record marc Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Alle (kleine) elco's van mijn monoblokken zijn vervangen. Was echt noodzakelijk.... Er zitten nog wel de originele voedingselco's in, 2 per blok van 68.000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 mijn eindversterker (Electrocompaniet AW250) is nu 18 jaar, en bij controle vorig jaar bestond niet de indruk dat de grote condensatoren in de voeding al aan hun eindje zijn. ook gehoorsmatig wordt het ding (door mij en andere) nog steeds als bijvoorbeeld erg dynamisch ervaren, en ademtekort kent ie ook nog niet. daarbij geldt dat de versterker al 18 jaar continue aan staat. of dat de levensduur langer of korter staat weet ik niet (inschakelen bij dit ding leidt vaak tot stoppen of zekeringen die eruit gaan). als ze wel vervangen moeten worden ben ik financieel zuur ... 12x10.000uF met 80v meen ik. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Als ze wel vervangen moeten worden ben ik financieel zuur ... 12x10.000uF met 80v meen ik. groet Ja dat wordt minimaal 30 euro! Of meer natuurlijk... (Meer is op een of andere manier wel altijd makkelijker ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Er wordt gezegd dat de kwaliteit van elco's met de jaren toeneemt. Bedoel je hiermee dat elco's beter worden naarmate ze ouder worden (zoals 'goede wijn')? Dat lijkt me niet namelijk. Elco's slijten door warmte. Als ze dicht bij een warm onderdeel in de kast zitten (koelblokken of zo), of als ze veel stroom moeten leveren, dan worden ze dus warm en slijten ze. Ze drogen dan uit en dat gaat ten koste van de capaciteit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
record marc Posted 5 mei 2006 Author Report Share Posted 5 mei 2006 Bedoel je hiermee dat elco's beter worden naarmate ze ouder worden .... nee ik bedoel de produktiekwaliteit: de kennis en kunde van de fabrikanten om ze beter te maken, lagere ESR, kwaliteit vd onderdelen, etc ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Bedoel je hiermee dat elco's beter worden naarmate ze ouder worden .... nee ik bedoel de produktiekwaliteit: de kennis en kunde van de fabrikanten om ze beter te maken, lagere ESR, kwaliteit vd onderdelen, etc ... Gelukkig Het zal per fabrikant en type wel verschillen of een nieuwe ook echt beter is dan de oude die er nu in zitten. Maar ik denk wel dat men nu betere kan maken dan vroeger... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Na 15 jaar lopen de elco's wel op hun einde. Hun capaciteit neemt langzaam af omdat het electroliet langzaam verdroogt. Rimpelstroom en hoge temperaturen versnellen dit proces. Roederstein elco's zijn gelukkig de minste niet, en als je liever wil wachten, dan denk ik dat je huidige elco's nog wel een paar jaartjes kunnen. In de loop der tijd zijn de productieprocessen wel beter geworden, en fabrikanten hebben meer grip op het proces, waardoor specificaties als levensduur, ESR en rimpelstroom verbeterd zijn. Ik ben niet bekend met het merk Kendeil, maar ik weet wel dat Vishay BC kwalitatief erg goede elco's maken. Ze zijn dan ook niet de goedkoopste. Vishay BC Components was vroeger Philips, en de grote modellen worden (nog een tijdje) geproduceerd in Zwolle. Je kan proberen de prijs te drukken door te vragen of je ze fabriek-af mag kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Ik heb begrepen dat je elco's ook kunt "reformen". Weet echter niet wat je daar nu van moet verwachten http://www.vcomp.co.uk/tech_tips/reform_caps/reform_caps.htm http://www.diyaudio.com/forums/showthread....7417&highlight= http://www.diyaudio.com/forums/showthread....1056&highlight= of anders http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2012735.htm (maar die zijn niet voor 105 gr C) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Condensatoren die lang stil staan (nieuw of oud, maakt niet uit) lijken te degraderen. Dat is een ander proces dan het degraderen door gebruik, of degraderen door leeftijd. De laatste twee heb ik in mijn vorige post uitgelegd; het het elektroliet droogt uit. Dit proces is onomkeerbaar. Bij stilstaande elco's heeft het elektroliet de neiging zich te hechten aan de aluminiumfolie. Vergelijk het een beetje met het sulfateren van een loodaccu door ouderdom. Als je een elco hebt die enige tijd stil heeft gelegen, kan je het elektroliet "losweken" van de folie, waardoor lekstroom en ESR weer verbeteren. Dit proces heet reformeren. Je brengt de gespecificeerde maximale spanning aan over de elco, via een hoogohmige weerstand (enkele honderden kilo-ohms tot een mega-ohm) Je kan de lekstroom nu eenvoudig meten over de weerstand, en als deze in de buurt komt van de gespecificeerde lekstroom is de elco gereformeerd. Als de lekstroom te hoog blijft, is de elco oud of zelfs te oud. TIP: vergeet niet dat de multimeter intern ook een hooghmige meetweestand heeft om spanning te meten. Deze interne weestand komt parallel te staan met de weerstand in je eigen reformeeropstelling. Omdat je eigen weerstand ook een hoogohmig is, kan de meting afwijken van de realiteit. Zoek in de handleiding van je multimeter de interne weerstand op en corrigeer de meting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Bedankt voor de uitleg. Ik wil op deze maniet een 20 tal BCC elco's behandelen (omdat ze 3 jaar op de plank liggen, sorry Sodejuu ). Kun je er meerdere tegelijk doen (in serie), of is het beter om ze 1 voor 1 te hervormen (reformen)? Alsd ik dit mag geloven The process of reforming an old aluminum electrolytic capacitor consists of the application of rated voltage, through a resistor, for a period equal to five minutes plus one minute per month of storage. Moet ik 5 + 36 = 41 minuten de spanning erop zetten (60 v DC ofzo). Dat gaat met 1 voor 1 even duren. Overigens kan ik hiervoor een variac gebruiken, met daar achter een brugcel, als spanningsbron? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Ik ben niet bekend met het merk Kendeil, maar ik weet wel dat Vishay BC kwalitatief erg goede elco's maken. Ze zijn dan ook niet de goedkoopste. Vishay BC Components was vroeger Philips, en de grote modellen worden (nog een tijdje) geproduceerd in Zwolle. Je kan proberen de prijs te drukken door te vragen of je ze fabriek-af mag kopen. Kendeil Elco's zijn in de verschillende typen ongeveer gelijkwaardig aan Vishay BC elco's. En op zich zou je kunnen vragen of je ze af fabriek mag kopen, of vraag eens aan een medewerker daar, vroeger (philips tijdperk) was dat geen enkel probleem, als je daar wel eens kwam voor werkzaamheden van een ander bedrijf, kwamen ze soms wel eens naar je toe of je niet elco's wilde kopen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 7 mei 2006 Report Share Posted 7 mei 2006 Kun je er meerdere tegelijk doen (in serie), of is het beter om ze 1 voor 1 te hervormen (reformen)? Dat zal wel gaan. Vooropgesteld dat alle elco's van hetzelfde fabrikaat, capaciteit en type zijn, en min of meer even oud zijn. Verschillende elco's zou ik wel apart behandelen. Enneh, parallel zetten dan heh Overigens kan ik hiervoor een variac gebruiken, met daar achter een brugcel, als spanningsbron? Neen. Het moet een gestabiliseerde, rimpelarme spanning zijn. Verder denk ik (maar dat kan ik niet onderbouwen) dat het verstandig is om de spanning langzaam op te voeren in plaats van in een keer voluit inschakelen. Ondanks de hoogohmige weerstand zou je dan wel eens onbedoeld veel stress op de caps kunnen zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Ha Bouke. Bedankt voor je antwoord weer, Helaas een Laboratorium voeding die 60V aankan. Dat is volgens mij duurder dan nieuwe elco's... Is er niets slims te verzinnen? Bv wat extra afvlak elco's toepassen. Of is de spanings stabilisatie zo essentieel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Hej Duck, Je kan proberen twee labvoedingen in serie te zetten, dat gaat meestal wel goed. Anders kan je natuurlijk ook zelf simpel iets beunen met bijvoorbeeld een LM317 regelIC. paar kleine elko's, keramische capjes, weerstandje en een potmetertje, en om de dissipatie binnen de perken te houden regel je het gros met de variac. Lijkt me niet te moelijk voor iemand die Aleph amps bouwt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 11 mei 2006 Report Share Posted 11 mei 2006 Ik was laatst met mijn buurman bij een reparatie bedrijf in het Noorden des lands om zijn Luxman 550 te laten reviseren. De ervaring van de raparateur was dat voedingselco's vaak iets in capaciteit toenemen vlak voordat ze de geest gaan geven en beginnen te lekken. Zijn ervaring was dat je dus niet met een meting kan bepalen of een elco aan zijn einde is. Kleinere elco's die slecht zijn kan je herkennen aan het bol staan van de elco. De grotere zijn voorzien van een ventiel en beginnen te lekken. Na een jaar of vijftien mag je toch wel eens aan nieuwe gaan denken. Dan ben je toch wel ver over het aantal uren heen dat vaak door de fabrikant wordt gegeven. Groet, Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Na een jaar of vijftien mag je toch wel eens aan nieuwe gaan denken. Dan ben je toch wel ver over het aantal uren heen dat vaak door de fabrikant wordt gegeven. Groet, Matthias. Hmm dat belooft dan niet veel goeds voor mijn 15 jaar oude sony tan 80 versterkers. Een paar jaar geleden heb ik ze getest middels ontladen en dat was van alle elco,s nog gelijk. Dat de elco,s van de negatieve spanning en de positieve gelijk blijven is naar mijn idee toch wel een van de belangerijkste factoren om zo scheef trekken van de versterker te voorkomen. De klank van de versterkers is ook nog steeds dik in orde dus ik laat het nog maar even zo want 8 . 22.000 uf 100 v dat gaat gewoon veel geld kosten. In de tan 80 zitten deze elco,s ook nog eens in een gesloten geheel welke vast zit geschroeft aan het chassis . Met losse elco,s zou dit lastig te realiseren zijn. Alle kleine elco,s van de spanningsversterker heb ik al enige tijd geleden vervangen daar sommige lek waren en van andere was de plastic folie aan het terug trekken een teken dat ze toch wel behoorlijk warm waren geweest. Nu zitten daar 105 graden types van panasonic en bc en dat voldoet prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Tja 36,80 per stuk bij Schuro http://www.schuro.de/preisl-bc154.htm Als je bij ze mag kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 13 mei 2006 Report Share Posted 13 mei 2006 Joi... Ben ik toch blij dat ik nog redelijk goedkoop aan mijn BC's ben gekomen voor mn Aleph 2 Moet ik toch effe showen hoor: 25 stuks 33.000uF/63V [patser modus] [/patser modus] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 13 mei 2006 Report Share Posted 13 mei 2006 haha het Aleph-effect 16x47000uf/63v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 Hoezo Aleph effect... 64x10.000 Slit Foils. Over lastig verkrijgbaar gesproken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 Tja 36,80 per stuk bij Schuro http://www.schuro.de/preisl-bc154.htm Als je bij ze mag kopen. Ik vraag me af hoezo je niet bij Schuro kan kopen. Ik heb tot op heden nog nooit problemen met hun gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 Schuro? Die bestaan volgens mij alleen virtueel. Ik heb gemaild, gebeld, postuiven gestuurd, met de tam-tam, rooksignalen en uiteindelijk het meldpunt voor discriminatie ingeschakeld. Niets hielp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 Daar moet handel inzitten, Sodejuu. Schuro distributeur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 Hoezo Aleph effect... 64x10.000 Slit Foils. Over lastig verkrijgbaar gesproken... haha altijd baas boven baas Maar wel erg mooi Gaan die allemaal in 1 versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 14 mei 2006 Report Share Posted 14 mei 2006 ja Schuro is echt klote. Uiteindelijk heb ik daar spullen besteld via een Duitser die vlakbij woonde. Voordat ik de NL winkels heb ontdekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts