Jump to content

CD spelers: ik hoor geen verschil

Harm
 Share

Recommended Posts

Alhoewel je vergelijking e.e.a. duidelijker maakt, blijf ik het op de een of andere wijze een kromme vergelijking vinden (PC versus CD)  :mellow: Waarom, zou ik zo niet aan kunnen geven...

Wat ik stel is dat een transistor, weerstand, condensator of spoel niet anders gaat werken als er lood bij in de buurt wordt gehouden. We stoppen allemaal geen lood in de PC. Waarom zouden we het lood dan wel een CD speler stoppen?

Het lood doet idd niks, maar de massa van het bitumen schijnt wel tot een verandering te leiden. Blijkbaar zorgen kastresonanties op eoa manier toch tot een soort microfonie. Zelfs bij discrete componenten :rolleyes:

lood mag niet meer tegenwoordig.

als ik een paar wielen balanceer van een auto sla ik er zink op,

dus moeten de audiofielen en de luidsprekerbouwers aan de zinkbitumen. ;)

Ze zijn helemaal doorgeslagen met hun regeltjes hier. Je kunt het ook overdrijven. Nog ff en we moeten overal goud voor gaan gebruiken om iets uit te balanceren of te verzwaren :blink:<_<

Volgens de handleiding van mijn speakers zitten daar standaard ook bitumen aan de zijkanten. :rolleyes:

"the panels are damped with bitumastic sheets on the sides, top and bottom.

Air damping is provided by soft open cell plastic foam"

Ze zijn helemaal doorgeslagen met hun regeltjes hier. Je kunt het ook overdrijven. Nog ff en we moeten overal goud voor gaan gebruiken om iets uit te balanceren of te verzwaren :blink:<_<

Goud is iig veiliger dan plutinium en ook behoorlijk zwaar :lol: Zou het dan wel aan de buitenkant plakken van je kasten en niet aan de binnenkant. Heb je er nog lol van en kun je andere audio .... de ogen uitsteken :lol:

Btw. In loodbitumen zit geen lood hoor, heet alleen maar zo omdat het redelijk zwaar is.

;)

Goud is iig veiliger dan plutinium en ook behoorlijk zwaar :lol: Zou het dan wel aan de buitenkant plakken van je kasten en niet aan de binnenkant. Heb je er nog lol van en kun je andere audio .... de ogen uitsteken :lol:

Btw. In loodbitumen zit geen lood hoor, heet alleen maar zo omdat het redelijk zwaar is.

;)

Zinkbitumen hoort zich ook al tamelijk zwaar aan. De naam stelt iig duidelijk dat het niet blijft drijven :P:D:lol:

Het verschil is eigenlijk in 1 woord samen te vatten: 'rust'

Als het om 2 exact dezelfde spelers ging (waarbij 1 was uitgerust met lood) en er is statistisch significant aangetoond dat jij kan horen dat de ene speler meer rust heeft dan de ander dan is dat vind ik toch erg opzienbarend (dan moet er toch iets met 1 van de twee spelers mis zijn :huh: ). Waren hoorbare kasttrillingen wel uitgesloten (dat niet een van de twee spelers mee zat te trillen)?

Nee als je er voor gaat maak je je kasten van 10 cm dik massief goud. Ga je toch niet met die armeluis troep zitten klooien? :P:lol:

Je kunt bij de bouw van je nieuwe huis ook gewoon de audiocomponenten in het beton laten storten. Sterkere afstandsbediening gebruiken om de boel te bedienen en zorgen dat een toplader loopwerk met een gat in de grond toegang geeft om een CD te wisselen.

Nee als je er voor gaat maak je je kasten van 10 cm dik massief goud. Ga je toch niet met die armeluis troep zitten klooien?  :P  :lol:

Je kunt bij de bouw van je nieuwe huis ook gewoon de audiocomponenten in het beton laten storten. Sterkere afstandsbediening gebruiken om de boel te bedienen en zorgen dat een toplader loopwerk met een gat in de grond toegang geeft om een CD te wisselen.

U is bouwvakker ?

:blink:

AD797

Een niet te verbeteren voortrap en uitgangstrap; hij is verkrijgbaar vanaf $4,53. Ik vraag me wel eens af waarom niet standaard dergelijke opamps (en best mogelijke dacs) in de goedkopere audioapparatuur zitten, aangezien ze nauwelijks duurder zijn dan mindere componenten (en wat ik helemaal niet snap is waarom er nog behoefte is aan discrete uitgangstrappen waar je gewoon deze opamp voor in de plaats kunt zetten :blink: ).

De AD797 kan maximaal 50 mA leveren. Dat is vrij beperkt alhoewel dat voor een OpAmp vrij veel is.

(misschien is dit al gepost in die tig pagina's, maar goed)

Groet,

Jacco

De AD797 kan maximaal 50 mA leveren. Dat is vrij beperkt alhoewel dat voor een OpAmp vrij veel is.

Groet,

Jacco

Is dit relevant gezien de toepassing in de uitgang van cd speler ?

:huh:

Nee als je er voor gaat maak je je kasten van 10 cm dik massief goud. Ga je toch niet met die armeluis troep zitten klooien?  :P  :lol:

Wel dat idee heb ook nog gehad: kasten gewoon vol beton gieten, of vloeibaar rubber of zo... maar ga dan maar eens een component vervangen, of betere elco's willen steken of zo... :huh:

Ik ben een tiental jaar geleden begonnen met Hifi lectuur de doorsnuffelen naar goede vondsten die ik ook zou kunnen toepassen; zo zag ik bij hi-end apparaten vaak afgeschermde trafo's, afgedempte loopwerken, elco's, kasten, honingraat-bodems en extra zware afgeschermde kabels.

Ben ik dan ook maar gaan toepassen want ik had al dat spul toch thuis liggen.

Het eerste apparaat dat ik zo "tweakte" was die beruchte CD speler-bouwpakket van Philips. Na het dempen van de kast (met bitumen, echt lood(plaat) en een baksteen) heeft het ding nooit meer geskipt.

Volgende toestel was mijn Philips DCC recorder. Het ding speelt en neemt op op die pr

De DAC zit op een board hetwelk waarschijnlijk van DCS komt, de op-amps zijn AD 797.

:blink:

Bedankt Jitze,

Om te beginnen met die OpAmp AD797. Dat is een zeer serieuze. In technisch opzicht misschien wel de beste die ik ooit gezien heb. Gevouwen cascode als tussentrap, echt hoogfrequent. Ik heb er eens aan gemeten en out of the box heeft ie een vervorming van -100 to -90 dB, en dat is bijzonder. Er zit een compensatieregeling (neutralisatie) waardoor ie op -120 dB THD (volgens datasheet) kan komen. Full power bandbreedte 280 kHz bij 20 Vtt (!) en slew rate van 20V/us. En dat alles bijna ruisloos. Ik zeg jou een ding: dat kan ik niet maken met discrete componenten...

Dan die DAC, dat is dus hetgeen overblijft want aan die OpAmp ligt het echt niet. Ik ga daar eens naar zoeken.

Groet,

Jacco

Door alle onwijs gezever, heb ik deze even gemist, volgens mij hoef je hier ook niet naar DAC en klok te kijken zijn van een uitzonderlijk hoog niveau, hieraan is ook in het geheel niets gewijzigd.

Verbeteringen in deze speler hebben bestaan uit een upgrade van de voeding, eigenlijk zijn vooral onderdelen die uit het oorspronkelijke ontwerp - gezien de print lay-out - zijn wegbezuinigd alsnog toegepast.

:rolleyes:

Groet,

Jacco

Is dit relevant gezien de toepassing in de uitgang van cd speler ?

:huh:

Ik zou zeggen van wel. Het hangt natuurlijk af van de toepassing, maar die uitgangstrap moet stroom kunnen leveren om a) de tegenkoppellus in stand te houden en B) een complexe belasting te kunnen aandrijven. Die stroom wordt dus begrensd, zeg maar en het wordt een stroombron van 50 mA (in een extreem geval).

Nogmaals, wat het precies doet, is schakelingafhankelijk. Maar ik wil graag een spanningsbron als bron en dan is een stroomreserve noodzakelijk. En 50 mA lijkt mij vrij veel.

Groet,

Jacco

Deze speler heb ik meegemaakt voor een aantal uiteenlopende versterkers, nooit meegemaakt dat hij niet in staat was het geheel tot weergave te brengen............. :rolleyes:

• 1 month later...

Hoi Harm,

Wat wil je horen? Ik denk dat er eigenlijk al teveel is gezegd in dit topic, gezien de "vetes" die ontstaan zijn. Ik denk dat je op de eerste 2 of 3 pagina's van dit topic alle meningen kan terugvinden. Als je zelf geen verschil hoort, ben dan blij, want dan hoef je geen exorbitant dure exoot aan te schaffen. Hoor je wel verschil, dan is lijden een last en begint het zoekwerk naar de voor jou geschikte speler.

Sodejuu,

Je hebt gelijk. Er is inderdaad genoeg gezegd. Ik miste eigenlijk nog een afsluiting van dit onderwerp. Gelukkig hoorde ik tijdens de luistertest bij Arjen wel verschil tussen zijn Droplet en mijn Arcam. Dus ik ben niet gek (gelukkig), niet doof (dat is ook fijn om te weten) en we worden maar een beetje belazerd (het verschil was ook weer niet zo erg groot). Gelukkig hoor ik wel zeer grote verschillen tussen diverse merken en typen buisjes. Heb gisteren nog een paar NOS besteld. Veel goedkoper ook dan een nieuwe Cd-speler. Of moet ik toch maar denken aan een CD speler met buizen.....?

Zoals gezegd er is genoeg gezegd. Laten we het hier maar bij houden.

Harm

------------------------ The End -----------------------------------------------