Jump to content

Volumepotmeter vervangen

CableTalk
 Share

Recommended Posts

Hoe weet ik nu welke waarde ik moet nemen voor een nieuwe potmeter? Maakt dat eigenlijk verschil?

Ja, het maakt wel degelijk verschil. Om de waarde te weten zou je de weerstand kunnen meten tussen ingang en massa.

Als het er twee zijn zou ik ze beide gelijk vervangen. Let er wel op dat het logaritmische potmeters zijn.

Om de waarde te weten zou je de weerstand kunnen meten tussen ingang en massa.

Ik neem aan dat dat moet als 'ie in bedrijf is; neem ik dan de massa op de aansluiting of de massa op het chassis?

(ik ben behoorlijk onderlegd wat onderdelen en schema's betreft, kan prima solderen maar meettechnisch ben ik nog een betrekkelijke leek)

Als het er twee zijn zou ik ze beide gelijk vervangen.

Dat was ik inderdaad van plan, niettemin is deze opmerking zeker terecht!

Let er wel op dat het logaritmische potmeters zijn.

Dat zijn toch alle volumepotmeters? Of heb ik dat mis? En zit daar ook nog weer verschil in qua logaritmische factor?

Om de waarde te weten zou je de weerstand kunnen meten tussen ingang en massa.

Ik neem aan dat dat moet als 'ie in bedrijf is; neem ik dan de massa op de aansluiting of de massa op het chassis?

Doe het maar als hij uit bedrijf is dan kan er weinig anders beschadigen door kortsluiting o.i.d. En meten tussen de ingang van de volumepot en massa of ground van de volumepot (tussen de pin van de ingang en de pin die met de massa of ground is verbonden).

Dat zijn toch alle volumepotmeters? Of heb ik dat mis? En zit daar ook nog weer verschil in qua logaritmische factor?
De meeste volumepotmeters zijn inderdaad logaritmisch. Van een afwijkende logaritmische factor heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, het lijkt me niet iets om je druk over te maken in dit geval..

Wat wil je, potmeters of stappenregelaars? Alps is een veel gebruikte potmeter. Panasonic Plastic is heeft een betere gelijkloop, maar als je toch 2 monopotmeters gaat gebruiken, maakt dat niet uit. De potmeters van Thel zijn nog beter en halen bijna het niveau van een stappenregelaar.

bij stappenregelaars wordt er meestal gelijk aan Dect gedacht. Prima dingen. Een andere, die ik mooier vind, is de atappenregelaar die Acoustic Dimension levert. De prijzen van stappenregelaars liggen normaalgesproken hoger dan die van potmeters. Een Alps heb je voor

Wat wil je, potmeters of stappenregelaars? (...) Een potmeter is traploos regelbaar. Bij een stappenregelaar kan het dat je net niet het juiste volume kan hebben (net te zacht of net te hard).

Omdat beide kanalen een eigen potmeter hebben, is het nogal "gehannes" met volume instellen. Een stappenregelaar lijkt mij wat handiger in gebruik. Hoewel je dan door de minder fijne regeling natuurlijk grotere kans op kanaalongelijkheid door volumeverschil hebt...

Er zijn in het oorspronkelijke ontwerp natuurlijk niet voor niks traploze potmeters in gezet :unsure:

Voor buizenversterkes zijn er ook nog volumetrafo's te koop. Als je die wil gebruiken, zul je wel de versterker aan moeten passen denk ik.

Da's een mooie suggestie, dank je, maar zo ver wil ik niet gaan.

(...)En meten tussen de ingang van de volumepot en massa of ground van de volumepot (tussen de pin van de ingang en de pin die met de massa of ground is verbonden)

Op de zo beschreven wijze meet ik voor zowel links als rechts 2,6kOhm.

Wat is nu de te nemen waarde?

Edited by CableTalk

(...)En meten tussen de ingang van de volumepot en massa of ground van de volumepot (tussen de pin van de ingang en de pin die met de massa of ground is verbonden)

Op de zo beschreven wijze meet ik voor zowel links als rechts 2,6kOhm.

Wat is nu de te nemen waarde?

Lijkt een bijzonder ongebruikelijke waarde voor een volumepot, maak 1 van de buitenste aansluitingen eens los en meet dan eens over de potmeter ?

:huh:

Lijkt een bijzonder ongebruikelijke waarde voor een volumepot, maak 1 van de buitenste aansluitingen eens los en meet dan eens over de potmeter ?

Leek mij ook al een vreemde waarde :unsure: Zal de aansluitingen eens lossolderen en dan nog eens meten

Ondertussen: ik heb inmiddels hier een schema gevonden; het lijkt dat er een 1 mOhm potmeter gebruikt wordt. Is dat een gangbare waarde?

Leek mij ook al een vreemde waarde :unsure: Zal de aansluitingen eens lossolderen en dan nog eens meten

Ondertussen: ik heb inmiddels hier een schema gevonden; het lijkt dat er een 1 mOhm potmeter gebruikt wordt. Is dat een gangbare waarde?

[muggenziftmodus] Ik hoop dat je 1MΩ bedoeld, want 1 miliohm is wel heel erg weinig :rolleyes::D;)[/muggenziftmodus]

Good Meurning

Kan je niet gewwoon te weten komen via de fabricant of een schema welke waarde die potmeter heeft ?

En kan je niet beter gelijk een stereo exemplaar inbouwen en

Om even terug te komen op dat schema. Ik heb die eens even gesimuleerd en wat eruit komt is geen RIAA. Deze mist heel veel laag: hear dus. De lijn met FUT (Filter Under Test) is de buizenschakeling. Hij lijkt na 1 kHz wel op een RIAA, maar voor die 1 kHz is het prut. Trouwens ook een gevaarlijke DC spanning op de Rec Out.

Voor het geval dat er iemand dit ding wil gaan nabouwen: niet doen.

Groet,

Jacco

Voor het geval dat er iemand dit ding wil gaan nabouwen: niet doen.

Wellicht off-topic, maar daarom is de volgende uitleg niet minder interessant.

Dit is geen DIY-versterker, maar een originele Croft Super Micro voorversterker. Zie Croft-site. Onder reviews kun je het nodige hierover terugvinden.

Nabouwen op basis van het aangehaalde schema lijkt mij zeker niet handig want het schema is niet volledig ;) je ziet slechts het versterkerdeel. De voeding (buizen-gestabiliseerd) mist bijvoorbeeld (lijntje naar HT)

Dit (gedeeltelijke) schema toont de dubbel mono opgebouwde phonotrap met RIAA-conversie, bestaande uit

Is het niet gewoon een kwestie van even doorsolderen van de pootjes? Kan ik me voorstellen als de potmeters rechtstreeks op de printplaat zijn gemonteerd...

Voor de volledigheid: de versterker is volledig hard-wired dus zonder printplaten.

Doorsolderen is niettemin een goede suggestie, dat zou wel eens kunnen helpen!

dat ik daar zelf niet opgekomen ben <_<