gruiter Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Ik heb de Bluenote Phono Pre sinds september 2005 in mijn bezit en kan niets anders zeggen dan dat ik voor de volle 100% tevreden ben. Het "lichte brommetje" daar had ik in het begin ook wel last van, maar nu helemaal niet meer. De volgende zaken hebben wat mij betreft een positief effect hierop gehad (in willekeurige volgorde): - alle overige componenten zijn voorzien van goed afgeschermde netsnoeren en interlinks(o.a. Kemp en Kimber) - alle componten zijn aangesloten op het netwerk via een Kemp Power Strip - Masterbase onder de Phono 1 (ook Lestat heeft hier positieve ervaringen mee) Verder staat de Phono 1 dag en nacht aan en ik heb het idee dat dit ook een gunstige invloef heeft (heb ik niet getoetst). Kortom, de Phono 1 is een super phonotrapje maar je moet even wat aandacht schenken/geduld hebben om hem bromvrij te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Ik zit er inderdaad over na te denken of het niet aan mijn netkabels liggen en of stroom voorziening (gewoon verlengsnoer). Ik heb 2 kabels die ik voor mijn eind versterkers gebruikt afgeschermd, de rest is eigenlijk de standaard kabel die bijgeleverd is bij het produkt. Ook heb ik wel vaker gelezen over de mogelijkheid om een netfilter te plaatsen. Deze maken de stroom schoon en houden de storingen ook buiten de installatie. Ik zal zeker met Henk hierover spreken om zo de Bluenote zonder brom te krijgen. Nogmaals en ik meen dit, de Bluenote klinkt fantastisch. Ik heb nooit een prepre gehoord die voor dit bedrag het gevoel gaf dat ik de zangers in mijn woonkamer had. Hij is zo transparant en plaats de podium letterlijk de woonkamer in. Die brom gaat opgelost worden en misschien is de dit eerste stap met het oog op netkabels en netfilter. Ik laat jullie weten hoe de stappen verder gaan. Groetjes Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Je zou eerst eens een paar plaatjes Masterbase kunnen proberen. Woon je in de buurt van Almere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 ik woon in Hilversum. Het is niet zo ver hier vandaan. Ik wil graag langskomen om dit uit te proberen. Misschien ligt het aan een aantal factoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Met welke interlink heb je de Phono 1 aangesloten op je versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 ik heb van Henk zijn eigen link gekregen en ik heb de v/d Hul MC-Gold (ook afgeschermde interlinks). Verder heb ik phonotrap zo ver mogelijk geplaatst en heb ik deze appart op een andere stopcontact dan mijn gehele installatie. Helaas heb ik geen netfilter en dat zou het probleem kunnen zijn. Ik ben al de gehele avond aan het lezen hierover. Het zilverpapiertje werkt overigens ook al behoorlijk en ik krijg daardoor niet een antenne werking tussen mijn draaitafel en Bluenote. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Ik zou eerst ff met je leverancier overleggen voordat je de set gaat verbouwen. Hij hoort niet te brommen, dan probeer je het toch niet met andere dingen op te lossen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 verbouwen is zeker niet de bedoeling, ik heb weinig tot geen ervaringen in electronica en blijf er ook van af. Ik heb alleen de min (-/-) in- en uitgangen afgeplakt met een stuk zilverpapier. Dit gaf enig minder brom en vooral heb ik geen radiozender tussen mijn luisteren van de draaitafel. De kabel dat verbonden is tussen mijn draaitafel (vaste kabel van Linn) en de phonostage werkte als een enorme antenne. Vandaar deze oplossing en dat werkte beter. Ik zit ook over na te denken of de linn kabel niet of wel een afgeschermde kabel is. Misschien ligt het daar wel aan. Wij komen er wel uit denk ik. De oplossing over afgeschermde netkabels is nog niet eens een gek idee en je leest daar heel veel over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Ik heb de Bluenote Phono Pre sinds september 2005 in mijn bezit en kan niets anders zeggen dan dat ik voor de volle 100% tevreden ben. Het "lichte brommetje" daar had ik in het begin ook wel last van, maar nu helemaal niet meer. De volgende zaken hebben wat mij betreft een positief effect hierop gehad (in willekeurige volgorde): - alle overige componenten zijn voorzien van goed afgeschermde netsnoeren en interlinks(o.a. Kemp en Kimber) - alle componten zijn aangesloten op het netwerk via een Kemp Power Strip - Masterbase onder de Phono 1 (ook Lestat heeft hier positieve ervaringen mee) Verder staat de Phono 1 dag en nacht aan en ik heb het idee dat dit ook een gunstige invloef heeft (heb ik niet getoetst). Kortom, de Phono 1 is een super phonotrapje maar je moet even wat aandacht schenken/geduld hebben om hem bromvrij te krijgen. Afgeschermde netsnoeren en interlinks? Kemp Powerstrip? Als iemand die zaken nog niet in huis heeft, maakt dat de aanschaf van zo'n Bluenote wel een stuk duurder. Maar goed, mooi dat-ie bevalt. Het is niet mijn bedoeling de Bluenote de grond in te boren. De brom maakt me een alleen beetje huiverig het apparaat zelf uit te proberen. Vandaar dat ik het nu bij de Jasmine hou. Die bovendien wonderschoon klinkt. Of misschien moet ik wel zeggen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Beste Hank, Even onbescheiden zijn: Was jij afgelopen zarterdag in Sneek,terwijl ik daar ook was? Was jij die man ,die samen met iemand uit Musselkanaal of Stadskanaal kwam en onder andere een Thorens TD 146 liet nakijken? En vragen had over de Benz Ace high output element ? Als dat zo is,dan weet ik wie je bent en hebben elkaar ff gesproken bij Henk over van alles,maar met name over draaitafels ( ). Ik denk dat ik je wel op weg kan helpen.Ik woon ook in Hilversum en ik draai met afgeschermde netsnoeren en met een netfilter en ik heb ook nog wel een afgeschermde interconnect hier en ik zou langs bij je kunnen komen met deze spullen om je probleem hopelijk op te lossen. Het is voor mij een kleine moeite. Ik hoor het graag van je. Met groet, Audiofreak (onno) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Hoi iedereen, De fameuze brom/ruis whatever Ik weet niet wat bij mij het probleem is + of de bluenote het probleem is Het enige dat ik kan zeggen is dat de inbouw phono van mn Luxman ook ruiste als ik het volume opendraaide met mn elys element. Nu ik de Bluenote heb + een AT OC-9 blijft het ruis op hoog volume, niet sterker of zachter (denk ik) dan voorheen). Waar kan dat allemaal aan liggen? een heleboel als ik het hier zo lees... Netfiltering heb ik nog niet uitgetest Phono staat bovenaan, amp in het midden en onderaan de bluenote phono 1 Wanneer spreek je van "te veel" ruis om goed te zijn EN dus te oordelen dat een apparaat niet 100% werkt? Ik w hier knetter van Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Hallo Onno, Ja ik ben die jongen die zaterdag bij Henk was. Ik hoor het heel graag van je. mijn prive Email is: Hank-Dwayne@gmx.net Tot gauw. Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Beste Stef, De gevoeligheid van een ingang speeld een zeer grote rol ,normaal heeft de line ingang van een versterker een gevoeligheid van 150 mV over 47 KOhm deze ingang heeft dan vaak een signaalruisverhouding van 80 db. Dat betekent als je je versterker vol opendraait , je geen ruis of andere geluiden waarneemt. Het is natuurlijk geen meetmethode om hierop iets te baseren , het vol opendraaien van de volume knop ! Bovendien als er iets misgaat een schakelklik of zo dan kan dat gemakkelijk leiden tot beschadiging van je hogetonen (tweeter) luidspreker. Verder is het zo dat een MM element vaak een spanning afgeeft van 5 mV dit is dus een heel stuk lager dan die 150 mV van de line ingang bij volle uitsturing. De versterkingsfactor van een MM Phonotrap zal dan ook liggen in de buurt van 40 db. De versterkingsfactor van een MC Phonotrap zal liggen tussen de 55 en 70 db wat dus daadwerkelijk veel meer is , de gevoeilgheid zit in de buurt van 0,5 mV wat dus weer veel gevoeliger is dan een MM ingang, dat betekent dat met een versterker vol open en een aangesloten MC voorversterker je gegarandeerd ruis en of andere ongerechtigheden waarneemt. Maar zoals gezegt dit is geen meet methode. Ook kan een zeer gevoelige Phono Pre ongerechtigheden oppikken uit de omgeving of door middel van niet goed afgeschermde interlinks. Dit hoeft dus niet aan een Phonotrap te liggen maar bijna altijd door externe omstandigheden. Om het gemakkelijk te maken ,ter voorbeeld '' Mijn Luidspreker Bromt '' Mijnheer. Uw luidspreker kan niet brommen, wantt koppel hem maar eens af , dan doet hij niets ! Ja maar ik hoor toch brom, ja dat kan maar dan geeft de versterker of een andere komponent brom door of produceerd dat en de luidspreker laat dat horen. Maar uw luidspreker zelf kan niet brommen of ruisen. De phonotrap van jou is erg gevoelig en kan zelfs van een aardlus gaan brommen , wat vaak voorkomt ook zonder een phonotrap gebeurt dit regelmatig , door div . komponenten aan elkaar te knopen, bv video,tv,versterker dan heb je vaak al een probleem teveel massa punten geeft een aardlus en dus brom . Soms meer soms minder , dit ligt dus niet aan het gebruikte apparaat maar de manier van aan sluiten , haal maar eens de antenne aansluiting van je radio en of video , sat.tuner los en hoor wat er gebeurt. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 De blue note klinkt gewoon erg goed en daarom wil ik vrezelijk mijn best doen om de brom weg te houden of voor aanvaardbaar niweau te krijgen. En waarschijnlijk ligt het niet aan de bluenote maar aan mijn gehele stroom voorziening. Dit is zeker bij mij nog niet optimaal. Maar ik heb grote vertrouwen en Henk uit Sneek is wel de man met enorme ervaringen op dit gebied. Ik laat het zeker allemaal weten over de oplossingen. Tot gauw maar weer. Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Beste Stef, De gevoeligheid van een ingang speeld een zeer grote rol ,normaal heeft de line ingang van een versterker een gevoeligheid van 150 mV over 47 KOhm deze ingang heeft dan vaak een signaalruisverhouding van 80 db. Dat betekent als je je versterker vol opendraait , je geen ruis of andere geluiden waarneemt. Het is natuurlijk geen meetmethode om hierop iets te baseren , het vol opendraaien van de volume knop ! Bovendien als er iets misgaat een schakelklik of zo dan kan dat gemakkelijk leiden tot beschadiging van je hogetonen (tweeter) luidspreker. Verder is het zo dat een MM element vaak een spanning afgeeft van 5 mV dit is dus een heel stuk lager dan die 150 mV van de line ingang bij volle uitsturing. De versterkingsfactor van een MM Phonotrap zal dan ook liggen in de buurt van 40 db. De versterkingsfactor van een MC Phonotrap zal liggen tussen de 55 en 70 db wat dus daadwerkelijk veel meer is , de gevoeilgheid zit in de buurt van 0,5 mV wat dus weer veel gevoeliger is dan een MM ingang, dat betekent dat met een versterker vol open en een aangesloten MC voorversterker je gegarandeerd ruis en of andere ongerechtigheden waarneemt. Maar zoals gezegt dit is geen meet methode. Ook kan een zeer gevoelige Phono Pre ongerechtigheden oppikken uit de omgeving of door middel van niet goed afgeschermde interlinks. Dit hoeft dus niet aan een Phonotrap te liggen maar bijna altijd door externe omstandigheden. Om het gemakkelijk te maken ,ter voorbeeld '' Mijn Luidspreker Bromt '' Mijnheer. Uw luidspreker kan niet brommen, wantt koppel hem maar eens af , dan