Jump to content

CD spelers: ik hoor geen verschil

Harm
 Share

Recommended Posts

Om weer even van het gebrabbel van Sjors en Sjimmie af te zijn weer even on-topic nu.

Harm (de persoon die dit topic heeft gestart 30 pagina's terug) was afgelopen zondag middels een barre, hachelijke tocht met de trein en zijn cd-speler (Arcam) onder zijn arm in Purmerend belandt om de proef op de som te nemen met een direct vergelijk tov een Opera Consonance Droplet.

Ik zal het houden bij enkel de conclusies. Bij drukke muziekstukken was er weinig verschil waar te nemen tussen de spelers, al vond ik de Arcam zelf een beetje aan de scherpe kant, maargoed, daar kon nog over getwist worden.

Met rustigere opnames

.... en we konden eigenlijk niet tot een andere conclusie komen dat er een ander component in zijn set moest zijn die de beperkende factor moest zijn en die ervoor zorgt dat de extra kwaliteit van de speler niet benut worden, of in ieder geval niet hoorbaar gemaakt worden.

Vanzelfsprekend.

Wat zou Sjors ervan vinden?

.... en we konden eigenlijk niet tot een andere conclusie komen dat er een ander component in zijn set moest zijn die de beperkende factor moest zijn en die ervoor zorgt dat de extra kwaliteit van de speler niet benut worden, of in ieder geval niet hoorbaar gemaakt worden.

Vanzelfsprekend.

Wie is Sjimmie? Je hebt het over Sjors, de virtuele kameraad.

Groet,

Jacco

Vanzelfsprekend.

Wie is Sjimmie? Je hebt het over Sjors, de virtuele kameraad.

Groet,

Jacco

Dat weet ik niet. Zal ik Sjimmie zijn? Of laten we hem leuk virtueel? Ik vond het altijd wel een sympathiek ventje. Jij bent hem zeker niet want jij bent professor Barabas en Arjen kan hem ook niet zijn want Arjen heet in het dagelijks leven Sidonia.

(...) De volumeknop wist Harm wel te vinden, we hebben de buurt behoorlijk laten schudden van al dat geweld, het kon hem niet hard genoeg  :D

Klonk de muziek op natuurlijke sterkte nog niet goed genoeg? :blink:

Als iets zo goed klinkt wil je vaak in je enthousiasme alleen nog maar harder zodat je even goed uit je dak kan gaan. En een goede set moet dit ook gewoon aankunnen, de kwaliteit moet op hele harde volumes gewoon in tact blijven. Vervorming op hogere volumes is volgens mij een gebrek aan kwaliteit.

Maar wel leuk die Suske en Wiske's. Ik heb ze allemaal gelezen tot nummer 220 oid. Ze begonnen bij nummer 67 oid, vreemd begin...

Als je de historie kent is dat niet een vreemd begin ;)

In de ruim 50 jaren veranderde er wel iets aan de binnenkant. De oude albums waren ongekleurd. De zwart-wit tekeningen vanuit de krant werden gewoon overgenomen in de boekuitgave. Tussen 1959 en 1967 verschenen de zogenaamde tweekleuren albums. De verhalen werden voorzien van een beetje kleur. Verhalen volledig in kleur, de albums in vierkleuren verschijnen sinds 1967. Bij verzamelaars zijn vooral de oudere verhalen geliefd. Deze albums dragen de nummers 66 en lager. Alle albums met nummers 67 en hoger zijn in vierkleuren. Ook de oude verhalen werden alsnog ingekleurd en verschenen onder een nieuw nummer. Het eerder genoemde Op het eiland Amoras werd zo nummer 68.

De inhoud van de albums week in de beginperiode vaak af van de oorspronkelijke versie van de strip die in de krant verscheen. De allereerste verhalen waren gewoonweg te lang en bij latere verhalen werden nog wel eens verwijzingen naar actuele situatie's die in de krant natuurlijk prima aanslaan verwijderd. Ook tegenwoordig wordt er nog wel eens wat gewijzigd in verhalen.

LINK

Heel leuk. :)

Terug naar vroeger. Ik had, tot vijftien jaar terug, een groot gedeelte compleet.

Inmiddels zijn deze albums "aan flarden gelezen" door neefjes, nichtjes en natuurlijk mijn blagen. ;)

Afscheid van een era... :(

Ik hoor absoluut geen verschil?

Om weer even van het gebrabbel van Sjors en Sjimmie af te zijn weer even on-topic nu.

Harm (de persoon die dit topic heeft gestart 30 pagina's terug) was afgelopen zondag middels een barre, hachelijke tocht met de trein en zijn cd-speler (Arcam) onder zijn arm in Purmerend belandt om de proef op de som te nemen met een direct vergelijk tov een Opera Consonance Droplet.

Ik zal het houden bij enkel de conclusies. Bij drukke muziekstukken was er weinig verschil waar te nemen tussen de spelers, al vond ik de Arcam zelf een beetje aan de scherpe kant, maargoed, daar kon nog over getwist worden.

Met rustigere opnames

Met rustigere opnames

Over welke Arcam's gaat dit?

Over een Arcam CD92.... ik kende deze speler nog niet. Ooit wel eens een 23 van Arcam gehoord, maar ook die kon niet echt boeien en had last van het onprettige digitale randje in het geluid.

Over een Arcam CD92.... ik kende deze speler nog niet. Ooit wel eens een 23 van Arcam gehoord, maar ook die kon niet echt boeien en had last van het onprettige digitale randje in het geluid.

Wat is dat digitale randje dan precies? Kun jij me dat eens goed uitleggen?

Groet,

Jacco

Wat is dat digitale randje dan precies? Kun jij me dat eens goed uitleggen?

Groet,

Jacco

Een Arcam CD92 heeft dat 'digitale' behoorlijk ja. Een CD23 al veel minder (en is behoorlijk muzikaal!). Vrijwel alle spelers in de prijsklasse van de CD23 vind ik echter MINDER goed dan de CD23 zelf.

Het digitale randje, tsja, het is gewoon erg moeilijk om op een forum uit te leggen wat men zoekt en bedoelt. Luister eens naar een straatartiest, strijkers bijvoorbeeld. Daar is enorm veel losheid, de muziek spat van de klankkasten af. Bij de meeste apparatuur zit er iets 'omheen', het is veel agressiever dan in het echt en het komt niet 'los', vooral in het hoog heeft veel apparatuur hier last van. Met veel apparatuur hoor ik zelfs die klankkast amper (resoneren), maar alleen de vlakke toon die van de snaren over lijkt te blijven.

Ik heb hier een Arcam Delta 70.2 staan en die heeft er ook last van. Het klinkt echt als apparatuur, niet als live-muziek. Dat dat laatste met andere spelers mogelijk is heb ik allang ervaren maar hier mis ik nog heel erg het 'zingen' van de noten, het houdt vaak abrubt op. Dat is typisch iets van een cd-speler, goedkope maar goed gematchte platenspelers zijn al veel beter in het laten uitklinken van noten, ze klinken dan ook al veel minder 'digitaal' maar meer zoals live-muziek klinkt... ;)

Maar goed, alleen samen luisteren gaat met dit soort dingen tot duidelijkheid leiden... en zelfs dan zullen er nog meningverschillen blijven bestaan...

Een Arcam CD92 heeft dat 'digitale' behoorlijk ja. Een CD23 al veel minder (en is behoorlijk muzikaal!). Vrijwel alle spelers in de prijsklasse van de CD23 vind ik echter MINDER goed dan de CD23 zelf.

Sebastiaan heeft een CD 23 onderhanden gehad, kwam tot dezelfde conclusie, hetwelk niet wil zeggen dat er niets te verbeteren is......................

Met de klok van deze speler is in ek geval niets mis, valt dan ook behoorlijk op door een betere weergave kwaliteit, goed voorbeeld om aan te tonen dat alle cd spelers hetzelfde klinken :rolleyes:

Ben je nu ook blij?

Dat je weer een in jou ogen slachtoffer hebt gevonden?

Je bent net een klein kind als je de zaak maar kunt verzieken.

Telkens als jij op zo'n manier uit je pan gaat moet ik lachen dus dan ben ik blij.

Ik wens jou ook een fijne dag :)

Maar goed, alleen samen luisteren gaat met dit soort dingen tot duidelijkheid leiden... en zelfs dan zullen er nog meningverschillen blijven bestaan...

Ja. Als ik niet weet waar ik naar moet luisteren is het best lastig om het eens te worden.

Sebastiaan heeft een CD 23 onderhanden gehad, kwam tot dezelfde conclusie, hetwelk niet wil zeggen dat er niets te verbeteren is......................

Met de klok van deze speler is in ek geval niets mis, valt dan ook behoorlijk op door een betere weergave kwaliteit, goed voorbeeld om aan te tonen dat alle cd spelers hetzelfde klinken :rolleyes:

Beste Jitze,

Welke DAC wordt er gebruikt in die CD23? En welke OpApms? Die klok die geloof ik wel.

Groet,

Jacco

De DAC zit op een board hetwelk waarschijnlijk van DCS komt, de op-amps zijn AD 797.

:blink:

Bedankt Jitze,

Om te beginnen met die OpAmp AD797. Dat is een zeer serieuze. In technisch opzicht misschien wel de beste die ik ooit gezien heb. Gevouwen cascode als tussentrap, echt hoogfrequent. Ik heb er eens aan gemeten en out of the box heeft ie een vervorming van -100 to -90 dB, en dat is bijzonder. Er zit een compensatieregeling (neutralisatie) waardoor ie op -120 dB THD (volgens datasheet) kan komen. Full power bandbreedte 280 kHz bij 20 Vtt (!) en slew rate van 20V/us. En dat alles bijna ruisloos. Ik zeg jou een ding: dat kan ik niet maken met discrete componenten...

Dan die DAC, dat is dus hetgeen overblijft want aan die OpAmp ligt het echt niet. Ik ga daar eens naar zoeken.

Groet,

Jacco

Ik ben al een tijd zoekende naar een upgrade voor mijn Arcam 92 CD Speler. Het kan immers altijd beter zou je denken. Ik heb van alles geprobeerd en vergeleken met mijn eigen speler. Gamut, Meridian 588, G08, NAIM CDX2, Opus 21, Moon name it. Stuk voor stuk spelers die het in de reviews erg goed doen. Volgens mij ligt het niet aan mijn oren. Ik hoor bv wel het verschil tussen diverse buizen (bv Sovtek vs Mullard). Ook mijn vrouw, die ik verdenk betere oren te hebben dan ikzelf, hoort geen verschil tussen de de Arcam en de genoemde spelers. Verkopers reageren op de zelfde manier als ik de Arcam in de winkel met hun product vergelijk.

Hoe zit dat nu? Is die Arcam nou zo super goed. Worden we met ons allen belazerd. Of is het verschil tussen duur/goed en heel duur/heel goed dusdannig klein dat een invstering van een extra 3000-4000 niet verantwoord is. Herkend iemand dit? Moet ik de stap maken naar 10.000 of hoger?

Gelukkig iemand die wel weet hoe je iets moet beluisteren objectief.

Er zijn altijd wel betere dingen te verzinnen op wat je zelf hebt, m.b.t. cd speler verschillen ik kan me nog iets heugen (ik meen erik klijnsmit) die een keer met zijn speler heeft lopen testen en doen dat er niet veel verschillen waren.

Ikzelf draai met een oude speler 14jr jong oid. En ik vind hetm gewoon opperbest klinken. Ik denk ook namelijk niet dat er echt iets innovatiefs is gedaan op audiogebied het wiel is niet opnieuw uitgevonden. sommige geloven daar totaal niet in en kopen meteen een dikke gamut of wadia of noem de mooie merkplaatjes maar op.

Ieder het zijne hoor vind ik ook mooi klinken netzo goed. Neemt niet weg dat ik persoonlijk niet het idee heb, dat alles wat daaronder zit totaal nietig is zegmaar.

Wel jammer dat er weer een stel kleuters het hear moeten vernaggelen ik zie namen ertussen zitten van mensen die wel degelijk beter weten!! :( zonde zonde zonde

Het was inderdaad een gezellige, maar ook louterende middag bij Arjen. En ja we zijn tot de conclusie gekomen dat ik niet doof en niet gek ben. Ook worden we niet voor de gek gehouden door de heren producenten en critici. Er was inderdaad een duidelijk verschil te horen bij rustige muziek. De klep van de piano van Tord Gustavson (The Ground) stond bij de Droplet volledig open, terwijl bij de Arcam dat voor de helft het geval was. De nagalm van de piano hield bij de Droplet veel langer aan dan bij de Arcam. De Arcam klonk daarom ook wat droger en matter. Daar moet je overigen wel de installatie voor hebben om dat te horen. En zo'n installatie heeft Arjen zonder enige twijfel. Met een formule 1 moet je ook niet op de openbare weg gaan rijden, dat schiet niet echt op. Afin na dat rondje F1 moest ik weer met de trein naar huis. Thuis gekomen het CDtje dat ik van Arjen had gekregen opgezet en ben toen een week depressief geweest door het besef dat ik maar in een Opeltje rij. Het gaat inmiddels weer wat beter.