Jump to content

pied pipers


rienberends
 Share

Recommended Posts

Gelijk doorverkopen, dus?

 

Je bevindingen komen me enigszins bekend voor. hoe staat het met het laag?

 

Greetz,

 

Lestat

Ik laat ze nog een week intensief spelen.Kan ik een beter oordeel vellen en wat exp. met spikes en aanverwante zaken. Er is meer detail, maar minder samenhang m.n. bij popmuziek. Pianomuziek klinkt prachtig .Vocalen wat nasaal. Contrabassen perfect,maar gewone doorsnee bassen bij pop te boemerig voor (mijn) huiskamer.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Ben nieuw hier ;) en zag toevallig dit "draadje", omdat ik veel geknutseld heb

met de (oude) PP ben ik benieuwd naar het filter!

 

Is het mogelijk een fotootje hiervan te plaatsen?

Er staat op marktplaats een p.p. item met onderdelen

Link to comment
Share on other sites

De ene PiedPiper is de andere niet... er zijn kennelijk heel veel verschillende scheidingsfilters toegepast.

 

In grove lijn zijn er echter twee versie's.

 

1. De oude met Sonic woofers en Philips middendome en een rechthoekige ribbon hogetoner.

 

2. De nieuwe met door Gerbrant van tempex doppen voorziene basspeakers, een middentoner met rubberen behuizing en een Philips ronde ribbon.

 

Ik heb de laatste. In de orginele staat waren deze veel te fel in het midden. Rond de 2500 Hz zat een piek van ca 10 dB. Slecht filter dus.

 

Ik heb de speakers te uit en te na gemodificeerd. Op zich ben ik er nu behoorlijk over te spreken. Echte hoogvliegers zijn 't niet, maar probeer eens iets beters te vinden voor minder geld (zeker tweedehands :( ).

 

Ik heb de mijn drie jaar geleden gekocht voor

Link to comment
Share on other sites

Dit klopt in grote lijnen inderdaad, ik heb de eerste versie

maar ook die versie kende 2 filters!

 

De eerste versie had een C/O op 5kHz het hoog hiervan

was nogal "brutaal" (to put it mildly), bij de 2e versie was

de C/O 8kHz dit verbeterde de zaak aanzienlijk!

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Pied Piper eigenaren zijn altijd wild enthousiast over hun luidsprekers. Maar als je een keeer komt luisteren, dan zijn die dingen uitermate kritisch voor de juiste plaatsing, uitermate kritisch voor de juiste akoestiek, uitermate kritisch voor de gebruikte set, uitermate kritisch voor de gebruikte opnames en uitermate kritisch t.a.v. de luisterpositie. Kortom: volkomen verklaarbaar, dat ze bij hen niet optimaal klinken. Maar ze zijn er onveranderd erg enthousiast over.

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Pied Piper eigenaren zijn altijd wild enthousiast over hun luidsprekers. Maar als je een keeer komt luisteren, dan zijn die dingen uitermate kritisch voor de juiste plaatsing, uitermate kritisch voor de juiste akoestiek, uitermate kritisch voor de gebruikte set, uitermate kritisch voor de gebruikte opnames en uitermate kritisch t.a.v. de luisterpositie. Kortom: volkomen verklaarbaar, dat ze bij hen niet optimaal klinken. Maar ze zijn er onveranderd erg enthousiast over.

Als die eigenaren vinden dat ze goed klinken, klinken ze goed!

Dat is hetzelfde als wanneer jij vindt dat jouw l.s. mooi klinken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Dan heb je niet begrepen wat ik geschreven heb.

Dacht ik wel. Kritisch ten opzichte van wat dan ook; als de eigenaar vindt dat ze goed klinken, doen ze dat ook.

