zijn omgeving de pre zit nl zelf in een kooi van Faraday en is dus uitstekend afgeschermt , heb je wel een massa draad aan je platenspeler en dit aangesloten op de phono pre ?

Uiteraard kan hij zo terug zonder kosten .

MvG,

Haudio