Jump to content

Furutech RD2

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

en zijn vier keer? a-b-a-b? precies goed gegokt. uitstekend gehoor.

Ik was puur aan het gokken. De verschillen die ik hoorde zijn, omdat ik mijn oor heb leren kennen bij vele objectieve tests, naar alle waarschijnlijkheid (>> 99%) tussen mijn oren ontstaan. Uitsluitsel daarover uiteraard slechts bij veel meer samples, dan valt de correllatie weg.

knap gegokt. zonder het verkeerd te bedoelen vraag ik me dan toch af of er een discrepantie bestaat tussen wat je hoorde en wat je wil geloven. andersom dan bij de audiofielen aan de orde volgens 'het andere kamp'.

das een reactie die ik begrijp. vraag blijft dan of het echt gokken was of dat er een relatie bestaat tussen wat je beleefde en je uitspraak. net zoiets als waarom ik de eerste keer fout gokte, maar het verschil met de volgende wel hoorde. en toen was de tijd op.

fijn weekeinde verder en groet

Dat is deze niet geweest.

Dat was ie zeker niet; enkelblind met een bias is het beste wat ik kon doen (en wat ik ervoor over had, om nu 2 iedentieke CD-spelers met ieder onbewerkte/bewerkte CD erin + 3e persoon voor schakelen tussen de bronnen te organiseren was me teveel moeite).

De CD is een medium dat informatie opslaat in putjes, niet in magnetisme. Deze putjes kunnen we nu al meer dan 20 jaar foutloos uitlezen en de afgelopen jaren zelfs onder de meest embarmelijke omstandigheden (denk maar aan ESP uitgeruste discmans).

Hoi S884 (noem mij maar Prop),

Je zegt dat het al 20 jaar mogelijk is een CD foutloos uit te lezen. Doe mij zo'n cd-speler alsjeblieft, ik heb hem nog niet gevonden. Ik zit nu nog opgescheept met een blijkbaar overbodige foutcorrectie die corrigeert aan de hand van ingebouwde logaritmes...(= ontrouw aan de feitelijke gemiste putjes).

Maw: ik denk dat we al 20 jaar de CD redelijk uit kunnen lezen met als gevolg dat er iets uitkomt wat op muziek lijkt. Want op het moment dat we muziek horen, zegt nog niet dat de CD foutloos wordt uitgelezen.

Overal vind foutcorrectie plaats, ook in Discmans met ESP. De eerste cd-speler die zonder foutcorrectie kan werken, moet ik nog tegenkomen.

Ook het effect van magnetisme is hiermee nog in de race, want wat redelijk is kan beter...

Ik wil geen nieuwe discussie opstarten, want daarvoor is het originele topic nog te interessant! Ben alleen benieuwd of jij het met iets uit mijn tekst eens kan zijn. :D (Ik heb je verders hoog in het vaandel staan hoor, serieus)

Je zegt dat het al 20 jaar mogelijk is een CD foutloos uit te lezen. Doe mij zo'n cd-speler alsjeblieft, ik heb hem nog niet gevonden. Ik zit nu nog opgescheept met een blijkbaar overbodige foutcorrectie die corrigeert aan de hand van ingebouwde logaritmes...(= ontrouw aan de feitelijke gemiste putjes).

)

Dag Prop,

De definitie van 'foutloos uitlezen' zoals die van toepassing is op audio, is 'dan en slechts dan' na foutcorrectie. Een CD speler gebruikt voor 8 bits aan data 14 bits op een CD, (zoek eens op CIRC) en slechts die 8 bits zijn relevant. Of die 14 bits foutloos worden uitgelezen is niet relevant; het gaat erom dat het foutcorrectiesysteem die 8 data-bitjes foutloos 'herleidt' uit de CD. ALs dat het geval is, heb je alle audio-data uit de CD foutloos uitgelezen. Dat doen alle CD spelers, ook de allergoedkoopste. En dat brengt mij bij een vraag: waar heb jij een CD speler voor nodig die alle 14 bitjes foutloos uitlezen kan? Voor audiotoepassingen in ieder geval niet.

)

Dag Prop,

De definitie van 'foutloos uitlezen' zoals die van toepassing is op audio, is 'dan en slechts dan' na foutcorrectie. Een CD speler gebruikt voor 8 bits aan data 14 bits op een CD, (zoek eens op CIRC) en slechts die 8 bits zijn relevant. Of die 14 bits foutloos worden uitgelezen is niet relevant; het gaat erom dat het foutcorrectiesysteem die 8 data-bitjes foutloos 'herleidt' uit de CD. ALs dat het geval is, heb je alle audio-data uit de CD foutloos uitgelezen. Dat doen alle CD spelers, ook de allergoedkoopste. En dat brengt mij bij een vraag: waar heb jij een CD speler voor nodig die alle 14 bitjes foutloos uitlezen kan? Voor audiotoepassingen in ieder geval niet.

Oh, dan snap ik het niet goed, want ik was altijd in de veronderstelling dat alle (16-bits) op een cd belangrijk zijn. Jij zegt dus dat er maar 8 daarvan belangrijk zijn, wat doen die andere 8 dan?

Een perfect uitgelezen cd NA foutcorrectie, zeg jij. Is het niet wenselijk om g

)

Dag Prop,

Oh, dan snap ik het niet goed, want ik was altijd in de veronderstelling dat alle (16-bits) op een cd belangrijk zijn. Jij zegt dus dat er maar 8 daarvan belangrijk zijn, wat doen die andere 8 dan?

Ik heb verder ook de ballen verstand van digitale techniek hoor, maar ik denk dat die andere 8 ter controle van die 8 'belangrijke' bits fungeren. Parity-bits en andere trucendozen waarschijnlijk? :unsure:

[edit]S0000884 is me net voor. En hij heeft waarschijnlijk een betere uitleg ;):D [/edit]

Als een foutcorrectie ervoor kan zorgen dat een cd perfect wordt uitgelezen, waarom zou je dan de moeite doen om een loopwerk te gaan bouwen die die zonder foutcorrectie kan?

:D Dat kan helemaal niet eens. Een CD werkt niet zonder een CIRC-foutcorrectiesysteem dus in IEDER loopwerk is dit ingebouwd (red book).

Als een foutcorrectie ervoor kan zorgen dat een cd perfect wordt uitgelezen, waarom zou je dan de moeite doen om een loopwerk te gaan bouwen die die zonder foutcorrectie kan?

:D Dat kan helemaal niet eens. Een CD werkt niet zonder een CIRC-foutcorrectiesysteem dus in IEDER loopwerk is dit ingebouwd (red book).

Reden te meer om je niet blind te staren op loeizware loopwerken dus :D

Ps. je ziet maar weer: ik kan me beter met energietechniek bezig houden ;)

loeizware loopwerken

Een perfecte datastroom wordt al gegenereerd door bijv. een usb-stick van 20 gram.

Ja ok, maar daarin beweegt niks. Kan me voorstellen dat dat meer problemen geeft t.a.v. uitlezing. Als ik als een idioo met m'n cd-speler ga lopen schudden, houdt ie er (na enige tijd) wel mee op. De uitlezing stokt dus... Een USB-stick kun je mee gooien tot je een ons weegt. Die blijft bitjes uitpoepen (mits je 'm erom vraagt natuurlijk). Tenzij je echt de hardware stuk maakt natuurlijk...

loeizware loopwerken

Een perfecte datastroom wordt al gegenereerd door bijv. een usb-stick van 20 gram.

Ja ok, maar daarin beweegt niks. Kan me voorstellen dat dat meer problemen geeft t.a.v. uitlezing. Als ik als een idioo met m'n cd-speler ga lopen schudden, houdt ie er (na enige tijd) wel mee op. De uitlezing stokt dus... Een USB-stick kun je mee gooien tot je een ons weegt. Die blijft bitjes uitpoepen (mits je 'm erom vraagt natuurlijk). Tenzij je echt de hardware stuk maakt natuurlijk...

sony.jpg

Nou ja dan maar even iets waarin een CD beweegt. Zal eens 100 gram wegen. Je zult een flink potje moeten voetballen met dit apparaat vooraleer ie niet meer werkt; hij buffert de data namelijk ook nog.

loeizware loopwerken

sony.jpg

Nou ja dan maar even iets waarin een CD beweegt. Zal eens 100 gram wegen. Je zult een flink potje moeten voetballen met dit apparaat vooraleer ie niet meer werkt; hij buffert de data namelijk ook nog.

Ja, ik heb ook zoiets. Een Philips Expanium. Met mp3's heeft ie meer dan genoeg buffer om zonder enig probleem muziek weer te geven tijdens het lopen en zelfs rennen. Maar gewone cd's willen helaas nog wel eens overslaan...

Dat is de 8 uit 14 EFM encoding. Maar dat genereert nog steeds foute uitlezingen en heeft niet zoveel met de error correctie maken. Het heeft meer te maken met het verwijderen van de DC component uit de digitale datastroom en levert een robuustere uitlezing dan zonder EFM encoding.

Om error correctie toe te kunnen passen staat de data ook nog eens met Cross-Interleaved Reed-Solomon Coding op het zilveren schijfje.

;)

Ik dacht ik leg het uit zodat de leek het begrijpt :(

Maar goed even preciezer: CIRC beslaat natuurlijk veel meer dan EFM, dat betekent echter niet dat zonder data redundance foutcorrectie toegepast kan worden. CIRC werkt niet zonder extra databits. In jouw link noemen ze het check bits maar goed dat achtte ik niet relevant. Van een DC component in de digitale datastroom heb ik nog nooit eerder gehoord (ik ben te lui om dat na te zoeken). Wat ik me wel herinner, is dat het teruggekaatste laser lichtsignaal wordt beoordeeld op overgangen (put naar niet-put of andersom) en niet op absolute waarden. Dat levert een robuustere uitlezing op bij verschillende afstanden tot de laser.

Beste S000.......,

Ik waardeer je poging om iets uit te leggen maar het Redbook in 10 zinnen samenvatten ??? Dan zou dat rooie boek ook wel wat dunner kunnen :D

Overigens lijkt mij dat Hear tamelijk zinloos want degenen die het snappen weten al hoe dat in elkaar steekt en de rest kan er waarschijnlijk geen touw aan vast knopen.

;)

Het is zo gemakkelijk om iets af te kraken of er de draak mee te steken.

Tja, Furutech maakt het 'ons' ook wel erg makkelijk, vind je niet? ;)

Furutech maakt het jullie heel erg moeilijk bedoel je?

Anders was dit onderwerp allang van de baan of niet soms?

Of is het soms tijd verdrijf?

degenen die het snappen weten al hoe dat in elkaar steekt en de rest kan er waarschijnlijk geen touw aan vast knopen.

Tja degenen die snappen hoe cd werkt zijn meteen genezen van demagnetiseerders en jitterkoorts. Dus als iemand het in simpele woorden kan uitleggen zou dat erg nuttig zijn.