Jump to content

pied pipers

rienberends
 Share

Recommended Posts

Dan ga je eerst PP's kopen, om er dan weer van alles aan te gaan vertimmeren???? :huh:

Beter meteen goede speakers aanschaffen die direct al klinken!

Tsja, en anderen kopen een phonotrap en moeten de hele installatie eromheen aanpassen om een brom te doen verminderen ;)

Dan ga je eerst PP's kopen, om er dan weer van alles aan te gaan vertimmeren????  :huh:

Tsja, en anderen kopen een phonotrap en moeten de hele installatie eromheen aanpassen om een brom te doen verminderen ;)

Ik heb niks aan de pps vertimmerd. Ik heb ze alleen op een voetstuk geplaatst :D,d.w.z.op masterbase.

Na drie dagen luisteren naar de p.p.s merk i k het volgende verschil metde . . syntheses. B ij de syntheses klinkt b ijna elke cd mooi of ie nou wat minder is opgeno men maakt niet zo veel uit:t,het klinkt altijd wel Bij de p.ps echter vallen heel wat cd, s lelijk tegen Je zou dus bijna zeggen dat de syntheses meer kleuren

Toch wel een beetje voorbarige conclusie.

Het argument van door de mand vallende opnames wordt wel vaker gebruikt om een middelmatige installatie goed te praten.

Dan weet ik al genoeg. Dank je.

Yep! Niet zo snel opgeven! Je het "de Vraag" gesteld, nu zul je het weten ook...

Let the games begin!

Ik ben zo blij dat we alweer 4 pagina's vol hebben en nog resultaat geboekt ook!

Veel plezier met je (zomer) PP's! :D

Na drie dagen luisteren naar de p.p.s merk i k het volgende verschil metde . . syntheses.  B ij de syntheses klinkt b ijna elke cd mooi of ie nou wat minder is opgeno men maakt niet zo veel uit:t,het klinkt altijd wel Bij de p.ps echter vallen heel wat cd, s lelijk tegen Je zou dus bijna zeggen dat de syntheses meer kleuren

Toch wel een beetje voorbarige conclusie.

Het argument van door de mand vallende opnames wordt wel vaker gebruikt om een middelmatige installatie goed te praten.

Een middelmatige installatie is m.i. niet in staat het het verschil te laten horen tusssen slechte en goeie opnamen en om nu meteen te suggeren dat mijn inst. middelmatig zou zijn..... Laat ik het zo zeggen:Ik doe er van alles aan om mijn inst. zo goed mogelijk te laten klinken en dat betekent voor mij :NIET o m de haverklap nieuwe app. aanschaffen, maar de bestaande app. laten aanpassen/modificeren door mensen die daar verstand van hebben.

Op een goeie set hoor je m.i. wel de verschillen tussen opnames maar blijft het grotendeels echt wel genietbaar. Het kan ook dat de verschillen wat aangezet worden, zoals hier wel meer gebeurt. ;)

Dan ga je eerst PP's kopen, om er dan weer van alles aan te gaan vertimmeren????  :huh:

Ik heb niks aan de pps vertimmerd. Ik heb ze alleen op een voetstuk geplaatst :D,d.w.z.op masterbase.

kan een hoop doen aan het geluid!

En Spuit11: als je goed leest zijn er ook mensen die niets hoeven te doen.......

De oorspronkelijke Pied Piper - het ontwerp van Klaas Feenstra, dus - was testwinnaar in een vergelijkende test met BeoVox S-80 II (B&O), Lambda Junior, Lambda M-2 III en ScanAkustik STR-350, in het blad HVT (Jan de Kruyff met testpanel), maart 1983 (nr. 3, pag. 41-45 "De Verlokkingen van een Rattenvanger").

Bij de gehoormatige beoordelingen waren prints van de spectrum analyzer gevoegd. De Pied Piper leverde van alle luidsprekers niet alleen gehoormatig, maar ook meettechnisch de beste (meest lineaire) resultaten.

De Pied Pipers MK 1 het basis ontwerp van Klaas

ha die staan bij mij op zolder

Heb er jarenlang plezier van gehad...

denk dat ze nu nog goed mee zouden doen

in een luistertest...

maar goed dat is mijn mening :)

Het filter van de MK1 is goed ontworpen..

De mkt condensator voor de multicel tweeter

heb ik wel vervangen door mkp type

Jammer dat de Sonics niet meer gemaakt worden..

Het concept op zich met 2 woofers in een open pijp

is geen slecht idee..

(misschien 2 woofers van monacor SPH 165 KEP??)

de akoustiek is wel heel bepalend !!!!

maar dat geldt voor alle speakers toch....

en de kwaliteit van de versterker ook..

• 1 year later...
Ik was na al die verhalen wel benieuwd naar hoe goed of slecht deze speakers echt waren. Die van mij zijn al oudjes en er zit blijkbaar een groot verschil tussen de oude en nieuwe units....

Dus maar eens op luisterproef in Haarlem.......En, daar kwam de deceptie.....Die nieuwe...Wat klinken die %$#^&@.....Daar klopt helemaal niets van. Niets van dat open, heldere, losse geluid van de originelen. Gewoon een open kast die willekeurig lijkt volgepropt met wat units, die ieder voor zich erg leuk zijn, maar op de een of andere manier samen in dit ontwerp niets met elkaar te maken hebben.

Midden staat veel te hard te bleren. Hoog lijkt continue overstuurd te klinken en het laag, dat staat gewoon te reutelen...

Nee, ik snap nu waar die anti Pied Piper gevoelens vandaan komen...

De eerste originele ontwerpen, met de sonic woofertjes, die klinken leuk. Dat is heel wat anders dan de nieuwe.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/756321/1

:o De huidige Pied Piper... terecht afge®brand?

Waarom waren die Pied Pipers dan zo'n hype geweest? Overigens, bestaat het bedrijf nog? Wat is Gerbrandt van Veen's achtergrond eigenlijk? Zat hij al lang in de speakerbouw?

Chris

Er zijn in de nieuwere versie van de PiPi ook veel verschillen. Ik heb er ook 'n paar (ca 2000) en meette dat de middendome 8 dB te enthousiast was. Dat hebben we keurig de kop in gedrukt. Met nog een aanzienlijk aantal wijzigingen staan ze nu in m'n huiskamer te spelen. Ik vind dat er weinig beters is voor het toen gevraagde geld.

Tegenwoordig zijn ze w

(...) Gerbrandt van Veen komt volgens mij uit de gereedschapshandel.

Hij heeft indertijd het ontwerp overgenomen van Klaas van Veen die duidelijk lijnen heeft met de hier schrijvende Spido. (...)

Beste Hans,

Gerbrand heet Van Veen.

Klaas heet Feenstra.

En "overgenomen" heet "gejat". :(

(...) Gerbrandt van Veen komt volgens mij uit de gereedschapshandel.

Hij heeft indertijd het ontwerp overgenomen van Klaas van Veen die duidelijk lijnen heeft met de hier schrijvende Spido. (...)

Beste Hans,

Gerbrand heet Van Veen.

Klaas heet Feenstra.

En "overgenomen" heet "gejat". :(

Ik had toch de indruk dat jullie goede vrieden WAREN....

(sorry voor de naamsverwisseling).

:)

Je moet het hele gebeuren in de tijd plaatsen. Toen waren er nog niet veel zelfbouw speakers.

Het was ook best een leuk ontwerp. Het was de tijd van het experiment en er waren nog geen computers die alles konden simuleren. Je moet er maar opkomen! De drivers waren ook niet duur. Dat de HVT 'm goed zou testen verbaasde me niks, vooral niet in zo'n vreemd testveld met twee lambda's en een B&O die niet bepaald " hot" waren.

Dat een commercieel type denkt gouden eieren te hebben gevonden en het ontwerp steelt... dat is natuurlijk een zielig verhaal.

De ontwerper kan zo weer verder met z'n ontwikkelingen en nieuwe speakers maken. Maar het is jammer van de ge

(...) vooral niet in zo'n vreemd testveld met twee lambda's en een B&O die niet bepaald " hot" waren. (...)

:D O, maar ze zijn ook wel in directe vergelijkingen gekomen met illustere luidsprekers!

Met de Quad ESL 63, bijvoorbeeld, in een bovenzaal van een hotel/restaurant in Deventer, ter gelegenheid van een schakeldoossessie van de heer Henri van Hessen (TransTec), waarmee deze poogde aan te tonen dat een Quad versterker in serie met een andere Quad versterker net zo weinig (eigenlijk: g

• 2 weeks later...

die belachelijke reclame van vroegah. vergelijk een speaker met een fles wijn want die moet ook kunnen ademen :lol:

dus hoe langer de bovenkant open blijft hoe zuurder die word ;)

mijn zwager heeft de eerste pp. das een leuke speaker. hij heeft em pas laten opknappen en gaat na al die jaren nog goed mee met de betere middenklasse.

(...) mijn zwager heeft de eerste pp. das een leuke speaker. (...)

Beste m44,

Met de Philips AD0211 Sq8 (enigszins trechtervormige montageplaat, grote dempingspot) als middentoner?

Of met de AD2160 Sq8 (vlakke montageplaat, ondiepe dempingspot)?

(Toen de Philips AD0211 Sq8 uit productie ging, moest de AD2160 Sq8 wel als vervanger optreden.

Want die was toen de beste optie. Bleek zelfs een verbetering te zijn, qua "oplossend vermogen"!

Die versie kon zich prima staande houden - of zelfs m

(...) mijn zwager heeft de eerste pp. das een leuke speaker. (...)

Beste m44,

Met de Philips AD0211 Sq8 (enigszins trechtervormige montageplaat, grote dempingspot) als middentoner?

Of met de AD2160 Sq8 (vlakke montageplaat, ondiepe dempingspot)?

(Toen de Philips AD0211 Sq8 uit productie ging, moest de AD2160 Sq8 wel als vervanger optreden.

Want die was toen de beste optie. Bleek zelfs een verbetering te zijn, qua "oplossend vermogen"!

Die versie kon zich prima staande houden - of zelfs m