Pjotr Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 @Henrie, En niet alleen CD's maar ook vinyl en kabels en je stalen zenuwen niet te vergeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 het probleem is meer dat sommigen het horen en sommigen niet. dat gaat elkaar nooit overtuigen. Dat is niet helemaal waar. Als een groep mensen nu eens blind(!) kan aantonen dat ze verschil horen tussen gedemagnetiseerde en niet-gedemagnetiseerde cd's (verschil dus; niet welke beter of slechter is), dan is waarschijnlijk iedereen wel overtuigd. Ook de techneuten die (nu) geen heil zien in dit ding. Die kunnen dan eens flink op zoek naar een verklaring... ABSOLUUT! Zodra uit een betrouwbare test lijkt dat demagnetiseren de klank van CD's verbetert zal ik overwegen zo'n ding te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. ga maar voor mijn CD speler zitten met 2 identieke CD's (dan zie ik niet wat je doet), dan zeg ik bij nr twee wel of je dezelfde of een andere draait dan nr 1. als je dit als aantonen aan wil nemen. en na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. in een rustige kamer met opnames die ik goed ken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. ga maar voor mijn CD speler zitten met 2 identieke CD's (dan zie ik niet wat je doet), dan zeg ik bij nr twee wel of je dezelfde of een andere draait dan nr 1. als je dit als aantonen aan wil nemen. en na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. in een rustige kamer met opnames die ik goed ken. groet Zou jij niet ook al eens zoiets gaan doen met S0000884? Maar dan met ingevroren cd's of zo. Of met groene randjes... Is dat nog doorgegaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. ga maar voor mijn CD speler zitten met 2 identieke CD's (dan zie ik niet wat je doet), dan zeg ik bij nr twee wel of je dezelfde of een andere draait dan nr 1. als je dit als aantonen aan wil nemen. en na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. in een rustige kamer met opnames die ik goed ken. groet Dat wil ik meemaken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. ga maar voor mijn CD speler zitten met 2 identieke CD's (dan zie ik niet wat je doet), dan zeg ik bij nr twee wel of je dezelfde of een andere draait dan nr 1. als je dit als aantonen aan wil nemen. en na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. in een rustige kamer met opnames die ik goed ken. groet Dat wil ik meemaken! Zet eens zo'n test met hem op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 jawel, ik hou het beperkt tot mijn waarneming: het verschil was hoorbaar (niet alleen gedemagnetiseerd voor de duidelijkheid). bij horen van een eerste passage oordeelde ik te snel, meende ik dat dat de bewerkte CD was. dat toont mij iig aan dat geheugen voor geluid lastig is. hij mocht vervolgens kiezen (zonder dat ik het zag) om dezelfde of het andere exemplaar te draaien, en bij horen van de 2e passage kon ik aangeven dat het de andere was. en wel de bewerkte. helaas was de tijd beperkt toen, was wel een leuk experiment. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 nou je weet waar de PB'tjes naartoe moeten .... Delft is de woonplaats. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 mei 2006 Author Report Share Posted 5 mei 2006 even kleur bekennen: ik hoor het dus duidelijk. daarmee zeg ik niet dat het te horen is, alleen dat ik het hoor, maar op die formulering komt vast ook een berg commentaar. Wat je stelt zul je vast menen, maar waar het om gaat is dat er objectief, meetbaar en reproduceerbaar aangetoond wordt d Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. (...) na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. (...) Dat wil ik meemaken! Zet eens zo'n test met hem op... Dat wordt op Hifi-forum al gedaan, zie dit en dit topic. Er wordt aldaar ook gediscussieerd over het (al dan niet) hoorbare effect van inspelen; zie hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 ja dat verschil aantonen is althans bij mij geen probleem. ga maar voor mijn CD speler zitten met 2 identieke CD's (dan zie ik niet wat je doet), dan zeg ik bij nr twee wel of je dezelfde of een andere draait dan nr 1. als je dit als aantonen aan wil nemen. en na even doorluisteren wijs ik dan ook de gedemagnetiseerde CD aan. in een rustige kamer met opnames die ik goed ken. Ok vraag: (niets achterliggend of ironisch bedoeld) maar hoe verklaar je dan dat toen wij dat deden bij jou thuis dat je vrij snel, nadat ik bij een dergelijke test jouw CD erin stopte, je vrij overtuigd zei dat dit mijn (onbewerkte niet gedemagnetiseerde) CD was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 helaas was de tijd beperkt toen, was wel een leuk experiment. 2 samples hadden we genomen; waarvan 1 foute en een goede beoordeling, hier valt statistisch niets uit op te maken; en inderdaad was er tijdgebrek want ik moest de trein weer nemen naar Enschede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Ok vraag: (niets achterliggend of ironisch bedoeld) maar hoe verklaar je dan dat toen wij dat deden bij jou thuis dat je vrij snel, nadat ik bij een dergelijke test jouw CD erin stopte, je vrij overtuigd zei dat dit mijn (onbewerkte niet gedemagnetiseerde) CD was? hoe scherp, de spijker op zijn kop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 helaas was de tijd beperkt toen, was wel een leuk experiment. 