Guest Kraus vonBentinck Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Schuivende panelen De luisterplek van Sodejuu bevindt zich in de zeer landelijke setting van het zuidoosten des lands. Een flinke luisterkamer in een zeer groot huis waar burengerucht een onbestaand woord is. In een hoek van de kamer staat een zeer fraai rek met daarop een gemodificeerde Van Medevoort(?) Cd-speler, een zeer fraaie Ayre voorversterker en een krachtige Bryston eindversterker. Bovenop het rek een zeer goed uitziende Fat Bob S draaitafel met Benz Wood element (L) Transrotor 3500 arm en nog zo wat kastjes voor voeding en DA-omzetting e.d. Heel fraai, eigenlijk zonde dat deze mooie combinatie wat verdwijnt achter de hoek van een forse bank. Voor het raam, ruim verwijderd van zij- en voorgevel twee fraaie B&W (802)vloerstaanders met twee laagunits, een Kevlar middentoner en de bekende B&W-tweeters bovenop. In gezelschap van Arden is er op deze zondagmiddag flink naar deze weloverwogen set geluisterd, zowel natuurlijk op vinyl als CD. Onbevooroordeeld luisteren was er niet bij want kort geleden was SOTA-Jerry bij Sodejuu langs geweest en die had feilloos de vinger gelegd op een zwakke plek in de B&W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 hoi Kraus, Voor de volledigheid. Klik op mijn nick/naam en je zult alle apparatuur zien staan die er in die set staat te spelen Ik zal later een echte reactie geven op je recentie, want ik ben nu met de foto's bezig waar je om hebt gevraagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Leuk om te lezen. Ik ben zelf ook erg onder de indruk van het hoog van die B&W's. Het mid/laag wat minder, maar dat kan smaak zijn. De schuivende panelen zou ik zelf wel eens willen meemaken. Keep up the good work! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Kijk dit soort postings vind ik nu fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 mei 2006 Members Report Share Posted 9 mei 2006 Mooi omschreven Kraus, weinig aan toe te voegen. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Lekker stuk, Erik!!! Dit zijn de postings waar we hear wat aan hebben! Ik heb genoten! Greetz, Eric Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Leuk verhaal, Kraus. Ik ben de laatste tijd wat huiverig om nog vergelijkingen van apparatuur en luistersessies te beschrijven. Er komt namelijk nagenoeg geen respons op. Men bekvecht liever over welles/nietes zaken. Dat levert zo 20 pagina's op. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 mooi stuk Erik. Dat "XTC" gat in het midden heb ik zo weg,vraag maar eens bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 mooi stuk Erik.Dat "XTC" gat in het midden heb ik zo weg,vraag maar eens bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 mooi stuk Erik.Dat "XTC" gat in het midden heb ik zo weg,vraag maar eens bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Kijk! Dat vind ik nou heerlijk leesvoer. Toch vind ik het geen eerlijk vergelijk van Kraus. Hij is natuurlijk gewend aan de super detaillering en spreiding van zijn monitors. En ja, wat dat betreft laten vloerstaanders misschien wat steekjes vallen... Ik ben nu twee keer bij Sodejuu geweest en twee keer is dat "dip-gedoe" me niet opgevallen. Maarja, ik ben ook maar een goedwillende amateur... Toch een leuk stukkie hoor Kraus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 mei 2006 Members Report Share Posted 9 mei 2006 Nou ik denk niet dat mijn monitors de B&W's in detaillering naar de kroon steken maar het is wel een beetje zo dat monitors vaak indruk maken door het gemak waarmee ze een mooi ruimtelijk beeld neerzetten en dat je dan andere tekortkomingen voor lief neemt. Iedereen begrijpt hopelijk dat ik geen onaanvechtbaar "laatste ordeel" kan of wil neerzetten van iemands installatie. Het is maar een persoonlijke luisterervaring en momentopname die sowieso al niet gedeeld wordt door de op hetzelfde moment aanwezige Arden. Waar ik maar doorzeur over dat "gat" heeft hij dat met dezelfde muziek helemaal niet zo sterk ervaren. Ik vond het laag bij Sodejuu oneindig veel beheerster en strakker dan bij mij thuis; Arden heeft een paar enorme 38cm woofers in zijn Tannoy's, die miste in de gedraaide muziek dus weer heel andere dingen dan ik. Het is maar waar je naar luistert. Overigens vond ik de kamer van Sodejuu een prettige luisterplaats, ook van geluiden van buitenaf, verkeerslawaai of zoiets, heb je totaal geen last. Het is daar op het platteland lekker vrij van omgevingslawaai. Ook heel wat waard, echte stilte. Inderdaad, het is maar net wat je gewend bent. In het laag ben ik een soort van ''verpest'', maar met dit soort bezoekjes sta je wel weer even met beider voetjes op de grond. Als we het over detaillering gaan hebben, kunnen mijn Tannoy's niet in de schaduw staan van deze B&W's. Niet dat mijn Tannoy's hier slecht presteren, maar dit is iets wat Sodejuu gewoon heel netjes voor elkaar heeft gekregen. Ditzelfde fenomeen is mij overkomen bij Piet v Soest. Op de Ultracurve dag vielen ze geloof ik wat tegen, maar bij hem thuis, in combinatie met zijn McIntosh... echt weergaloos mooi. Wat dat betreft kan ik de beider heren alleen maar feliciteren met het behaalde resultaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Wat zijn dat voor monitors Kraus? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Overigens vond ik de kamer van Sodejuu een prettige luisterplaats, ook van geluiden van buitenaf, verkeerslawaai of zoiets, heb je totaal geen last. Het is daar op het platteland lekker vrij van omgevingslawaai. Ook heel wat waard, echte stilte. Dat heeft te maken met het feit dat in 1991 alle huizen in de omgeving zijn voorzien van geluidisolatie. In de buurt ligt een RAF vliegbasis, maar die gaat binnenkort dicht. Toen het besluit was genomen om over te gaan op isolatie was al bekend dat dit jaar (2006) de stekker uit de vliegbasis getrokken zou worden. VTevens was de RAF al af aan het bouwen. in feite was het dus niet nodig en is er een boel belastinggeld in principe over de balk gegooid (wanneer niet). Toch heeft het zo nu en dan voordelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Wat zijn dat voor monitors Kraus? Hubertinus Chario Academi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik ben niet jaloers op je set, maar wel op je isolatie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik ben niet jaloers op je set, maar wel op je isolatie! Ik had reeds vernomen dat jij nu in een "zeer levendig" appartement woont Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Ik ben niet jaloers op je set, maar wel op je isolatie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Leuke recensie kraus . Roger heeft met zijn nieuwe voorversterker denk ik een grote stap voorwaarts kunnen maken in een set die al prachtig klonk. Ik heb in september 2005 de set kunnen beluisteren en heb destijds geen gat in het midden waargenomen. Ik dacht al dat ik iets gemist had maar het blijkt dus dat dit met de komst van de nieuwe Ayre is ontstaan Dat ook interlinks het geluidsbeeld volledig op zijn kop kunnen zetten heb ik oa ervaren met de Silver Bullit, die bij mij alles ver naar achteren drukte. Experimenteren zal hier de oplossing kunnen zijn. (een andere interlink dus ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Dat is ook niet zo handig icm vinyl Ik lees niets meer over het wat stuwende/drukkende laag die Rogers set eerst kenmerkte (waarbij ik meteenopmerk dat ik het best prettig vond). Heeft de pre dit inderdaad helemaal opgelost? Het verschijnsel van een gat in het midden herken ik niet zo (wel bij mij thuis soms..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Leuk verhaal en prettig leesbaar. Ik had ooit plannen om 804S luidsprekers te kopen, ik vind ze erg mooi klinken. Ben benieuwd hoe Sota-Jerry dat filterprobleem heeft gevonden en of de UC die Sodejuu inmiddels heeft daarbij enig soelaas biedt. Het verhaal van dat "gat" tussen de luidsprekers is intrigerend. Ik zou uit nieuwsgierigheid meteen gaan schuiven als iemand die opmerking over mijn opstelling zou maken. Bij een ander met de boel gaan schuiven ligt misschien minder voor de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 mei 2006 Report Share Posted 9 mei 2006 Eindelijk weer eens iets om met plezier te lezen.... Maar toch... er valt iets op (waarschijnlijk omdat het anders is dan thuis) en het wordt enorm uitvergroot. Uiteindelijk gaat het nog alleen over die fouten. Ik heb de set van Sodejuu ook gehoord (een behoorlijke tijd terug). Wat mij toen opviel was, dat het allemaal wat dynamischer zou mogen. Daar is Roger kennelijk wel in geslaagd. En dat gat in het midden met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb altijd gedacht dat een "gat" in het midden ontstaat als de speakers v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 @ Sodejuu: wat veranderd er als je de B&W's iets meer toe-in geeft? Als ik de speakers verder indraai, dus echt op de luisterplek richt, krijg je meer een links/rechtsafscheiding. Een "kastjessound". Ik heb dan het gevoel alsof ik naar 2 speakers zit te luisteren ipv de muur van geluid die er nu staat. Geef mij die grote muur maar, dat vind ik een stuk prettiger. Misschien dat ze toch iets verder ingedraaid kunnen worden zodat het beeld iets smaller wordt en het gat opgevuld wordt. Ik zit eigenlijk meer met die dynamiekrespons te klooien op dit moment Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Misschien helpt 't om de speakers iets dichter bij elkaar te zetten, i.p.v. ze in te draaien. Ik had een dergelijke situatie, ik leek "iets" in het midden te missen qua afbeelding ontbrak het een beetje aan hoogte. Speakers 10 cm dichter bij elkaar en voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts