Jump to content

CD spelers: ik hoor geen verschil

Harm
 Share

Recommended Posts

Ja zeker wel! En dat maakt echt uit kan ik je vertellen.

Ik weet niets van piano, maar ik ben wel erg geinteresseerd. Wat voor verschil treedt er op als ik de klep van een piano openzet?

Probeer maar eens met je mond dicht te praten. Zoiets dus!

Ik weet niets van piano, maar ik ben wel erg geinteresseerd. Wat voor verschil treedt er op als ik de klep van een piano openzet?

Mijn ervaring is dat een piano met klep open helderder (meer hoog) en vooral harder klinkt dan met de klep dicht.

OK de hoge tonen klinken dus zachter. Dat zou betekenen dat de ene speler dan wel teveel hoog weergeeft, of de andere speler te weinig. Een rechte frequentiecurve was echter al aanwezig bij de philips CD-100 ....

Dat jij sinds je zesde bent blijven steken in het uit het hoofd kennen van alle planeten, dat is eenieder hear wel duidelijk.

Doe toch niet zo doorzichtiog man; ga liever de Manheimer Rakete spelen op je op precies 440Hz gestemde vleugel en houd de klep dicht <_<

:lol: Kraus! Je schiet uit je rol.

Dat jij sinds je zesde bent blijven steken in het uit het hoofd kennen van alle planeten, dat is eenieder hear wel duidelijk.

Doe toch niet zo doorzichtiog man; ga liever de Manheimer Rakete spelen op je op precies 440Hz gestemde vleugel en houd de klep dicht <_<

:lol::lol: Mooi is dat h

OK de hoge tonen klinken dus zachter. Dat zou betekenen dat de ene speler dan wel teveel hoog weergeeft, of de andere speler te weinig. Een rechte frequentiecurve was echter al aanwezig bij de philips CD-100 ....

Ik dacht dat je er van overtuigd was dat er geen verschillen bestaan tussen spelers. Het lijkt alsof je jezelf hier tegen spreekt. Of mis ik iets?

Ik dacht dat je er van overtuigd was dat er geen verschillen bestaan tussen speler. Het lijkt alsof je jezelf hier tegen spreekt. Of mis ik iets?

Ik probeerde een beetje ironisch (naar niemand persoonlijk bedoeld) aan te geven dat een verschil als 'open of dicht staan van een pianoklep' nooit door het wisselen van een CD speler kan worden veroorzaakt.

'Men' zegt dat dezelfde truc ook werkt bij audio(ot) apparaten :o

Gelukkig is dat niet het geval. Anders zouden we in alle electronische apparatuur zoals bijv. een PC allemaal loodbitumen moeten plakken omdat ie anders bij windows een blauw scherm geeft. :ph34r:

Krijg je een mooie strakke audiofiele piano van. Je kunt ook gaten in de piano boren, dan wordt ie transparant.

Heb jij je piano ook op spikes staan?

:lol: Hij staat op wielen (die op grote doppen staan) zodat ik dat ding nog enigszins kan verplaatsen; hij weegt een goede 500 kg :o Ik denk niet dat het goed is voor het laminaat om de piano op spikes te zetten. Ik ken ook niet een pianist die zegt dat met spikes de bas (of wat ook) van een piano beter wordt...

Ik dacht dat je er van overtuigd was dat er geen verschillen bestaan tussen speler. Het lijkt alsof je jezelf hier tegen spreekt. Of mis ik iets?

Ik probeerde een beetje ironisch (naar niemand persoonlijk bedoeld) aan te geven dat een verschil als 'open of dicht staan van een pianoklep' nooit door het wisselen van een CD speler kan worden veroorzaakt.

Jawel, het zijn zeer onberekenbare en gevaarlijke tijdmachines die de raarste dingen uit halen met piano's. Ook al is dat terug in de tijd.

:lol:

Jawel, het zijn zeer onberekenbare en gevaarlijke tijdmachines die de raarste dingen uit halen met piano's. Ook al is dat terug in de tijd.

:lol:

Gelukkig heeft mijn CD speler er geen last van want de klep van mijn piano is nog nooit spontaan opengegaan.

Gezien de vergelijking die je hebt gemaakt, lijkt het erop dat je jezelf tot de 'audiofielen' rekent  :blink:

jij zei: bitumen plakken in audioapparatuur schijnt te werken.

ik zeg: gelukkig is dat niet zo (even onderbouwen, dat zou betekenen dat een CD speler standaard zonder lood niet z'n werk goed doet, dat is net zo'n onzin als zeggen dat een PC zonder lood een blauw scherm geeft)

jij zegt: Gaan voor licht dezelfde wetten op als voor geluid

ik zeg: voor audiofielen wel (onderbouwing: audiofielen zien in electronische apparatuur een verbetering als er lood in wordt geplaatst. dat heeft net zo weinig met geluid als met licht te maken, "met lood wordt alles beter")

EDIT: een luidspreker zie ik niet als audio apparatuur. Dat is gewoon een veredelde magneet in een kast met een plus en een min. Dan zou een lamp ook 'apparatuur' zijn. Misschien ontstond hier een misverstand.

jij zei: bitumen plakken in audioapparatuur schijnt te werken.

ik zeg: gelukkig is dat niet zo

Hoe wil je dan verklaren dat ik bij een blinde test tussen 2 identieke CD-spelers, waarvan 1 was voorzien van loodbitumen, het verschil duidelijk kon onderscheiden, en steeds de juist er uitpikte ?

(uiteindelijk tot verveling van een vriend die nix met audio heeft, maar die toegaf dat ik na -tig keer vergelijken niet 1x de verkeerde aanwees... <_< )

Dat kan geen toeval meer zijn, maar gewoon 'n kwestie van goede oren, en een goede set, that's all it takes...

een luidspreker zie ik niet als audio apparatuur. Dat is gewoon een veredelde magneet in een kast met een plus en een min

Toch raar dan,...dat de meeste mensen hear, de luidsprekers verrreweg het belangrijkste vinden in een set, en daar vaak ook 't meest in investeren :rolleyes:

Hoe wil je dan verklaren dat ik bij een blinde test tussen 2 indentieke CD-spelers, waarvan 1 was voorzien van loodbitumen, het verschil duidelijk kon onderscheiden, en steeds de juist er uitpikte ?(uiteindelijk tot verveling van een vriend die nix met audio heeft, maar die toegaf dat ik na -tig keer vergelijken niet 1x de verkeerde aanwees... <_< )

Dat kan geen toeval meer zijn, maar gewoon 'n kwestie van goede oren, en een goede set, that's all it takes...

Nou dat vind ik dan wel uiterst interessant. Dan zal die CD speler dus echt een ander signaal aan de uitgang moeten aanbieden vanwege de aanwezigheid van lood (dan is dat wel een magisch apparaat :blink: ). Wat voor CD speler was het? Wat voor verschil werd waargenomen?

een luidspreker zie ik niet als audio apparatuur. Dat is gewoon een veredelde magneet in een kast met een plus en een min

Toch raar dan,...dat de meeste mensen hear, de luidsprekers verrreweg het belangrijkste vinden in een set, en daar vaak ook 't meest in investeren :rolleyes:

Ik zeg slechts dat technisch een luidspreker niet veel voorstelt vergeleken met 'apparatuur' (een PC bevat tegenwoordig > 100000000 electrische onderdelen). Tuurlijk is het wel de belangrijkste component in je set (samen met de akoestiek) en is het rechtvaardig om hier de meeste centen in te stoppen.

lijkt het erop alsof je 'onzin' over de effecten bij 'licht en geluid' over 1 kam scheert.

Met een blauw scherm doel ik op het slecht functioneren van electronica in een PC (blauw scherm = vastgelopen PC; het gaat me niet om het licht van het blauwe scherm). Net zoals electronica in een CD speler slecht zou moeten presteren zonder aanwezigheid van lood.

Alhoewel je vergelijking e.e.a. duidelijker maakt, blijf ik het op de een of andere wijze een kromme vergelijking vinden (PC versus CD) :mellow: Waarom, zou ik zo niet aan kunnen geven...

Wat ik stel is dat een transistor, weerstand, condensator of spoel niet anders gaat werken als er lood bij in de buurt wordt gehouden. We stoppen allemaal geen lood in de PC. Waarom zouden we het lood dan wel een CD speler stoppen?

Alhoewel je vergelijking e.e.a. duidelijker maakt, blijf ik het op de een of andere wijze een kromme vergelijking vinden (PC versus CD)  :mellow: Waarom, zou ik zo niet aan kunnen geven...

Wat ik stel is dat een transistor, weerstand, condensator of spoel niet anders gaat werken als er lood bij in de buurt wordt gehouden. We stoppen allemaal geen lood in de PC. Waarom zouden we het lood dan wel een CD speler stoppen?

:lol: Omdat het gewoon beter klinkt! :lol:

;) RastaPhil :)

Wat voor CD speler was het? Wat voor verschil werd waargenomen?

Het ging toen om een Nakamichi CDP2 (die vriend heeft 'm nog steeds).

Ik weet niet meer i.c.m. welke versterker + speakers 't ging, want 't was ergens begin jaren '90.

Het verschil is eigenlijk in 1 woord samen te vatten: 'rust'

Dit is wellicht wat vaag nu, maar dat was 't eerste woord dat me opviel.

De klank wordt iets rustiger/vriendelijker. (niet soft/dof hoor)

Ik ben 't verder wel absoluut me je eens dat de akoestiek 't allerbelangrijkste is.

Je kan nog zo'n dure super-set hebben. Als de akoestiek waardeloos is, zal 't nooit goed/optimaal presteren.

Ook de opstelling van de speakers is denk ik minstends zo belangrijk.

Als dat niet goed zit, kun je nog zoveel geld er in pompen....maar dan is 't zonde van 't geld.

Ik zie weleens foto's van sets, met peperdure speakers, waarbij ik dan denk: Dat kan toch onmogelijk goed klinken op die manier!?! :blink:

(bijv. 1 box in een hoek, de ander wat meer naar voren/naar achteren, of de speakers veel te dicht op elkaar of te ver uitelkaar,enz.