2 samples hadden we genomen; waarvan 1 foute en een goede beoordeling, hier valt statistisch niets uit op te maken Je moet zoiets inderdaad met veel meer samples doen. En dan ook meer dan 50% goed benoemen. Hoeveel precies, dat weet ik niet. Ik heb geen verstand van statistiek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Je moet zoiets inderdaad met veel meer samples doen. En dan ook meer dan 50% goed benoemen. Hoeveel precies, dat weet ik niet. Ik heb geen verstand van statistiek... Je berekent gewoon hoe groot je correllatie is tussen wat je hoort en wat werkelijk gebeurt. Heb je alles fout, dan heb je dus, net als bij alles goed 100% correllatie en kun je het verschil horen. Heb je bijv. 90 % fout of goed, dan is deze correllatie al iets minder en bij bijv 20 metingen 46 procent goed, dan is de kans dat je zit te gokken (anders gezegd, de kans dat je beoordelingen op toeval berusten en niet op hetgeen echt gebeurt) zeer dicht tegen de 100 procent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Je moet zoiets inderdaad met veel meer samples doen. En dan ook meer dan 50% goed benoemen. Hoeveel precies, dat weet ik niet. Ik heb geen verstand van statistiek... Je berekent gewoon hoe groot je correllatie is tussen wat je hoort en wat werkelijk gebeurt. Heb je alles fout, dan heb je dus, net als bij alles goed 100% correllatie en kun je het verschil horen. Heb je bijv. 90 % fout of goed, dan is deze correllatie al iets minder en bij bijv 20 metingen 46 procent goed, dan is de kans dat je zit te gokken (anders gezegd, de kans dat je beoordelingen op toeval berusten en niet op hetgeen echt gebeurt) zeer dicht tegen de 100 procent. Ok, das vrij simpel dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Ook ik heb het gehoord en ik weet dat het niet kan dus of het tussen de oren zit ? Ik weet het niet maakt ook niets uit. Zelf heb ik niet zo'n ding en ik hoef niet zo'n ding te veel gedoe,maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die dit als verbetering ervaren zo'n ding aanschaffen je hoeft ook niet alles uit te kunnen leggen of te snappen dat maakt het leven zelfs een stuk leuker Tweaken is een verlengstuk van de audiohobby en met z'n alle hier hebben we toch allemaal een audio tic ,wat doen we anders hear? Er zijn ook verschillende paden die mensen bewandelen dat houd het ook leuk en interessant Voor sommigen is hifi puur theorie, electronica voor de ander gaat het alleen over geluid of zelfs,........ muziek en dan gaan er factoren meewerken die mensen emotioneel aangrijpen dan ga je geen verklaringen meer zoeken. Die wil je helemaal niet weten en dit speelt zich ook allemaal af tussen de oren. Hoe je je doel ook bereikt, het gaat om de muziek beleving en dat is voor iedereen anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 je hoeft ook niet alles uit te kunnen leggen of te snappen dat maakt het leven zelfs een stuk leuker Nou, dat verschilt nogal per persoon denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 helaas was de tijd beperkt toen, was wel een leuk experiment. 2 samples hadden we genomen; waarvan 1 foute en een goede beoordeling, hier valt statistisch niets uit op te maken Je moet zoiets inderdaad met veel meer samples doen. En dan ook meer dan 50% goed benoemen. Hoeveel precies, dat weet ik niet. Ik heb geen verstand van statistiek... Om 't statistisch een beetje representatief te houden zou je de opzet kunnen doen: [*]Men neme 30 CD's, van elke titel 2 exemplaren [*]Van elke titel wordt vantevoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 (...)of het tussen de oren zit ? Ik weet het niet maakt ook niets uit. (...) ik kan me goed voorstellen dat mensen die dit als verbetering ervaren zo'n ding aanschaffenje hoeft ook niet alles uit te kunnen leggen of te snappen dat maakt het leven zelfs een stuk leuker Ik ga geen EUR 400 uit de knip trekken voor een apparaat dat iets schijnt te doen wat feitelijk helemaal niet kan (namelijk iets demagnetiseren wat niet gemagnetiseerd is) en alleen maar illusies cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 dat vind ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 grappig dan s000084 dat je zelf exact goed gokte? hoewel je later tegen iemand anders ontkende enig verschil te hebben gehoord. maar dat is slechts hear-say. de vraag was of je verschil hoort. dat is dus zo. ik gaf zelf al aan dat blijkbaar geheugen voor geluid niet goed genoeg is om met het eerste stukje aan te geven WELKE het was. stop de vlaggetjes maar weer weg dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 de vraag was of je verschil hoort. dat is dus zo. Nee. De kans dat je 2 uit 2 gokt is 25%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 en zijn vier keer? a-b-a-b? precies goed gegokt. uitstekend gehoor. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 grappig dan s000084 dat je zelf exact goed gokte? hoewel je later tegen iemand anders ontkende enig verschil te hebben gehoord. maar dat is slechts hear-say. Ik gokte inderdaad. Een werkelijk verschil was er voor mij niet. Let wel: ik zeg niet dat ik verschillen niet hoor (in mijn belevenis), ik zeg echter wel dat ik, met een andere gemoedstoestand, net zo goed wat anders kan horen en dat er dus geen meetbaar, echt bestaand verschil aan ten grondslag ligt. Keiharde uitspraken zonder heel veel samples kun je toch nooit doen, echter op basis van logisch redeneren wel. De CD is een medium dat informatie opslaat in putjes, niet in magnetisme. Deze putjes kunnen we nu al meer dan 20 jaar foutloos uitlezen en de afgelopen jaren zelfs onder de meest embarmelijke omstandigheden (denk maar aan ESP uitgeruste discmans). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts