Jump to content

ZELFBOUW NETKABELS

Recommended Posts

Weet er iemand een manier om storing te meten? Op een ander forum is er een gelijkaardige discussie en ik ben met een spectrum analyser aan de gang gegaan. Het idee was dat netsnoeren geen rommel oppikken maar dat ze rommel uitstralen wat voor narigheid kan zorgen. Welnu, wat ik ook doe (ik "luister" naar de netkabel van een cd speler of van een 1000 W stofzuiger) ik kom niet boven de 100 microvolt uit. Let wel, dat is bij een dropveter als luistervink, de analyser op 1 MOhm ingangsweerstand en de andere kant van de interlink afgesloten met 15 kOhm.

Groet,

Jacco

Waarom zoek jij naar het bewijs voor iemand anders zijn stelling? Dat is de wereld op zijn kop.

Ik doe graag moeilijk...

Nee, even zonder gekheid. Uit nieuwsgierigheid. Mijn conclusie is dat de geteste cd speler en stofzuiger geen gevlochten netkabels nodig hebben vwb het uitstralen van rommel.

Inmiddels heb ik de analyser uitgezet, hij maakt nogal lawaai. Het is zo'n oud ding (HP3585A).

Groet,

Jacco

Er zijn wel methodes om emissie op netkabels te meten, maar daarvoor heb je erg dure sensoren nodig. Het idee achter die sensoren is eigenlijk dat je de netkabel over een lengte van 1 meter in afschermende mantel, in een kooi van faraday ophangt. de Kooi hangt aan aarde en schermt instraling van buiten af. De mantel is je meetpunt. De dure sensoren hebben aan de binnenkant van de kooi een ferrietlaag om interne reflecties te dempen.

Om dan te voorkomen dat je troep oppikt van het net zelf moet je het apparaat geisoleerd aansluiten via een LISN (Line Impedance Stabiliser Network). In feite een heel zwaar netfilter die de impedantie van het net stabiliseert.

LISN, kooi en analyser GOED potentiaalvrij van elkaar aansluiten. Gebruik bij voorkeur koperfolie als verbinding en een grote koperen plaat om een goed referentiepunt te maken. Verder ook goed aarden maar eigenlijk is dat al minder belangrijk

Word er gevraagd naar strohalmen...???

Iemand stelt een vraag over het zelf maken van een netkabel.

Resultaat van al dat meettechnisch geneuzel dat er niemand meer iets durft te schrijven.

Is dat dan wat je wilt...??

Ik haak zo ook af.

:(

Ik zie nergens meettechnisch geneuzel in dit topic, alleen geneuzel maar dat is standaard hear..

Is dit nu eindelijk de echte foto van jezelf? :D:D:D:D:lol:

Men neme:

netstekker: Furutech goud (of rhodium als je het beste wilt) (audio cube)

euro stekker: Furutech goud of rhoduim (audio cube)

kabel: 2 of 3 aders van gewenste lengte, 2,5mm2 massief koperdraad geisoleerd (Gamma)

afwerking: kunststoffen kous (bij electrozaak)

Draad in elkaar twisten (of vlechten) kous eromheen, stekkers aan de draad schroeven en klaar is Klara!

Als je deze gehoord hebt dan vraag je je plots niet meer af wat je forumcompanen allemaal voor geheims in hum PMmetjes mailen; dat kan toch nooit beter zijn dan dit. :P

Veel plezier ermee ;)

Ik heb dat eens gedaan, met getwist 2.5 mm2, maar bij mij klonk het allemaal wat dunnetjes, vergeleken bij de trasnparante

Word er gevraagd naar strohalmen...???

Iemand stelt een vraag over het zelf maken van een netkabel.

Resultaat van al dat meettechnisch geneuzel dat er niemand meer iets durft te schrijven.

Is dat dan wat je wilt...??

Ik haak zo ook af.

:(

Ik zie nergens meettechnisch geneuzel in dit topic, alleen geneuzel maar dat is standaard hear..

Is dit nu eindelijk de echte foto van jezelf? :D:D:D:D:lol:

Ja, ik heb me laten pimpen.. :D

:D:D:D

Heel fijn allemaal dat er reacties komen waar ik en misschien anderen een beter inzicht kan krijgen over Netkabels.

Er zijn diverse vlechtmethodes valt mij op, misschien kan er een uitleg komen over deze vlechtmethodes en doelstelling hiervan.

Met welk draad kan ik dit gaan vlechten?

Ik hoor het graag weer van jullie.

Greatings,

Hank

Heel fijn allemaal dat er reacties komen waar ik en misschien anderen een beter inzicht kan krijgen over Netkabels.

Er zijn diverse vlechtmethodes valt mij op, misschien kan er een uitleg komen over deze vlechtmethodes en doelstelling hiervan.

Greatings,

Hank

Hoi Blue Tube,

Heb je deze link al eens bekeken.

klik

met groet,

:cool2:

Edited by audiofreak

Hallo Hank

Duik even het archief in daar is genoeg te vinden.

o.a in het topic netkabels nut of geen nut

gebruik de zoek functie en typ netsnoer en er komt genoeg naar boven.

m.vr.grtjzz Daffy ;)

p.s. mij bevallen diy netsnoeren uitstekend.

idd

En ik verkondig het, omdat het werkelijk hele goeie kabels zijn, waar niemand zich voor hoeft te schamen.

Jij vindt het goede kabels. Wat anderen daarvan vinden interesseert jou blijkbaar niet. Wat ik vind is dat je een ongefundeerde mening die niet gebaseerd is op een objectieve waarneming, niet als een feit moet neerzetten.

Stemmingmakerij heet dat...

Laat maar.

Zwaktebod na zwaktebod. EDIT: Hans, ik zie dat je nu al meer dan 20 minuten ingelogd bent en dit topic open hebt staan, maar nog niet gereageerd hebt. Zeg nog eens iets vrolijks :D Over hoe blij je bent met dat ik op dit forum zit ofzo :D Iets dat lekker on topic is :D

Stemmingmakerij heet dat...

Laat maar.

Zwaktebod na zwaktebod. EDIT: Hans, ik zie dat je nu al meer dan 20 minuten ingelogd bent en dit topic open hebt staan, maar nog niet gereageerd hebt. Zeg nog eens iets vrolijks :D Over hoe blij je bent met dat ik op dit forum zit ofzo :D Iets dat lekker on topic is :D

Zeg s000 en nog wat, naar mijn bescheiden mening manifesteer jij je nu toch wel heel erg als het "zuigertje" optima forma.

Heb je ook nog andere talenten? :o

Behoort een leuke grap soms eens tot de mogelijkheden? :o

Een constante en e^x lopen over straat, zien ze in de verte een differentiator staan. De constante zet het op een lopen, want hij wil niet gedifferentieerd worden, maar de e^x loopt rustig door. Eenmaal bij de differentiator aangekomen, zegt de e-macht: "mijn vriend, de constante, was bang voor jou, maar ik niet hoor!" Zegt die differentiator: "...maar ik heet dy hoor..."

Nou, lachen man... :D:P

Greatings,

Hank

Ik gebruik een vlakke vlechtmethode.

Netkabels maak ik van 6 stuks 1 mm2 verzilverde stranded kabel. Deze is geisoleerd met teflon. Teflon is n.l. erg sterk en beschadigd dus niet zo gauw. De aarddraad trek ik er parallel naast. Dit hele spul gaat in een vijverpompslang.

Ik heb wel eens geprobeerd een netkabel van massief draad te maken. Dit is toch wel erg lastig spul. het blijft n.l. staan zoals je het buigt. Bovendien willen de klemmen in de stekkers wel eens los gaan.

De vlakke vlechtmethode ziet er zo uit. Dit zijn m'n luidsprekers kabels.

Hans-gevlochten-kabels.jpg

:)

En ik verkondig het, omdat het werkelijk hele goeie kabels zijn, waar niemand zich voor hoeft te schamen.

Jij vindt het goede kabels. Wat anderen daarvan vinden interesseert jou blijkbaar niet. Wat ik vind is dat je een ongefundeerde mening die niet gebaseerd is op een objectieve waarneming, niet als een feit moet neerzetten.

Ik zet niets als een feit neer! Ik zei enkel dat ik het goede kabels vind, daarom zijn het voor mij goede kabels. Wat een ander van die kabels vindt, intersseerd mij inderdaad niks!

Maar, als jij het na beluisteren ook goede kabels vindt, is het d

• 4 weeks later...

Jacco, ik kwam het volgende artikel nog tegen en moest ff aan dit topic denken, vooral vanwege de eerste zin in dit stukje. Hij is er volgens mij ook als PDF, maar die kan ik zo snel niet vinden, dus maar ff een quote dan:

Brandgevaar door aardlekstromen

Vaak leest men dat een brand veroorzaakt werd door kortsluiting. Hoewel dit mogelijk is, wordt brand in de meeste gevallen juist niet door een kortsluiting veroorzaakt maar door een kleine overbelasting of een aardlekstroom.

Een kortsluiting wordt normaal gesproken binnen enkele milliseconden door een patroon of een vermogenschakelaar onderbroken. Het materiaal om de kortsluiting moet dan dus ook binnen enkele milliseconden vlam vatten om een brand te veroorzaken.

Kleine overbelastingen worden ook afgeschakeld door patronen of vermogenschakelaars maar de tijd waarin de overbelasting wordt afgeschakeld kan vari