Jump to content

Satie CD

ravon
 Share

Recommended Posts

Ik speel momenteel deze CD met pianomuziek van Satie af (plaatje is klikbaar):

B00004R95Q.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Dit is een van mijn favoriete CD's. DDD, geremasterd in de Abbey Road Studio's, Noise shaped met Prism SNS system.

Ik gebruik de volgende apparatuur: Rotel RCD-1072, Tripath TA-2020 klasse-D en Jordan breedbanders.

De eerste drie nummers zijn Gymnop

Ik speel momenteel deze CD met pianomuziek van Satie af:

B00004R95Q.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Dit is een van mijn favoriete CD's. DDD, geremasterd in de Abbey Road Studio's, Noise shaped met Prism SNS system.

Ik gebruik de volgende apparatuur: Rotel RCD-1072, Tripath TA-2020 klasse-D en Jordan breedbanders.

De eerste drie nummers zijn Gymnop

Yes, I received the mail.

Wat mij in ieder geval opvalt aan die 14 seconden (en 15 toetsaanslagen) dat er sowieso een bak met ruisss te horen is. Ook dat er een vreemde ritsel te horen is. Misschien het omklappen van een partituur? Ik weet het nog niet, ik zal eens een frequentieplotje maken en kijken rond 5 kHz. Het lijkt mij vooralsnog niets met die toon te maken te hebben. Maar misschien wel...

Groet,

Jacco

Yes, I received the mail.

Wat mij in ieder geval opvalt aan die 14 seconden (en 15 toetsaanslagen) dat er sowieso een bak met ruisss te horen is. Ook dat er een vreemde ritsel te horen is. Misschien het omklappen van een partituur? Ik weet het nog niet, ik zal eens een frequentieplotje maken en kijken rond 5 kHz. Het lijkt mij vooralsnog niets met die toon te maken te hebben. Maar misschien wel...

Groet,

Jacco

Op 2,18 sec zit een tikje.

Op 9,2 sec zit een mooi bultje ruis, op andere plekken uiteraard ook. Het lijkt soms alsof er een aanloop wordt genomen om die toon te produceren. Zou het ruisende kleding van de artistiek wiebelende pianist kunnen zijn?

Ja, dat tikje had ik ook al opgemerkt. Het lijkt erop dat er vanalles gebeurt rondom die piano terwijl de pianist gewoon doorspeelt.

Trouwens, voor diegen die het ook allemaal willen horen (ik neem aan dat je daar geen problemen mee hebt, ravon?): hear dus.

Wat mij ook opvalt is een rumble in het rechterkanaal. Is de opname buiten geweest ofzo? Verder is in het overall ruisplaatje goed te zien dat er noise shaping is toegepast.

Groet,

Jacco

Ja, dat tikje had ik ook al opgemerkt. Het lijkt erop dat er vanalles gebeurt rondom die piano terwijl de pianist gewoon doorspeelt.

Trouwens, voor diegen die het ook allemaal willen horen (ik neem aan dat je daar geen problemen mee hebt, ravon?): hear dus.

Wat mij ook opvalt is een rumble in het rechterkanaal. Is de opname buiten geweest ofzo? Verder is in het overall ruisplaatje goed te zien dat er noise shaping is toegepast.

Groet,

Jacco

De Gymnopedies en een aantal andere stukken zijn in 1983 opgenomen in deze zaal.

Ik heb geen lege serverruimte meer. Prima zo.

Opvallend is het verhoogde ruisniveau boven 18 kHz.

Binnenkort hoop ik 1 GB aan serverruimte te hebben en een eigen domeinnaam. Ik heb voor het gemak het fragment ruim 9 dB versterkt. Het was nogal zwak.

Anyway, weet iemand uit zijn of haar hoofd wat de grondtonen en harmonischen zijn van een piano?

Groet,

Jacco

Binnenkort hoop ik 1 GB aan serverruimte te hebben en een eigen domeinnaam. Ik heb voor het gemak het fragment ruim 9 dB versterkt. Het was nogal zwak.

Anyway, weet iemand uit zijn of haar hoofd wat de grondtonen en harmonischen zijn van een piano?

Groet,

Jacco

Waar krijg je 1GB? Ik heb het fragment z

Groet,

Jacco

Waar krijg je 1GB? Ik heb het fragment z

Wees iets specifieker; wil je coefficienten van harmonischen weten, en van welke tonen? Algemene regel bij piano: naar de bas toe wordt de grondtoon steeds zwakker, naar boven toe worden de boventonen minder. Sterke toename van harmonischen bij intrappen van het pedaal (andere snaren gaan meetrillen die rechtstreeks een harmonische zijn, en de harmonischen daarvan gaan ook meetrillen). Dit ivm de opname van Eric Satie; veel gebruikt pedaal daar. Die tik is bijv. te verklaren door het raken van een pianotoets met een hard object (horloge, maar dat zou onprofessioneel zijn, een knoop van de mouw kan al zo'n tik geven). Er is een goede kans dat die ruis geen ruis is, maar geluid van de pianist zelf.

Hear het frequentiespectrum van de file die ik opgestuurd heb gekregen: hear dus.

De laagfrequente rumble is rechts duidelijk meer dan links. Ik vraag mij trouwens af hoe de opname set-up eruit zag. Raar spectrum. De noise shaping begint bij 14 kHz al op te lopen. Op de pdf is goed in te zoomen.

Groet,

Jacco

Wees iets specifieker; wil je coefficienten van harmonischen weten, en van welke tonen? Algemene regel bij piano: naar de bas toe wordt de grondtoon steeds zwakker, naar boven toe worden de boventonen minder. Sterke toename van harmonischen bij intrappen van het pedaal (andere snaren gaan meetrillen die rechtstreeks een harmonische zijn, en de harmonischen daarvan gaan ook meetrillen). Dit ivm de opname van Eric Satie; veel gebruikt pedaal daar. Die tik is bijv. te verklaren door het raken van een pianotoets met een hard object (horloge, maar dat zou onprofessioneel zijn, een knoop van de mouw kan al zo'n tik geven). Er is een goede kans dat die ruis geen ruis is, maar geluid van de pianist zelf.

Weet jij welke hoogste toon er voorkomt in dit specificieke stuk van Satie? En uit hoeveel harmonischen bestaat die toon dan. Ook de coefficienten daarbij.

Of anders, wat is de allerhoogste toon (grondtoon inclusief harmonischen) van een piano? 4 kHz of veel hoger? Ik weet het niet.

Groet,

Jacco

Hear het frequentiespectrum van de file die ik opgestuurd heb gekregen: hear dus.

De laagfrequente rumble is rechts duidelijk meer dan links. Ik vraag mij trouwens af hoe de opname set-up eruit zag. Raar spectrum. De noise shaping begint bij 14 kHz al op te lopen. Op de pdf is goed in te zoomen.

Groet,

Jacco

Dit spectrum is goed te verklaren. Subsonisch filter is vrij zichtbaar aanwezig (ergens in opnameketen) echter deze is veel te laag ingezet. Deze had alles vanaf 40 Hz resoluut mogen afkappen. Goed zichtbaar zijn de scherpe pieken, dit is typisch voor een opname met

Weet jij welke hoogste toon er voorkomt in dit specificieke stuk van Satie? En uit hoeveel harmonischen bestaat die toon dan. Ook de coefficienten daarbij.

De hoogste noot die de pianist aanslaat is een A van 880 Hz, de piano is goed gestemd trouwens. Let eens goed op terwijl hij dat speelt (de A is de 'tweede' noot in de rechterhand); die speelt hij zacht vergeleken met de G die daarop meteen volgt, die is 810 Hz en is ook sterker te zien in het spectrum. De laagste harmonischen hiervan zijn de dubbele frequenties en alle pieken boven 880 Hz zijn dan ook harmonischen (voornamelijk 1e en 2e). Mooi ook te horen en te zien dat de G verder links in het stereobeeld zit, dat is in het spectrum te zien. De 2e, 3e en 4e harmonischen van die A = 880 Hz op -60 dB (1760 Hz = -68 dB, 2640 op -78 en 3520 Hz op -82 dB) EDIT beter uitgerekend nu dus op -8, -18 en -22 dB dat zijn ongeveer coefficienten van 0.35, 0.11 en 0.09. Mooi te zien; boven 3520 Hz zijn nog pieken te zien, maar dat zijn 5e harmonischen en dus gelijk een stuk zwakker. (immers noten boven een grondtoon van 880 Hz zijn niet gespeeld). 6e harmonischen zijn nog te zien, de rest verdwijnt in de ruis.

Als je erop gaat letten zijn die bultjes bij 5 kHz inderdaad storend. Als ik nou de bron van het geruis zou weten dan was het "audiofiel interessant", nu is het irritant. Ademgeruis is natuurlijk mogelijk maar iemand die z

En als je dan een bandpass filter legt van 3 kHz tot 7 kHz, dan krijg je dit: hear dus.

In die laatste toetsaanslag is de ruis het meest hoorbaar. Ik heb de file wel wat geboost qua volume.

Groet,

Jacco

En als je vervolgens die hinderlijke ruis wegfiltert (lang leve Audition): hear dus.

Het is opmerkelijk dat die storing inderdaad vlak voor de toetsaanslag is.

Groet,

Jacco

Leuk gedaan. Is Audition de opvolger van Cool Edit?

Als het ruisje inderdaad (zoals ik al vermoedde) v

En als je vervolgens die hinderlijke ruis wegfiltert (lang leve Audition): hear dus.

Het is opmerkelijk dat die storing inderdaad vlak voor de toetsaanslag is.

Groet,

Jacco

Leuk gedaan. Is Audition de opvolger van Cool Edit?

Als het ruisje inderdaad (zoals ik al vermoedde) v

Ik zal een een serie notches proberen te leggen op veelvouden van 880 Hz.

Ideetje. Je zou een algoritme in Matlab kunnen programmeren wat alle componenten uit het frequentiespectrum poetst die geen deel uitmaken van een familie harmonischen. Volgens mij kun je de families harmonischen in het signaal redelijk makkelijk vinden met cepstrum analyse. En als laatste stap het spectrum weer converteren naar een tijdsignaal.

Ik zal een een serie notches proberen te leggen op veelvouden van 880 Hz.

Ideetje. Je zou een algoritme in Matlab kunnen programmeren wat alle componenten uit het frequentiespectrum poetst die geen deel uitmaken van een familie harmonischen. Volgens mij kun je de families harmonischen in het signaal redelijk makkelijk vinden met cepstrum analyse. En als laatste stap het spectrum weer converteren naar een tijdsignaal.

Ik zal daar vanavond eens mee aan de slag gaan. Ik heb al gemerkt dat alles wat met 440 Hz te maken heeft (dus ook de harmonischen), niets oplevert. Het zit er een beetje naast. Eens wat precieser naar het frequentieplaatje kieken.

Groet,

Jacco

En ik maar denken dat die muziek van Satie juist heel ontspanend zou moeten zijn. In plaats van als een stresskip precies uit te zoeken op welke seconde welk ruisje of kraakje hoorbaar is zou je natuurlijk lekker onderuitgezakt in je luie stoel met een glaasje wijn op de muziek kunnen wegdommelen. :D