Jump to content

ZELFBOUW NETKABELS

Recommended Posts

Wellicht ten overvloede, maar het is ook erg nuttig om te posten hoe je die kabels moet maken. Die zijn over het algemeen orden van grootte goedkoper dan de exemplaren die in de winkel liggen. Dat lijkt mij een drijfveer genoeg om dat te blijven doen.

Groet,

Jacco

Wanneer ik schrijf hoe ik netkabels maak krijg ik toch de hele bende over me heen.

Ik ben dus wijzer.

:)

Naar mijn mening, kun je als antwoord op een vraag die wordt gesteld in een forum, je mening/ervaring geven en dan eventueel de discussie aangaan met de mening van een ander.

Als je dit niet ziet zitten dan kun je het gewoon laten voor wat het is en hoef je dus ook geen discussie aan te gaan met mensen die er een andere visie en of mening op na houden.

Het doel? Meningen met elkaar afwegen en tot een soort slot (akkoord) mening te kunnen komen, waar hopelijk velen hun voordeel mee kunnen doen. Het blijft altijd wikken en wegen en je voordeel er mee doen als je iets, door een ander, zijn ervaringen toe geschreven krijgt.

Op die manier bereik je, ondanks dat meningen en ervaringen niet altijd met elkaar overeenkomen, toch een gezonde diskussie waar ieder het zijne uit haalt......want we hebben ten slotte ook niet allemaal een en dezelfde installatie en dus heeft ieder ook een andere luisterervaring,......toch, of zie ik dit nu weer verkeerd.

Word er gevraagd naar strohalmen...???

Iemand stelt een vraag over het zelf maken van een netkabel.

Resultaat van al dat meettechnisch geneuzel dat er niemand meer iets durft te schrijven.

Is dat dan wat je wilt...??

Ik haak zo ook af.

:(

Nou, echt niet. :D

Dat heb je alreeds vele malen beloofd,maar je kan het toch echt niet laten. ;)

;)

Groet,

Jacco

Resultaat van al dat meettechnisch geneuzel dat er niemand meer iets durft te schrijven.

Ik haak zo ook af.

Nou, echt niet. :D

Dat heb je alreeds vele malen beloofd,maar je kan het toch echt niet laten. ;)

De nu gaande discussie helpt kennelijk beter dan de vraag van Sodejuu...

De meest iritante discussie NA de vraag van Sodejuu is n.l. deze....

LINK

:mad2:

Wat vind je daar irritant aan?

Groet,

Jacco

Ik vind het, 't belachelijk maken van alles wat met audiofilie te maken heeft.

Dit is het punt waar het forum tot het absoluut dieptepunt zakte.

(in mijn ogen).

Dat aspect is zeker de revue gepasseerd. Daar heb je gelijk in en ik ben blij dat dit als zodanig herkend is. Het geeft mijns inziens aan hoe er omgegaan kan worden met audiofielen zonder technische achtergrond. Zonder daarbij een moraalridder uit te hangen.

Buitenom dat zijn er nog veel meer aspecten voorbijgekomen. Ook hele fundamentele op natuurkundig gebied. Probeer er wat van op te steken.

Je kunt het op vele manieren opvatten en als je twijfelt aan mijn goede bedoelingen, zullen we daar eerst over moeten discussieren. Graag. Ik denk dat dit dan ook de reden is dat je afhaakt bij de interlink test.

Ik vond het wel leuk om in de huid te kruipen van een marketeer die dollars in zijn ogen heeft en een suggestief stukje te schrijven. Zo moeilijk is dat dus niet voor mij en levensgevaarlijk voor zij die geld te besteden hebben en vatbaar zijn voor dit soort reclame. Laat het een waarschuwing zijn. Taal is cruciaal.

Tuurlijk werd er een lolletje van gemaakt, maar het is voor een techneut helaas zo herkenbaar dat er beweringen gedaan worden die niet waar kunnen zijn. En toch vinden ze grote aanhang en wordt er winst gemaakt door bedrijven. Ik zal ze niet betichten van oplichterij, dat kan en wil ik ook niet hardmaken. Misschien geloven ze er zelf wel in. Dat kan.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Ik haak zo ook af.

Dat lijkt mij ook het beste doe ik ook.

Ben ik een a-techneut, ja ik denk het wel. Ik weet heel weinig van stroom en kan daar fouten in maken.

Ben ik een a-techneut t.a.v. het aansluiten van mijn installatie, nee dat denk ik niet. Ik weet hoe ik dit moet doen en bij nieuwe ontwikkelingen vraag ik hulp.

Waar het mij om gaat, en misschien is dit wel vaker besproken, is wat jullie ervaringen zijn in je eigen zelfgemaakte netkabels en misschien netfilters. Ik ben zeker geinteresseerd in dit. Ik bezoek ook wel eens mensen die heel veel zelfbouw hebben gemaakt en dat vind ik geweldig.

Audiofiel zijn kan alleen maar dankzij de techniek die erachter staat. Ik ben zelf zeer geinteresseerd in verschillende technieken maar dat wil nog niet zeggen dat je het snapt.

Het is interessant om het technisch verhaal te bekijken en daarmee misschien zelf te experimenteren of gewoon de techniek dieper bekijken.

Het is net hoe je deze forum zelf wilt zien. Ik hou van goede verhalen maar merk dat deze groep zo op deze manier over de reling mag.

Hou het netjes hier, en iedereen mag zijn eigen mening geven. We streven allemaal naar het ultieme geluid, en we kunnen samen onze ervaringen en leerringen doorgeven aan elkaar of je nu een techneut ben in electronica of zoals ik een audiofiel die veel interesse hebt in de techniek.

Hank

Ben ik een a-techneut, ja ik denk het wel. Ik weet heel weinig van stroom en kan daar fouten in maken.

Ben ik een a-techneut t.a.v. het aansluiten van mijn installatie, nee dat denk ik niet. Ik weet hoe ik dit moet doen en bij nieuwe ontwikkelingen vraag ik hulp.

Waar het mij om gaat, en misschien is dit wel vaker besproken, is wat jullie ervaringen zijn in je eigen zelfgemaakte netkabels en misschien netfilters. Ik ben zeker geinteresseerd in dit. Ik bezoek ook wel eens mensen die heel veel zelfbouw hebben gemaakt en dat vind ik geweldig.

Audiofiel zijn kan alleen maar dankzij de techniek die erachter staat. Ik ben zelf zeer geinteresseerd in verschillende technieken maar dat wil nog niet zeggen dat je het snapt.

Het is interessant om het technisch verhaal te bekijken en daarmee misschien zelf te experimenteren of gewoon de techniek dieper bekijken.

Het is net hoe je deze forum zelf wilt zien. Ik hou van goede verhalen maar merk dat deze groep zo op deze manier over de reling mag.

Hou het netjes hier, en iedereen mag zijn eigen mening geven. We streven allemaal naar het ultieme geluid, en we kunnen samen onze ervaringen en leerringen doorgeven aan elkaar of je nu een techneut ben in electronica of zoals ik een audiofiel die veel interesse hebt in de techniek.

Hank

Goede les Hank!!!

Ik loop niet te zoeken naar lollige verhalen die nergens op slaan maar naar informatie die door kennis en ervaring worden gedeelt met de lezers van bijvoorbeeld dit forum.....

Ben blij dat je het probleem bijna hebt opgelost en je weet waar je de oplossing moet zoeken.....

En ik weet weer een beetje meer.....n'est pas?

• 3 weeks later...

Toch blij te horen dat het probleem waar je van oorsprong mee zat nu naar behoren is opgelost!!!! En dat dankzij het meedenken en naar oplossingen zoeken van Haudio.

Wat mij verbaast heeft dat zulke "kleine" dingen een ogenschijnlijk niet op te lossen brom en radio ontvangst in je set kan elimineren.

De T5'jes doen het dus heel goed, jammer dat ze zo schaars te verkrijgen zijn (teminste als ik internet mag geloven)

Ja en wat de kabels betreft, er zijn zoveel mogelijkheden die je kunt toepassen om dergelijke storingen te kunnen verhelpen.

Ik denk dat ieder wel een bepaalde ervaring of mening heeft hierover en dat je toch door gewoon zelf een beetje te experimenteren er wel achter zult komen welke oplossing het beste is, getuige je eigen probleem met die brom.

Succes verder, Daniel

Hallo,

Ik ben wel nieuwschierig naar meningen en ideen van de eigen gemaakte netkabels.

Geef even aan met welke produkten dit gemaakt zijn, wat ze kosten aan materiaal, en vooral wat de winst in het geluid geeft.

ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Hank

dag Hank,

ik heb ook een paar zelfgevlochten netsnoeren gemaakt van 1.5 mm kwardraat.

inclusief stevige stekkers.

ik hoorde geen verschil. :)

Hi folks,

Over zelfgemaakte kabels hoor ik inderdaad grote tegenspraken, de een vind dit geweldig de ander hoort geen verschil. Zal het te maken hebben met het type installatie die je gebruikt?

SNS plug werkt misschien maar ik hoor zelf weinig of eigenlijk geen verandering, maar er zijn mensen die de plug geweldig vinden.

Zijn mijn oren onvertrouwd geworden??

In ieder geval wil ik wel proberen om mijn eigen netkabels te maken.

Wat betreft brom heeft Haudio weer andere mogelijkheden die ik misschien ook kan gebruiken zonder die akele netspanningsbrom te horen.

De T-5 werken in ieder geval voor mij, al zie ik wel reacties dat er betere zijn. Een phono stage werkt niet want die versterkt de brom alleen maar (Let op:!! Het ligt niet aan het apparaat).

Hopelijk deze zomer laat ik wel wat foto's zien van mijn eigen netkabels, en hopelijk geen foto's van mijn afgebrande HiFi Installatie.. hahaha

Greatings again.

Hank

hoi Hank

je moet gewoon iets proberen hoor je niets

ben dan blij

als je wel iets hoort moet je gaan uitzoeken welke kabel nou het beste bij je set past

een heel gedoe hoor :)

trouwens ik hoor wel degelijk verschil

al is het verschil niet direct enorm en dat verwachten wel veel mensen

het is gewoon net dat gewisse etwas

gr Robert

een blauwe merk-kabel op mijn cd speler was een drama. echt zwaar beroerd. een blaaskacheldraad klinkt top. echt goed.

en op de eindversterker is het blauwe spul prachtig.

sla me maar dood. de prijs en de kleur gaven dus niet telkens de doorslag. smaak? combinatie?

groet

Men neme:

netstekker: Furutech goud (of rhodium als je het beste wilt) (audio cube)

euro stekker: Furutech goud of rhoduim (audio cube)

kabel: 2 of 3 aders van gewenste lengte, 2,5mm2 massief koperdraad geisoleerd (Gamma)

afwerking: kunststoffen kous (bij electrozaak)

Draad in elkaar twisten (of vlechten) kous eromheen, stekkers aan de draad schroeven en klaar is Klara!

Als je deze gehoord hebt dan vraag je je plots niet meer af wat je forumcompanen allemaal voor geheims in hum PMmetjes mailen; dat kan toch nooit beter zijn dan dit. :P

Veel plezier ermee ;)

Men neme:

kabel: 2 of 3 aders van gewenste lengte, 2,5mm2 massief koperdraad geisoleerd (Gamma)

Draad in elkaar twisten (of vlechten) kous eromheen, stekkers aan de draad schroeven en klaar is Klara!

Als je deze gehoord hebt dan vraag je je plots niet meer af wat je forumcompanen allemaal voor geheims in hum PMmetjes mailen; dat kan toch nooit beter zijn dan dit. :P

Veel plezier ermee ;)

ik weet het niet hoor, maar ik geloof nooit dat wanneer je met deze "solid-core" kabels sluiting veroorzaakt met als gevolg brand, een beroep kunt doen op je brandverzekerig :huh:

Men neme:

Veel plezier ermee ;)

ik weet het niet hoor, maar ik geloof nooit dat wanneer je met deze "solid-core" kabels sluiting veroorzaakt met als gevolg brand, een beroep kunt doen op je brandverzekerig :huh:

Gelukkig leidt een kortsluiting zelden tot brand... :rolleyes:

Men neme:

Veel plezier ermee ;)

Gelukkig leidt een kortsluiting zelden tot brand... :rolleyes:

Is dat zo? Heb je daar statistieken van?

Zo in de trant van "In Nederland regent het 7 % per jaar." Is echt waar, hetgeen aangeeft dat Nederlanders een klagerig zooitje ongeregeld is.

Groet,

Jacco