Jump to content

ZELFBOUW NETKABELS

Recommended Posts

kan ik nou zo'n kabel maken zonder dat ik bang hoeft te zijn voor sluiting -> brand -> geen dekking door brand verzekering -> verder leven op straat , of niet ? :D

Wat was de doorslagspanning ook alweer? Een paar millimeter in de open lucht oid. Wat zal het zijn in een kabel met een isolator?

Ik denk als je het netjes afmonteert, dat er dan weinig mis kan gaan. Maar het blijft een gevaarlijke spanning!

Groet,

Jacco

Men neme:

netstekker: Furutech goud (of rhodium als je het beste wilt) (audio cube)

euro stekker: Furutech goud of rhoduim (audio cube)

kabel: 2 of 3 aders van gewenste lengte, 2,5mm2 massief koperdraad geisoleerd (Gamma)

afwerking: kunststoffen kous (bij electrozaak)

Draad in elkaar twisten (of vlechten) kous eromheen, stekkers aan de draad schroeven en klaar is Klara!

Als je deze gehoord hebt dan vraag je je plots niet meer af wat je forumcompanen allemaal voor geheims in hum PMmetjes mailen; dat kan toch nooit beter zijn dan dit. :P

Veel plezier ermee ;)

ik weet het niet hoor, maar ik geloof nooit dat wanneer je met deze "solid-core" kabels sluiting veroorzaakt met als gevolg brand, een beroep kunt doen op je brandverzekerig :huh:

Gelukkig leidt een kortsluiting zelden tot brand... :rolleyes:

Is dat zo? Heb je daar statistieken van?

Zo in de trant van "In Nederland regent het 7 % per jaar." Is echt waar, hetgeen aangeeft dat Nederlanders een klagerig zooitje ongeregeld is.

Groet,

Jacco

Als er ergens een kortsluiting plaatsvindt, wordt die afgeschakeld door de (bijna altijd wel aanwezige) zekering of vermogensschakelaar. De installatie waar die kortsluiting plaatsvindt, is normaal gesproken berekend op die kortsluitstroom (voor een bepaalde tijd). Dus tenzij er een beveiliging weigert en de kortsluitstroom langer duurt dan voorzien is, is er niet zo veel aan de hand. Of er moet een brandbaar gas in lucht zitten, die ontbrandt als er een kortsluiting plaatsvindt (door een vlamboog bijvoorbeeld). Maar in brandgevaarlijke ruimtes worden waarschijnlijk wel gasdichte schakelaars gebruikt. Vacuumschakelaars of zo, of gevuld met SF6-gas...

Brand ontstaat veel eerder door overbelaste kabels, die te heet zijn geworden...

En dat laatste komt dan waarschijnlijk doordat het door "amateurs" is aangesloten. Normaal zou dat niet mogen voorkomen.

Groet,

Jacco

Brand door kortsluiting lijkt me minstens zo onwaarschijnlijk...

Brand onstaat vaak doordat de overgangs weerstand tussen de aansluitschroefjes en stopcontactpennen te groot is (niet goed vastgedraaid). Met massieve draden in een stekker is de kans levensgroot dat het draad zich loswringt.

Daarom... Nooit geen massieve draden als netaansluitkabels gebruiken.

Een vriend van mij heeft een brand in z'n keuken gehad (achter de vaatwasser begonnen). De verzekering wilde niet uitkeren omdat hij de keuken zelf aangesloten had. Toen hij echter liet zien dat hij alle papieren had voor electroinstallateur was het weer wel goed.

Moraal van het verhaal....

Wanneer je er geen verstand van hebt... Blijf met je fikke van de "stroom".

:huh:

kan ik nou zo'n kabel maken zonder dat ik bang hoeft te zijn voor sluiting -> brand -> geen dekking door brand verzekering -> verder leven op straat , of niet ?  :D

Wat was de doorslagspanning ook alweer? Een paar millimeter in de open lucht oid. Wat zal het zijn in een kabel met een isolator?

Ik denk als je het netjes afmonteert, dat er dan weinig mis kan gaan. Maar het blijft een gevaarlijke spanning!

Groet,

Jacco

Het probleem zit hem niet in de isolatie, er wordt het gebruik van installatiekabel voorgesteld en deze is weinig flexibel. Deze zouden na veel bewegen kunnen afbreken of iets dergelijks ?

Edit: net te laat

{Wanneer je er geen verstand van hebt... Blijf met je fikke van de "stroom".} En ga dan ook niet zelf kabels bouwen.

Als je bang bent voor kortsluiting bij gebruik van installatiedraad, weet je niet waarover je praat; dan moet je maar eens een stopcontact uit de muur halen en kijken wat daar achter zit..................

Koop dan een dure kabel van een afzetter als VandenHul en wees gerust dat je niet zelf schuldig bent als die dure kabel een vonk veroorzaakt door een slecht aangeschroefde stekker en je huis af fikt.

Degene die het hardste lacht is VandenHul zelf want die heeft weer voor een woekermagre een Kutkabel verkocht die voldoet aan de CE-norm (die trouwens niks voorstelt voor netsnoeren)

{Wanneer je er geen verstand van hebt... Blijf met je fikke van de "stroom".} En ga dan ook niet zelf kabels bouwen.

Als je bang bent voor kortsluiting bij gebruik van installatiedraad, weet je niet waarover je praat; dan moet je maar eens een stopcontact uit de muur halen en kijken wat daar achter zit..................

Koop dan een dure kabel van een afzetter als VandenHul en wees gerust dat je niet zelf schuldig bent als die dure kabel een vonk veroorzaakt door een slecht aangeschroefde stekker en je huis af fikt.

Degene die het hardste lacht is VandenHul zelf want die heeft weer voor een woekermagre een Kutkabel verkocht die voldoet aan de CE-norm (die trouwens niks voorstelt voor netsnoeren)

Stefan

Zijn andere merken dan beter dan van den Hul?

Stefan... je ziet 't effe verkeerd.... :huh:

Installatiedraad in 'n stekker is iets anders dan in een wandcontactdoos. Ik zou daarvoor dus flexibele draad nemen. In een wandcontactdoos wordt het draad onder een plaatje geklemd, in een stekker meestal onder een schroefje. het laatste is echt bedoeld voor stranded draad en dan het liefst een draadhulje erom.

Ik heb ook m'n eigen netkabels (goed) gemaakt, maar ik heb er ook genoeg gezien die absoluut onveilig zijn.

De v.d. Hul netkabels zijn absoluut niet m'n favoriet. Ik vond ze zelfs slechter dan PC-kabels.

:)

Andere merken dan VDH zijn niet beter (ik weet het, hier wordt ik weer op afgerekend, uitzondering bevestigd de regel etc. etc. ;) )

Zolang je stranded draad blijft gebruiken wordt het niet beter, voor 50Hz is massief draad het beste.

Tevens heeft stranded draad de eigenschap om te corroderen op de losse aders, dit vormt een halfgeleiderlaagje (wat koperoxide is) en dat zorgt voor geheugeneffect. Het signaal (ja ik spreek over signaal want een versterker is niet meer dan een modulerende voeding dus al het geluid komt rechtstreeks uit je stopcontact!) wipt van de ene strand naar de andere via de oxide laag.

Nu hoor ik de sceptici zich al klaar maken voor de tegenargumenten...................

Ik gebruik koper lakdraad (bedoeld voor wikkelen van hoogspanningstransformatoren) en doe daar nog een extra beschermingsmantel omheen; geen corrosie, geen gevaar.

Hans,

Je hebt helaas ongelijk, ik gebruik al jaren massief draad (heb je bij mij ook gehoord en gezien) in en om de versterkers.

Sterker nog, Stranded draad heb ik in mijn gehele installatie alleen nog maar op de conus van mijn speakers zitten (anders breekt het draad af).

Kijk maar eens bij de bouwmarkten naar de stopcontacten, er zijn er genoeg die je met een schroefje moet klemmen, nix mis mee als je het goed doet.

Groeten,

Stefan,

Hans heeft gelijk. Het gaat er niet om dat stranded of massief beter of slechter klinken, het gaat er om dat in "mobiele" installaties, en dan in de ruimste zin van het woord, ten allen tijde stranded kabels moeten worden gebruikt.

En wel precies om de reden die Hans aandraagt. Massief draad heeft de neiging uit te "vloeien" rondom de schroefverbinding, als er mechanische stress op het koper komt. Resultaat is een hoge contactweerstand --> hitteontwikkeling in de verbinding --> risico op brand. Dit is zeker geen onzin. Ik kan je een aantal foto's opsturen van een uitgefikte stekker door slecht aangedraaide contacten als je wil.

NEN 1010 en NEN 3140 (installatienormen) schrijven het gebruik van stranded snoer voor in alle toepassingen die niet permanent zijn (dus niet in een muur zitten).

Tot slot Stefan, een versterker is in de verste verte een modulerende voeding. Een beetje fatsoenlijk ontworpen voeding heeft voldoende elkocapaciteit om de vermogensvraag voor de speaker ruimschoots te voldoen. De netzijde ziet niets meer dan 50Hz met een crest factor door de diodebrug.

Met vriendelijke groet,

Bakmeel

NEN 1010 en NEN 3140 (installatienormen) schrijven het gebruik van stranded snoer voor in alle toepassingen die niet permanent zijn (dus niet in een muur zitten).

Tot slot Stefan, een versterker is in de verste verte een modulerende voeding. Een beetje fatsoenlijk ontworpen voeding heeft voldoende elkocapaciteit om de vermogensvraag voor de speaker ruimschoots te voldoen. De netzijde ziet niets meer dan 50Hz met een crest factor door de diodebrug.

Met vriendelijke groet,

Bakmeel

Ik ben bekend met genoemde NEN normen, heb in mijn vak te maken met installatietechniek, tevens ben ik audiofiel en allergisch voor stranded in mijn set. Oppassen moet je altijd, stranded draad is geen garantie voor veiligheid, als je een prutser bent moet je er niet aan beginnen.

Ik wist dat hier reactie op zou komen... :(:(:( Je verhaal over voedingen is leuke theorie, in de praktijk werkt (klinkt) het anders.

Als ik het verschil (en geen klein!) hoor tussen verschillende soorten zekeringen in mijn meterkast dan laat zich de rest raden....... (en dat is onafhankelijk van elco capaciteit)

Ik gebruik voedingen in mijn versterker met: gelijkrichtbuis, elco, smoorspoel, elco, smoorspoel, elco, shunt gestabiliseerde voeding, elco.

Beter kan je een voeding niet stabiliseren lijkt mij <_< . En toch hoor je klankmatig verschil als ik de mesh plate telefunken AZ1 gelijkrichter vervang door een mesh plate Philips AZ1.

Stefan,

Dat is alles wat ik wilde horen. Doet me goed om dat zo te lezen. Ik vind het belangrijk dat jij, en een ieder ander persoon die hier op ideeen komt zich bewust is van de risico's. Klankmatige effecten zijn mijns inziens een persoonlijke kwestie en daarover wil ik niet discussieren.

Voor wat betreft de voeding: Andere gelijkrichter - Soit. Dat kan invloed hebben.

Netsnoeren: Niemand heeft tot op heden een technische onderlegging gegeven (die hout snijdt) waarom dat dan beter zou zijn. Ik verwacht niet dat jij dat wel gaat doen.

Dat jij het beter vindt klinken is prachtig, en dat kan je best verkondigen. Maar zo allergisch jij bent voor stranded snoer in je netkabel, ben ik allergisch voor semi-technische blaatverhalen over hoe de elektroontjes van het ene draadje wippen naar de andere. Elektroontjes doen dat soort dingen niet.... B)

Tenzij je verkoper bent en je gebruik wil maken van het feit dat mensen die er geen verstand van hebben, gevoelig zijn voor mooie verhalen. :ph34r:

Met vriendelijke groet,

Bakmeel

Ik ben niet alwetend, maar heb wel erg veel ervaring in experimenteren met audio.

Ik kan uitgebreide theoretische verhalen schrijven over het voordeel van massief draad t.o.v. stranded, maar dat doe ik niet.

Ik weet wat ik hoor en massief is beter, niet gewoon anders dan stranded, maar echt beter.

Groeten,

(...)

Als ik het verschil (en geen klein!) hoor tussen verschillende soorten zekeringen in mijn meterkast dan laat zich de rest raden....... (...)

Het is nog vroeg in de ochtend, dus ik mag me een waarschijnlijk domme vraag permitteren: wat hoor je dan?

Met opgewekte groet,

(...)

Als ik het verschil (en geen klein!) hoor tussen verschillende soorten zekeringen in mijn meterkast dan laat zich de rest raden....... (...)

Het is nog vroeg in de ochtend, dus ik mag me een waarschijnlijk domme vraag permitteren: wat hoor je dan?

Met opgewekte groet,

De vogeltjes fluiten denk ik?

(...)

Met opgewekte groet,

De vogeltjes fluiten denk ik?

Betere zekering: meer dynamiek, meer openheid, meer detail.

Dezelfde verschillen die je hoort als je verschillende kabels gaat vergelijken (net of signaal)

Nog even voor de kroonsteenfanaten:

BadKroonsteen.png

Dit was de schrik van de week toendertijd. Er was een snijplank vanuit de kast naar beneden gevallen achter de keukenkastjes. Daarmee sloopte het ding overigens ook de inbouwkoelkast. Gevolg was dat ik een deel van de keuken moest afbreken om a) de snijplank terug te vinden en B) de koelkast eruit te kunnen rammen. Toen kwam ik de bovenstaande kroonsteen tegen. Het was de voedingsbron voor de combimagnetron.

Zoals je ziet is het maar goed dat die snijplank achter de kastjes was gevallen. Zou er dan toch iets tussen hemel en aarde zijn?

Ik heb die amateurverbinding bewaard voor didactische doeleinden.

Groet,

Jacco

Ik ben niet alwetend, maar heb wel erg veel ervaring in experimenteren met audio.

Ik kan uitgebreide theoretische verhalen schrijven over het voordeel van massief draad t.o.v. stranded, maar dat doe ik niet.

Ik weet wat ik hoor en massief is beter, niet gewoon anders dan stranded, maar echt beter.

Groeten,

Daar ben ik het roerend mee eens.

Je kunt ook denken aan veel dunne massieve appart geisoleerde draadjes.

Groeten,

Ja, lekker nuttig...

Leuk!

HF Litze! Dat gebruiken wij veel op ons werk om spoelen en trafo's mee te wikkelen :)

Misschien eens een experimentje waard? Zowel als netkabel of als luidsprekerkabel...

Groeten,

Inderdaad! Dat heb ik met mijn speakerkabel gedaan. En ook mijn netsnoer van de CD-speler bestaat uit meerdere massive lakdraden parallel. ;)