Jump to content

CD spelers: ik hoor geen verschil

Harm
 Share

Recommended Posts

Andersom is het ook zo dat bij een blind test de lekkerst vervormende implementatie de voorkeur heeft. Iets met buizen, waarschijnlijk.

Sta je mooi in je hemd met je natuurgetrouwe weergave. Dat willen die audiofielen helemaal niet!

Groet,

Jacco

Sta je mooi in je hemd met je natuurgetrouwe weergave. Dat willen die audiofielen helemaal niet!

Dat is ook een grote drijfveer voor buizenversterkers en platenspelers. Het maakt het volledig onmogelijk om zaken als 'zeer schone voeding' geloofwaardig te verdedigen in dezelfde CD speler als waar je wel bijv. een buis 'voor de klank' inzet. Maar goed audiofilie heeft niet met logisch denken te maken helaas.

Ja, en ik heb ze zelf gemaakt. Een versterker dan. En ik kan niet anders zeggen dat het inderdaad lekkerder klinkt.

Het heeft me heel wat moeite gekost om in te zien dat ik helemaal geen natuurgetrouwe weergave nastreefde. Nu zie ik het als een overwinning.

Groet,

Jacco

Het heeft me heel wat moeite gekost om in te zien dat ik helemaal geen natuurgetrouwe weergave nastreefde.

Ik meen nog steeds een wel een natuurgetrouwe weergave te willen (op een paar smaak-uitzonderingen na). Zou dit trouwens ook niet een reden kunnen zijn waarom een dode akoestiek zo taboe is?

Het heeft me heel wat moeite gekost om in te zien dat ik helemaal geen natuurgetrouwe weergave nastreefde.

Ik meen nog steeds een wel een natuurgetrouwe weergave te willen (op een paar smaak-uitzonderingen na). Zou dit trouwens ook niet een reden kunnen zijn waarom een dode akoestiek zo taboe is?

Het zou een reden kunnen zijn. Zeker.

Het eerste dat mij tegen de borst stuit in zo'n dode ruimte is de "druk" op mijn oren. Ik moet echt eerst wennen aan het dode ervan. Dat kost tijd. Ik blijf mijzelf stug voorhouden dat de dode ruimte de enige juiste is.

Groet,

Jacco

Volgens mij hebben we hier te maken met twee ultieme audiofielen, want volgens mij kenmerken zij zich door de wens alles zo natuurgetrouw in hun woonkamer weergegeven hebben. Door hun streven hierin zijn er sommigen die, om dit te bereiken, tienduizenden euro's uitgeven, echter is dat niet direct een eis om een audiofiel te zijn. Audiofielen willen juist helemaal geen vervorming. Overigens is het wel grappig om te weten dat buizen een belangrijke rol spelen in het vervaardigen van muziek, zo worden ze veel gebruikt in gitaarversterkers, maar ook veel microfoons zitten gewoon buizen.

Maar ik hou er verder ook mee op, werkelijk ieder topic wordt overspoelt met iedere keer precies hetzelfde geleuter van Sjors en Sjimmie. Alleen Ravon ontbreekt nu nog, maar die zal straks ook wel komen want het woordje audiofiel is ergens gevallen, woef woef.....

Mijn aanbod om langs te komen aan Harm wil ik nog even herhalen, verder heb ik het even helemaal gehad met dit forum en zal ik me maar wat meer gaan richten op het HTForum, waar nog wel normaal gediscussieerd kan worden zonder die copy & paste onzin waar we allemaal doodziek van worden.

In een echt dode ruimte krijg je helemaal geen natuurlijke weergave, want ook de mee opgenomen ruimteacoustiek wordt dan teniet gedaan.

Als iets acoustisch dood is, maakt het geen muziek meer. Dat heb ik iig zo ervaren. Een halltijd van ca 0,3 seconden wordt als natuurlijk ervaren en daar is prima muziek bij te luisteren. Halltijden van 0,6 sec en hoger "versmeren" de weergave.

Ik denk ook niet dat de meeste audiofielen een natuurlijke weergave nastreven, hoewel ze dat zelf wel meestal beweren. De meesten streven naar een aangename weergave en dat stellen ze dan gelijk aan een natuurlijke weergave. Of dat zo is? Ik denk het niet, maar het is meoilijk te onderkennen of iets natuurlijk is als je niet bij de opname zelf aanwezig bent geweest. Smaak blijft een grote invloed hebben op de gevoelsmatige natuurlijkheid in een weergave.

Ik streef er ook niet naar om een perfect natuurlijke weergave te krijgen. Het moet mij lekker in de oren klinken en dat mag dan best hier en daar niet zo heel erg realistisch te zijn. Ik denk dat die erkenning de eerste stap is om tevreden naar muziek te kunnen luisteren. Alles om het in jou oren nog mooier te maken, zijn deel van de hobby.

Terug on topic. Ik ken mensen die horen geen verschil tussen cd-spelers. Ik ken er ook die horen wel verschil. Ik heb in eerdere topics aangegeven dat ik bij die laatste groep hoor. Ik ben ook van mening dat er in het digitale gebeuren weinig tot geen hoorbaar verschil is tussen de spelers. 14, 16, 20 of 24 bits maakt volgens mij niks uit dat verschil hoort volgens mij niemand. De verschillen in cd-spelerklank zijn volgens mij terug te voeren naar voeding, opbouw en analoge sectie. Als je de voeding van een cd-speler aanpast (degelijker maakt en meer reserves geeft, zal er aan klankkleur niks veranderen, maar het klankbeeld wordt wel stabieler. Een audiofiel zegt dan dat er "meer rust en precizie" is in de weergave.

De werkelijke klankkleur wordt in grote lijnen bepaald door de analoogsectie. Veel spelers gebruiken eenzelfde concept en vari

In een echt dode ruimte krijg je helemaal geen natuurlijke weergave, want ook de mee opgenomen ruimteacoustiek wordt dan teniet gedaan.

Als iets acoustisch dood is, maakt het geen muziek meer. Dat heb ik iig zo ervaren. Een halltijd van ca 0,3 seconden wordt als natuurlijk ervaren en daar is prima muziek bij te luisteren. Halltijden van 0,6 sec en hoger "versmeren" de weergave.

Ik denk ook niet dat de meeste audiofielen een natuurlijke weergave nastreven, hoewel ze dat zelf wel meestal beweren. De meesten streven naar een aangename weergave en dat stellen ze dan gelijk aan een natuurlijke weergave. Of dat zo is? Ik denk het niet, maar het is meoilijk te onderkennen of iets natuurlijk is als je niet bij de opname zelf aanwezig bent geweest. Smaak blijft een grote invloed hebben op de gevoelsmatige natuurlijkheid in een weergave.

Ik streef er ook niet naar om een perfect natuurlijke weergave te krijgen. Het moet mij lekker in de oren klinken en dat mag dan best hier en daar niet zo heel erg realistisch te zijn. Ik denk dat die erkenning de eerste stap is om tevreden naar muziek te kunnen luisteren. Alles om het in jou oren nog mooier te maken, zijn deel van de hobby.

Terug on topic. Ik ken mensen die horen geen verschil tussen cd-spelers. Ik ken er ook die horen wel verschil. Ik heb in eerdere topics aangegeven dat ik bij die laatste groep hoor. Ik ben ook van mening dat er in het digitale gebeuren weinig tot geen hoorbaar verschil is tussen de spelers. 14, 16, 20 of 24 bits maakt volgens mij niks uit dat verschil hoort volgens mij niemand. De verschillen in cd-spelerklank zijn volgens mij terug te voeren naar voeding, opbouw en analoge sectie. Als je de voeding van een cd-speler aanpast (degelijker maakt en meer reserves geeft, zal er aan klankkleur niks veranderen, maar het klankbeeld wordt wel stabieler. Een audiofiel zegt dan dat er "meer rust en precizie" is in de weergave.

De werkelijke klankkleur wordt in grote lijnen bepaald door de analoogsectie. Veel spelers gebruiken eenzelfde concept en vari

Guest C J
Ik ben al een tijd zoekende naar een upgrade voor mijn Arcam 92 CD Speler. Het kan immers altijd beter zou je denken. Ik heb van alles geprobeerd en vergeleken met mijn eigen speler. Gamut, Meridian 588, G08, NAIM CDX2, Opus 21, Moon name it. Stuk voor stuk spelers die het in de reviews erg goed doen. Volgens mij ligt het niet aan mijn oren. Ik hoor bv wel het verschil tussen diverse buizen (bv Sovtek vs Mullard). Ook mijn vrouw, die ik verdenk betere oren te hebben dan ikzelf, hoort geen verschil tussen de de Arcam en de genoemde spelers. Verkopers reageren op delfde manier als ik de Arcam in de winkel met hun product vergelijk.

Hoe zit dat nu? Is die Arcam nou zo super goed. Worden we met ons allen belazerd. Of is het verschil tussen duur/goed en heel duur/heel goed dusdannig klein dat een invstering van een extra 3000-4000 niet verantwoord is. Herkend iemand dit? Moet ik de stap maken naar 10.000 of hoger?

Wat zou je er van denken om die Arcam eens te laten modden door b.v. Bas de Vries Sound Evolution? Wil je nooit meer iets anders! :);)

Vertel eens wat meer. Dit is nieuw voor me...

Als je die Arcam laat modden door Bas de Vries, is hij daarna zoveel beter, dat hem echt niet terug kent!

Na mod. zet die speler de muziek met zoveel gemak en autoriteit neer, dat je denkt: is dit mijn speler? :)

Neem gewoon cotact op met Bas, en hoor wat hij voor je kan betekenen.

Hij heeft de Arcam van mij ook gemod. en daar heb ik nog nooit ook maar

Guest C J

Wat zou je er van denken om die Arcam eens te laten modden door b.v. Bas de Vries Sound Evolution? Wil je nooit meer iets anders! :)  ;)

Als hij geen verschil hoort zal het in dat geval waarschijnljk ook zo zijn, want bij die mods heb je het ook over kleine wijzigingen.

Het wordt tijd dat jij eens met Bas gaat praten. ;)

Wat zou je er van denken om die Arcam eens te laten modden door b.v. Bas de Vries Sound Evolution? Wil je nooit meer iets anders! :)  ;)

Als hij geen verschil hoort zal het in dat geval waarschijnljk ook zo zijn, want bij die mods heb je het ook over kleine wijzigingen.

Oh ja? Vertel..

Guest C J

Wat zou je er van denken om die Arcam eens te laten modden door b.v. Bas de Vries Sound Evolution? Wil je nooit meer iets anders! :)

Oh ja? Vertel..

Nee, jij neemt contact op met Bas, en daarna vertel jij. :);)

Nee dank je, maar kijk even op zijn site, daar staat aardig in beschreven wat een mod inhoudt. Denk bv. aan elco's, clock en opamps, oftewel, wat die duurdere cd-spelers waarschijnlijk standaard hebben, oftewel, de verschillen zijn net zo groot cq. klein.

Maar ik hou er verder ook mee op, werkelijk ieder topic wordt overspoelt met iedere keer precies hetzelfde geleuter van Sjors en Sjimmie. Alleen Ravon ontbreekt nu nog, maar die zal straks ook wel komen want het woordje audiofiel is ergens gevallen, woef woef.....

Mijn aanbod om langs te komen aan Harm wil ik nog even herhalen, verder heb ik het even helemaal gehad met dit forum en zal ik me maar wat meer gaan richten op het HTForum, waar nog wel normaal gediscussieerd kan worden zonder die copy & paste onzin waar we allemaal doodziek van worden.