doet hij niets ! Ja maar ik hoor toch brom, ja dat kan maar dan geeft de versterker of een andere komponent brom door of produceerd dat en de luidspreker laat dat horen. Maar uw luidspreker zelf kan niet brommen of ruisen. De phonotrap van jou is erg gevoelig en kan zelfs van een aardlus gaan brommen , wat vaak voorkomt ook zonder een phonotrap gebeurt dit regelmatig , door div . komponenten aan elkaar te knopen, bv video,tv,versterker dan heb je vaak al een probleem teveel massa punten geeft een aardlus en dus brom . Soms meer soms minder , dit ligt dus niet aan het gebruikte apparaat maar de manier van aan sluiten , haal maar eens de antenne aansluiting van je radio en of video , sat.tuner los en hoor wat er gebeurt. MvG, Haudio Duidelijk verhaal Henk, Maar als ik de verhalen goed begrijp, treedt de brom al op op geringer volume. Dus niet bij het helemaal open draaien van de volumeknop. Lijkt me dus niet denderend. Zelf gebruik ik de Jasmine met MM: bijna niets te horen op vol volume. Heb het even geprobeerd met de MC-instelling op deze phono pre en vol volume: ook nu nog zeer aanvaardbaar, nauwelijks ruis. Het mag dan wel niet een perfecte meetmethode zijn, het geeft wel een indicatie. Ik wil best geloven dat de Bluenote fantastisch klinkt, mij schrikt die brom dan af als ik het met de Jasmine vergelijk. Maar goed, deze topic draait toch om een recensie van de Bluenote. Over de Jasmine schrijgf ik zelf al in een ander topic. Om te veel verwarring te voorkomen zal ik daar mijn commentaren en opmerkingen over deze Chinese phono pre weer neerpennen. Als de Bluenotebezitters dat nu ook doen in hun 'eigen' topic... Link to comment Share on other sites More sharing options...
weerfreak Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Je zou eerst eens een paar plaatjes Masterbase kunnen proberen. Woon je in de buurt van Almere? hoe kan in .ezusnaam nu wat masterbase zorgen voor vermindering van de brom??????? de afscherming van de voeding is gewoon niet goed, basta. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Je zou eerst eens een paar plaatjes Masterbase kunnen proberen. Woon je in de buurt van Almere? hoe kan in .ezusnaam nu wat masterbase zorgen voor vermindering van de brom??????? de afscherming van de voeding is gewoon niet goed, basta. robin Zou masterbase dan toch een Voo Doo middel wezen (zijn) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 ik zat even tussen mijn werk verder na te denken. Ik heb weinig stopcontacten met aarde hoogstens in de keuken waar mijn machines staan (koelkast etc). Ik heb wel eens geexperimenteerd om een aarde te maken vanuit te centrale blok verwarming. Dit resulteerde in een brom, dus ik heb dat maar gelijk afgeschreven. Ik heb reeds met een vriend een paar werken geleden over gehad om de aarde vanuit te meterkast door te trekken naar het stopcontact waar mijn installatie staat. kan het zijn dat de bluenote en daarbij mijn gehele installatie geaard moet zijn zodat de brom/strooiveld opgelost kan worden? Verder wil ik gaan kijken (Tip van Henk) hoe ik de versterker en ander componenten in stroom fase kan zetten. Ik laat jullie weten hoe de vorderingen zijn hierop binnenkort. Groetjes Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Ik heb nul komma nul brom. Of het nu door Voodoo komt of door wat anders. Het zal mij dan ook een zalige biet zijn. Ik ben tevreden met mijn Phono 1. Basta..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Afgeschermde netsnoeren en interlinks? Kemp Powerstrip? Als iemand die zaken nog niet in huis heeft, maakt dat de aanschaf van zo'n Bluenote wel een stuk duurder. Kemp Powerstrip is geen absolute must hoor. Ik heb dat ding destijds aangeschaft omdat ik ook andere hoorbare verberingen waarnam. Zorg er in elk geval voor dat er zo min mogelijk stoorzenders zijn. Een goed afgeschermde netkabel heb je al voor een paar tientjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Over Kemp lees ik alleen maar lof. Ik ga daar met Henk zeker in gesprek hierover over. Ik had alleen even een vraag over de aarde. Is je installatie volledig geaard en of welke componenten zijn geaard? Ik hoor het graag weer. Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Ha die Hank, Mijn installatie is niet geaard. Ik heb alleen aarding in de keuken en badkamer. Mijn set aarden wil ik in de toekomst wel doen, maar ben nog aan het denken hoe ik dit kan aanpakken zonder dat er een lelijke draad door de woonkamer loopt. Vanaf de CV is geen optie omdat de buizen bij ons gewoon van plastic zijn. Ik heb wel de set "in fase" aangesloten. Op de site van audiopaul (www.audiopaul.nl) staat heel mooi beschreven hoe je dit doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Bluenote heb + een AT OC-9 blijft het ruis op hoog volume, niet sterker of zachter (denk ik) dan voorheen).Waar kan dat allemaal aan liggen? een heleboel als ik het hier zo lees... Netfiltering heb ik nog niet uitgetest. Ruisje is niet hoorbaar op normaal luistervolume, dus daar heb ik geen last van. Blijkbaar heb je net als ik geen last van het brommetje (meer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Hallo Onno, Ja ik ben die jongen die zaterdag bij Henk was. Ik hoor het heel graag van je. mijn prive Email is: Hank-Dwayne@gmx.net Tot gauw. Hank Dag Hank, Dat dacht ik al. inmiddels heb ik je een e-mailtje gestuurd. hoor je wel. met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Dwayne Matray Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Dag Mensen, Nou, ik ben er uit. Ik ben bij Gerald geweest en heb mijn bluenote aangesloten op zijn installatie. Praktisch geen brom meer te horen. Deze is zo minimaal en dan heb je de versterker flink open staan, bij normale en of redelijk harde uitsturing zal je zeker geen brom meer horen. Dus het ligt terdege aan mijn stroomvoorziening. Gerald heeft op alle componenten een afgeschermde netkabel. Ik moet dus hierin flink investeren want ik vind de Bluenote dat zeker waard. Misschien is het er alleen maar een niet afgeschermde netkabel die het probleem veroorzaakt. Maar het kan er ook meerdere zijn. Ik hoop hierover spoedig meer inzicht te krijgen. De Bluenote (van Gerald, dus ingespeeld) klinkt geweldig. De sound is strak in het laag met een enorme detail. Deze detail blijft op alle frequenties staan als een huis. Waar de Bluenote gewoonweg uitblinkt zijn de menselijke stemmen. De bluenote maakt dit erg overzichtelijk en het gaf mij persoonlijk het gevoel dat de zangers in de woonkamer staan. Ik had niet het gevoel dat ik luidsprekers hoorde maar een compleet orkest en of jazz-band die life in huis speelde. En dan nog de Masterbase. Ik heb wel eens vaker hierover gelezen maar nog nooit iets van gehoord. Maar ik hoorde toch een enorm verschil wanneer de Masterbase onder de Bluenote werd geschoven. Het grootste winst was dat alles wat gedetailleerder werd. De instrumenten en stemmen werden frisser en kregen meer balans en rust. Nooit gedacht dat deze plaatjes zoveel invloed op het geluid kan geven. Ik ga er zeker een aantal setjes kopen, het is zeker de moeite waard. Ik hoop hiermee duidelijk te maken dat ik ook wel eens fouten kan maken. Je koopt een Hi-Fi component, sluit dit aan, en dan gebeurt het vrezelijkste wat je liever niet hoort. En dan denk je misschien, he dat komt van mijn laatste aangeschafte component. Maar dit hoeft per definitie niet zo te zijn blijk vanavond wel. Ik heb er wel veel van geleerd en verheug mij erop om met Henk verder te kijken naar een paar goede netkabels en filter. The Sacra continuous Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts