Jump to content

CD-ROM-speler...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik speel mijn cd's af op mijn CD-ROM-speler (bij gebrek aan een 'gewone' cd-speler), maar ik vind het geluid dat er uitkomt vrij slecht. Doorgaans klinken mijn mp3's beter. Zeker als het mp3's zijn van 192kbit/sec. Ik heb ook muziek die ik al op cd heb op mp3 gezet (dus ik kan het goed vergelijken) en die mp3's klinken dan duidelijk beter. Het signaal van zowel mp3's als van cd's gaat via de geluidskaart naar de versterker dus het zal wel aan de CD-ROM-speler liggen.

Nou is de enige goede oplossing natuurlijk een goede CD-speler kopen, maar daar heb ik nu geen geld voor (over)...

Mijn CD's klinken nu alsof het geluid door een megafoon komt (ok ik overdrijf wat, maar het klinkt wel een beetje zo). Mp3's klinken veel ruimtelijker, veel voller...

Iemand een idee, hoe ik dit kan verbeteren (als dat al kan zonder een nieuwe CD-speler te kopen)?

Het probleem licht bij de dac in de cdrom.

Wordt vaak 1% vervorming opgegeven eek.gif

Als je de cdrom digitaal aan je soundcard hangt dan hoor je het verschil tussen mp3 en cd wel!! Alleen dan in 't voordeel v/d cdrom.

groeten simon

Volgens mij op de manier zoals je zelf al doet... Eerst naar mp3, daarna beluisteren. Die mp3s, kun je trouwens mooi gestructureerd (per band) branden...

Dat is niet echt een optie, omdat ik schijfruimte tekort heb. Branden kan wel. En dat doe ik ook al voor mijn mp3-cd-speler, alleen vind ik het een beetje onzinnig om muziek te gaan branden op mp3 terwijl je het ook al op audio-cd hebt..

Je kunt proberen de kabel te vervangen, en de mixer instellingen van de geluidskaart aan te passen.

Wat voor kabel heb ik dan nodig? Een digitale neem ik aan (gezien het volgende bericht)?

Mixer instellingen aanpassen heb ik al eens geprobeerd, maar dat helpt niet echt. Ik heb 'm nu zo afgesteld dat mijn mp3's mooi klinken (ik luister toch meestal mp3's)...

Het probleem licht bij de dac in de cdrom.

Wordt vaak 1% vervorming opgegeven

Als je de cdrom digitaal aan je soundcard hangt dan hoor je het verschil tussen mp3 en cd wel!! Alleen dan in 't voordeel v/d cdrom.

groeten simon

Dat zou ik kunnen doen ja... alleen weet ik niet hoe. Kun je me dat ff vertellen? Bvd...

Welke geluidskaart heb je eigenlijk. Ik moet bij mijn Player 1024 ook in de mixer aangeven welke bron (type, wave, midi, cd-audio etc.) ik gebruik. Je moet de recordselector dan op het het juiste type zetten en het klinkt wel goed. Of je zet 'm op "what you hear", dan maakt de bronkeuze niks uit.

En toch denk ik dat het aan de recordselector van de mixer zit. Ga naar het AudioHQ (Start/Programs/Creative/Sound Blaster Live! Value/AudioHQ) en klik dan op mixer. Als de mixer verschijnt, zie je uiterst links de recordselector. klink met de rechter muisknop op het icoon boven de schuifregelaar en er verschijnt nu een lijst met mogelijke inputs. Kies de juiste, bv cd-audio voor cd's via de cd-rom-drive en ik denk dat het dan wel fatsoenlijk klinkt.

Als ik 'm zet op "wat u hoort" dan klinkt ie ongeveer net zoals hetzelfde nummer op mp3... In ieder geval een verbetering dus. Zal morgen nog wel een keer goed luisteren. Dan kan de muziek weer wat harder, want het is inmiddels laat en dan kan ik het in een gehorige flat als deze niet maken de muziek hard te zetten...

In ieder geval al vast bedankt...