erik klijnsmit Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 zeg, ik heb op de rommelmarkt een buizenradio gekocht een Philips B4X92A (bouwjaar 1959) het ding kostte 2,50 euro omdat ie defect zou zijn. ik heb hem opengeschroeft, een blaaspistool erdoor gehaald, alle contacten ingespoten met WD40 en nu doet ie het !! maar wie kan mij beknopt uitleggen hoe zo,n ding nou werkt. en met name de buizen en het ding om van zender te veranderen. bijvoorbaat dank ps; hij staat nu in de hoek van mijn kamer naast de box van mijn zoontje. na 2 minuten radio 4 viel hij in slaap. (of zou het door het buizengeluid komen?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 ps; hij staat nu in de hoek van mijn kamer naast de box van mijn zoontje.na 2 minuten radio 4 viel hij in slaap. (of zou het door het buizengeluid komen?) Ik denk eerder door de slaapverwekkende muziek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 maar wie kan mij beknopt uitleggen hoe zo,n ding nou werkt. Zo'n radio werkt op ether. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 Eric pas met je zoontje en buizen op. Kan een dodelijke schok bezorgen. Car PS zijn tweede hands leuke boekjes over te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 Eric pas met je zoontje en buizen op. Kan een dodelijke schok bezorgen. Die buizen valt wel mee (als je er af blijft ) Heb echter nog nooit iemand een dodelijke schok zien oplopen na het aanraken van zijn kind Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 29 april 2006 Report Share Posted 29 april 2006 maar wie kan mij beknopt uitleggen hoe zo,n ding nou werkt.en met name de buizen en het ding om van zender te veranderen. Buizen zijn de voorlopers van transistoren. Het werkingsprincipe van buizen is eenvoudig gezegd hetzelfde als transistoren: er vindt versterking plaats. Zie dit artikel op Wikipedia, daar staat 't principe uitvoerig beschreven Google op "radiomuseum" en je wordt overstelpt met met sites over oude buizenradio's, zeker Philips is alom goed vermeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Als ik het over "mijn" lampenradio heb heb ik het over deze: http://www.radiocollection.net/philips/b7x44a.html RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Werkt goed. Het is immers een Philips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Erres was beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 mei 2006 Author Report Share Posted 1 mei 2006 ...het ding om van zender te veranderen... Mooie draaiknoppen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Klopt, dit is een variabele condensator. Door aan de knop te draaien beweeg je de platen van de condensator meer/minder over elkaar heen waardoor de capaciteit verandert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts