Jump to content

Achtergrond info bij digitale filters.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Da's dan duidelijk, het moet ook allemaal in een klein draagbaar kastje passen, helaas is het dus een goedkope oplossing in een reteduur kastje.

Ach zo erg is het over het algemeen niet; welke gek gaat er nu ultrabreedbandige blokgolven genereren :lol:

De signalen die jij voor je werk meet hebben niet zo'n hoge frequentieinhoud. Dus de waar is naar zijn geld.

Mijn analyzer was nieuw $80,000

Ja, als je geen generator bezit die laagfrequente blokgolven kan produceren doe je weleens gekke dingen.

Mijn analyzer levert absoluut waar voor het geld. En dan vooral vanwege de enorme flexibiliteit Nieuwprijs was $19000.

De sticker op de mijne is van 1992 en uiterlijk 1993 moet de hele 30 kg weer naar de US :ph34r:

HP, of Agilent tegenwoordig?

Calibreren kost ongeveer 10 % van de nieuwprijs, gewoonlijk. Ik ben de calibratie-nicht van de afdeling. Happy happy, joy joy!

Groet,

Jacco

Spectral Dynamics (later overgenomen door Scientific Atlanta, de fabrikant van de PUMA).

Voor de AP's op het werk hebben we service contracten en de dingen worden verzegeld afgeleverd. Je zou maar eens je eigen datasheets willen eh... tweaken :unsure:

Wanneer waren die analysers voor het laatst gecalibreerd?

Groet,

Jacco

Ik heb twee van deze analyzers. Laatste calibratie is gebeurd in 1996 resp. 2003. Ik controleer ieder jaar met een paar simpele tests of calibratie wenselijk is. Mijn ervaring is dat vooral de versnellingsopnemers afwijkingen vertonen. Die krijgen het in het veld soms behoorlijk te verduren waardoor de gevoeligheid verandert. Dan koop ik nieuwe, dat is bijna net zo duur als calibreren. Calibratie van de analyzers door de leverancier is schofterig duur, gelukkig zijn die dingen behoorlijk stabiel.

Da's dan duidelijk, het moet ook allemaal in een klein draagbaar kastje passen, helaas is het dus een goedkope oplossing in een reteduur kastje.

Ach zo erg is het over het algemeen niet; welke gek gaat er nu ultrabreedbandige blokgolven genereren :lol:

Uhm waren nu juist de rinkelende bandgelimiteerde blokgolven nu juist niet het probleem?

Maar goed een beetje meetinstrument heeft een anti-aliasfilter met een cut-off op 0,5 lsb bij een 1/2 fs :D

;)

[...]

Uhm waren nu juist de rinkelende bandgelimiteerde blokgolven nu juist niet het probleem?

[...]

Welk probleem?

Groet,

Jacco

Ravon's probleem toch? Die had last van een piepende ADC ...

;)

Oh die. Ok. Dat lijkt mij meer een bandbreedte probleem. Aliasing dus.

Groet,

Jacco

[...]

[...]

Welk probleem?

Groet,

Jacco

Ravon's probleem toch? Die had last van een piepende ADC ...

;)

Oh die. Ok. Dat lijkt mij meer een bandbreedte probleem. Aliasing dus.

Groet,

Jacco

Reageerde op de opmetking van Ultranaloog die mij in die context wat tegenstrijdig lijkt.

;)

Een ringing blokgolf bevat minder HF dan een hoekige. Daar bestaat geen enkele discussie over.

Ik visualiseer het vaak als volgt: als je scherp de hoek om wilt maar niet je auto uitgeslingerd worden door de g-krachten dan stuur je eerst een stuk in de verkeerde richting. Dat is exact wat ringing doet; het is de kortste weg van A naar B in termen van frequentie.

[...]

Reageerde op de opmerking van Ultranaloog die mij in die context wat tegenstrijdig lijkt.

En wat bedoel je dan precies?

Groet,

Jacco

By the by, hear de files die ik gegenereerd heb: hear dus.

Kijk zelf maar naar de tijddomein responsies.

Groet,

Jacco

Ik heb die signalen bekeken.

Het verschil tussen de twee signalen is de timing van de bemonsteringstijdstippen; de bemonstering van de twee signalen is onderling 0.5 * Ts verschoven.

Daardoor lijkt het ene signaal niet te "ringen" (met fs/2?) en het andere w

Een ringing blokgolf bevat minder HF dan een hoekige. Daar bestaat geen enkele discussie over.

[...]

Tja, dat is evident.

Groet,

Jacco

[...]

Zoals je zelf al schreef zegt het Shannon theorema dat je tot de helft van fs iets kunt herkennen. Dat is dus niet inclusief de helft van fs maar er n

[...]

Tja, dat is evident.

Groet,

Jacco

Behalve als je niet weet of ie ringt omdat ie dat doet met fs/2.

Dat staat daar los van. Het ging er om of er HF inhoud is bij hoekige blokgolven in verband met ringing blokgolven. Dat is er! Oneindig veel zelfs.

Groet,

Jacco

[...]

Tja, dat is evident.

Groet,

Jacco

Behalve als je niet weet of ie ringt omdat ie dat doet met fs/2.

Dat staat daar los van. Het ging er om of er HF inhoud is bij hoekige blokgolven in verband met ringing blokgolven. Dat is er! Oneindig veel zelfs.

Groet,

Jacco

Dat staat er niet los van. De voorbeelden die je geeft volstaan niet. Om gelijk te hebben zul je twee nieuwe blokgolven moeten maken. Een die ringt met bijvoorbeeld fs/8 en een die niet ringt (en dat dus wel doet of lijkt te doen met fs/2, afhankelijk van de timing van de bemonstering).

Ik heb zojuist een blokgolf gemaakt met een frequentie van 44.1 Hz met een samplefrequentie van 11025 Hz. Dat ding ringt met fs/2 (5512.5 Hz).

Als ik deze blokgolf resample naar 44100 Hz krijg ik een blokgolf die nog steeds ringt met 5512.5 Hz (maar dat is dan fs/8).

En als ik daar een spectrum van trek ligt de hoogste harmonische onder 5512.5 Hz.

Nu maak ik een blokgolf van 44.1 Hz met een samplefrequentie van 44100 Hz. Dat ding ringt wel of niet met fs/2 oftewel 22050 Hz.

Trek daar een spectrum van en dan blijkt dat die blokgolf (waarvan je niet kunt weten of hij ringt) inderdaad meer HF bevat dan de vorige blokgolf.

Ja dat is evident, maar die ringing heeft niets met anoloog of digitaal te maken. Dat is inherent aan de staprespons van een oneindig scherp brick wall filter.

Lijkt mij dat Ravon gewoon zijn meter overstuurde, oftewel er teveel spanning in stuurde zodat de ADC vastliep en dat heeft weinig te maken met aliasing. Je mag toch hopen dat de digitale processing achter de ADC minstens een resolutie van het dubbele aantal bits heeft dan de ADC zelf bij een dergeliijk apparaat. Al was het alleen maar om niet teveel last te hebben van afrondingsfouten.

Als je zo'n bandgelimiteerde blok hebt of wilt cre

Ja dat is evident, maar dat heeft niets met anoloog of digitaal te maken. Dat is inherent aan de staprespons van een oneindig scherp brick wall filter.

Dat is niet waar; je ziet aan de pre-ringing dat het niets anders kan zijn dan een digitaal filter. Analoge filters kunnen niet in de toekomst kijken.

De ringing in analoge filters komt alleen voor bij 2e orde en hogere filters en de hoeveelheid is afhankelijk van de Q van het filter. Dat heeft niets te maken met de ringing in digitale filters en is een van de meest gemaakte fouten als mensen met een analoge achtergrond naar digitale filter responses kijken.

Lijkt mij dat Ravon gewoon zijn meter overstuurde, oftewel er teveel spanning in stuurde zodat de ADC vastliep en dat heeft weinig te maken met aliasing. Je mag toch hopen dat de digitale processing achter de ADC minstens een resolutie van het dubbele aantal bits heeft dan de ADC zelf bij een dergeliijk apparaat. Al was het alleen maar om niet teveel last te hebben van afrondingsfouten.

Ravon meldde dat de spanning ruimschoots onder het maximum bleef. Bovendien verklaart jouw theorie niet het feit dat de cap het probleem verhielp. Het was aliasing die de ADC deed overlopen. Daar durf ik geld op te zetten.

Digitale processing heeft -op zijn Zeeuws gezeid- geen bit te veel. Zeker bij FIR en decimatie is de doorwerking van de afrondfout simpel en exact door te rekenen.

Een analoog brick wall filter is sowieso een hogere orde filter en zo'n filter heeft net zo goed delay waardoor pre,- en postringing ontstaat.

Ravon meldde dat de spanning ruimschoots onder het maximum bleef. Bovendien verklaart jouw theorie niet het feit dat de cap het probleem verhielp. Het was aliasing die de ADC deed overlopen. Daar durf ik geld op te zetten.

Als die cap groot genoeg is beperkt ie de amplitude van de ringing. Een ADC sampled simpelweg een momentane waarde bij een dergelijk apparaat, meer niet.

;)