Jump to content

Shuffle play

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Even verderop op deze onvolprezen site komt shuffle play ter sprake.

Zelf heb ik eerlijk gezegd nog nooit op dat knopje gedrukt en met reden, aangezien bij klassieke muziek de sequentie nogal eens belangrijk wil zijn. Het komt de geloofwaardigheid van bijvoorbeeld een opera niet ten goede als de heldin/heldin wordt vermoord vooraleer de aanleiding duidelijk is :rolleyes:

Ook een "geshuffleplayde" Matth

Haha, wat een grappige vraag om te stellen!

Ik shuffle, of zoals het vroeger heette, random wel eens een cd die ik al veel te vaak heb gehoord. Zo komt er nog een beetje spanning in een plaat die ik al van A tot Z ken. Het zijn dan wel alleen de pop-cd's...klassiek of verhalende platen zijn er niet voor geschikt...

Even verderop op deze onvolprezen site komt shuffle play ter sprake.

Zelf heb ik eerlijk gezegd nog nooit op dat knopje gedrukt en met reden, aangezien bij klassieke muziek de sequentie nogal eens belangrijk wil zijn. Het komt de geloofwaardigheid van bijvoorbeeld een opera niet ten goede als de heldin/heldin wordt vermoord vooraleer de aanleiding duidelijk is

Hoewel shuffelen bij mijn cd speler echt verrassend is, gebruik ik het nooit.

Maar als de shuffle mag kiezen tussen 400 cds en al hun tracks dan is het echt wel spannend.

Maar het wisselen tussen verschillende discs duurt me te lang en maakt relatief veel herrie.

En verder wil ik niet na een zwaar nummer van Talk Talk ineens in een techno mix vallen.

Mocht ik een HD-media player aan mijn set hangen dan zou ik eerder geneigt zijn om te shuffelen.

Maar zelfs op mijn mp3speler en pc media player, shuffle ik zelden.

Op de pc sorteer ik zelfs vaak op BPM zodat er een opbouw in de playlist zit.

Nee shuffle is niet mijn ding.

Maar het maakt het herkauwen een stuk dragelijker :rolleyes:

Groeten Simon

Nu ik er zo over nadenk...Op mijn iRiver gebruik ik een cyclostationaire shuffle. Ze worden op alfabetische volgorde gezet en dat is vaak niet de volgorde zoals ze op de cd staan.

In mijn cd speler zelf gaat het gewoon netjes van track 1 naar track 1+1 en dan naar 1+1+1 enz. Maar daar zit dan ook geen shuffle op.

Groet,

Jacco

Ook bij mijn cd-spelers ontbreekt "shuffle" maar is er een "random"-knop aanwezig.

Een fors aantal van mijn muziek-cd's leent zich niet voor willekeurige afspeelvolgorde van de nummers aangezien ze geen losstaande songs bevatten.

Ik gebruik 't dan ook zelden. Alleen soms als er muziek op de achtergrond moet klinken, om stiltes te vermijden wanneer oninteressante mensen zich verplicht voelen op bezoek te moeten komen. Maar in zo'n geval kan er ook een behangverzamelcd met bijvoorbeeld Hotel California, Rosanna en Money for Nothing opgezet worden natuurlijk.

Off-topic: door muziek heen praten heeft sowieso mijn voorkeur niet. Maar bij bovenstaande voorbeelden maak ik graag een uitzondering.

De shuffle knop wordt wel eens door de kinderen (2 en 5) ingedrukt als ze weer eens een (K3) CD opzetten. Ze hebben geen flauw benul wat dat knopje doet. En vervolgens zijn ze heel verbaasd omdat het volgende nummer niet het nummer is dat verwacht werd :D

Er zit ook een knop op om dezelfde track te herhalen :D

Nu ik er zo over nadenk...Op mijn iRiver gebruik ik een cyclostationaire shuffle. Ze worden op alfabetische volgorde gezet en dat is vaak niet de volgorde zoals ze op de cd staan.

Je kunt toch de naam van die nummers aanpassen? Dan laat je ze beginnen met 01, 02, 03 enz... Dan worden ze wel in de goede volgorde gezet...

Je kunt toch de naam van die nummers aanpassen? Dan laat je ze beginnen met 01, 02, 03 enz... Dan worden ze wel in de goede volgorde gezet...

Ja, kan. Maar ik ga ze echt niet allemaal met de hand doen. Bovendien heb ik EAC zo ingesteld dat ie de tracknummers niet mee wegschrijft. Aan compressie doe ik niet.

Groet,

Jacco

Ja, kan. Maar ik ga ze echt niet allemaal met de hand doen. Bovendien heb ik EAC zo ingesteld dat ie de tracknummers niet mee wegschrijft. Aan compressie doe ik niet.

Groet,

Jacco

Sorteren op tijd is dan d

(...)ik ga ze echt niet allemaal met de hand doen. Bovendien heb ik EAC zo ingesteld dat ie de tracknummers niet mee wegschrijft.

Er zijn zat handige "tag-editors", zowel los als in muziek-beheerprogramma's, die in

Nou, in dezelfde trant als tag-editors. Die gebruik je doorgaans bij grote hoeveelheden bestanden bij compressie.

Tag-editors gebruik je bij grote hoeveelheden bestanden.

Dat heeft m.i. niets van doen met compressie. Ik heb een harddisk vol met ongecomprimeerde (FLAC) bestanden, wiens tags ge

Ik zie net dat ik helemaal geen shuffle-knop op m'n cd-speler heb. Was me nog niet opgevallen :)

Ik heb wel een andere loze knop: Hi-Lite. Als je die indrukt dan gaat de speler van elk nummer ff de eerste 10 seconden of zo afspelen om vervolgens naar het volgende nummer te skippen. Lekker nuttig, zo'n functie... :rolleyes:

Winamp. Al vinden sommigen dat ook een vies woord. Maar ik vind het wel een prettig programma. En voor films is MPlayer (nee, niet Media Player ;) ) wel een prettig programma, alleen niet zo gebruiksvriendelijk. Je moet namelijk alles met het toetsenbord doen (niet grafisch met de muis ergens op klikken), en dus moet je 'alle' functies op het toetsenbord weten te vinden. Maar je kunt er wat meer mee dan met Media Player en hij slikt alles, waar Media Player vaak om codecs gaat lopen mauwen... :rolleyes:

Winamp.

Wat heeft Wimamp meer of wat doet Winamp beter als WinMedia :unsure:

Ik vind Winamp een stuk prettiger werken. En het is wat minder beeldvullend en ziet er (met de juiste 'skin') wat minder opzichtig uit. Grootste voordeel vind ik, is dat je het ook met je toetsenbord kan bedienen. Hoef je niet steeds je muis naar zo'n minuscuul knopje te gaan... :rolleyes: Maar goed, dat is misschien persoonlijk. Ik vind Media Player gewoon ruk... :D:lol:

Edit: ik heb de DirectSound Output wel gevonden, maar ik kan niks over gapless playback vinden... Ik heb Winamp Versie 5.09

ha Henrie,

Nee je moet die tabs zelf configureren, dit zijn mijn instellingen en daarmee doet die het perfect.

tab Buffering:

buffer lengt 2000ms

prebuffer 500ms

buffer ahead 500ms

tab Fading:

default fade length 333

alles disabelen, on start, on first, on end etc..

tab Other:

Remove silence aanvinken, cutoff -75dB (dit is de setting waarmee je kan spelen, maar zo doet die het bij mij goed).

Edit: ik heb de DirectSound Output wel gevonden, maar ik kan niks over gapless playback vinden... Ik heb Winamp Versie 5.09

ha Henrie,

Nee je moet die tabs zelf configureren, dit zijn mijn instellingen en daarmee doet die het perfect.

tab Buffering:

buffer lengt 2000ms

prebuffer 500ms

buffer ahead 500ms

tab Fading:

default fade length 333

alles disabelen, on start, on first, on end etc..

tab Other:

Remove silence aanvinken, cutoff -75dB (dit is de setting waarmee je kan spelen, maar zo doet die het bij mij goed).

He, dat werkt inderdaad perfect :D Geen idee wat ik heb ingesteld, maar dat maakt me niet zoveel uit ;) Bedankt! :)

Zelf heb ik eerlijk gezegd nog nooit op dat knopje gedrukt en met reden, aangezien bij klassieke muziek de sequentie nogal eens belangrijk wil zijn.

Er zijn een aantal hedendaagse composities waarbij het aan de uitvoerenden is om de volgorde van de stukken te bepalen, met shuffleplay zou dat dan ook door de luisteraar gedaan kunnen worden.