Link to comment
Share on other sites

Na drie dagen luisteren naar de p.p.s merk i k het volgende verschil metde . . syntheses. B ij de syntheses klinkt b ijna elke cd mooi of ie nou wat minder is opgeno men maakt niet zo veel uit:t,het klinkt altijd wel Bij de p.ps echter vallen heel wat cd, s lelijk tegen Je zou dus bijna zeggen dat de syntheses meer kleuren

Link to comment
Share on other sites

Na drie dagen luisteren naar de p.p.s merk i k het volgende verschil metde . . syntheses. B ij de syntheses klinkt b ijna elke cd mooi of ie nou wat minder is opgeno men maakt niet zo veel uit:t,het klinkt altijd wel Bij de p.ps echter vallen heel wat cd, s lelijk tegen Je zou dus bijna zeggen dat de syntheses meer kleuren

Dat lijkt me een wat al te snelle conclusie.

 

Ik herken je beschrijving van het karakter van de PP's. Ik had zelf ook de oude versie met bandtweeter. Inderdaad valt bij veel opnames de rijkheid in detail op, vooral in de hogere frequenties. Zo werden de PP's ook aangeprezen, ik herinner me een reclametekst waarin werd beloofd dat je de kleppen van hobo's zou kunnen horen. In zekere zin wordt die belofte waargemaakt, maar dit heeft bij veel opnames een irritant en vermoeiend effect. Moet je daarbij niet spreken van kleuring?

 

Jelte

Link to comment
Share on other sites

(...) In grove lijn zijn er echter twee versie's.

 

1. De oude met Sonic woofers en Philips middendome en een rechthoekige ribbon hogetoner.

 

2. De nieuwe met door Gerbrant van tempex doppen voorziene basspeakers, een middentoner met rubberen behuizing en een Philips ronde ribbon.

 

Ik heb de laatste. In de orginele staat waren deze veel te fel in het midden. Rond de 2500 Hz zat een piek van ca 10 dB. Slecht filter dus.

(...)

Beste Hans,

 

De oorspronkelijke Pied Piper - het ontwerp van Klaas Feenstra, dus - was testwinnaar in een vergelijkende test met BeoVox S-80 II (B&O), Lambda Junior, Lambda M-2 III en ScanAkustik STR-350, in het blad HVT (Jan de Kruyff met testpanel), maart 1983 (nr. 3, pag. 41-45 "De Verlokkingen van een Rattenvanger").

Bij de gehoormatige beoordelingen waren prints van de spectrum analyzer gevoegd. De Pied Piper leverde van alle luidsprekers niet alleen gehoormatig, maar ook meettechnisch de beste (meest lineaire) resultaten.

 

Het type dat jij beschrijft onder punt 2 lijkt overeen te komen met het type waar Klaas zich erg ongerust over maakte. Gerbrand had immers van alles veranderd aan Klaas' ontwerp, en het zag er niet naar uit dat dit met grote kennis van zaken was gedaan.

Klaas heeft toen - in januari 1998 - en stel van die Pied Pipers naar Appelscha meegenomen, om ook van deze uitvoering een spectrum analyse te maken.

Het resultaat, gemiddeld over octaven, was als volgt:

 

31 Hz ...-4 dB

62 Hz ... 0 dB

125 Hz ... +5 dB

250 Hz ... - 1 dB

500 Hz ... - 5 dB

1 kHz ... - 5 dB

2 kHz ... - 4 dB

4 kHz ... + 5 dB

8 kHz ... + 4 dB

16 kHz ... 0 dB

 

De karakteristiek leek dus op een kamelenrug, met bulten bij 125 Hz en ca. 6 kHz, en een dal dat rond 750 Hz zijn dieptepunt bereikte.

Het gehele gebied van 250 tot 3 kHz werd verzwakt weergegeven (d.i. onder de 0 dB-lijn). Jouw opmerking over het te felle middengebied kan ik hierdoor niet begrijpen. (Of bedoel je het overnamegebied van midden en hoog, wellicht?)

 

Die rubberen middentoner had overigens een lager gemiddeld eigen rendement (87 dB / 1W /1m) dan de beide woofertjes samen en de isofasische tweeter (90 dB / 1W / 1m) in hun beider werkgebieden. Waar zou hij dan de puf vandaan moeten halen voor een piek van 10 dB op 2,5 kHz?

 

Inderdaad zijn Gerbrand en Klaas ooit vrienden geweest. Maar die vriendschap eindigde toen Klaas' commentaar en verbeteringsvoorstellen door Gerbrand van tafel werden geveegd.

Link to comment
Share on other sites

Jouw opmerking over het te felle middengebied kan ik hierdoor niet begrijpen. (Of bedoel je het overnamegebied van midden en hoog, wellicht?)

 

Die rubberen middentoner had overigens een lager gemiddeld eigen rendement (87 dB / 1W /1m) dan de beide woofertjes samen en de isofasische tweeter (90 dB / 1W / 1m) in hun beider werkgebieden. Waar zou hij dan de puf vandaan moeten halen voor een piek van 10 dB op 2,5 kHz?

Ik denk dat ik me vergis. Het zal wel het gebied rond de 5 kHz zijn. Inderdaad het overnamegebied.

 

Ik weet nog dat daar met Pspice een heel rare frequentiekarateristiek ontstond.

 

Na een grondige aanpassing van het filter was de piek inderdaad weg.

 

Alleen de dip rond de 500 Hz is gebleven. :(

 

Toch is er heel goed mee te leven.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Toen Klaas juist bij de bedoelde c/o tussen laag- en middensectie een diep dal (tot ca. -6 dB bij 750 Hz) constateerde, heeft hij bij wijze van speels experimentje de middentoner in omgekeerde polariteit aangesloten. Dit leverde al meteen winst op: de systeemoutput nam rond 750 Hz met ca. 3 dB toe. Het dal was nu dus maximaal 3 dB diep, wat voor hifi in 't algemeen (maar niet voor K.) acceptabel wordt geacht. In de oorspronkelijke toestand werkten laag en midden elkaar dus rond de c/o flink tegen, als gevolg van akoestische fasetegenstelling.

De piek rond 6 kHz was eveneens aan interferentie te wijten: hier overlapten de beide betrokken units elkaar over bijna 2 octaven in gelijke akoestische fase.

Wat je filterfouten noemt, ja...

Link to comment
Share on other sites

Nog een vraagje over die p.p.s Die kasten die IK heb lijken helemaal niet op de pps die ik heb gezien. Ze zijn 1.30 hoog, lopen taps toe ,achterkant is hoger dan het voorfront, de houten kast is dubbel,hellen iets naar achteren;voor de rest wel identieke pps d.w.z. 2 woofers,1 middentoner en 1 vierknte dometweeter. Volgens de vorige eigenaar zijn ze gebouwd door iemand uit Den Haag. Werden/worden die pps ook naar eigen idee gebouwd?

Link to comment
Share on other sites

Beste Rienberends,

 

Oorspronkelijk was de Pied Piper bedoeld voor zelfbouw, en werden er door TSN (TangenService Nederland) kits geleverd: units + filters, desgewenst met houtpakket. Daarnaast werden ook compleet gebouwde systemen geleverd.

Later leverde TSN (Total Sound Nederland) alleen nog maar compleet gebouwde luidsprekers.

 

Met een kit - of met een gedemonteerd systeem - kon elke tweaklustige zelfbouwer zijn eigen inzichten volgen.

Link to comment
Share on other sites

Pied Piper eigenaren zijn altijd wild enthousiast over hun luidsprekers. Maar als je een keeer komt luisteren, dan zijn die dingen uitermate kritisch voor de juiste plaatsing, uitermate kritisch voor de juiste akoestiek, uitermate kritisch voor de gebruikte set, uitermate kritisch voor de gebruikte opnames en uitermate kritisch t.a.v. de luisterpositie. Kortom: volkomen verklaarbaar, dat ze bij hen niet optimaal klinken. Maar ze zijn er onveranderd erg enthousiast over.

En toch.... ,na een week geklooi met plaatsing, spikes, masterbase etc. voila.. een strakke bas(boem weg) ,scherp hoog weg(ander ls kabel)De syntheses verhuizen (voorlopig) naar de werkkamer.Dit worden mijn zomerboxen. Ze zijn wit :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...