Jump to content

CD spelers: ik hoor geen verschil

Harm
 Share

Recommended Posts

Heren, Ik ben blij dat we weer op het juiste spoor zitten. Ik hoop op nog meer interessante bijdragen. De Opus 21 wordt morgen weer opgehaald. In het geval iemand interesse heeft... Himp.nl. Supper goede service. Ik voel me wel schuldig. Weer een gefrustreerde verkoper. Maar Jeroen van Himp is helemaal top. Stuurde zelfs nog een paar kabels na.

[...]

wat moet je er anders indouwen om hem zo duur te kunnen maken

Dat vind ik nou een interessante vraag. Een dedicated DSP met super DAC oid? Waar de fabrikant een geheel eigen maskerset heeft besteld bij een chipleverancier. Aangezien er niet veel van verkocht worden, blijft het bij 2 wafers per jaar. Dat zou het kunnen verklaren.

Groet,

Jacco

Zulke prijzen vind ik eerlijk gezegd ook absurd, Erik! :o

Of 't nou om 'n CD-speler, draaitafel, versterker of luidsprekers gaat...

Ik kan me moeilijk voorstellen dat 't zo'n prijs waard is.

Iemand die zwemt in 't geld zal (gauwer) zeggen dat z'n prijs waard is,

maar voor mij is die 9900,- een mooie (maximum) prijs voor een hele set.

Trouwens.... er zijn ook luidsprekers voor die prijs, waarbij ik ook m'n vraagtekens heb hoe zo'n extreme prijs is berekend.

Het blijft vaak een houten kast met 2 of 3 units en 'n scheidingsfiltertje.

Het voornaamste verschil wat de extreme prijsverschillen zou mogen verantwoorden is vaak de mooiere/exlusievere afwerking.

(in 't geval van bijv. de B&W Nautilus serie kan de afwijkende vorm, interne schotten, units nog 'n rol spelen)

Allemaal zeer relatief natuurlijk.... voor iemand met een bijstandsuitkering of een HAVO-puber is een cd-speler van 500 euro al volstrekt absurd. Het kan ook een kwestie van keuzes zijn natuurlijk.... als iemand een Opel Vectra kan betalen kan hij er ook voor kiezen om een Corsa te nemen en zo'n cd-speler....

Als iemand het laatste doet dan wordt ie bijkant voor idioot uitgemaakt dat ie een speler van 10k koopt, terwijl niemand omkijkt naar degene die enkel een Vectra heeft gekocht en verder niks.

Allemaal zeer relatief natuurlijk.... voor iemand met een bijstandsuitkering of een HAVO-puber is een cd-speler van 500 euro al volstrekt absurd. Het kan ook een kwestie van keuzes zijn natuurlijk....

Precies, het is nu eenmaal een hobby, is relatief, en een hobby mag geld kosten.

Je hoeft je er niet voor te verantwoorden. Het is alleen verstandig om je af te vragen wat er dan wel zo speciaal is aan die speler. Al kost ie 200.000,- euro.

Groet,

Jacco

Als iemand het laatste doet dan wordt ie bijkant voor idioot uitgemaakt dat ie een speler van 10k koopt, terwijl niemand omkijkt naar degene die enkel een Vectra heeft gekocht en verder niks.

Stel dat die vectra t.o.v. de corsa alleen een vergulde trekhaak heeft, zeer mooie dubbelrondgepolijste uitlaat (zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant gepolijst), een van zeer puur materiaal gemaakte motorkap en mooie set pedalen, dan zouden mensen er wel van opkijken als je daarvoor (totaal onzinnige zaken) 10000 euro meer betaalt. Nee. Men koopt meestal een duurdere auto omdat deze echt betere rij-eigenschappen heeft (of grotere laadruimte, meer passagiers, sterkere motor voor caravan, airconditioning enz.). Daarom wordt men niet voor gek verklaard als men een duurdere auto koopt.

Je hoeft je er niet voor te verantwoorden. Het is alleen verstandig om je af te vragen wat er dan wel zo speciaal is aan die speler. Al kost ie 200.000,- euro.

Groet,

Jacco

Verstand en hobby? ;)

Nee. Men koopt meestal een duurdere auto omdat deze echt betere rij-eigenschappen heeft

Ik heb zelf al ruim 10 jaar geen auto meer, omdat 't in mijn geval niet uit kon, en omdat ik toch niets om auto's geef.

Zo af en toe huur ik 'n auto en dan de goedkoopste. (Daewoo Matiz)

Afgezien van (laad)ruimte, sterkere motor voor caravan o.i.d., of airco merk ik weinig noemenswaardig verschil tussen zo'n Matizje of 'n dure Mercedes.

(maar aangezien de meeste mensen meer om auto's geven zal deze groep daarom gauwer verschillen opmerken en hier meer voor over hebben!)

Tuurlijk merk ik wel wat verschil rij-eigenschappen en comfort, maar die zouden me dan 'n fractie extra waard zijn en niet direct 't veelvoudige van de prijs van de auto B)

(hij moet me warm en droog van A naar B brengen, meer vraag ik niet)

Dus,...'t is inderdaad allemaal heel relatief en persoonlijk.

Trouwens.... er zijn ook luidsprekers voor die prijs, waarbij ik ook m'n vraagtekens heb hoe zo'n extreme prijs is berekend.

Het blijft vaak een houten kast met 2 of 3 units en 'n scheidingsfiltertje.

Het voornaamste verschil wat de extreme prijsverschillen zou mogen verantwoorden is vaak de mooiere/exlusievere afwerking.

(in 't geval van bijv. de B&W Nautilus serie kan de afwijkende vorm, interne schotten, units nog 'n rol spelen)

De fabrikant zou zeggen: "research", of het zo is weet ik niet. Maar daarmee is het wel te verklaren. Weet jij veel, misschien hebben ze wel met 10 man 3 jaar aan die luidspreker + filter lopen meten/bouwen. Wordt het al gauw een duur ding, zelfs al zou de kast van gerecycled karton zijn gemaakt.

Nee. Men koopt meestal een duurdere auto omdat deze echt betere rij-eigenschappen heeft (of grotere laadruimte, meer passagiers, sterkere motor voor caravan, airconditioning enz.). Daarom wordt men niet voor gek verklaard als men een duurdere auto koopt.

Auto is ook emotie hoor, en veel off-the-roads bv. hebben nog nooit zand gezien..

Ik heb zelf al ruim 10 jaar geen auto meer, omdat 't in mijn geval niet uit kon, en omdat ik toch niets om auto's geef.

Zeer verstandig.

Afgezien van (laad)ruimte, sterkere motor voor caravan o.i.d., of airco merk ik weinig noemenswaardig verschil tussen zo'n Matizje of 'n dure Mercedes.

(maar aangezien de meeste mensen meer om auto's geven zal deze groep daarom gauwer verschillen opmerken en hier meer voor over hebben!)

Nooit te hopen natuurlijk, maar er is een groot verschil, krijg maar eens een ongeluk met een matiz of met een mercedes s-klasse. Veilighed is voor mij een van de meest belangrijke selectie kriteria bij de aanschaf van een auto. (en nee, ik rij geen volvo :D )

Groet,

Jacco

Verstand en hobby? ;)

Nou ja, je kunt ook een hobby uitoefenen en daarbij de realiteit uit het oog verliezen. Dan heb je toch wel een probleem zou ik zo zeggen.

Groet,

Jacco

Let wel ik heb nog niet het geringste verstand van auto's. Echter is het wel overduidelijk dat duurdere auto's meetbaar, objectief, en merkbaar beter presteren op precies die gebieden waar dat voor een auto relevant kan zijn. Uiteraard is het nog altijd de persoonlijke voorkeur die bepaalt of deze beter eigenschappen gewenst zijn. Maar dat is nog altijd iets anders dan met CD spelers. Men koopt geen auto voor 10000 euro meer als deze bijv. 0.00003 kilometer per uur harder rijdt dan die goedkopere auto (als gevolg van een schitterend gepolijste bumper).

wel met 10 man 3 jaar aan die luidspreker + filter lopen meten/bouwen.

Dat is het marketing praatje dat aan dure speakers gegeven wordt (maar het is gewoon onzin, een speaker is geen space-shuttle). Feit: een dure speaker verkoopt in zeer kleine hoeveelheden, voor alle bijkomende (overhead, distributie, promotie) kosten moet de prijs van de speaker dan gewoon maal 20. Een wilson audio van 30000 euro is gewoon een goede afstemming van een paar units die bij elkaar eens 1760 euro kosten. Die afstemming kun je, met een beetje goed programma en gezond verstand (je moet er een beetje een knobbel voor hebben) ook zelf maken.

Let wel ik heb nog niet het geringste verstand van auto's. Echter is het wel overduidelijk dat duurdere auto's meetbaar, objectief, en merkbaar beter presteren op precies die gebieden waar dat voor een auto relevant kan zijn.

Welnee joh, tenzij je status e.d. beter presteren vindt.

Let wel ik heb nog niet het geringste verstand van auto's. Echter is het wel overduidelijk dat duurdere auto's meetbaar, objectief, en merkbaar beter presteren op precies die gebieden waar dat voor een auto relevant kan zijn. Uiteraard is het nog altijd de persoonlijke voorkeur die bepaalt of deze beter eigenschappen gewenst zijn. Maar dat is nog altijd iets anders dan met CD spelers. Men koopt geen auto voor 10000 euro meer als deze bijv. 0.00003 kilometer per uur harder rijdt dan die goedkopere auto (als gevolg van een schitterend gepolijste bumper).

Ga je nou ook al aan auto's meten? :rolleyes:

Het probleem is meer dat duurder in Hifi niet altijd beter is. Het is zon vage business. Stap je een hifi zaak binnen, zeggen ze altijd "in welke prijsklasse zoekt U iets meneer?" en niet wat wilt U horen? Bij mij om de hoek hebben ze van die megafoonspeakers van 40 mille per paar en ik krijg accuut hoofdpijn als ik ernaar luister. Bij autoos is het nog duurder = groter/sneller/beter imago.