Henri Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Hallo, Ik ben inmiddels verhuisd naar een ander appartement op de 5de verdieping. In mijn oude appartement had ik noodgedwongen mijn platenspeler via een schap aan de muur moeten bevestigen wegens akoustische terugkoppeling. In mijn nieuw appartement had ik even snel op een Ikea-meubeltje mijn apparatuur opgesteld, inclusief de platenspeler. De speakers staan er links en rechts minder dan 1,5 meter vandaan. Overgordijnen heb ik nog niet, ze zijn wel in bestelling ondertussen. Meer dan 25% van de totale muuroppervlakte bestaat uit glas. Op de vloer ligt parket. Ik maakte mij wat betreft akoustische terugkoppeling vooraf grote zorgen en ik zag het ook niet direkt zitten om muurmontage ook hier toe te passen. Nu heb ik van akoustische terugkoppeling helemaal geen last. En dat Ikea-meubeltje staat notabene op 4 wielen. Het valt enorm dat de Thorens TD160 MKII stukken stabieler, sprankelijker, losser, en detailrijker speelt. Nu pas ontdek ik hoeveel verschil mijn Grado Platiinum wood Low-Output verschil maakt in deze speler. Nu pas komt de afregeling die medeforummer Sodejuu zich getroost heeft echt ten gehore. Hoe kan dit nu ? Waarom presteert de speler tegen verwachtingen in beter dan voorheen ? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Moeilijk te zeggen... de hele akoestiek is anders, andere ruimte, andere opstelling, andere vloer en overige aankleding, ander meubel. Teveel factoren die gewijzigd zijn, daardoor wordt het erg lastig datgene er uit te halen dat het meeste voor deze positieve wijziging heeft gezorgd. Even terzijde: als het nu klinkt zoals het zou moeten: vooral niet druk om maken hoe dat nou kwam, gewoon genieten dat het nu goed is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Hallo, Ik ben inmiddels verhuisd naar een ander appartement op de 5de verdieping. In mijn oude appartement had ik noodgedwongen mijn platenspeler via een schap aan de muur moeten bevestigen wegens akoustische terugkoppeling. In mijn nieuw appartement had ik even snel op een Ikea-meubeltje mijn apparatuur opgesteld, inclusief de platenspeler. De speakers staan er links en rechts minder dan 1,5 meter vandaan. Overgordijnen heb ik nog niet, ze zijn wel in bestelling ondertussen. Meer dan 25% van de totale muuroppervlakte bestaat uit glas. Op de vloer ligt parket. Ik maakte mij wat betreft akoustische terugkoppeling vooraf grote zorgen en ik zag het ook niet direkt zitten om muurmontage ook hier toe te passen. Nu heb ik van akoustische terugkoppeling helemaal geen last. En dat Ikea-meubeltje staat notabene op 4 wielen. Het valt enorm dat de Thorens TD160 MKII stukken stabieler, sprankelijker, losser, en detailrijker speelt. Nu pas ontdek ik hoeveel verschil mijn Grado Platiinum wood Low-Output verschil maakt in deze speler. Nu pas komt de afregeling die medeforummer Sodejuu zich getroost heeft echt ten gehore. Hoe kan dit nu ? Waarom presteert de speler tegen verwachtingen in beter dan voorheen ? Henri Ik zou zeggen: niet verder over nadenken. Gefeliciteerd ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 De ruimte is hier voor 99.995% de oorzaak van natuurlijk! Maar een vooruitgang, wat de reden ook is, is natuurlijk mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 mei 2006 Report Share Posted 5 mei 2006 Hallo, Ik ben inmiddels verhuisd naar een ander appartement op de 5de verdieping. In mijn oude appartement had ik noodgedwongen mijn platenspeler via een schap aan de muur moeten bevestigen wegens akoustische terugkoppeling. In mijn nieuw appartement had ik even snel op een Ikea-meubeltje mijn apparatuur opgesteld, inclusief de platenspeler. De speakers staan er links en rechts minder dan 1,5 meter vandaan. Overgordijnen heb ik nog niet, ze zijn wel in bestelling ondertussen. Meer dan 25% van de totale muuroppervlakte bestaat uit glas. Op de vloer ligt parket. Ik maakte mij wat betreft akoustische terugkoppeling vooraf grote zorgen en ik zag het ook niet direkt zitten om muurmontage ook hier toe te passen. Nu heb ik van akoustische terugkoppeling helemaal geen last. En dat Ikea-meubeltje staat notabene op 4 wielen. Het valt enorm dat de Thorens TD160 MKII stukken stabieler, sprankelijker, losser, en detailrijker speelt. Nu pas ontdek ik hoeveel verschil mijn Grado Platiinum wood Low-Output verschil maakt in deze speler. Nu pas komt de afregeling die medeforummer Sodejuu zich getroost heeft echt ten gehore. Hoe kan dit nu ? Waarom presteert de speler tegen verwachtingen in beter dan voorheen ? Henri Hee, Henri, gefeliciteerd! Beter dan andersom toch? . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 mei 2006 Author Report Share Posted 6 mei 2006 Zeker weten. Ben er ook heel blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioCare Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Beste Henri1 De ruimte is echt niet voor bijna 100% de oorzaak ( Niels!!) Waarom denk je dat Dynamic Solutions of Audionord zijn dure BASIS draaitafels demonstreert op vergelijkbare ''tafeltjes'' ?? Doe maar eens een test, thuis, en zet de draaitafel op een glazen rack of op de grond of op een computertafeltje .... Geeft allemaal, grote of kleine, klankverschillen of verbeteringen. Zo speelt een LINN draaitafel ook beter op een ''wankel '' rackje of tafeltje dan op een rigide ,stevig of duur '' solid'' rack. Ra Ra Politiepet!! Veel plezier met je klankverbetering ! Mooi toch Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 6 mei 2006 Report Share Posted 6 mei 2006 Hallo, Ik ben inmiddels verhuisd naar een ander appartement op de 5de verdieping. In mijn oude appartement had ik noodgedwongen mijn platenspeler via een schap aan de muur moeten bevestigen wegens akoustische terugkoppeling. In mijn nieuw appartement had ik even snel op een Ikea-meubeltje mijn apparatuur opgesteld, inclusief de platenspeler. De speakers staan er links en rechts minder dan 1,5 meter vandaan. Overgordijnen heb ik nog niet, ze zijn wel in bestelling ondertussen. Meer dan 25% van de totale muuroppervlakte bestaat uit glas. Op de vloer ligt parket. Ik maakte mij wat betreft akoustische terugkoppeling vooraf grote zorgen en ik zag het ook niet direkt zitten om muurmontage ook hier toe te passen. Nu heb ik van akoustische terugkoppeling helemaal geen last. En dat Ikea-meubeltje staat notabene op 4 wielen. Het valt enorm dat de Thorens TD160 MKII stukken stabieler, sprankelijker, losser, en detailrijker speelt. Nu pas ontdek ik hoeveel verschil mijn Grado Platiinum wood Low-Output verschil maakt in deze speler. Nu pas komt de afregeling die medeforummer Sodejuu zich getroost heeft echt ten gehore. Hoe kan dit nu ? Waarom presteert de speler tegen verwachtingen in beter dan voorheen ? Henri Misschien had je helemaal geen last van akoestische terugkoppeling. Ik snap ook niet waarom het aan de muur schroeven van een platenspeler akoestische terugkoppeling vermindert. Ik zou denken dat het beter is om de platenspeler in een luchtdichte kast te zetten. Vraagje: Hoe stelt men eigenlijk vast dat er sprake is van akoestische terugkoppeling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 mei 2006 Author Report Share Posted 6 mei 2006 Misschien had je helemaal geen last van akoestische terugkoppeling. Ik snap ook niet waarom het aan de muur schroeven van een platenspeler akoestische terugkoppeling vermindert. Ik zou denken dat het beter is om de platenspeler in een luchtdichte kast te zetten. Vraagje: Hoe stelt men eigenlijk vast dat er sprake is van akoestische terugkoppeling? Met akoustische terugkoppeling bedoel ik dat de lage tonen uit de luidspreker via het element opnieuw worden opgevangen. Het geeft een soort van boemerig rondzingen. Treedt op bij iets meer volume. Maar er is meer dan dat, ook bij laag volume. Het detail, de stage, de plaatsing.... Alles is erop vooruitgegaan. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts