Jump to content

Logeerpartij

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Ik zelf heb ook een paartje. Persoonlijk vind ik wel dat er wat "compressie" optreedt bij hoger volume in mijn kamer van 8.5 meter lang, circa 3.5 meter luisterafstand. Ik denk dat ze in iets kleinere ruimte beter tot hun recht komen.

Wil ze ooit als PC monitorspeakers gaan gebruiken (niet aangesloten op PC maar op een buizen amp bij de pc)

• 1 year later...
@Sodejuu,

Toch geen Dynaudio's. Ik heb de Von Schweikerts besteld. Ze zullen komende week binnen komen. Ik ben er echt van onder de indruk.

Ze hebben de diepe en brede soundstage en de lucht om de instrumenten van de Sonus Faber Cremona Auditor luidsprekers. Die heb ik ook eens ter test thuis gehad. Ik heb ook het idee dat ze iets dieper gaan dan de Sonus Fabers. Even diep als de Totems. En de plaatsing is erg goed.

Hubertinus

Wat kun jij nou weten van die "plaatsing"?

"Brede soundstage", "de zangers achter elkaar in plaats van naast elkaar"... waar h

Huub,

Ga er toch niet serieus op in en laat je niet gek maken. Die gast heeft afgelopen nacht natuurlijk weer een wijntje geroken en dan wordt ie lastig (mensen die niet tegen drank kunnen, kunnen er beter vanaf blijven) :P;)

Daarbij komt nog eens dat als de persoon aan de knoppen die plaatsing kunstmatig gemaakt zou hebben, het toch prima is dat jou speakers het ook zo weer kunnen geven :rolleyes: Dan weet je dat het goed zit ;)

Spiklaasdofeenstra is gewoon jaloers dat hij het niet gerealiseerd krijgt :D:P

Guest Kraus vonBentinck

over die plaatsing en live is er vorig jaar (meen ik ) een topic geweest. De referentie beluisteren.

Zee en ik zijn toen naar het Concertgebouw geweest en Jacco heeft van de registratie via de radio een opname gemaakt.

Wat bleek? ( was tenminste mijn persoonlijke ervaring.)

In het Concertgebouw helemaal niet zo'n mooi stereobeeld en ook een enigszins diffuse plaatsing. Wat was er te horen op de radio? Ja zoals je thuis gewend bent.

Mijn conclusie was toen dat de registratie van veel muziek, die de bedoeling heeft in de huiuskamer beluisterd te worden, een onderdeel is geworden van het totaal, een integraal onderdeel van het creatieve proces.

Het is de bedoeling van de maker(s) dat je het hoort met een duidelijke plaatsing en diepte omdat dat bij de beluistering thuis bijdraagt aan de live-beleving en het realiteitsgehalte.

Is dat eigenlijk niet een heel veel voorkomend verschijnsel, een vertekening van de werkelijkheid die echter overkomt dan de werkelijkheid zelf?

Guest Kraus vonBentinck

Wat werkelijkheid werkelijk is, daar zullen we het hear maar niet over hebben.

Een schilderij is plat maar door in perspectief te tekenen benadert de afbeelding de werkelijkheid die door het oog wordt waargenomen. (gelukkig komen de rails aan de horizon niet werkelijk bij elkaar)

De lijnen van het Parthenon zijn geknikt om voor het oog recht te lijken.

Bij een moord/drama in een film speelt men geregeld "spannende" muziek en zit de kijker op het puntje van zijn stoel. De meeste moorden zullen in werkelijkheid ook wel niet onder begeleiding van een strijkkwartet plaatsvinden.

De opname wil een illusie van werkelijkheid/erbij zijn geven, daarom wijkt zij af van de werkelijkheid. Om de illusie te versterken, h

Beste,

HiFi oftewel werkelijkheids weergave in de huiskamer bestaat inderdaad niet.

Dat wil niet zeggen, dat we niet van muziek kunnen genieten.

Indien we de daadwerkelijke reproductie via electronica willen vergelijken zal dat moeten gebeuren in dezelfde,

Concertzaal met dezelfde akoustiek met hetzelfde Orkest.

Ga je het namelijk in een andere omgeving vergelijken, dan is het al helemaal mis, want 85 % van het geluid is difuus geluid , de akoustiek is zonder meer erg bepalend voor wat er weergegeven wordt.

Daarom noem ik het al bijna 40 jaar ''My Fi'' dus toegesneden op persoonlijke smaak zowel voor muziek dan wel geluidsapparatuur.

Dus daarom ,kun je niet zomaar een goede geluidsinstallatie, bij iemand anders thuis neerzetten, die er dan ook nog gelukkig mee zou moeten worden, no way.

Behalve indien, de toehoorder er geen interesse in heeft, dan zal alles wel goed zijn.

MvG,

Haudio

Werkelijksheidweergave, nee dat kan nooit in een thuissituatie. Ook een cd of plaatopname kan zo gemanipuleerd zijn dat het wel mooi klinkt via je speakers, maar niet zoals in het echt. Een piano (bijvoorbeeld de lp "misty", die velen zullen kennen) opgenomen met een microfoon in de piano klinkt niet zoals in het echt een piano klinkt, maar op deze lp wel indrukwekkend.

Wat ik ook erg mooi vind van een opname als je de instrumenten in een orkest echt goed kan plaasten. een opname van een Mahler symfonie in het concergebouw en precies de juiste plek in het orkest kunnen horen.

De harp links achterin, de hoorns bij Mahler 1 boven aan de trap, de celli rechts voor e.d.

Is een verdienste van de speaker, maar ik denk vooral van een goede akoestiek in je luisterruimte.

Waarbij je dan ook wel moet weten dat de werkelijke opnameplaatsing ook wel gelijk moest zijn aan dat wat je op eigen gehoor kan plaatsen, nietwaar? Als he een hoorn linksboven in je geluidsbeeld hoort, terwijl hij vooraanstond in werkelijkheid, heb je wel plaatsing, maar dan de verkeerde.... later afmixen doet ook veel, dus luisteren we eigenlijk met z'n allen naar de smaak van de mixer... :blink::blink::huh:

Diep, hoor! :cool2: En dat voor de maandag...

@Haudio, hoe definieer jij diffuus? Een kamer vol meubels geeft immers ook weerstand?

.......Het topic heette immers 'de referentie beluisteren' en het ging niet in de eerste plaats om het op het programma gebodene. ...

Maar terzake.

De referentie verwijst natuurlijk naar het ideaal van de natuurgetrouwe weergave thuis van wat in de concertzaal geboden wordt. ..

.....In de concertzaal dien je je ruim tevoren te melden, je moet thuis niet vergeten het gas uit te zetten, moet je eerst nog naar de kapper en duurt het lang voordat je jas terug krijgt bij de garderobe. Dat zijn allemaal zaken die de thuisluisteraar niet aan zijn hoofd heeft. Of hij in rok- of Adamskostuum zijn favoriete muziek beluistert bepaalt hij helemaal zelf. Is het koud dan draait hij de kachel op. Een buurvrouw met een hinderlijk kuchje, een met puntige ellebogen te breeduit zittende buurman, te koud, te warm, het tijdstip al deze problemen bestaan niet. De thuisluisteraar zet de muziek van zijn keuze op zijn eigen moment aan en net zolang tot hij er genoeg van heeft.

Vandaag werd mij iig weer eens duidelijk dat dit niet te onderschatten aspecten zijn voor

Waarbij je dan ook wel moet weten dat de werkelijke opnameplaatsing ook wel gelijk moest zijn aan dat wat je op eigen gehoor kan plaatsen, nietwaar? Als he een hoorn linksboven in je geluidsbeeld hoort, terwijl hij vooraanstond in werkelijkheid, heb je wel plaatsing, maar dan de verkeerde.... later afmixen doet ook veel, dus luisteren we eigenlijk met z'n allen naar de smaak van de mixer... :blink::blink::huh:

@Haudio, hoe definieer jij diffuus? Een kamer vol meubels geeft immers ook weerstand?

Beste Lestat

Bij een grote Mahler symphonie heeft het Concertgebouw orkest een vaste plaats voor alle instrument groepen en de tonmeister zal aan de plaatsing in het geluidsbeeld vooral niets willen veranderen.

Deze opnames geven dan ook vaak een erg natuurgetrouwe weergave.

Mvg Mark

Beste Lestat

Bij een grote Mahler symphonie heeft het Concertgebouw orkest een vaste plaats voor alle instrument groepen en de tonmeister zal aan de plaatsing in het geluidsbeeld vooral niets willen veranderen.

Deze opnames geven dan ook vaak een erg natuurgetrouwe weergave.

Mvg Mark

Precies. En met name de eerste uitvoeringen van Haitink met het concert gebouw zijn zeer natuurgetrouw!

Op vinyl en dan de eerste rood/zilveren persing :D:D

In de concertzaal leiden de ogen de oren. Ik ben ervan overtuigd dat de "plaatsing" van de instrumenten bij live harmonische muziek veel meer visueel dan auraal bepaald wordt: het gereflecteerde geluid is op de meeste plaatsen immers veel sterker dan het directe, en niet minder briljant.

Als je een opname beluistert, dan wil je natuurlijk niet dat de opnametechnicus het zo laat klinken alsof je op de achterste rij zit, op het balkon of zelfs schuin achter het orkest. Nee, dan wil je dat het zo klinkt als op de beste plek in de zaal. Op die plek is het wel degelijk mogelijk om goed te plaatsen, ook met de oogjes toe.

In de concertzaal leiden de ogen de oren. Ik ben ervan overtuigd dat de "plaatsing" van de instrumenten bij live harmonische muziek veel meer visueel dan auraal bepaald wordt: het gereflecteerde geluid is op de meeste plaatsen immers veel sterker dan het directe, en niet minder briljant.

Ik luister altijd met de ogen dicht <_<