Arjen,

Als het jou een prettig gevoel geeft mag je mij voortaan ook best de schuld geven als het weer eens regent of als de beurskoersen omlaag gaan.

Guest C J

Wat zou je er van denken om die Arcam eens te laten modden door b.v. Bas de Vries Sound Evolution? Wil je nooit meer iets anders! :)

Ofwel, je durft het niet aan! <_<

Ik begrijp dat jij helemaal weg bent van zijn mods, maar dan hoef je het mij nog niet op te dringen. Ik weet heus wel wat zijn mods zijn, dus wat begin je nou over durven?

Guest C J

Ik begrijp dat jij helemaal weg bent van zijn mods, maar dan hoef je het mij nog niet op te dringen. Ik weet heus wel wat zijn mods zijn, dus wat begin je nou over durven?

Daar was je weer. :)

Bij de meesten is het zo dat, wanneer ze het niet aandurven, zij zich afzetten tegen dit soort zaken. Net zoals jij je afzet tegen een bepaalde (dure) interlink. ;)

Alleen op die site kijken brengt niet zo veel, w

Bij de meesten is het zo dat, wanneer ze het niet aandurven, zij zich afzetten tegen dit soort zaken. Net zoals jij je afzet tegen een bepaalde (dure) interlink. ;)

Guest C J

Guest C J
Waarom zou je ook iets willen modificeren als het goed klinkt.

En het "wauw-effect" is meestal na een paar weken wel weer verdwenen, of het apparaat belandt op Marktplaats.nl.

Ik zie daar het ene gemodificeerde apparaat na de ander voorbij komen.

"dankzij de nieuwe modificatie klinkt de CD-speler ronduit schitterend"

En toch staat hij te koop. Vaak al na een paar weken of maanden. ;)

Groeten

Edwin

Niet die van mij! Omdat een standaard speler beslist niet die autoriteit in muziekweergave heeft zoals en perfect gemodde.!

Over het algemeen zijn die Ebay apparaten die, van mensen, die nooit anders doen dan kopen en verkopen.

Guest C J
Wat doen die mods eigenlijk? Is dat meetbaar?

Nee, maar wel hoorbaar.

Ik vind vele CD-spelers na modificatie veel te tam en te rustig klinken. Het klinkt dan wel heel schoon, maar de levendigheid is dan vaak verdwenen. Het "spettert" vaak niet meer.

De meeste modificatie's vind ik ronduit een mislukking.

Groeten

Edwin

Mis! Laat je speler modden door Bas, dan oordeel je anders! ;)

Waarom zou je ook iets willen modificeren als het goed klinkt.

En het "wauw-effect" is meestal na een paar weken wel weer verdwenen, of het apparaat belandt op Marktplaats.nl.

Ik zie daar het ene gemodificeerde apparaat na de ander voorbij komen.

"dankzij de nieuwe modificatie klinkt de CD-speler ronduit schitterend"

En toch staat hij te koop. Vaak al na een paar weken of maanden. ;)

Groeten

Edwin

Niet die van mij! Omdat een standaard speler beslist niet die autoriteit in muziekweergave heeft zoals en perfect gemodde.!

Over het algemeen zijn die Ebay apparaten die, van mensen, die nooit anders doen dan kopen en verkopen.

Als je tevreden bent, dan is het ook goed. :)

Maar ik vind dat een apparaat dat gemodificeerd is, vaak anders klinkt en niet beter.

In mijn oren is een modificatie pas echt geslaagd, als het apparaat zijn klankidentiteit behoud, maar na modificatie nog meer details weergeeft. Of meer rust met behoudt van details.

Vaak heeft een modificatie de nare bijwerking, om het kind met het badwater weg te gooien. Je gooit de positieve eigenschappen overboord, en krijgt er soms een paar positieve eigenschappen voor terug.

Groeten

Edwin