Geerdie Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Of ben ik de enigste . Nou heb ik een tijdje terug andere speakers gekocht; een set Translator Reference. Mooi hoor! Maar t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Update. Vooral op cd is het hoog nadrukkelijk aanwezig. Nou "vond" ik nog een oud stukje Audioquest Hyperlitz II. Gewoon koper. Nadat ik dit tussen cd en versterker had gezet was de verassing groot. Alles klonk veel milder. Erg prettig om naar de luisteren. Maar wel rustig. Heeeel errug rustig . Bah. Dat is 't ook niet helemaal. Iemand nog een goede tip? Liefst met een "hoge prijs-kwaliteitsverhouding" . Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Heel herkenbaar: Toen ik mijn NAD versterker een aantal jaren geleden had geupgrade naar een Unico P, vond ik de NAD CD speler veel te scherp klinken. Deze heb ik later geupgrade naar een veel betere Opera Consonance CD speler en toen was het probleem opgelost. Ik denk dat je speakers opener zijn dan de vorige, waardoor de zwakke schakel (CD speler of interlink) beter hoorbaar is. Heb je de JVG interlink al geprobeerd? Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Dit heb ik ook meegemaakt. Het rare is echter dat ik op een gegeven moment vrede heb gekregen met het geluid, en daarna hebben wisselingen veel minder irritatie opgewekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaisZeta Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Gewoon koper. Heb je alle bedrading al eens met koper gedaan? Gebruik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Als je 1 component gaat vervangen in een set, volgt meestal dat je weer van voren af aan kunt gaan beginnen. De vraag is nu of je met kabeltjes moet gan beginnen, of eerst moet gaan wennen aan het nieuwe geluid. Ik neem aan dat je de Translators bewust hebt aangeschaft, omdat je ze beter vindt dan de Impuls die je eerst gebruikte. Gun je zelf dan ook de tijd om te ervaren wat deze nieuwe speaker doet. Om alles nu weer op zijn kop te gaan zetten om het geluid dat je gewend was terug te krijgen, lijkt het me makkelijker de Impuls weer terug te zetten Ik heb afgelopen jaar een zelfde ervaring gedaan toen ik op zoek was naar andere speakers en uitkwam op een andere voorversterker. Daardoor viel de DAC door de mand en kreeg ik een betere phono terug en kon de ouwe in de verkoop. Er is een ineuwe DAC gekomen en soms verlang ik terug naar de zwaar verbouwde Tranrotor Phono, maar dat is maar af en toe en dat heeft meer met gemoedstoestand te maken dan met geluidskwaliteit. Of misschien toch een silverbullit aan de cd-speler knopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Of ben ik de enigste . Nee hoor, Mijn Translators Impac's 50 geven een veel strakere bas, t.o.v. voorgaande basreflex boxen, waardoor het leek of het hoog wat te veel aanwezig is. Een van de beste tweaks, bij mij, was een groot wollen vloerkleed dat ik voor mijn bank heb liggen. (investering van 200euro Kwantum Hallen of minder kringloop.... je kunt natuurlijk ook altijd even een kleed van iemand lenen om e.e.a. te proberen) Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Heel herkenbaar:Toen ik mijn NAD versterker een aantal jaren geleden had geupgrade naar een Unico P, vond ik de NAD CD speler veel te scherp klinken. Deze heb ik later geupgrade naar een veel betere Opera Consonance CD speler en toen was het probleem opgelost. Ik denk dat je speakers opener zijn dan de vorige, waardoor de zwakke schakel (CD speler of interlink) beter hoorbaar is. Heb je de JVG interlink al geprobeerd? Groet, Gerald Ja, de zilver/goud. In combinatie met de Cambridge cd-speler bevalt dat niet. Te fel. Ga toch eens koper proberen. Zal wellicht ook goedkoper zijn... . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Gewoon koper. Heb je alle bedrading al eens met koper gedaan? Gebruik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 ...lijkt het me makkelijker de Impuls weer terug te zetten Dat dacht ik niet. Die zijn al weg... Of misschien toch een silverbullit aan de cd-speler knopen Nee. Die is me niet bevallen. In mijn set wordt het dan doods en saai . Dat heb ik al eerder gemerkt toen 'ie aan de Holfi hing. Dit herhaalde zich i.c.m. de Cambridge. Jammer, want op zich is het best een goed snoertje . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Of ben ik de enigste . Nee hoor, Mijn Translators Impac's 50 geven een veel strakere bas, t.o.v. voorgaande basreflex boxen, waardoor het leek of het hoog wat te veel aanwezig is. Een van de beste tweaks, bij mij, was een groot wollen vloerkleed dat ik voor mijn bank heb liggen. (investering van 200euro Kwantum Hallen of minder kringloop.... je kunt natuurlijk ook altijd even een kleed van iemand lenen om e.e.a. te proberen) Succes, Jack Goeie tip. Kon ik wel eens gaan proberen. Wat ik op zolder op de vloer neerleg maakt mijn vrouw niets uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 april 2006 Author Report Share Posted 30 april 2006 Valt jullie dat ook op? Al 10 reakties en nog g Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Valt jullie dat ook op? Al 10 reakties en nog g Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Hoi Geerdie, Mij lijkt het normaal dat je hier tegen aan loopt. Hoewel ik mijn speakers nu ruim 12 jaar heb en inmiddels 2x ben verhuisd weet ik nog dat ik heel lang de tijd nodig heb gehad om alles goed te krijgen kwa opstelling speakers,zowel in het oude huis alsmede in dit huis waar ik nu nog woon. Dit had veel te maken met de 2 verschillende ruimte's en hun eigen akoestiek. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen en dat eigenlijk alleen op het gehoor.Wel ga ik altijd uit van een gouden regel (voor mij dan) en dat6 is : Mijn uitgangspunt is altijd dat ik de 1/3 regel of 1/5 regel aan hou. Stel je luisterkamer is 9 meter lang,dit deel je door 3 dan heb je 1/3 uitgerekend en zet je de speaker op dus op 3 meter van de achterwand en de luisterplaats/stoel/bank komt dan op 2/3 te staan ,dus op 6 meter van de achterwand. Hierdoor komen de treble en mid en bassgolven gelijk bij elkaar uit op het zelfde punt.Mijn inziens geeft dit al een behoorlijke rust in je geluidsbeeld. Hierna kun je beginnen met fijntunen,zoals toe-in of toe-out of juist recht enz. Dempen met een vloerkleed voor je speaker wilt ook veel doen,evenzo als gordijnen of doek achter je speakers. Laatst gaf iemand mij de volgende tip en dat is neem een pritexschuimplaat of zo'n noppenschuimplaat en rol het op ,touwtje of elastiekje erom en zet het in de hoek van je kamer vlak bij je speaker en het resultaat is dat je ruimte nu meer dempt.Dit kan gehoormatig uitmaken.Het is mij dan ook gedemostreerd bij de tipgever thuis en het resultaat vond ik positief. Het deed mij denken aan TubeTraps,maar dan een veel goedkopere oplossing. Ik ben van plan dit ook eens hier thuis uit te proberen. Overigens heb ik gister met een ander maatje dit wel uitgeprobeert bij hem thuis en ook daar gaf het een positief resultaat.Niet dat het ei van Columbus is of was,maar het was wel een stappie voorwaarts in positieve geluidszin.Enkele voordelen die wij ondervonden was dat de Bass strakker werd en het totale geluidsbeeld wat rustiger werd en wij de indruk kregen dat er iets meer detail was te horen en ook een iets betere aanwijsbare plaatsing.Gisteren hebben we 2x 1 plaat gebruikt en volgende week gaan we nog wat verder hier mee experimenteren.De kosten zijn het overigens niet.Die platen kun je kopen bij de Gamma of elke andere DHZ bouwmarkt of speaker en co enz. Wij hadden ze nog liggen,maar ik meen dat 2 platen een eurootje of 20,00 kost. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 (...) Laatst gaf iemand mij de volgende tip en dat is neem een pritexschuimplaat of zo'n noppenschuimplaat en rol het op ,touwtje of elastiekje erom en zet het in de hoek van je kamer vlak bij je speaker en het resultaat is dat je ruimte nu meer dempt. (...) Ik heb in zo'n hoek een dichte plant in een hoge rieten mand van 100 cm doorsnee staan, geeft hetzelfde effect. Je theorie qua demping klopt m.i. (WAF trouwens een stuk hoger ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 mei 2006 Author Report Share Posted 1 mei 2006 Hoi Geerdie, Mij lijkt het normaal dat je hier tegen aan loopt. Hoewel ik mijn speakers nu ruim 12 jaar heb en inmiddels 2x ben verhuisd weet ik nog dat ik heel lang de tijd nodig heb gehad om alles goed te krijgen kwa opstelling speakers,zowel in het oude huis alsmede in dit huis waar ik nu nog woon. Dit had veel te maken met de 2 verschillende ruimte's en hun eigen akoestiek. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen en dat eigenlijk alleen op het gehoor.Wel ga ik altijd uit van een gouden regel (voor mij dan) en dat6 is : Mijn uitgangspunt is altijd dat ik de 1/3 regel of 1/5 regel aan hou. Stel je luisterkamer is 9 meter lang,dit deel je door 3 dan heb je 1/3 uitgerekend en zet je de speaker op dus op 3 meter van de achterwand en de luisterplaats/stoel/bank komt dan op 2/3 te staan ,dus op 6 meter van de achterwand. Hierdoor komen de treble en mid en bassgolven gelijk bij elkaar uit op het zelfde punt.Mijn inziens geeft dit al een behoorlijke rust in je geluidsbeeld. Hierna kun je beginnen met fijntunen,zoals toe-in of toe-out of juist recht enz. Dempen met een vloerkleed voor je speaker wilt ook veel doen,evenzo als gordijnen of doek achter je speakers. Laatst gaf iemand mij de volgende tip en dat is neem een pritexschuimplaat of zo'n noppenschuimplaat en rol het op ,touwtje of elastiekje erom en zet het in de hoek van je kamer vlak bij je speaker en het resultaat is dat je ruimte nu meer dempt.Dit kan gehoormatig uitmaken.Het is mij dan ook gedemostreerd bij de tipgever thuis en het resultaat vond ik positief. Het deed mij denken aan TubeTraps,maar dan een veel goedkopere oplossing. Ik ben van plan dit ook eens hier thuis uit te proberen. Overigens heb ik gister met een ander maatje dit wel uitgeprobeert bij hem thuis en ook daar gaf het een positief resultaat.Niet dat het ei van Columbus is of was,maar het was wel een stappie voorwaarts in positieve geluidszin.Enkele voordelen die wij ondervonden was dat de Bass strakker werd en het totale geluidsbeeld wat rustiger werd en wij de indruk kregen dat er iets meer detail was te horen en ook een iets betere aanwijsbare plaatsing.Gisteren hebben we 2x 1 plaat gebruikt en volgende week gaan we nog wat verder hier mee experimenteren.De kosten zijn het overigens niet.Die platen kun je kopen bij de Gamma of elke andere DHZ bouwmarkt of speaker en co enz. Wij hadden ze nog liggen,maar ik meen dat 2 platen een eurootje of 20,00 kost. Met groet, Heee, da's een goeie. Die kende ik nog niet. Die 1/3 regel snap ik. Maar die 1/5...staat de stoel dan op 4/5 . En wat noppenschuim heb ik nog. Daar ga ik ook nog wat mee experimenteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 mei 2006 Author Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt. Voor mij hoeft die TA-2020-chip ook niet getwiekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt. Voor mij hoeft die TA-2020-chip ook niet getwiekt. Goeie potmeter of stappenverzwakker met solide koperdraad eraan solderen, voedinkje, kastje eromheen met een paar connectoren en spelen maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt. Voor mij hoeft die TA-2020-chip ook niet getwiekt. Goeie potmeter of stappenverzwakker met solide koperdraad eraan solderen, voedinkje, kastje eromheen met een paar connectoren en spelen maar! Of gewoon een lekker voorversterkertje ervoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Wat zijn jullie ervaringen? Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt. Vertel . Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt. Voor mij hoeft die TA-2020-chip ook niet getwiekt. Goeie potmeter of stappenverzwakker met solide koperdraad eraan solderen, voedinkje, kastje eromheen met een paar connectoren en spelen maar! Of gewoon een lekker voorversterkertje ervoor... Dat lijkt me ook wel leuk. Een heel mooie voorversterker ($$$$) en dan een TA-2020 in een doosje ernaast. Ben ik ook van het niveauverschil in de signalen van TV, DVD, CD en phono verlost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 (edited) Hoi Geerdie, Mij lijkt het normaal dat je hier tegen aan loopt. Hoewel ik mijn speakers nu ruim 12 jaar heb en inmiddels 2x ben verhuisd weet ik nog dat ik heel lang de tijd nodig heb gehad om alles goed te krijgen kwa opstelling speakers,zowel in het oude huis alsmede in dit huis waar ik nu nog woon. Dit had veel te maken met de 2 verschillende ruimte's en hun eigen akoestiek. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen en dat eigenlijk alleen op het gehoor.Wel ga ik altijd uit van een gouden regel (voor mij dan) en dat6 is : Mijn uitgangspunt is altijd dat ik de 1/3 regel of 1/5 regel aan hou. Stel je luisterkamer is 9 meter lang,dit deel je door 3 dan heb je 1/3 uitgerekend en zet je de speaker op dus op 3 meter van de achterwand en de luisterplaats/stoel/bank komt dan op 2/3 te staan ,dus op 6 meter van de achterwand. Hierdoor komen de treble en mid en bassgolven gelijk bij elkaar uit op het zelfde punt.Mijn inziens geeft dit al een behoorlijke rust in je geluidsbeeld. Hierna kun je beginnen met fijntunen,zoals toe-in of toe-out of juist recht enz. Dempen met een vloerkleed voor je speaker wilt ook veel doen,evenzo als gordijnen of doek achter je speakers. Laatst gaf iemand mij de volgende tip Edited 1 mei 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Ik lach me een breuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts