Jump to content

Logeerpartij


Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Als je een opname beluistert, dan wil je natuurlijk niet dat de opnametechnicus het zo laat klinken alsof je op de achterste rij zit, op het balkon of zelfs schuin achter het orkest. Nee, dan wil je dat het zo klinkt als op de beste plek in de zaal. Op die plek is het wel degelijk mogelijk om goed te plaatsen, ook met de oogjes toe.

Ik denk dat ik met spido meega: in een concertzaal zal het indirecte geluid een veel prominentere rol spelen dan de meeste audiofielen het blieft. Daarom vind ik multikanaals ook zo'n goed idee...

 

Het juist kunnen plaatsten van instrumenten associeer ik altijd met technische opnamen, niet met het luisteren in een goede concertzaal waar veel diffuus geluid en een verklanking en versmering van instrumenten en stemmen optreedt. Dat is in grote lijnen ook wat ik van Kraus en Zee teruggekoppeld heb gekregen middels de opname op cd van een concert waar ze zelf bij zijn geweest. Een beetje plaatsing okay, maar de definitie die je soms hoort op de cd is meer het misbruiken van de mogelijkheden van de opnamemethode. En zeker geen werkelijkheidsweergave als was je in het concertgebouw.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beste Jacco

Ik heb zelf meerdere malen in het concertgebouw gespeeld en in de zaal geluisterd en voor mijn oren zijn Volker Straus zijn opnames waar het de plaatsing betreft behoorlijk accuraat.

Over de gedetailleerdheid kun je rede twisten,veel opnames zijn ook in de zaal zelf gemaakt waar de stoelen uitgehaald zijn,dus niet op het podium.

Mvg Mark

Link to comment
Share on other sites

Als je een opname beluistert, dan wil je natuurlijk niet dat de opnametechnicus het zo laat klinken alsof je op de achterste rij zit, op het balkon of zelfs schuin achter het orkest. Nee, dan wil je dat het zo klinkt als op de beste plek in de zaal. Op die plek is het wel degelijk mogelijk om goed te plaatsen, ook met de oogjes toe.

Ik denk dat ik met spido meega: in een concertzaal zal het indirecte geluid een veel prominentere rol spelen dan de meeste audiofielen het blieft. Daarom vind ik multikanaals ook zo'n goed idee...

 

Het juist kunnen plaatsten van instrumenten associeer ik altijd met technische opnamen, niet met het luisteren in een goede concertzaal waar veel diffuus geluid en een verklanking en versmering van instrumenten en stemmen optreedt. Dat is in grote lijnen ook wat ik van Kraus en Zee teruggekoppeld heb gekregen middels de opname op cd van een concert waar ze zelf bij zijn geweest. Een beetje plaatsing okay, maar de definitie die je soms hoort op de cd is meer het misbruiken van de mogelijkheden van de opnamemethode. En zeker geen werkelijkheidsweergave als was je in het concertgebouw.

 

Groet,

Jacco

Das een leuk verhaal jacco, waar ik het nog mee eens ben ook. Het is echter vreemd dat je het post in relatie tot betreffende quote van mij. Heb je wel eens op de eerste rang gezeten, ongeveer in het midden? In de buurt van die balk waar die 2 microfoons aan hangen in het concertgebouw?

 

Ik heb de beschikking over een CD met opnames die met zo'n brilmicrofoon in de concertzaal zijn gemaakt.

 

stereo-mic2.JPG

 

Tonaal klopt het niet helemaal, maar de plaatsing is duidelijk. Het is wel iets diffuser dan wat je met veel opnames ervaart. Maar, dan heb ik nog altijd mijn dipoolspeakers bij de hand om het allemaal flink te versmeren ;) .

 

Gelukkig zijn er voldoende mooi uitgevoerde opnames die niet bij elke groep een mic hebben geplaatst maar gemaakt zijn met een zeer beperkt aantal microfoons in de zaal. Die zetten toch een plaatje neer wat ik erg goed te verteren vind.

Link to comment
Share on other sites

De opnametechniek begon zich vrij algemeen in de richting van pornofonie te bewegen toen close & multi miking haar intrede deed. Elk instrumentengroepje kreeg zijn eigen microfoon. Later zelfs ieder instrument, en dan nog wel zodanig geplaatst dat het allerlei - muzikaal volslagen irrelevante, in de zaal nauwelijks hoorbare, maar kennelijk toch realiteitservaringverhogende - bijgeluiden onder de spotlights bracht. Op de staartstukken van strijkinstrumenten, bijvoorbeeld, vlak achter de brug.

De eerste pornofonische opnamen die ik me herinner waren van het orkestje The Academy of St. Martin-in-the-Fields: spichtig, ijl, krasserig, jachtig gespeeld ook... en de recensenten vonden het prachtig.

Het merkwaardige is, dat deze opnamen uit dezelfde Phonogram-portefeuille kwamen als de prachtige Britse Decca opnamen (Royal Philharm. Orch., Kings College Choir etc.) en de zeer realistische Philips registraties (de dure serie van ƒ 24,50 per LP: Concertgebouwork. o.l.v. Van Beinum e.d.).

 

Overigens: dat een brilmicrofoon "plaatsing" anders behandelt dan een mens, verbaast me niet.

Een dergelijke microfoon heeft met name een totaal ander richtingsgevoel...

Link to comment
Share on other sites

Als je een opname beluistert, dan wil je natuurlijk niet dat de opnametechnicus het zo laat klinken alsof je op de achterste rij zit, op het balkon of zelfs schuin achter het orkest. Nee, dan wil je dat het zo klinkt als op de beste plek in de zaal. Op die plek is het wel degelijk mogelijk om goed te plaatsen, ook met de oogjes toe.

Ik denk dat ik met spido meega: in een concertzaal zal het indirecte geluid een veel prominentere rol spelen dan de meeste audiofielen het blieft. Daarom vind ik multikanaals ook zo'n goed idee...

 

Het juist kunnen plaatsten van instrumenten associeer ik altijd met technische opnamen, niet met het luisteren in een goede concertzaal waar veel diffuus geluid en een verklanking en versmering van instrumenten en stemmen optreedt. Dat is in grote lijnen ook wat ik van Kraus en Zee teruggekoppeld heb gekregen middels de opname op cd van een concert waar ze zelf bij zijn geweest. Een beetje plaatsing okay, maar de definitie die je soms hoort op de cd is meer het misbruiken van de mogelijkheden van de opnamemethode. En zeker geen werkelijkheidsweergave als was je in het concertgebouw.

 

Groet,

Jacco

Das een leuk verhaal jacco, waar ik het nog mee eens ben ook. Het is echter vreemd dat je het post in relatie tot betreffende quote van mij. Heb je wel eens op de eerste rang gezeten, ongeveer in het midden? In de buurt van die balk waar die 2 microfoons aan hangen in het concertgebouw?

 

Ik heb de beschikking over een CD met opnames die met zo'n brilmicrofoon in de concertzaal zijn gemaakt.

 

stereo-mic2.JPG

 

Tonaal klopt het niet helemaal, maar de plaatsing is duidelijk. Het is wel iets diffuser dan wat je met veel opnames ervaart. Maar, dan heb ik nog altijd mijn dipoolspeakers bij de hand om het allemaal flink te versmeren ;) .

 

Gelukkig zijn er voldoende mooi uitgevoerde opnames die niet bij elke groep een mic hebben geplaatst maar gemaakt zijn met een zeer beperkt aantal microfoons in de zaal. Die zetten toch een plaatje neer wat ik erg goed te verteren vind.

Nou, het was meer met de gedachte dat een concertzaal niet opgebouwd is rond het uitgangspunt dat er maar 1 plek is waar het allemaal om draait: de beste plek. Ik denk dat een concertzaal een optimum is waar natuurlijk betere en slechtere plaatsen bestaan maar waar op vele plaatsten goed toeven is. Een symfonie heeft een 2 seconden galmtijd nodig qua ruimte en daar kan ik mij maar moeilijk die haarscherpe plaatsing bij voorstellen die ik op 9 van de 10 opnames hoor. Ik zou natuurlijk die messcherpe opnames kunnen convolueren met de impulsresponsie van bijvoorbeeld een kerk (die heb ik nog wel ergens) om zodoende iets te krijgen wat op een concertzaal lijkt.

 

Trouwens toffe bril!

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beste Jacco

De truc met de kerkgalm is precies hetgeen volker Strauss vaker gedaan heeft.

Mvg Mark

Oh, nou dan was het dus geen gek idee. Als iemand de impulsresponsie heeft van het Amsterdams concertgebouw....

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Trouwens toffe bril!

 

Groet,

Jacco

Het uiteindelijke resultaat is vooral goed te pruimen met hoofdtelefoon. Voor afspelen via luidsprekers is de methode van RCOlive met twee microfoons enkele meters uit elkaar toch wat beter geschikt.

 

Ik weet niet of het tegenwoordig nog zo slecht is met 9 van de 10 opnames. Wat spido aanhaalt klopt wel, maar ik geloof dat men tegenwoordig toch wat meer een realistische ambience wil creeren en niet een overdreven pin-point imaging. Het kan ook liggen aan het feit dat ik me inmiddels tot bepaalde labels beperk, muzikaal goede uitvoeringen zijn er toch voldoende te vinden op elk label.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...