tginneke Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Hallo, Ik ben momenteel mijn rel quake sub aan het integreren op piega s4 speakers. Mijn subwoofer staat tussen mijn frontspeakers. (linkerzijde) Ik week echter niet welke phase stand ik moet nemen. (o of 180) Ik heb het idee dat de meningen nogal schelen. Is het nu zo dat altijd de luidste stand genomen moet worden? (bij mij 180 graden stand) Ik heb namelijk het idee dat de speakers dan toch meer gaan "bonken". Echter als ik de 0 graden stand neem lijkt er iets te missen in het geluid. Moet ik dan de crossover van de sub hoger zetten? Wie kan me verder helpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Je moet dit op gehoor instellen er geldt geen vaste instelling, gewoon wat jij mooi vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Eigenlijk zou je de sub in fase moeten zetten met de bas van de speakers. Maar de kans dat dat gaat lukken met alleen de keuze uit 0 en 180 graden, is niet zo groot. Dus inderdaad maar gewoon instellen wat het beste klinkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Hallo, Ik ben momenteel mijn rel quake sub aan het integreren op piega s4 speakers. Mijn subwoofer staat tussen mijn frontspeakers. (linkerzijde) Ik week echter niet welke phase stand ik moet nemen. (o of 180) Ik heb het idee dat de meningen nogal schelen. Is het nu zo dat altijd de luidste stand genomen moet worden? (bij mij 180 graden stand) Ik heb namelijk het idee dat de speakers dan toch meer gaan "bonken". Echter als ik de 0 graden stand neem lijkt er iets te missen in het geluid. Moet ik dan de crossover van de sub hoger zetten? Wie kan me verder helpen? Op de site van REL (www.rel.net) staan documenten hoe je een subwoofer afregelt. Kijk even bij het tabje QUAKE bijvoorbeeld en dan staat links de setup. Misschien heb je er wat aan. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Het afstellen van een sub is inderdaad een gehoormatige zaak. Een sub hoort alleen mee te ademen, je mag hem dan ook niet horen. Behalve als je hem uitzet, dat moet je horen, omdat dan de stage in elkaar zakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 Hallo, Allemaal bedankt voor de reacties. Toch begrijp ik het niet helemaal. De juiste phase zorgt er toch voor dat de conussen van de frontspaekers en de sub tegelijkertijd dezelfde richting in bewegen? Als deze niet juist is is toch nooit goed of wel? Wat ik bij merk is dat op de 180 graden stand ik de crossover van de sub niet hoger kan zetten als 45 HZ, anders gaat de sub bonken. (lijkt te kloppen met de specs van de fronts deze gaan tot 46 HZ) Als ik de 0 graden stand neem kan ik de crossover van de sub vol opendraaien zonder dat er bonkerig geluid ontstaat. Het is dan dus superlastig om de juiste crossover te bepalen. Heeft er nog iemand goede tips om de juiste crossover te bepalen? Alle reacties zijn welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 De juiste phase zorgt er toch voor dat de conussen van de frontspaekers en de sub tegelijkertijd dezelfde richting in bewegen?Als deze niet juist is is toch nooit goed of wel? Dat is wel zo als de units in lijn bij elkaar zitten, dus in een baffle van een speaker bijvoorbeeld. Een sub staat in de praktijk op een heel andere plek dan de rest van de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Hallo, Een sub op het gehoor afregelen? Mja, volgens mij niet zo evident. Ik deed het voordien met de meetmicrofoon op de luisterplaats en met de portable en hobbybox. Nu gebruik ik een behringer DEQ2496 (doar istie weer)als RTA en een meetmicrofoon op de luisterplaats. Ik laat alles stereo ruisen zonder sub om het aanvangsplaatje te zien. Dan wordt de sub opgezet. (ook mijn hypex heeft helaas alleen een faseschakelaar en geen regelaar). Ik kijk in welke stand er vooral GEEN dal ontstaat. Daarna regel ik de crossover en het volume in tot er een zo vlak mogelijke aansluiting komt met de andere luidsprekers. Dan nog eens goed luisteren uiteraard, en verder blijf ik eraf. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Crossover op 80Hz houden. Omdat de speakers dezelfde richting moet hebben is het daarom ook erg belangrijk om de phase gelijk te houden, anders gaan de luidsprekers tegenwerken t.a.v de subwoofer. Dus in Phase zetten. Greatings Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Bij de allerlaagste frequenties zijn de golflengtes zo groot, dat fase-aanpassing van main speakers en sub niet zo moeilijk is. Het probleem ontstaat vaak bij hogere frequenties, wanneer het low-pass filter van de sub fasedraaiing begint te veroorzaken. Ook de afstanden tussen de main speakers en de sub kunnen voor interferenties zorgen (versterking van de output in bepaalde frequentiegebieden door fasegelijkheid; verzwakking door fasetegenstelling). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts