UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Hmm, heb even in de la gezocht en ik heb er zelfs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Een laagdoorlaat filter dat de 50 Hz zo'n 80 dB onderdrukt dan misschien? moraal: scoop (met HF probe) Haha een scoop direct aan het lichtnet hangen? Jij wilt zeker vuurwerk .... Ken eigenlijk maar 1 scoopje waarmee dat kan (en mag) en dat is dat digitale portable ding van Tektronix. Maar ik denk dat de 8 bits resolutie daarvan toch te weinig is dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 40 dB bedoel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 40 dB bedoel je? Meer denk ik, je wilt tienden van een volt tov 325V_piek zien toch? Maar toegegeven, het draaispoelmetertje zelf is ook al een aardig lowpass filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Jacco ziet 2.3V als ie 230V meet, dat is -40dB. 43 als je van de piekwaarde uitgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Ok jij je zin, 40 dB. De rommelkist met filterspoelen uitgraven voor een net butterworth 2e orde filter. Of mooier een eliptisch filter met een diepe dip op 50 Hz. Doe je best Jacco en doe je wel je rubber handschoenen aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Nou, ik heb net even met een scoop gemeten. HF probe en zo allemaal, maar ik was vergeten dat de massa van de scoop op de randaarde zit. Gevolg: een blauwe vonk, alle lichten uit en de apparatuur ook. Ik beschouw dit dan maar als het einde van de dag... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Als we dan toch serieus gaan doen laat ik dan maar de knuppel in het hoenderhok gooien. Volgens mij (hee, nuance!) is DC geen probleem. Brom wordt veroorzaakt als fase en nul niet symmetrisch t.o.v. aarde liggen. En dat is in NL heel normaal, nul is meestal ook echt nul. Daar krijg je polecheckers e.d. van. Wat je wilt is een scheidingstrafo om fase en nul symmetrisch rondom aarde te hangen. Zoek maar eens op 'balanced mains' of 'balanced power'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Nou, ik heb net even met een scoop gemeten. HF probe en zo allemaal, maar ik was vergeten dat de massa van de scoop op de randaarde zit. Gevolg: een blauwe vonk, alle lichten uit en de apparatuur ook. Ik beschouw dit dan maar als het einde van de dag... Groet, Jacco En je was nog wel gewaarschuwd door Remco ................ Ze zeggen wel eens dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt. Die klonen van jou stellen ook nix voor zeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 ik was vergeten dat de massa van de scoop op de randaarde zit. Doh! Dat wordt een beschamend verhaal morgen bij de koffieautomaat (en als je niet durft stuur ik wel een mailtje ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 ik was vergeten dat de massa van de scoop op de randaarde zit. Doh! Dat wordt een beschamend verhaal morgen bij de koffieautomaat (en als je niet durft stuur ik wel een mailtje ) Ja, lachen jullie maar. Ik moet er zelf ook wel om lachen, er is gelukkig niets gebeurt. Ik ben vandaag een halve dag in Nijmegen geweest voor een design review en ik ben vrij moe in het hoofd. Is inderdaad vrij stom van me. Eens op zoek naar een portable scoop of een 50 Hz filter in elkaar brassen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Sorry, was inderdaad wat lomp, maar je weet wat ze zeggen over leedvermaak. Ik ben blij dat er niets ergers is gebeurd. Zelf zou ik na een dag werken niet eens naar een scoop wijzen. Hopelijk heeft iedereen nu door dat het net ECHT linke soep is. Normale voodoo kan geen kwaad als het niets doet, net prutserij kan je voorgoed van je hobby afhelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Volgens mij (hee, nuance!) is DC geen probleem. Dat is het wel bij trafo's. Een trafo is doorgaans zo gedimensioneerd dat de hoge primaire zelfinductie een magnetisatiestroom laat vloeien waarbij het ijzer met een marge van zeg 20% - 30% net niet in de verzadiging gaat. En dat is een relatief klein stroompje. De DC weerstand van de primaire is doorgaans dermate klein dat er al bij heel weining DC spanning een flinke DC stroom gaat lopen wat het ijzer 1 kant op voormagnetiseert. Gevolg is dat het ijzer aan 1 kant van de sinus flink de verzadiging in kan gaan. Resultaat: de zelfinductie klapt in elkaar bij verzadiging en er gaat dan ook nog eens een flinke piekstroom op die toppen lopen. Zoals ik al eerder zei: Gevolg een flinke brom en de wikkeling kan knap heet worden van die extra stroompieken. Vooral bij ringkernen met een lage DC weerstand en lage spreidingszelfinductie gaat dat mis. Bij bloktrafo's is de spreidingszelfinductie meestal dermate dat dat de pieken wel redelijk opvangt. Maar liever zien die ook geen DC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Maar waar komt die DC vandaan? Uit de HV trafo van Nuon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Maar waar komt die DC vandaan? Uit de HV trafo van Nuon? Meestal komt dat door de "buren". Er zijn nogal wat oude verwarmingsregelingen die enkelzijdig werken. Zijn die van een beetje vermogen dan trekken die het net scheef. In van die elektrische radiatorkacheltjes zat/zit soms gewoon een flinke diode om ze lager te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Interesting! Dus na je netfilter, je eigen audiogroep moet je dus ook je eigen 10kV trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Beste is om een spanningsdeler te maken met bijv 3 weerstanden van bv 22k 1W. in serie. Zorg dat je de massa v/d scoop op het knooppunt van die twee r's aansluit waarvan er eentje op de 0(neutrale kant v/d netfase) is aangesloten. Je meet dus alleen op de "middelste" weerstand.(1/3 v/d echte waarde). Bij mij hier thuis heb ik boven en onder twee mooie afgeplatte toppen van de netsinus.(t=5mS). Schakel ik van AC naar DC, dan zie ik de afgeplatte flanken iets schuiner worden tov de vorige meting van AC.( dc component ?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Back in Enschede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Hopelijk heeft iedereen nu door dat het net ECHT linke soep is. Net prutserij kan je voorgoed van je hobby afhelpen. Idd Remco, Gelukkig kwam Jacco met de schrik vrij maar zoiets kan heel verkeerd aflopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Je hebt idd gelijk Peter,kan fataal zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Ik was eerst van plan om als laatste verbinding een grijpertje met de krokodilstekker met elkaar te verbinden (weliswaar een beetje geisoleerd). In een helder ogenblik bedacht ik me toch maar een goed geisoleerde banaanstekker als laatste verbinding te gebruiken. Nu bleef de vonk in de stekkerdoos ipv op mijn meettafel. Maar goed, het bleef een stomme fout. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Onze gewaardeerde medeforummer Ome Henk had een tijd terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Laat nu maar zitten Jacco, het was al erg genoeg. Dat scoopje wat ik bedoel is deze: http://www.tek.com/site/ps/0,,3M-10566-INTRO_EN,00.html Die heeft dubbel geisoleerde floating ingangen. Misschien zwerft er bij jouw collega's wel eentje rond. Als je zo'n ding ergens te pakken kan krijgen zou dat mooi zijn. Je kunt het samplegeheugen je PC in sjouwen en dan met FFT software verder de DC bepalen. Zou ik toch wel eerst met een lowpass de 50 Hz flink verzwakken. Als je dat doet met een 2e orde LC butterworthfilter let dan wel op dat de spoel wel 230V kan verdragen. Daar heb je wel een flinke voor nodig dan, iets van een smoorspoel uit een buizenversterkervoeding ozi misschien ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 3 mei 2006 Author Report Share Posted 3 mei 2006 Tja, veel theorie weinig oplossingen...wellicht de oplossing van kemp? kemp dc terminator... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Idd Frans, al lijkt mij de plus versie wat overdreven. Tenzij je van gouden stekkers houdt. Misschien mag je er eentje op proef proberen om te bezien of het helpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts