Jump to content

Hebben jullie dat nou ook?

Geerdie
 Share

Recommended Posts

Laatst gaf iemand mij de volgende tip en dat is neem een pritexschuimplaat of zo'n noppenschuimplaat en rol het op ,touwtje of elastiekje erom en zet het in de hoek van je kamer vlak bij je speaker en het resultaat is dat je ruimte nu meer dempt.

Wat ook helpt is de noppenschuimplaat achter je speaker tegen de wand plakken. Bij mij werkt het het beste als je de plaat zo.n 90 cm vanaf de grond plakt. Je kunt het noppenschuim ook op een plaat polystireen plakken, waardoor het wat handzamer wordt. Bij de bouwmarkt zijn beide platen in dezelfde maten verkrijgbaar. Ik gebruik klitteband voor bevestiging aan de wand. Het effect is bij mij een strakkere bas door de demping. Ik zal zeker de tip van de namaak tube trap ook proberen.

Wat ook schijnt te helpen is in de bovenste 4 hoeken van je kamer een opgevouwen kussen ophangen. Gaat wat ver, maar voor een betere demping en een strakkere bas moet je wat over hebben nietwaar.

Er was een verbeterdrang, en ooit misschien een klein beetje tweakdrang. De enige zinvolle tweak was een modificatie van de luidspreker (doe het zelf) met andere tweeter en nieuw filter. Tweak'drang' was het nog niet ongelovig zijn en wat speaker kabels en interlinks uitproberen. Die deden het allemaal uitstekend dus terug naar de goedkope / standaard spullen..

Nu erger ik me nog wel aan lage tonen die op de luisterpositie niet allemaal even 'luid' klinken, maar gelukkig zijn daar ook echte oplossingen voor zoals de ultracurve..

Al snel wordt het teveel gepiel en gepruts. Los van de vraag *of* tweaks zo veel verschil maken lijkt het zo veel gedoe.. Meer een stem diep van binnen die je niet rustig van de muziek laat genieten..

Al snel wordt het teveel gepiel en gepruts. Los van de vraag *of* tweaks zo veel verschil maken lijkt het zo veel gedoe.. Meer een stem diep van binnen die je niet rustig van de muziek laat genieten..

De perfecte luidspreker bestaat niet, al denken we van wel ;) .

De perfecte luisterkamer bestaat

Hoi Geerdie,

Mij lijkt het normaal dat je hier tegen aan loopt.

Hoewel ik mijn speakers nu ruim 12 jaar heb en inmiddels 2x ben verhuisd weet ik nog dat ik heel lang de tijd nodig heb gehad om alles goed te krijgen kwa opstelling speakers,zowel in het oude huis alsmede in dit huis waar ik nu nog woon.

Dit had veel te maken met de 2 verschillende ruimte's en hun eigen akoestiek.

Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen en dat eigenlijk alleen op het gehoor.Wel ga ik altijd uit van een gouden regel (voor mij dan) en dat6 is :

Mijn uitgangspunt is altijd dat ik de 1/3 regel of 1/5 regel aan hou.

Stel je luisterkamer is 9 meter lang,dit deel je door 3 dan heb je 1/3 uitgerekend en zet je de speaker op dus op 3 meter van de achterwand en de luisterplaats/stoel/bank komt dan op 2/3 te staan ,dus op 6 meter van de achterwand.

Hierdoor komen de treble en mid en bassgolven gelijk bij elkaar uit op het zelfde punt.Mijn inziens geeft dit al een behoorlijke rust in je geluidsbeeld.

Hierna kun je beginnen met fijntunen,zoals toe-in of toe-out of juist recht enz.

Dempen met een vloerkleed voor je speaker wilt ook veel doen,evenzo als gordijnen of doek achter je speakers.

Laatst gaf iemand mij de volgende tip  en dat is neem een pritexschuimplaat of zo'n noppenschuimplaat en rol het op ,touwtje of elastiekje erom en zet het in de hoek van je kamer vlak bij je speaker en het resultaat is dat je ruimte nu meer dempt.Dit kan gehoormatig uitmaken.Het is mij dan ook gedemostreerd bij de tipgever thuis en het resultaat vond ik positief.

Het deed mij denken aan TubeTraps,maar dan een veel goedkopere oplossing. :D

Ik ben van plan dit ook eens hier thuis uit te proberen.

Overigens heb ik gister met een ander maatje dit wel uitgeprobeert bij hem thuis en ook daar gaf het een positief resultaat.Niet dat het ei van Columbus is of was,maar het was wel een stappie voorwaarts in positieve geluidszin.Enkele voordelen die wij ondervonden was dat de Bass strakker werd en het totale geluidsbeeld wat rustiger werd en wij de indruk kregen dat er iets meer detail was te horen en ook een iets betere aanwijsbare plaatsing.Gisteren hebben we 2x 1 plaat gebruikt en volgende week gaan we nog wat verder hier mee experimenteren.De kosten zijn het overigens niet.Die platen kun je kopen bij de Gamma of elke andere DHZ bouwmarkt of speaker en co enz.

Wij hadden ze nog liggen,maar ik meen dat 2 platen een eurootje of 20,00 kost.

Met groet,

:cool2:

Heee, da's een goeie. Die kende ik nog niet.

Die 1/3 regel snap ik. Maar die 1/5...staat de stoel dan op 4/5 :confused: .

En wat noppenschuim heb ik nog. Daar ga ik ook nog wat mee experimenteren.

Daar kan je mee experimeteren.

Mijn ervaring is op 1/5 de speakers dan de stoel op 3/5 en bij

2/5 de speakers dan de stoel op 4/5.

Ik heb het even uitgemeten, maar ik ben bang dat dit niet het goede effect geeft.

Mijn luisterruimte zit vol met rare hoeken (want zolder) en de gemiddelde lengte is 4.60m.

Met jouw formules moeten de speakers n

De pefecte vrouw......ik dwaal af :rolleyes:  :P .

Ach, wat dat stemmetje betreft kun je wel eens gelijk hebben; een beetje meer van dat en een ietsje minder van dit. Het zijn de details die het afmaken, vind ik.

Net Jamie Oliver, alleen iets anders :D .

Zoiets? Hier is (bijna) alles aan getweaked wat er te tweaken valt :lol:

helwegen_jpg_643141b.jpg

:D

De pefecte vrouw......ik dwaal af :rolleyes:  :P .

Ach, wat dat stemmetje betreft kun je wel eens gelijk hebben; een beetje meer van dat en een ietsje minder van dit. Het zijn de details die het afmaken, vind ik.

Net Jamie Oliver, alleen iets anders :D .

Zoiets? Hier is (bijna) alles aan getweaked wat er te tweaken valt :lol:

helwegen_jpg_643141b.jpg

:D

Waar het hart van vol is!

;)

Groet,

Jacco

Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn ervaring is dat het ook goed kan klinken als je niet twiekt.

Vertel :) .

Simpel. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van het spul waar ik naar luister. En dat spul is niet getwiekt.

Je bent misschien gauw tevreden?

Gelukkig mens wat gauw te vreden is nietwaar?

• 4 weeks later...

Update.

De laatste tijd in de weer geweest met de akoestiek.

luisterplek.jpg

De achterwand "behandeld" met noppenschuim. Tevens een plaat aan het plafond gehangen voor het dempen van refexies van het hoog.

Het resultaat: een stuk evenwichtiger weergave met meer rust in het hoog.

De speakers staan nu relatief dicht bij elkaar met een sterke toe-in. Hierdoor wordt het stereobeeld vrij smal, maar w

als ik die foto zie met de deur en die ruimtes ernaast denk ik dat je een groot gordijn daarvoor moet hangen. Niet achter de speakers dempen maar juist de tegenoverliggende wand.

Mart

Dat lijkt mij een uitstekende suggestie.

Tevens zou je eventueel nog aan de kap naast de rechterspeaker een gordijn kunnen hangen, of wat noppenschuim dat je alleen aan de bovenzijde vastmaakt zodat het - min of meer - recht naar beneden hangt.

als ik die foto zie met de deur en die ruimtes ernaast denk ik dat je een groot gordijn daarvoor moet hangen. Niet achter de speakers dempen maar juist de tegenoverliggende wand.

Mart

Nou, daar zat ik ook al aan te denken.

Want juist in die ruimtes hoor je het meeste (sub)laag.

Daar ga ik wat mee doen. :)

Mart

Dat lijkt mij een uitstekende suggestie.

Tevens zou je eventueel nog aan de kap naast de rechterspeaker een gordijn kunnen hangen, of wat noppenschuim dat je alleen aan de bovenzijde vastmaakt zodat het - min of meer - recht naar beneden hangt.

Dat probleem houd me al een tijd bezig.

Het liefst zet ik de kasten nog wat naar achteren, maar voor de linker is de ruimte beperkt.

Maar als ik de omgeving van de rechterkast ga dempen, krijg ik dan geen volumeverschil van de tweeters?

Ik bedoel; gaat de rechterkast dan "doffer" klinken dan de linker?

Dat lijkt me namelijk lastig corrigeren.

Als ik zo naar de foto's kijk, zou een symetrische opstelling van de speakers moeten kunnen. Dan staan ze beide even ver van de schuine kap, die je dan eventueel kan dempen met gordijnen of noppenschuim.

Door deze symetrie zou demping geen geluidsverschil tussen "links" en "rechts" moeten optreden.

Heb je al eens geprobeerd om de speakers in de breedte op te stellen, dus beide aan

Als ik zo naar de foto's kijk, zou een symetrische opstelling van de speakers moeten kunnen. Dan staan ze beide even ver van de schuine kap, die je dan eventueel kan dempen met gordijnen of noppenschuim.

Door deze symetrie zou demping geen geluidsverschil tussen "links" en "rechts" moeten optreden.

Heb je al eens geprobeerd om de speakers in de breedte op te stellen, dus beide aan

Dat beperkt inderdaad de opties :huh:

Zou dan gaan voor de huidige opstelling, zoveel mogelijk symetrisch dus linker- en rechterspeaker zoveel mogelijk op gelijke afstand van de schuine kap.

Mooie speakers, trouwens!